Gå til innhold

Hva synes dere om avstemming om det skal være gavefritt eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (1 time siden):

Det er bare ræl som blir gitt. Og man bytter ræl eller penger. Bedre å droppe gavene. Da slipper man styret med å finne noe å gi samt sparer kloden for plast-søppel.

Aldri opplevd ræl

Anonymkode: 0c72c...9ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 time siden):

Det er bare ræl som blir gitt. Og man bytter ræl eller penger. Bedre å droppe gavene. Da slipper man styret med å finne noe å gi samt sparer kloden for plast-søppel.

Sett lite ræl her. Lego, ty kosedyr, tegnesaker, fargeleggingsbøker, puslespill, hårpynt, perler/perlebrett, plus plus, sokker med motiv (spiderman, paw patrol o.l.) gabby samlefigurer osv. Fine ting mange unger har.

Anonymkode: 8e0b3...ae1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sett lite ræl her. Lego, ty kosedyr, tegnesaker, fargeleggingsbøker, puslespill, hårpynt, perler/perlebrett, plus plus, sokker med motiv (spiderman, paw patrol o.l.) gabby samlefigurer osv. Fine ting mange unger har.

Anonymkode: 8e0b3...ae1

Vi har antakelig ulik definisjon av ræl. Det meste du nevner blir ræl når prislappen er en femtilapp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er for mye. 

Anonymkode: caaea...104

Jepp. Helt greit, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (19 minutter siden):

Og så vokser de opp og oppdager at de ikke kan bare dukke opp i et bursdagsselskap til tante eller venninners tjueårsdag tomhendt. Blir flaut, dette. Forresten, så trenger vi jo egentlig ikke julegaver heller. Jul handler om Jesu fødsel, eventuelt om gammel skikk (Jól), og har intet med gaver å gjøre. 

Regner med ungene dine opplever andre settinger hvor det gis gaver utenom barnebursdag. 

Anonymkode: caaea...104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regner med ungene dine opplever andre settinger hvor det gis gaver utenom barnebursdag. 

Anonymkode: caaea...104

Ikke noe særlig, annet enn jul med kjernefamilien. Kanskje noen runde dager hos de voksne en gang i skuddåret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (19 minutter siden):

Å gi gaver i bursdag er kutyme. Det er veldig greit å lære barna fra de er små at bursdag = oppmerksomhet til bursdagsbarnet. Det trenger heller ikke å være så dyrt, for eksempel 20-50 kroner.

Her er det kutyme med kort + en 20-kroning. Du sier jo selv at det ikke må være så dyrt, og at det er oppmerksomheten som teller, hvorfor kan ikke oppmerksomheten være et kort med en fin tegning og gjerne noen fine ord som barna skriver? jeg har erfaring med begge, først gave i barnehagen, og så 20-kroning fra første klasse, og jeg foretrekker sistnevnte. Både fordi det blir masse smått plastræl og fordi det er foreldrene som kjøper noe passe meningsløst i siste liten. Det er grenser for hvor mye små såpeboblebokser og gatekritt og håstrikker man behøver. Man får neppe mye personlig på gavefronten for 20-50 kr.

Hvis man skal lære barna noe nyttig, så er det vel at det ikke må kjøpes småting  bare for å kjøpe, men at de helle kan ønske seg noe de virkelig har glede av, og at myntene de får kan gå inn i potten. Barna her klager ikke over manglende smågaver. De får jo som sagt gaver fra familie , og kortene blir satt pris på. Min liker også godt å tegne personlige kort; hun liker enhjørning og han liker Hulken. Bedre enn at jeg tar henne med på Nomal og velger såpeboble med blått eller lilla lokk synes jeg. 

Anonymkode: 452aa...8c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde være norm at barna ikke gir individuell gave i bursdagsbesøk gjennom grunnskolen. Jeg mener klassegave (kjøpt av foreldre etter egen lommebok) og individuelle bursdagskort burde være normen.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sett lite ræl her. Lego, ty kosedyr, tegnesaker, fargeleggingsbøker, puslespill, hårpynt, perler/perlebrett, plus plus, sokker med motiv (spiderman, paw patrol o.l.) gabby samlefigurer osv. Fine ting mange unger har.

