Gå til innhold

Få barn på skole ved egen sykdom

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 9.44):

Les teksten! Det stod at annen skyss ikke er tilgjengelig!

Anonymkode: a39f0...62b

Hvis barnet mangler bein så har det vel krav på taxi.

Anonymkode: 7d2b2...bbe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke krevende, men det krever selvsagt en innsats. Hver gang man kommer i kontakt med foreldrene til barnas venner, f.eks. ved levering og henting etter at de har lekt sammen eller på foreldretreff, sosiale aktiviteter for klassen, sommer- og juleavslutninger osv osv, så slår man av en prat og blir litt kjent. Når ens barn er venner blir det raskt naturlig å spørre om det er ok å ringe dem for hjelp til levering i de få situasjonene hvor man er så syk at man ikke kan levere selv (sånne ting skjer vel maks en gang eller to i året). Ingen oppegående folk ville sagt nei til det.

Anonymkode: f7b22...06e

Enig. Flyttet til et helt nytt sted der vi kjente 0 personer for 8 år siden, men vårt første barn som da var 6 mnd gammel. Bokstavelig talt ikke en sjel her vi hadde sett før. Nå 8 år etter har vi et stort nettverk av gode venner, naboer og en haug bekjente. Det har krevd masse masse innsats og tid. Og initiativ! Og ærlighet og åpenhet. Som i "hei, vi er nye her vi. VI kjenner ingen...". Tok ikke lang tid før noen i åpen bhg da sa "Hei, her er nr mitt, ta kontakt hvis dere trenger hjelp med noe her, jeg har bodd her hele livet", og slik gikk det seg bare til videre. Folk er utrolig hjelpsomme og snille bare man er åpen og ærlig om situasjonen. Og vi må selvsagt bidra like mye andre veien, stille opp for å hjelpe andre. Vinn-vinn. Nytt nettverk som voksen skjer ikke av seg selv. Men det er absolutt ikke uoppnåelig. Men man kan ikke sitte og vente på det...

Anonymkode: 61996...ebf

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 9.34):

Er man forelder, klarer man det man må. Man bøtter innpå paracet, biter tennene sammen, får ungen på skolen, og drar hjem og legger seg.

Anonymkode: b9212...119

Nei, er man veldig syk utsetter man ikke andre for fare ved å kjøre bil. 

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 10.43):

Utgangspunktet for spørsmålet er feil. Ingen friske barn under videregåendealder i Norge har en skolevei som krever at foreldre kjører dem, de har rett på skoleskyss hvis veien er for lang eller farlig til at de kan gå.

Unntaket er om foreldre i grisgrendte strøk har påtatt seg kjøreoppgaven fra kommunen. Det ville jo være dumt om det finnes null alternativer. 

Anonymkode: e0b27...80b

Nå er det jo ikke slik at man får innvilget skoleskyss kl 07 på morgenen den dagen man er syk. Hvis man vanligvis kjører barnet selv om man har rett på skoleskyss er det jo ikke noe som lar seg løse de få gangene man er syk. Skoleskyss kan være en langtekkelig affære. 

Visste du for eksempel at det er svært vanlig at skoletaxi kommer for sent til skolen? Skjønner godt at foreldre ikke belager seg på ustabile tilbud hvis de kan kjøre selv. 

En annen sak er at selv om man ikke har rett på skoleskyss, så er ikke nødvendigvis skoleveien overkommelig. Jeg hadde ikke sendt en syvåring for å gå 3.9 kilometer til skolen, hver vei. 

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 11.01):

Du oppfordrer til omsorgssvikt. Influensa er ikke unntakstilstand. Det går influensa hvert eneste år, i tillegg til omgangssyke og alle andre smittsomme sykdommer. 

Hvor står det i opplæringsloven at foreldre fint kan holde barn hjemme hvis de selv er virussyke? 

Anonymkode: d5f41...056

Det er ikke slik at alt som ikke er nevnt i loven er ulovlig... 😆 Den type sykdom ts beskriver er jo svært uvanlig, det er ikke omsorgssvikt å droppe skolen en dag eller to i løpet av grunnskolen... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere som skriver at en alenemor bør skaffe seg noen kriseløsninger, noen man kan ringe når man havner i en situasjon som dette. 

