kaleidoskop Skrevet 16. september #41 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig!!😅😅 Men foreldrene synes det er sååå søtt at deres barn har skrevet det da, det er søtt. Men jeg eller barnet mitt tenker nada over det.. Anonymkode: 8f9de...8a6 Vel. Noe synes jeg barnet må ha med. Går i søpla her også. Men da har hvertfall barnet laget et kort, tegning skrevet noen ord. Gjort en liten innsats til bursdagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 16. september #42 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er vitsen med bursdag når man ikke får gaver? Anonymkode: 00e16...e54 Litt enig. Stor spenning med å se hva som er under papiret. (til en viss alder hvertfall) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #43 Del Skrevet 16. september Dojakitty skrev (1 time siden): Men. Ingen spør deg! Hadde du spurt ungene ville de valgt gaver! Har vært i gavefrie barnebursdager. Ungene hadde det like gøy der. Det er voksne som blir mest fornærmet her. Anonymkode: caaea...104 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #44 Del Skrevet 16. september Det er bare ræl som blir gitt. Og man bytter ræl eller penger. Bedre å droppe gavene. Da slipper man styret med å finne noe å gi samt sparer kloden for plast-søppel. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 16. september #45 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har vært i gavefrie barnebursdager. Ungene hadde det like gøy der. Det er voksne som blir mest fornærmet her. Anonymkode: caaea...104 Sa ingenting om at ungene ikke hadde det gøy! Jeg sa,om ungene kunne valgt ville de valgt gaver! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #46 Del Skrevet 16. september Dojakitty skrev (2 minutter siden): Sa ingenting om at ungene ikke hadde det gøy! Jeg sa,om ungene kunne valgt ville de valgt gaver! Selvfølgelig, det sier seg vel selv? Poenget er at om det blir lik praksis med gavefrie bursdager så har ungene det like gøy for det. Anonymkode: caaea...104 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 16. september #47 Del Skrevet 16. september Denne er fra i fjor, mange gode refleksjoner rundt gavefritt eller fellesgave: https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/Xb04qo/mange-foreldre-velger-denne-gaveloesningen-for-skolebarna-sine-psykologen-er-usikker-paa-om-den-er-riktig Sitat For barna er funksjonen at den ene gir noe som den andre kan bli glad for. Den andre lærer å ta imot på en fin måte og takke for gaven. Nå er vi imidlertid kommet dit at gaven er blitt et stresselement som de voksne ordner. Da er spørsmålet om man har tatt bort gaven fra gaven, og det tenker jeg at man har, sier hun. Sitat – Det fine med en gave er vel det å gi noe personlig til en venn for å vise at man setter pris på den? Jeg synes fellesgaveordningen blir et litt rart kompromiss der barna fremdeles får, men fratas den viktige erfaringen det er å gi. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #48 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ikke gavefritt? Men en stor gave fra alle gjestene som foreldrene til bursdagsbarnet ordner? Anonymkode: 98acb...7c2 Det er jo ennå dummere. Da kan man iallfall legge bort liksom-argumentet om at man tenker på de fattige, da er det jo kun fordi foreldrene synes det er styr å ordne gave hver gang ungen skal i bursdag. Og hele konseptet gave forsvinner jo når noen andre ordner gave fra barna som liksom skal være giver av gaven og de ikke er involvert i det hele tatt... Anonymkode: a783b...1c9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Banamamama Skrevet 16. september #49 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samle de i en boks da vel. Eller kast det. Hjelpes. Mine liker å få og gi kort, sikkert flere som gjør. Anonymkode: caaea...104 Ja, kortene blir kastet. Absolutt ikke noe stress. Like lite stress som det er at barna får en liten gave fra hver av gjestene i bursdagsselskapet sitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #50 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): La oss si at leken koster 80 kr til fullpris men 20 kr på salg. Den er jo teknisk sett innenfor grensen 20 kr men en 80-kr-leke vil trolig være en langt kulere gave enn en 20-kroning. De som gir en 20- kroning har da en kjedeligere gave. Det er ikke alltid så morsomt for de barna som "bare" gir den mynten. Dette vil presse foreldre over til å kjøpe gaver for ingen vil at sitt barn skal skille seg ut og "bare gi en kjip mynt". Det er ikke alltid så lett å finne noe på salg. Det blir også mye småting etterhvert. Derfor synes jeg folk bør tenke seg litt om hvis foreldregruppen har innført fellesregler. Har de ikke snakket om gaveregler, så er det fritt fram selvfølgelig. Anonymkode: 452aa...8c8 Kjære meg hvor skjøre skal vi lage barna? Skal det være like regler for hvordan bursdagene skal gjennomføres også da? Alle må servere pølser med saft. Tenk om Ole skulle driste seg til å servere pizza og brus. Da blir jo det en mye kulere bursdag. Eller hva med Lise som hadde en pinjata og taco. Det ble jo skikkelig dårlig gjort for Oda som bare hadde pølser og potetmos. Foreldre må gjøre barna æsine robuste for livet er virkelig ikke rettferdig og likt for alle. Anonymkode: 7234e...3bd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #51 Del Skrevet 16. september Banamamama skrev (7 minutter siden): Ja, kortene blir kastet. Absolutt ikke noe stress. Like lite stress som det er at barna får en liten gave fra hver av gjestene i bursdagsselskapet sitt. Og om flertallet av foreldrene stemmer for gavefritt er det bare å følge på i stedet for å insistere på en liten gave. Her har jeg en i en klasse med gaver og en i klasse uten gaver, bare kort. Går helt fint det. Anonymkode: caaea...