Anonymkode: 8e0b3...ae1

Tegnesaker og håpynt har min mer enn nok av. Får gaver av familie så det mangler ikke på ting. En del av dette koster også mer enn 50kr. Mye av fargeleggingsbøker og hobbybøker koster fra 80 og opp. Hvis man da ikke har Normal eller Europris i nærheten. Gabby, paw patrol og lignende har min liten interesse for. Det blir fort litt vilkårlig når man skal kjøpe sånne småting til barn man ikke kjenner så godt. Er det barnas næmeste venn eller en nevø så vet man jo om han liker spiderman men skal man kjøpe til en gutt i klassen, så er det ikke gitt at man treffer. Og da blir ofte gaven liggende i en skuff. 

Anonymkode: 452aa...8c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (33 minutter siden):

Og så vokser de opp og oppdager at de ikke kan bare dukke opp i et bursdagsselskap til tante eller venninners tjueårsdag tomhendt. Blir flaut, dette. Forresten, så trenger vi jo egentlig ikke julegaver heller. Jul handler om Jesu fødsel, eventuelt om gammel skikk (Jól), og har intet med gaver å gjøre. 

Vi snakker om barnebusdag og så drar du inn familieselskap. Jeg skjønner ikke...? Vi voksne gir ikke hverandre gaver til busdager men i de familiene der de gir gaver til voksne så ser jo barnet hvordan det foregår fra de er små. Eller får ikke barna delta i dine familieselskaper før de er myndig sånn at de får sjokk? Når jeg var 20 så hadde jeg sluttet å feire bursdag med kake og gaver med venner men dette varierer jo selvfølgelig. 

Anonymkode: 452aa...8c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi snakker om barnebusdag og så drar du inn familieselskap. Jeg skjønner ikke...? Vi voksne gir ikke hverandre gaver til busdager men i de familiene der de gir gaver til voksne så ser jo barnet hvordan det foregår fra de er små. Eller får ikke barna delta i dine familieselskaper før de er myndig sånn at de får sjokk? Når jeg var 20 så hadde jeg sluttet å feire bursdag med kake og gaver med venner men dette varierer jo selvfølgelig. 

Anonymkode: 452aa...8c8

Nå er det jo ikke barna som er med på å kjøpe gaver til de voksne, eller deltar i gaveåpningen hos de voksne. Bare fordi du har kjipe bursdager og 365 hverdager hvert år, betyr ikke at det er vanlig å ikke feire bursdag bare fordi man er voksen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålfrid skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det burde være norm at barna ikke gir individuell gave i bursdagsbesøk gjennom grunnskolen. Jeg mener klassegave (kjøpt av foreldre etter egen lommebok) og individuelle bursdagskort burde være normen.

Så foreldre skal handle inn mat, leie lokale OG kjøpe gave "fra klassen"? Så skal de andre bare komme, ha det gøy og spise gratis? Da hadde jeg faktisk droppet å arrangere bursdag. Har ikke råd til å kjøpe klassegave i tillegg til gaven vi foreldre gir, og i tillegg til alle de andre utgiftene ved å arrangere bursdag for hele klassen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her er det kutyme med kort + en 20-kroning. Du sier jo selv at det ikke må være så dyrt, og at det er oppmerksomheten som teller, hvorfor kan ikke oppmerksomheten være et kort med en fin tegning og gjerne noen fine ord som barna skriver? jeg har erfaring med begge, først gave i barnehagen, og så 20-kroning fra første klasse, og jeg foretrekker sistnevnte. Både fordi det blir masse smått plastræl og fordi det er foreldrene som kjøper noe passe meningsløst i siste liten. Det er grenser for hvor mye små såpeboblebokser og gatekritt og håstrikker man behøver. Man får neppe mye personlig på gavefronten for 20-50 kr.