Og så til dere som sier at TS bare får bite tennene sammen og kjøre barnet til skolen, "så syk er hun jo tross alt ikke" - denne moren skal da kjøre barnet til skolen, et sted hvor alle de lokale barna er på samme tidspunkt ; er dere helt sikre på det? Hadde dere godtatt i fyllekjører i det samme området

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 21.28):

Altså om barnet er hjemme én dag er jo ikke krise. Der går nok bra.

Vet forøvrig om en alenemor som brakk benet og ikke kunne kjøre bil på noen uker. Barnet hennes fikk taxi til og fra skolen denne perioden. 

Anonymkode: db54f...432

Det stemmer ikke. Enten har barnet rett til skyss eller så skal barnet gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (På 17.9.2024 den 23.51):

Jeg er helt enig med dere som skriver at en alenemor bør skaffe seg noen kriseløsninger, noen man kan ringe når man havner i en situasjon som dette. 

Og så til dere som sier at TS bare får bite tennene sammen og kjøre barnet til skolen, "så syk er hun jo tross alt ikke" - denne moren skal da kjøre barnet til skolen, et sted hvor alle de lokale barna er på samme tidspunkt ; er dere helt sikre på det? Hadde dere godtatt i fyllekjører i det samme området

Sammenligner du det å være syk med fyllekjøring? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dojakitty skrev (27 minutter siden):

Sammenligner du det å være syk med fyllekjøring? 

Det er ikke jeg som gjør det - gadd du i det hele tatt å kikke på lenken? Jeg lærte dette på kjøreskolen, og synes det er merkelig at det er ikke er allment kjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 9.42):

Om man ikke hadde paracet i hus? Hva om man ikke var kjørbar?

Anonymkode: a39f0...62b

Man PLANLEGGER. Altså, ikke ha paracet i hus? Når en pakke begynner å bli tom, så kjøper man en ny. 

På samme måte planlegger man hva som skal skje om man ikke kan kjære barnet til skolen. 

Scenarioet som trådstarter skisserer eksisterer dog ikke. Enten bor man så langt unna skolen at man får skoleskyss, eller skoleveien er så farlig at man får skoleskyss på tross av kort avstand. Alternativt har barnet skadet seg eller har en permanent funksjonsvariasjon som gjør at hen ikke kan gå/sykle til skolen og derfor har krav på skoleskyss. 

I alle andre tilfeller så KAN barnet gå eller sykle til skolen, så sant foreldrene lar barnet øve seg på dette. Og der kommer planleggingen inn; man må øve med barnet for at han/hun skal være trygg på å transportere seg selv til og fra skolen. Kanskje det er å ta buss for den saks skyld, men da er det lurt å øve på det også. Blir vanskelig når ungene MÅ greie seg selv i ti minutter man aldri har prøvd det før. 

Jeg kjører GJERNE ungen min til skolen når det passer seg sånn, men han har helt fint kunnet gå eller sykle eller ta bussen også. Vi øvde sammen med nabobarna i førsteklasse og byttet på å gå sammen med dem om morgenen. Etter noen uker gikk de alene.

Anonymkode: 9c6d0...ba4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man PLANLEGGER. Altså, ikke ha paracet i hus? Når en pakke begynner å bli tom, så kjøper man en ny. 

På samme måte planlegger man hva som skal skje om man ikke kan kjære barnet til skolen. 

Scenarioet som trådstarter skisserer eksisterer dog ikke. Enten bor man så langt unna skolen at man får skoleskyss, eller skoleveien er så farlig at man får skoleskyss på tross av kort avstand. Alternativt har barnet skadet seg eller har en permanent funksjonsvariasjon som gjør at hen ikke kan gå/sykle til skolen og derfor har krav på skoleskyss. 

I alle andre tilfeller så KAN barnet gå eller sykle til skolen, så sant foreldrene lar barnet øve seg på dette. Og der kommer planleggingen inn; man må øve med barnet for at han/hun skal være trygg på å transportere seg selv til og fra skolen. Kanskje det er å ta buss for den saks skyld, men da er det lurt å øve på det også. Blir vanskelig når ungene MÅ greie seg selv i ti minutter man aldri har prøvd det før. 