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #52 Del Skrevet 16. september Om noen har meldt inn at dette med gaver er vanskelig for de er jeg imot å stemme. Dette skjedde i klassen te yngstemann. Av respekt for de det gjelder så lar man være. Anonymkode: bdb36...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 16. september #53 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes det er merkelig at hele foreldregruppen skal stemme over om det skal være gavefritt eller ikke. Grunnen er jo at vi f eks ikke skal invitere den ene halvdelen (det andre kjønnet), og vi kommer ikke til å be hele gruppen av det kjønnet heller.. Synes det er litt rart da, at alle foreldre på hele trinnet skal bestemme om det skal være gavefritt eller ikke….? Eller hva mener dere? Anonymkode: 8f9de...8a6 Alle initiativ som går ut på at andre foreldre skal bestemme hvordan JEG skal utøve min foreldrerolle, forkastes. Ikke skriver jeg under kontrakter om sosiale medier og skjermbruk, og ikke deltar jeg i avstemninger. Andre mennesker har ingen juridisk makt til å bestemme noe over hvordan JEG utøver foreldrerollen min. Folk er gærne. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 16. september #54 Del Skrevet 16. september TomSawyer skrev (11 timer siden): Helt enig...Junkfood og sukker i skjønn forening.. Og det er overalt! Kaker på idrettsarrangementer, treninger, cuper, turer og så videre. Pølser av MUK/Grandiosa pizza, kake og godtepose i bursdager. Så lurer de på hvorfor ungene blir overvektige, og blir hysterisk på å slanke ungene. Rart, det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 16. september #55 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Virkelig? Anonymkode: caaea...104 Jeg er enig. Hvorfor skal det være mat og kake i bursdag? MÅ man trykke i seg sukker for å ha det gøy? La oss lage bursdager uten mat og kaker, og uten gaver. Ungene må jo kunne kose seg uten junk og uten gave. Ellers blir det jo veldig urettferdig, at foreldrene til barnet som MÅ invitere hele klassen, bruker flerfoldige hundrelapper, kanskje også tusenlapper, på å arrangere bursdagen, så kommer man dit og spiser gratis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 16. september #56 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bake og pynte kake og lage bursdagskrone, dekorere med ballonger, velge godteri til godteposer og leke med vennene sine? Si meg, har du barn i barneskolealder? De fleste får gaver fra foreldre og famile ellers. En barnebursdag går veldig fort og det er en fordel å bruke tiden til lek og ikke miste tid på gaveutpakning spør du meg. Anonymkode: 452aa...8c8 Å gi gaver i bursdag er kutyme. Det er veldig greit å lære barna fra de er små at bursdag = oppmerksomhet til bursdagsbarnet. Det trenger heller ikke å være så dyrt, for eksempel 20-50 kroner. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 16. september #57 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig, det sier seg vel selv? Poenget er at om det blir lik praksis med gavefrie bursdager så har ungene det like gøy for det. Anonymkode: caaea...104 Og så vokser de opp og oppdager at de ikke kan bare dukke opp i et bursdagsselskap til tante eller venninners tjueårsdag tomhendt. Blir flaut, dette. Forresten, så trenger vi jo egentlig ikke julegaver heller. Jul handler om Jesu fødsel, eventuelt om gammel skikk (Jól), og har intet med gaver å gjøre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #58 Del Skrevet 16. september Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Og så vokser de opp og oppdager at de ikke kan bare dukke opp i et bursdagsselskap til tante eller venninners tjueårsdag tomhendt. Blir flaut, dette. Forresten, så trenger vi jo egentlig ikke julegaver heller. Jul handler om Jesu fødsel, eventuelt om gammel skikk (Jól), og har intet med gaver å gjøre. Du er for mye. Anonymkode: caaea...104 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #59 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): La oss si at leken koster 80 kr til fullpris men 20 kr på salg. Den er jo teknisk sett innenfor grensen 20 kr men en 80-kr-leke vil trolig være en langt kulere gave enn en 20-kroning. De som gir en 20- kroning har da en kjedeligere gave. Det er ikke alltid så morsomt for de barna som "bare" gir den mynten. Dette vil presse foreldre over til å kjøpe gaver for ingen vil at sitt barn skal skille seg ut og "bare gi en kjip mynt". Det er ikke alltid så lett å finne noe på salg. Det blir også mye småting etterhvert. Derfor synes jeg folk bør tenke seg litt om hvis foreldregruppen har innført fellesregler. Har de ikke snakket om gaveregler, så er det fritt fram selvfølgelig. Anonymkode: 452aa...8c8 Herregud alt man kan lage problemet av! Anonymkode: 0c72c...9ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #60 Del Skrevet 16. september Rosalilje84 skrev (2 minutter siden): Og så vokser de opp og oppdager at de ikke kan bare dukke opp i et bursdagsselskap til tante eller venninners tjueårsdag tomhendt. Blir flaut, dette. Forresten, så trenger vi jo egentlig ikke julegaver heller. Jul handler om Jesu fødsel, eventuelt om gammel skikk (Jól), og har intet med gaver å gjøre. Hvert år er det jo tråder her om folk som vil avskaffe julegaver og som har innført det i sine familier (eller ønsker det innført). Kjipt for oss som liker gaver at de som ikke liker det er så utrolig styrete på å få det bort. Anonymkode: a783b...1c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå