Gå til innhold

Hva synes dere om avstemming om det skal være gavefritt eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt akkurat denne diskusjonen i kullet med min førsteklassing, jeg må innrømme at jeg først ble litt satt ut . Jeg har også en på ungdomsskolen, og der var det aldri slike diskusjoner, folk bare gav det de ville. 

Jeg stemte for at ungene skal få gi (og få) gaver, jeg ser hvor mye det betyr for ungene å gi noe også. Men i ettertid har jeg tenkt at det er faktisk ikke så dumt med én felles gave fra alle (alle foreldrene vippser én avtalt og lik sum til forelderen til bursdagsbarnet, som da kjøper gaven). Da kan bursdagsbarnet få noe litt større som han/hun liker, og åpne gaven i selve bursdagsselskapet.  

Anonymkode: a0a35...85c

Dette er jo nesten enda større tull enn ingen gaver. 

Altså, alle foreldrene til de andre barna skal vippse til foreldrene til barnet som har bursdag. Hva om en forelder ikke vippser. Er barnet da ekskludert fra bursdagen? Skal det markeres at barnet ikke var med på gaven? 
Hva om noen begynner å "protestere". Typiske protester som "Ja, men foreldrene til X, Y og Z vippser aldri! Da trenger ikke jeg vippse heller." og så blir det til at bare halvparten faktisk blir med på å spleise på gaven, men den er fra alle. 
(Tilsvarende "klassekasse" der "alle" foreldrene bidrar med litt slik at klassekontaktene kan gi en liten gave fra alle barna til lærer sommer og jul. Det er sjelden mer enn halvparten som vippser.) 

Det vanlige i slike tilfeller er vel at det avtales at foreldrene kjøper en gave "fra klassen", og at "spleisingen" består av at alle må gjøre dette for eget barn. Og at barna da kommer i bursdagen kun med et kort. 

Det er også mange steder avtalen er at alle gir et fast beløp, f.eks. 20kr eller 50kr. Og at bursdagsbarnet da kan gå og kjøpe seg noe selv for pengene etterpå. 

Anonymkode: a810d...f76

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Altså, alle foreldrene til de andre barna skal vippse til foreldrene til barnet som har bursdag. Hva om en forelder ikke vippser. Er barnet da ekskludert fra bursdagen? Skal det markeres at barnet ikke var med på gaven? 
Hva om noen begynner å "protestere". Typiske protester som "Ja, men foreldrene til X, Y og Z vippser aldri! Da trenger ikke jeg vippse heller." og så blir det til at bare halvparten faktisk blir med på å spleise på gaven, men den er fra alle. 
(Tilsvarende "klassekasse" der "alle" foreldrene bidrar med litt slik at klassekontaktene kan gi en liten gave fra alle barna til lærer sommer og jul. Det er sjelden mer enn halvparten som vippser.) 

Det vanlige i slike tilfeller er vel at det avtales at foreldrene kjøper en gave "fra klassen", og at "spleisingen" består av at alle må gjøre dette for eget barn. Og at barna da kommer i bursdagen kun med et kort. 

Det er også mange steder avtalen er at alle gir et fast beløp, f.eks. 20kr eller 50kr. Og at bursdagsbarnet da kan gå og kjøpe seg noe selv for pengene etterpå. 

Hva om en forelder ikke vippser? Da skjer akkurat det samme som skjer dersom et barn kommer i selskapet uten gave :  De får selvfølgelig være med LIKEVEL. Både på kortet, på gaven og på festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og jeg glemte å skrive: Logikken med at foreldre skal begynne å protestere dersom noen "sluntrer unna", den kan du jo også benytte mot kontanter. Altså at hvert barn skal komme med 20, 50 eller 100 kr. Her kan det også være barn som dukker opp uten penger, eller uten gave.

Her må vi være litt rause med hverandre, det er bursdagsbarnet det skal gjøres stas på, og jeg håper og tror at de fleste foreldre klarer å unngå å bli smålige dersom "X og Y sniker seg unna".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om jeg vik sende med gave, så sender jeg med gave, drittlei de son skal bestemme over andre

Anonymkode: 0c72c...9ff

Regner med du ytrer det høyt på foreldremøtet også? 

Hos oss ble vi enige om fellesgave som foreldrene selv kjøper til eget barn. De som i ettertid klager var selvsagt ikke på foreldremøtet.

Anonymkode: ab305...878

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt å bestemme på  foreldremøte  hvordan alle i klassen skal feire bursdagen sin. Det er de mest meningssterke og taletrengte som ytrer seg. Det er ikke en ubrytelig avtale som gjøres på et foreldremøte. Å komme med forslag på at det er ulike måter å gjøre dette med gaver på er en ting. Å forlange at alle gjør det slik, og bare slik er helt urimelig.