Jeg kjører GJERNE ungen min til skolen når det passer seg sånn, men han har helt fint kunnet gå eller sykle eller ta bussen også. Vi øvde sammen med nabobarna i førsteklasse og byttet på å gå sammen med dem om morgenen. Etter noen uker gikk de alene.

Men så svart/hvitt er det jo ikke!! Jeg blir overrasket over hvor firkanta enkelte her inne tenker. 

Man har rett på skoleskyss hvis avstanden til skolen er 4 km. Du synes altså det er helt forståelig at barn som bor 4 km fra skolen ikke kan gå, men barn som bor 3.9 km selvfølgelig kan gå til enhver tid uavhengig av vær og vind? Hvorfor betyr de 100 metrene så mye? 

Jeg hadde ikke latt min syvåring gå 7.8 km til dagen tur/retur skole. 

Farlig skolevei ja. Det må søkes om og gjøres en individuell vurdering i hvert tilfelle. Veldig mange av de som har farlig skolevei velger å kjøre barna sine selv likevel, fordi de uansett skal på jobb, og det er sløsing av alles tid og ressurser å be om taxi. Da nytter det ikke å ringe rektor den ENE dagen man er syk og kreve taxi - det tar selvfølgelig tid å behandle en sånn søknad - og den kan bli avslått.

Å ta taxi til skole er mye styr, det er ustabilt, og ofte uteblir taxien eller er forsinket, så mange foreldre som kan kjøre selv, velger å kjøre selv. Så har du alle de kommunene som faktisk ikke har taxi en gang og tilbudet er enda mer ustabilt. Skoleskyss er ikke en rettighet du bare booker på morgenen når du er syk og vips står bilen utenfor døra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes alltid det er så festlig når folk som mener at man kan planlegge hvert eneste centimeter av livet, går på ræva. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 16.40):

Ikke meg du siterte, men det er virkelig ikke bare å skaffe seg et nettverk! Det å gå ut ens ærend for å bli kjent med noen som kan avlaste enselv er krevende. Ikke sikkert ts som alenemor greier å stille opp for andre heller. 

Anonymkode: 53d0d...7b5

Man JOBBER for å skaffe seg et nettverk. Det må vi alle. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (42 minutter siden):

Man JOBBER for å skaffe seg et nettverk. Det må vi alle. 

Det virker ikke alltid. Jeg har jobbet for å skaffe meg nettverk i 14 år, men har fortsatt helt minimalt med det.

Anonymkode: 18eae...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (4 timer siden):

Men så svart/hvitt er det jo ikke!! Jeg blir overrasket over hvor firkanta enkelte her inne tenker. 

Man har rett på skoleskyss hvis avstanden til skolen er 4 km. Du synes altså det er helt forståelig at barn som bor 4 km fra skolen ikke kan gå, men barn som bor 3.9 km selvfølgelig kan gå til enhver tid uavhengig av vær og vind? Hvorfor betyr de 100 metrene så mye? 

Jeg hadde ikke latt min syvåring gå 7.8 km til dagen tur/retur skole. 

Farlig skolevei ja. Det må søkes om og gjøres en individuell vurdering i hvert tilfelle. Veldig mange av de som har farlig skolevei velger å kjøre barna sine selv likevel, fordi de uansett skal på jobb, og det er sløsing av alles tid og ressurser å be om taxi. Da nytter det ikke å ringe rektor den ENE dagen man er syk og kreve taxi - det tar selvfølgelig tid å behandle en sånn søknad - og den kan bli avslått.

Å ta taxi til skole er mye styr, det er ustabilt, og ofte uteblir taxien eller er forsinket, så mange foreldre som kan kjøre selv, velger å kjøre selv. Så har du alle de kommunene som faktisk ikke har taxi en gang og tilbudet er enda mer ustabilt. Skoleskyss er ikke en rettighet du bare booker på morgenen når du er syk og vips står bilen utenfor døra! 

Grensen må jo settes et sted; og da er 4 km der grensen er satt. Om man har krav på skoleskyss så kan man søke om dette og så ikke benytte seg av den. Så, når dagen kommer der man trenger den, ja da bruker man den. 

