Gå til innhold

Hva synes dere om avstemming om det skal være gavefritt eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har så godt det har latt seg gjøre forsøk å kjøpe ordentlige ting i gave. Man kan gi t-trøye,klær,caps,skrivesaker,dagbok,vanngevær,store kritt,badeleker etc. Bedre å legge til noen kroner enn å gi ræl. Så i et innlegg her at noe skulle gi 20 kr! Altså man får jo ikke en stor leverpostei boks for det engang! Jeg er 46 år og når jeg gikk på skolen var det ganske vanlig å gi en hundrelapp. Det mange glemmer er at de barna som lever i fattigdom,de får aldri masse gaver. Unntaket er når det er bursdagen deres,men da er det noen "kloke"mødre som forhindrer det! 

 

Anonymkode: 44fc3...177

Disse barna er uansett ikke i bursdager eller får feire egen klassebursdag pga økonomi. Å ta bort gavene gir barn som lever i fattigdom en større sjanse til å få være med i bursdager.

Anonymkode: 92fa1...549

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Så foreldre skal handle inn mat, leie lokale OG kjøpe gave "fra klassen"? Så skal de andre bare komme, ha det gøy og spise gratis? Da hadde jeg faktisk droppet å arrangere bursdag. Har ikke råd til å kjøpe klassegave i tillegg til gaven vi foreldre gir, og i tillegg til alle de andre utgiftene ved å arrangere bursdag for hele klassen.

Nei og nei, du må ha det trasig her i livet!

Anonymkode: c7e88...f83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse barna er uansett ikke i bursdager eller får feire egen klassebursdag pga økonomi. Å ta bort gavene gir barn som lever i fattigdom en større sjanse til å få være med i bursdager.

Anonymkode: 92fa1...549

Hvis et barn ikke har råd til å gi en gave for 20 kroner, så har barnet i hvert fall ikke råd til flere hundre/tusen kroner i feiring med hele klassen. Da utgår bursdag for dette barnet per definisjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig! Jeg syns det er helt fjernt at foreldrene skal overstyre så bursdagsbarnet ikke får den dagen det ønsker seg. Klart bursdag er gaver! Man greier fint å tenke ut noe nyttig. Man trenger ikke haste innom en butikk fem minutter før bursdag. 

Anonymkode: fe5a1...920

Jeg klarer faktisk ikke tenke ut så mye nyttig for under en 50-lapp, eller 20 kroner som andre her skriver.

I tillegg kommer det gjerne opp mot 30 barn i en bursdag (på skolen). Hvor mye forskjellig kommer man på som ikke blir ødelagt fort?

Anonymkode: f2922...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei og nei, du må ha det trasig her i livet!

Anonymkode: c7e88...f83

Har ikke det trasig, nei. Men er lei freeloaders. Foreldre som mener at de skal få og få og få, men aldri gi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer faktisk ikke tenke ut så mye nyttig for under en 50-lapp, eller 20 kroner som andre her skriver.

I tillegg kommer det gjerne opp mot 30 barn i en bursdag (på skolen). Hvor mye forskjellig kommer man på som ikke blir ødelagt fort?

Anonymkode: f2922...18e

Man kan gi femti kroner. Så kan bursdagsbarnet spare pengene og kjøpe noe han/hun ønsker seg. Det gjøres som regel hos oss. For å favne om fattige barn, kan man skape forståelse at også et kort er godt nok. En tegning er godt nok. En brukt leke man ikke lenger ønsker å leke med, er godt nok. Og en liten gave til 50 kroner/en femtilapp er godt nok. Ikke ta bort gaver per definisjon. For da kan ikke noen av barna dukke opp med kostnadsfrie, hjemmelagede gaver helle - det er jo gaveforbud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Har ikke det trasig, nei. Men er lei freeloaders. Foreldre som mener at de skal få og få og få, men aldri gi.

Det går da opp i opp. Ungen din drar jo også i bursdager og koser seg der med servering. 

Anonymkode: caaea...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Disse barna er uansett ikke i bursdager eller får feire egen klassebursdag pga økonomi. Å ta bort gavene gir barn som lever i fattigdom en større sjanse til å få være med i bursdager.

