Gå til innhold

Hva synes dere om avstemming om det skal være gavefritt eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, huff, så fælt. Tenk å spise kaker og pizza på et arrangement, eller i en bursdag...

Og likevel: Den forventede levealderen i Norge stiger jevnt og trutt.

Rart, det der.

Anonymkode: 7dc17...016

Og likevel: folk blir feitere og feitere, sykere og sykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha gjerne avstemning.....så lenge det er barna som har bursdag som får stemme. 

Voksne som stemmer mot gjør det av kun egoisme. DE ønsker ikke dill i huset, DE ønsker ikke kjøpe dill, DE synes det er så mye lettere at barnet ikke får noe gave eller at de som arrangerer kjøper selv. Du finner ikke et bursdagsbarn som ikke ønsker gaver i vennebursdagen sin.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (4 minutter siden):

Ha gjerne avstemning.....så lenge det er barna som har bursdag som får stemme. 

Voksne som stemmer mot gjør det av kun egoisme. DE ønsker ikke dill i huset, DE ønsker ikke kjøpe dill, DE synes det er så mye lettere at barnet ikke får noe gave eller at de som arrangerer kjøper selv. Du finner ikke et bursdagsbarn som ikke ønsker gaver i vennebursdagen sin.

Nok en voksen som blir voldsomt indignert. Har du selv vært i gavefrie barnebursdager? Det går nemlig helt fint for de ungene også når det er lik praksis. Har erfaring med begge deler. 

Anonymkode: caaea...104

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nok en voksen som blir voldsomt indignert. Har du selv vært i gavefrie barnebursdager? Det går nemlig helt fint for de ungene også når det er lik praksis. Har erfaring med begge deler. 

Men det er fortsatt noe foreldre har bestemt som gruppe, over hodet på barna. Det meste går fint, også å spise bare grøt hver dag eller å bo i fosterhjem. Det betyr ikke at alt som går fint, er det barna helst ønsker.

Anonymkode: 2913b...e91

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og denne PRAKSISEN kan dere stappe en viss plass, sorry språket. At andre voksne dikterer meg hva jeg skal gjøre i mitt eget hus og sier at det er "praksis", er bare teit.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålfrid skrev (14 timer siden):

Jeg synes det burde være norm at barna ikke gir individuell gave i bursdagsbesøk gjennom grunnskolen. Jeg mener klassegave (kjøpt av foreldre etter egen lommebok) og individuelle bursdagskort burde være normen.

Hvordan tenker du at en slik klassegave skal gjennomføres? 

Om foreldrene skal kjøpe etter egen lommebok vil jo gavene bli svært forskjellige.  Noen kjøper en bok fra klassen, mens andre kjøper en sykkel fra klassen. Da er i hvertfall en 50 lapp fra alle bedre. 

Anonymkode: 7234e...3bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan tenker du at en slik klassegave skal gjennomføres? 

Om foreldrene skal kjøpe etter egen lommebok vil jo gavene bli svært forskjellige.  Noen kjøper en bok fra klassen, mens andre kjøper en sykkel fra klassen. Da er i hvertfall en 50 lapp fra alle bedre. 

Anonymkode: 7234e...3bd

Man kan bli enige om en sum da, det kan sikkert være det lureste. Det fungerte dog helt fint i vår klasse, uten fastsatt sum på forhånd, men alle foreldrene forstod poenget og meningen bak klassegaven, og kjøpte rimelige, nyttige gaver. Barna laget også personlige bursdagskort. Til mitt barn kjøpte jeg blant annet sykkelhjelm, bok, brettspill og cd-spiller.

Man kan også droppe hele klassegaven og bare gå for bursdagskort om det blir utfordrende økonomisk og/eller verdimessig. Hele poenget er å få bort fokuset på materielle gaver og være et inkluderende fellesskap der man setter f.eks sosialt samvær høyere enn de materielle godene. 

Mener jeg...

Anonymkode: a9fab...e00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (17 timer siden):

Ungene hadde valgt brus og godteri, ikke gå på skolen, se så mye TV de vil, bestemme egen leggetid osv.

Hva er poenget ditt?!

Gud!  Poenget er jo at det er barnets DAG!. EN dag i året kjære deg.  

Bursdagen burde de da få lov å kose seg litt.   Eller?  

Anonymkode: cbfc2...f26

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt akkurat denne diskusjonen i kullet med min førsteklassing, jeg må innrømme at jeg først ble litt satt ut . Jeg har også en på ungdomsskolen, og der var det aldri slike diskusjoner, folk bare gav det de ville. 

Jeg stemte for at ungene skal få gi (og få) gaver, jeg ser hvor mye det betyr for ungene å gi noe også. Men i ettertid har jeg tenkt at det er faktisk ikke så dumt med én felles gave fra alle (alle foreldrene vippser én avtalt og lik sum til forelderen til bursdagsbarnet, som da kjøper gaven). Da kan bursdagsbarnet få noe litt større som han/hun liker, og åpne gaven i selve bursdagsselskapet.  

Anonymkode: a0a35...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan bli enige om en sum da, det kan sikkert være det lureste. Det fungerte dog helt fint i vår klasse, uten fastsatt sum på forhånd, men alle foreldrene forstod poenget og meningen bak klassegaven, og kjøpte rimelige, nyttige gaver. Barna laget også personlige bursdagskort. Til mitt barn kjøpte jeg blant annet sykkelhjelm, bok, brettspill og cd-spiller.