Hvis man skal lære barna noe nyttig, så er det vel at det ikke må kjøpes småting  bare for å kjøpe, men at de helle kan ønske seg noe de virkelig har glede av, og at myntene de får kan gå inn i potten. Barna her klager ikke over manglende smågaver. De får jo som sagt gaver fra familie , og kortene blir satt pris på. Min liker også godt å tegne personlige kort; hun liker enhjørning og han liker Hulken. Bedre enn at jeg tar henne med på Nomal og velger såpeboble med blått eller lilla lokk synes jeg. 

Anonymkode: 452aa...8c8

Hvorfor kan ikke bursdagsfeiring være uten mat og kake? Ha utebursdag i skogen med vann for dem som er tørste, og ellers fri lek i to timer? MÅ det være mat og snop? For øvrig helt enig at det er greit med penger, som spares til noe barnet vil ha. Men å gi penger er også en gave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Så foreldre skal handle inn mat, leie lokale OG kjøpe gave "fra klassen"? Så skal de andre bare komme, ha det gøy og spise gratis? Da hadde jeg faktisk droppet å arrangere bursdag. Har ikke råd til å kjøpe klassegave i tillegg til gaven vi foreldre gir, og i tillegg til alle de andre utgiftene ved å arrangere bursdag for hele klassen.

Men du har råd til bursdagsgave til alle de andre i klassen? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan ikke bursdagsfeiring være uten mat og kake? Ha utebursdag i skogen med vann for dem som er tørste, og ellers fri lek i to timer? MÅ det være mat og snop? For øvrig helt enig at det er greit med penger, som spares til noe barnet vil ha. Men å gi penger er også en gave.

Bursdag med vannservering faktisk. Blir bedre og bedre dette. 

Anonymkode: caaea...104

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man i bursdag gir man gave! Hvor stor eller liten bursdag man velger, eller hvem som inviteres bestemmer man selv. Men det bør selvsagt tenkes i gjennom om det fører til at noen ofte blir utelatt. Her invitertes alle av samme kjønn frem til 8. klasse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor kan ikke bursdagsfeiring være uten mat og kake? Ha utebursdag i skogen med vann for dem som er tørste, og ellers fri lek i to timer? MÅ det være mat og snop? For øvrig helt enig at det er greit med penger, som spares til noe barnet vil ha. Men å gi penger er også en gave.

For en ræva feiring, unnskyld for å være så direkte. Men hadde du hatt nerver til å invitere dine egne venner til en slik rype feiring?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Nå er det jo ikke barna som er med på å kjøpe gaver til de voksne, eller deltar i gaveåpningen hos de voksne. Bare fordi du har kjipe bursdager og 365 hverdager hvert år, betyr ikke at det er vanlig å ikke feire bursdag bare fordi man er voksen. 

Skal jeg liksom føle meg fornærmet sånn at jeg gir opp tråden eller hvor vil du nå? Jeg forstår ikke sånne folk som tyr til hersketeknikker for ingenting. jeg kan ta en jeg også for å være med på leken: Vi feirer men er mindre materialistiske av oss enn deg da vet du XD Kjipe oss som klarer å ha det artig uten gavepresset ... 

Anonymkode: 452aa...8c8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålfrid skrev (7 minutter siden):

Men du har råd til bursdagsgave til alle de andre i klassen? 

Det blir jo gjerne mye mindre. Man kan gi etter egen øknomi, kjøpe på salg, gi noe brukt, gi bort noe man fikk som ikke passet osv, og det er spredt utover.

At fellesgave er bra for de med mindre penger fordi man kan "gi etter lommeboka" da er jo helt tullete, da blir det jo bare ennå en utgift oppå alle de andre som kommer i forbindelse med at eget barn har bursdag. Og man kan jo ikke akkurat gi barnet noe til 20 kr fra hele klassen...

Og ser mange sier at barna får nok gaver av familie. Stakkars de barna som ikke har så mye familie da.

Anonymkode: a783b...1c9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

Hvorfor kan ikke bursdagsfeiring være uten mat og kake? Ha utebursdag i skogen med vann for dem som er tørste, og ellers fri lek i to timer? MÅ det være mat og snop? For øvrig helt enig at det er greit med penger, som spares til noe barnet vil ha. Men å gi penger er også en gave.

Jo hvorfor ikke? Det er bare å kjøre på hvis du føler for det.

Anonymkode: 452aa...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...