Anonymkode: 92fa1...549

Dette er så riktig! Det er et par barn i klassen som ikke har bursdagsselskap, og der familien har dårlig økonomi.  Heldigvis får de komme i selskapene til klassekameratene hvor de ikke skiller seg ut fordi ingen andre heller har med gave. De får være med på alt fra pannekakebursdag/fotballbursdag i hagen, til lekeland og trampolinepark, og får ta del i fellesskapet. Det mener jeg er kjempeviktig!

 

Anonymkode: f2922...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (8 minutter siden):

Har ikke det trasig, nei. Men er lei freeloaders. Foreldre som mener at de skal få og få og få, men aldri gi.

Men er virkelig barnebursdag en form for økonomisk utveksling? Er det slik at man skal gå i null? Jeg trodde det handlet om å feire bursdagsbarnet. 

Anonymkode: f2922...18e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Hvis et barn ikke har råd til å gi en gave for 20 kroner, så har barnet i hvert fall ikke råd til flere hundre/tusen kroner i feiring med hele klassen. Da utgår bursdag for dette barnet per definisjon. 

Har hatt 5 barn gjennom barneskole+barnebarn, og til dd er det aldri blitt gitt 20 kroner. Fra 50-100 har vært normen. En stund var det 200, men det ble heldigvis stoppet.

I en klasse med 25 stk blir det 1250 kroner i året hvis man gir 50 kroner og deltar på alle bursdagene. Da er det bedre med en klassegave til 500 kroner og så kan man legge resten av summen i feks en utendørsfeiring med pølser i pinnebrød og en kake. Eller enda bedre gjøre slik som de gjør på den ene skolen til et av barnebarna mine. Felles bursdag for alle som er født samme måned, med enkel servering. Da er det enda større sjanse for at de som lever i fattigdom får delta på lik linje med alle andre. 

Anonymkode: 92fa1...549

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (10 minutter siden):

Man kan gi femti kroner. Så kan bursdagsbarnet spare pengene og kjøpe noe han/hun ønsker seg. Det gjøres som regel hos oss. For å favne om fattige barn, kan man skape forståelse at også et kort er godt nok. En tegning er godt nok. En brukt leke man ikke lenger ønsker å leke med, er godt nok. Og en liten gave til 50 kroner/en femtilapp er godt nok. Ikke ta bort gaver per definisjon. For da kan ikke noen av barna dukke opp med kostnadsfrie, hjemmelagede gaver helle - det er jo gaveforbud.

En tegning i bursdag hos deg er jo åpenbart ikke godt nok 🤣

Anonymkode: caaea...104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går da opp i opp. Ungen din drar jo også i bursdager og koser seg der med servering. 

Anonymkode: caaea...104

Ja. Og har med gave, slik kutyme tilsier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En tegning i bursdag hos deg er jo åpenbart ikke godt nok 🤣

Anonymkode: caaea...104

Jo da. Det er en gave. Det er noe som givere har gjort flid i å skape fordi han/hun ønsket å glede mottakeren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er så riktig! Det er et par barn i klassen som ikke har bursdagsselskap, og der familien har dårlig økonomi.  Heldigvis får de komme i selskapene til klassekameratene hvor de ikke skiller seg ut fordi ingen andre heller har med gave. De får være med på alt fra pannekakebursdag/fotballbursdag i hagen, til lekeland og trampolinepark, og får ta del i fellesskapet. Det mener jeg er kjempeviktig!

 

Anonymkode: f2922...18e

Hvorfor feire materialistisk bursdag på lekeland og trampolinepark og bruke flere tusen kroner på det? Hvorfor er dette viktigere enn å samles for lek i skogen uten kake, godteri og gave? MÅ det være veldig dyrt opplegg som lekeland?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er virkelig barnebursdag en form for økonomisk utveksling? Er det slik at man skal gå i null? Jeg trodde det handlet om å feire bursdagsbarnet. 

Anonymkode: f2922...18e

Nei. Men det er heller ikke greit å forlange at man skal bruke flere hundre/tusen kroner på feiring, fordi hele klassen MÅ inviteres, og samtidig skal ikke barnet få en eneste gave. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Jo da. Det er en gave. Det er noe som givere har gjort flid i å skape fordi han/hun ønsket å glede mottakeren.