Hva med heller å trene barna i at man gjør litt ulikt rundt omkring, også når det gjelder bursdagsfeiring?

Det begynner å bli et sosialt minefelt å arrangere barnebursdag, noe som er ganske trist.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imot felles regler og "lik praksis". Jeg er helt for noen som skrev: vi kjøper en dyr racerbilbane han ønsker seg og som er fra alle, så ikke ta med gave, men de som vil kan vippse 50,- til mor for den. Det var en super løsning, og jeg vippset gladelig. Jeg skjønner bare ikke hvorfor alle andre må gjøre likt? Mitt barn elsker de små dilldall-lekene, og ikke minst elsker hun å plukke ut noe og gi bort. For henne gir 5 Legosett til 70,- og to ty-bamser og tre hårstrikker og tre nye pennal fra tgr og to engjørningpenner mye mer glede enn ett Legosett til 1000,-.  For klassekameraten var det sikkert mye mer stas med den bilbanen. 

Jeg skjønner ikke det med nødvendigheten av felles regler? 

Anonymkode: 6f402...b13

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olsen skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er frekt å bestemme på  foreldremøte  hvordan alle i klassen skal feire bursdagen sin. Det er de mest meningssterke og taletrengte som ytrer seg. Det er ikke en ubrytelig avtale som gjøres på et foreldremøte. Å komme med forslag på at det er ulike måter å gjøre dette med gaver på er en ting. Å forlange at alle gjør det slik, og bare slik er helt urimelig.

Hva med heller å trene barna i at man gjør litt ulikt rundt omkring, også når det gjelder bursdagsfeiring?

Det begynner å bli et sosialt minefelt å arrangere barnebursdag, noe som er ganske trist.

Det kommer jo litt an på hva man bestemmer. Det er forskjell på å inkludere alle (av samme kjønn), og det å skulle detaljstyre alt. Det er fint at bursdager er forskjellige, tenker jeg.

Ja, man gjør selvfølgelig som man vil, men man bør samtidig tenke gjennom hvilke konsekvenser det har, f.eks. å ikke invitere alle (av samme kjønn), eller gjøre noe som ikke alle kan delta på. Det er vondt for dem som ikke får delta i fellesskapet, enten det er pga. manglende invitasjon, "gavekrav"/forventninger som familien ikke har økonomi til eller funksjonsnedsettelser.

Anonymkode: f2922...18e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt imot felles regler og "lik praksis". Jeg er helt for noen som skrev: vi kjøper en dyr racerbilbane han ønsker seg og som er fra alle, så ikke ta med gave, men de som vil kan vippse 50,- til mor for den. Det var en super løsning, og jeg vippset gladelig. Jeg skjønner bare ikke hvorfor alle andre må gjøre likt? Mitt barn elsker de små dilldall-lekene, og ikke minst elsker hun å plukke ut noe og gi bort. For henne gir 5 Legosett til 70,- og to ty-bamser og tre hårstrikker og tre nye pennal fra tgr og to engjørningpenner mye mer glede enn ett Legosett til 1000,-.  For klassekameraten var det sikkert mye mer stas med den bilbanen. 

Jeg skjønner ikke det med nødvendigheten av felles regler? 

Anonymkode: 6f402...b13

Litt avsporing, men hvor får man tar i legosett til 70,-? Her koster det 110-120 overalt for de minste settene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at gavefritt høres deilig ut 😅

Anonymkode: 4480d...32f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt avsporing, men hvor får man tar i legosett til 70,-? Her koster det 110-120 overalt for de minste settene...

OBS hadde nylig salg og da kunne man få det til den prisen, men jeg aner ikke hvor ofte de pleier å ha salg på Lego.

Anonymkode: 4480d...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har bursdag i oktober. Frykter at en ivrig mamma foreslår dette på foreldremøte i første klasse så han blir den eneste i gjengen som ikke får gaver til 6-årsdagen sin 💙 Får håpe flere har guts til å motsi. 

Folk får skrive i egne invitasjoner at de ikke ønsker gaver, men ikke fjern gavene for alle oss som har stor glede av å både gi og få de. Og nei, er ikke en temu-kjerring eller hva argumentet tidligere i tråden var.

Det er så fint å se ungene glede seg over å gi, åpne og se hva de andre har gitt.
Dere som er så imot gaver bør kanskje endre litt hvordan disse åpnes i bursdager og lære ungene takknemlighet og gavmildhet. Verden trenger mer av det! 

Anonymkode: 74dba...fca

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Regner med du ytrer det høyt på foreldremøtet også? 

Hos oss ble vi enige om fellesgave som foreldrene selv kjøper til eget barn. De som i ettertid klager var selvsagt ikke på foreldremøtet.