Har selv jobbet med skoleskyss, og veldig mange foreldre ringte søndag kveld og fortalte om hvilke dager barnet skulle være med/ikke være med på skyssen, eller ved skoleårets start ga de beskjed om at barnet mitt trenger stort sett ikke skyss, vi ringer når det er behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (4 timer siden):

Jeg synes alltid det er så festlig når folk som mener at man kan planlegge hvert eneste centimeter av livet, går på ræva. Lykke til! 

Nå er det jo ikke slik at det aldri går til helvete selv om man planlegger. Mek det går ganske mye sjeldnere til helvete. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gjøre alt man klarer for å få barnet sitt på skolen,når man er alenemor, at man selv er syk, må ikke hindre et barn for ikke å få gå på skolen den dagen, jeg trodde alle tenkte slik jeg......

Anonymkode: 9369e...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 8.59):

Barnet kan vel gå eller sykle selv om det ikke har skoleskyss. 

Anonymkode: 67667...f9f

I distriktene er det gjerne et par mil til skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 20.02):

Enig med de fleste her inne. Er man alene med barn, så må man bare bite tennene sammen og få barnet på skolen. Paracet og Ibux, så er man i stand til å kjøre på skolen etter en halvtime. Eller man passer på å ha en nødkontakt som man ringer ved slike anledninger. Dette er dog en ikke-sak. Enten så bor du så nær skolen at barnet kan gå, eller så bor du så langt unna skolen at barnet har krav på skyss. Dette klarer et skolebarn selv om man nylig har flyttet som du sier. Man holder ikke barn hjemme fra skolen fordi forelderen er syk.  

Anonymkode: 55621...8de

Eh Nei mam kan være farlig bak rattet da

Anonymkode: b12af...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 0.03):

Fra en alenemor; har flere ganger hatt både influensa og halsbetennelse med streptokokker  med 40 i feber; kjørt barn i barnehage og skole har jeg gjort uansett! Skrapet is på bilen, svettet av feber, svimmel. Men barna har alltid kommer seg avgårde, og jeg har overlevd. Bare tøft når det står på, men samtidig så hadde der vært tøffere å holdt de hjemme. Få de på skolen, også kan man ligge syk i sengen frem til kl.16, for så å lage middag osv. Er det en ting man som aleneforelder ikke kan være, så er det syk ;)

Anonymkode: 6fa94...167

Å dette skryter du av? Kjempefint å være trafikkfarlig !!!

Anonymkode: b12af...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man som aleneforelder er så syk at man ikke klarer å komme seg opp av sengen for å få barnet på skolen, er man da i stand til alternativet som er å være alene hjemme med barnet? 

I og med at barnet må kjøres går jeg ut fra at man bor så nærme at man ikke har krav på skoleskyss, og videre at barnet er for lite til å kunne gå/sykle selv? Da er det vel også for lite til å være "alene" hjemme? 

Du kan ikke kreve noe av omverden her, men da må man jo spille på de ressurser man har rundt seg. Har barnet en annen forelder som kan steppe inn? Annen familie? Venner av familien? Er det ingen på skolen som bor i rimelig avstand som du kan spørre om kan skyss barnet frem og tilbake? Går det ingen taxier? 

Av og til går selvsagt alt galt, og ingen har barnevakter parat til enhver tid. Men, særlig hvis man er alene må man jo ha tenkt gjennom hva man gjør hvis man av ulike grunner ikke klarer å ivareta barnet selv. Akutt behov kan jo oppstå for alle ved alvorlig sykdom, forsinkelser ol. En liten mental liste over hva man kan gjøre, og hvem man kan ringe. Jeg har flere ganger blitt bedt om å hjelpe av andre foreldre hvis det kniper skikkelig en dag, både i form av å plukke opp/ta med meg deres barn og å planlagt ta det med hjem pga uforutsett krise i heimen. Og dette er ikke nødvendigvis mine venner, men bekjente eller rett og slett bare andre som har barn i samme bhg eller skole som mine barn. Jeg tror de fleste har forståelse for at alle trenger litt hjelp i blant, og er villig til strekke seg litt ekstra for å hjelpe andre. Selv om det ikke nødvendigvis er noen man er nær. 

Anonymkode: 54b18...b80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...