Så da er du ikke i mot gavefri bursdag likevel da, hvis de har med tegning. Du får bestemt deg. 

Nå er det natta kjenner jeg. 

Anonymkode: caaea...104

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (2 timer siden):

Vi har antakelig ulik definisjon av ræl. Det meste du nevner blir ræl når prislappen er en femtilapp. 

Så fordi man får en liten mengde til 50kr så er det ræl, men om man fikk mer av det samme er det ok? 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tegnesaker og håpynt har min mer enn nok av. Får gaver av familie så det mangler ikke på ting. En del av dette koster også mer enn 50kr. Mye av fargeleggingsbøker og hobbybøker koster fra 80 og opp. Hvis man da ikke har Normal eller Europris i nærheten. Gabby, paw patrol og lignende har min liten interesse for. Det blir fort litt vilkårlig når man skal kjøpe sånne småting til barn man ikke kjenner så godt. Er det barnas næmeste venn eller en nevø så vet man jo om han liker spiderman men skal man kjøpe til en gutt i klassen, så er det ikke gitt at man treffer. Og da blir ofte gaven liggende i en skuff. 

Anonymkode: 452aa...8c8

Her bruker foreldre å skrive hva de ønsker seg så da er det enklere ja. Vi har også 100-150kr, men har kjøpt tegnebøker/aktivitetshefter til 29-39 flere ganger men da på salg. Tegnesaker som tusjer/blyanter er forbruksvare hos oss så bare fint å få det. De fleste legger også ved byttelapp, så da er det ikke så farlig om noe blir feil. 

Anonymkode: 8e0b3...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er alle enige med deg da at hvert kjønn skal feire for seg selv? 

Her stemte alle for å fortsette med 20 kr og så er det noen som driter i det og gir gave. Greit nok men de kunne i hvert fall tatt ordet på møtet og sagt at de vil ha gave. Det gjorde de ikke. Noen feirer fortsatt på tvers av kjønn og da er det dumt at gutter gir 20 kr og noen av jentene gir gaver for opptil 100 kr fordi "det var jo så billig da de ble kjøpt på 70% salg". 

Anonymkode: 452aa...8c8

20 kr???? Er vi på 70 tallet eller? 

Anonymkode: de400...729

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har så godt det har latt seg gjøre forsøk å kjøpe ordentlige ting i gave. Man kan gi t-trøye,klær,caps,skrivesaker,dagbok,vanngevær,store kritt,badeleker etc. Bedre å legge til noen kroner enn å gi ræl. Så i et innlegg her at noe skulle gi 20 kr! Altså man får jo ikke en stor leverpostei boks for det engang! Jeg er 46 år og når jeg gikk på skolen var det ganske vanlig å gi en hundrelapp. Det mange glemmer er at de barna som lever i fattigdom,de får aldri masse gaver. Unntaket er når det er bursdagen deres,men da er det noen "kloke"mødre som forhindrer det! 

 

Anonymkode: 44fc3...177

Helt enig med deg. Noen få år yngre men jeg fatter ikke at det går an å gi så lite. Vi gav jo mer når jeg var ung. 

Når barna mine gikk på barneskolen satt noen max på 50. Det bare klarer jeg ikke. 

Da gir jeg en 100 lapp og mer til nære venner/ venners barn. Evt t-shirts e.l Syntes det er synd at man slutter å gi gave. 

En bursdag er noe man har 1 gang i året og alle liker å få gaver,jeg tror ikke på de som ikke mener det. 

La nå barna få kose seg med junk og presang!! 🥳

Anonymkode: de400...729

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Og det er overalt! Kaker på idrettsarrangementer, treninger, cuper, turer og så videre. Pølser av MUK/Grandiosa pizza, kake og godtepose i bursdager. Så lurer de på hvorfor ungene blir overvektige, og blir hysterisk på å slanke ungene. Rart, det der.

Ja, huff, så fælt. Tenk å spise kaker og pizza på et arrangement, eller i en bursdag...

Og likevel: Den forventede levealderen i Norge stiger jevnt og trutt.

Rart, det der.

Anonymkode: 7dc17...016

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...