Man kan også droppe hele klassegaven og bare gå for bursdagskort om det blir utfordrende økonomisk og/eller verdimessig. Hele poenget er å få bort fokuset på materielle gaver og være et inkluderende fellesskap der man setter f.eks sosialt samvær høyere enn de materielle godene. 

Mener jeg...

Anonymkode: a9fab...e00

Nyttige gaver til barna 🤣🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vippse penger til foreldrene blir for dumt, da får heller ikke barna gleden av å pakke inn noe, overrekke gaven og se gleden til mottaker når akkurat deres gave blir åpnet. Foreldre som ikke vil at barnet deres skal gi eller få gave får heller ordne eget opplegg. Tradisjon for å gi bursdagsgave i norge er ikke akkurat ny. 

Anonymkode: 8e0b3...ae1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 time siden):

Er det INGEN som tenker miljøhensyn her?

På hvilken måte blir miljøet skadelidende hvis hvert barn gir 50 kroner, og bursdagsbarnet bruker dem for å kjøpe noe han eller hun liker? Da er det verre med alt individuelt innpakket godteri og godteposene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lajlaj skrev (1 time siden):

Er det INGEN som tenker miljøhensyn her?

Så at barna ikke får gi hverandre gaver når de drar i hverandres bursdag, er SÅ mye bedre for miljøet? 

Da er det jo bedre å oppfordre til å gi brukte gaver. Eller gjenbruksgaver. 
Det hadde antagelig lært barna mye mer. 

Og selv om det er sånn at det blir lettere for de foreldrene som har minst, at det ikke gis gaver i bursdager. Så er det også sånn at det er deres barn som antagelig hadde hatt størst glede av å ha en dag i året der alle vennene ga gaver i form av ting de liker. 
Og det ER mulig å ikke gi en haug smågaver. Det krever bare mer koordinering av foreldrene. Barn har ikke noe i mot å spleise på gaver, nemlig. 
For dem er det like bra å være med på en større gave, som å gi en liten en. 
Og mange av dem liker å være med og finne gaver de tror klassevennene vil like. 

Til TS, jeg ville stemt MOT gavefri bursdag, og heller oppfordret til hjemmelagde gaver, spleise-gaver og gjenbruks-gaver. (Evt. spiselige gaver som godteri.) 
I min verden er de som ønsker EN gave som foreldrene kjøper, eller gavefritt, de foreldrene med dårligst fantasi. 

Anonymkode: a810d...f76

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (15 timer siden):

Hvorfor feire materialistisk bursdag på lekeland og trampolinepark og bruke flere tusen kroner på det? Hvorfor er dette viktigere enn å samles for lek i skogen uten kake, godteri og gave? MÅ det være veldig dyrt opplegg som lekeland?

Nei, selvfølgelig må det ikke være dyrt. Det er en god blanding av feire i gratis SFO-lokaler eller gymsal, utebursdag og lekeland/ o.l. Noen har godteposer og andre har ikke. Noen feirer sammen, mens andre feirer alene. Noen ber hele klassen, mens andre ber alle av samme kjønn. Det er jo opp til barnets foresatte hvor mye penger de kan eller vil bruke. Det er heldigvis en god kultur blant foreldrene (og barna) der det ikke er en konkurranse om å ha dyrest/flottest bursdagsselskap.

Det viktige er dog at ingen holdes utenfor. Økonomien skal ikke stå i veien for at et barn kommer i en bursdag, og det skal være enkelt å delta. Det er bare å møte opp.

Anonymkode: f2922...18e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 16.9.2024 den 9.49):

Små unødvendige gaver som på mirakuløs måte blir omdannet til søppel på en måneds tid? Nei takk vi har nok søppel.

Vi gir alltid en 50 lapp og en liten sjokolade. Da kan barna selv spare disse til noe de selv ønsker seg😊 Det er ikke bursdag for barna uten en liten gave. 

Anonymkode: d5228...3fb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi gir alltid en 50 lapp og en liten sjokolade. Da kan barna selv spare disse til noe de selv ønsker seg😊 Det er ikke bursdag for barna uten en liten gave. 

Anonymkode: d5228...3fb

Jo men en 50lapp og en liten sjokolade er ikke dumt det..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er fortsatt noe foreldre har bestemt som gruppe, over hodet på barna. Det meste går fint, også å spise bare grøt hver dag eller å bo i fosterhjem. Det betyr ikke at alt som går fint, er det barna helst ønsker.

Mye voksne bestemmer for barn som barn ville valgt annerledes. Det betyr ikke at barna har en dårligere opplevelse. Igjen, har du selv erfaring med barn og gavefrie bursdager? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (20 timer siden):

Helt totalt idiotisk hele opplegget. Kun fordi lille Krizander Oleander Amadeuz skal slippe å bli misunnelig. SPYR

😂👏🏻

Anonymkode: 9ae8a...685

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og denne PRAKSISEN kan dere stappe en viss plass, sorry språket. At andre voksne dikterer meg hva jeg skal gjøre i mitt eget hus og sier at det er "praksis", er bare teit.

Ingen som tvinger deg til noe som helst, slapp av menneske. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...