Anonymkode: ab305...878

Jeg synes fellesgave er en god ide, men er uenig i andre regler som påtvunget fellesbursdager.

Uansett hva man mener så er det en dårlig ide å ytre dette i et foreldremøte. De som organiserer slike regler er de mest engasjerte foreldre og de vil overkjøre foreldre som er uenig. Og skulle du klare å få nok foreldre til å ytre høyt at de er uenig, så blir det konflikt og du får skylden.

Anonymkode: fb931...7fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva om en forelder ikke vippser? Da skjer akkurat det samme som skjer dersom et barn kommer i selskapet uten gave :  De får selvfølgelig være med LIKEVEL. Både på kortet, på gaven og på festen.

Men hvorfor vippse i utgangspunktet? Er jo bare stress å måtte huske på, mye enklere å bare ha regelen om at foreldre kjøper inn fellesgave til en viss verdi til sitt barn? (Spør av ren nysgjerrighet, prøver ikke å være ufin)

Anonymkode: f1ac8...735

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

På hvilken måte blir miljøet skadelidende hvis hvert barn gir 50 kroner, og bursdagsbarnet bruker dem for å kjøpe noe han eller hun liker? Da er det verre med alt individuelt innpakket godteri og godteposene. 

Anonymkode: 2913b...e91

Haha, tuller du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes fellesgave er en god ide, men er uenig i andre regler som påtvunget fellesbursdager.

Uansett hva man mener så er det en dårlig ide å ytre dette i et foreldremøte. De som organiserer slike regler er de mest engasjerte foreldre og de vil overkjøre foreldre som er uenig. Og skulle du klare å få nok foreldre til å ytre høyt at de er uenig, så blir det konflikt og du får skylden.

Hvor skal man ytre det om ikke i et foreldremøte? Da er (forhåpentligvis) alle til stede og man kan snakke sammen ansikt til ansikt, oppklare ev. misforståelser osv. Diskusjon på Facebook er i alle fall ikke bra. 

På vårt foreldremøte ble det f.eks. løftet en sak om man skal ha felles regler for godtepose. Det var en fin samtale hvor flere deltok, og vi landet på at det ikke blir felles regler for det. Det var fint å få snakket om saken, noen fikk innsyn i en annen tenkemåte, og jeg opplevde det som positivt og bevisstgjørende. Ingen sure miner etterpå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvor skal man ytre det om ikke i et foreldremøte? Da er (forhåpentligvis) alle til stede og man kan snakke sammen ansikt til ansikt, oppklare ev. misforståelser osv. Diskusjon på Facebook er i alle fall ikke bra. 

På vårt foreldremøte ble det f.eks. løftet en sak om man skal ha felles regler for godtepose. Det var en fin samtale hvor flere deltok, og vi landet på at det ikke blir felles regler for det. Det var fint å få snakket om saken, noen fikk innsyn i en annen tenkemåte, og jeg opplevde det som positivt og bevisstgjørende. Ingen sure miner etterpå.

Fordi man ofte blir bitchblikket, overkjørt og latterliggjort i slike arenaer, hvis man ikke mener det samme som majoriteten.

Anonymkode: 2913b...e91

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når du møter opp på foreldremøte så har de mest engasjerte foreldre allerede snakket sammen og blitt enige. De kommer ikke til å forandre mening bare fordi en av foreldrene er imot og det vil skape irritasjon fordi det de egentlig vil diskutere er hvordan det skal bli implementert. Og skulle du klare å få flere foreldre imot dem så blir det konflikt.

Hvis du virkelig vil få forandret noe så må man gjøre det samme som i arbeidslivet. Man må diskutere med de riktige menneskene før foreldremøtet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du møter opp på foreldremøte så har de mest engasjerte foreldre allerede snakket sammen og blitt enige. De kommer ikke til å forandre mening bare fordi en av foreldrene er imot og det vil skape irritasjon fordi det de egentlig vil diskutere er hvordan det skal bli implementert. Og skulle du klare å få flere foreldre imot dem så blir det konflikt.

Hvis du virkelig vil få forandret noe så må man gjøre det samme som i arbeidslivet. Man må diskutere med de riktige menneskene før foreldremøtet.

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, og er glad det er en annen kultur hos oss enn hos dere og AB...e91. Her er det ikke slik at de mest engasjerte "rotter seg sammen" og kupper hele saken, eller bitching etterpå. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir for dumt å ikke ha gaver. Vær heller åpen, si at gave kan være alt fra kjøpt gave til ett kort barnet har tegnet selv. Snakk med barna om at man skal være takknemlig uansett hva man får! 

Anonymkode: 24630...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 17.9.2024 den 0.05):

Og likevel: folk blir feitere og feitere, sykere og sykere.

Ja og BARE pga av de dumme barne- besøkene. 🤣

Anonymkode: de400...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...