Gå til innhold

Få barn på skole ved egen sykdom

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tafatt? Du virker som en dritt. Glad du ikke var min forelder. 

Anonymkode: a39f0...62b

Ja tafatt om en ikke skaffer seg noen som kan bidra med litt hjelp der ts bor. Det er et ansvar en har som forelder. Også glad jeg ikke er din forelder mine barn ville ikke sagt at noen virker som en dritt. Oppdragelse er en fin ting. 

Anonymkode: 9ff8f...6d2

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du oppfordrer til omsorgssvikt. Influensa er ikke unntakstilstand. Det går influensa hvert eneste år, i tillegg til omgangssyke og alle andre smittsomme sykdommer. 

Hvor står det i opplæringsloven at foreldre fint kan holde barn hjemme hvis de selv er virussyke? 

Anonymkode: d5f41...056

EN BLIR IKKE LIK SYK AV INFLUENSA! noen ganger mye verre enn andre!! Oppfordrer til omsorgssvikt? Hvorfor så store ord? Noen er bare rare....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man ikke er i stand til å kjøre barnet til og fra skole( som eneste valg for at barnet skal komme seg dit)- kreves det da at den foreldren som har aleneomsorg og ikke noe avlastning, kjører barnet til skole om foreldren da er veldig syk? Jeg snakker her å ikke klare å reise seg opp nærmest en gang(influensa). 

Dersom barnet ikke kan gå til skolen så har det rett på skyss. Dersom du, personlig, er «redd» eller «engstelig» for en skolevei som egentlig er helt ok? Da begrenser du eget barns frihet. Og det vet vi - med absolutt sikkerhet - at vil føre til skade på barnet. Om, altså, det ikke alt har ført til skade på barnet. Noe som er ekstremt sannsynlig. 

Skoleveiens (selv de mer farlige)  potensiale for skade er kjent og veldig lavt. Faren for skade ved foreldres konstante tilstedeværelse og valg om å ikke lære barn å mestre verden alene fra ung alder er også kjent, og ekstremt høy. Du velger det siste alternativet selv om du vet følgene, fordi du, som foreldre flest, er mer opptatt av eget enn barnas beste.

Har du ikke i 2-3 år før barnet er i skolealder øvd på at det går veien til skolen? Ok. Det er et uansvarlig valg, men det er ditt å ta. Går du ikke med barnet de første årene, ved behov? Også ditt valg. Igjen et uansvarlig valg. Velger du å bosette deg i et hus du vet ikke har gåbar vei til skole og også velger å ha barn? Igjen - uansvarlig. Men igjen ditt valg. Problemet er at barnet bærer konsekvensene av dine dårlige valg. Slik du bærer konsekvensene av dine foreldres elendige livsvalg.

Her og nå stabler du deg selv i bilen og kjører barnet. Og når du blir frisk igjen så tar du ansvaret ditt mer på alvor, og lærer barnet å gå eller sykle til skolen, venner, fritidsaktiviteter og annen moro. Du lar det ut av ditt syne. Du lar det være - som det skal være - en person med et liv du kun delvis er en del av.

Anonymkode: 3a27e...aa2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja tafatt om en ikke skaffer seg noen som kan bidra med litt hjelp der ts bor. Det er et ansvar en har som forelder. Også glad jeg ikke er din forelder mine barn ville ikke sagt at noen virker som en dritt. Oppdragelse er en fin ting. 

Så du synes å si tafatt til noen er fint? Herregud.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN BLIR IKKE LIK SYK AV INFLUENSA! noen ganger mye verre enn andre!! Oppfordrer til omsorgssvikt? Hvorfor så store ord? Noen er bare rare....

Skjønner jo nå hvorfor du ikke har nettverk, har du sånn oppførsel generelt så blir det nok ikke lett å få det heller. God bedring på flere måter

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom barnet ikke kan gå til skolen så har det rett på skyss. Dersom du, personlig, er «redd» eller «engstelig» for en skolevei som egentlig er helt ok? Da begrenser du eget barns frihet. Og det vet vi - med absolutt sikkerhet - at vil føre til skade på barnet. Om, altså, det ikke alt har ført til skade på barnet. Noe som er ekstremt sannsynlig. 

Skoleveiens (selv de mer farlige)  potensiale for skade er kjent og veldig lavt. Faren for skade ved foreldres konstante tilstedeværelse og valg om å ikke lære barn å mestre verden alene fra ung alder er også kjent, og ekstremt høy. Du velger det siste alternativet selv om du vet følgene, fordi du, som foreldre flest, er mer opptatt av eget enn barnas beste.

Har du ikke i 2-3 år før barnet er i skolealder øvd på at det går veien til skolen? Ok. Det er et uansvarlig valg, men det er ditt å ta. Går du ikke med barnet de første årene, ved behov? Også ditt valg. Igjen et uansvarlig valg. Velger du å bosette deg i et hus du vet ikke har gåbar vei til skole og også velger å ha barn? Igjen - uansvarlig. Men igjen ditt valg. Problemet er at barnet bærer konsekvensene av dine dårlige valg. Slik du bærer konsekvensene av dine foreldres elendige livsvalg.

Her og nå stabler du deg selv i bilen og kjører barnet. Og når du blir frisk igjen så tar du ansvaret ditt mer på alvor, og lærer barnet å gå eller sykle til skolen, venner, fritidsaktiviteter og annen moro. Du lar det ut av ditt syne. Du lar det være - som det skal være - en person med et liv du kun delvis er en del av.

Stabler seg i bilen? Lite trafikksikkert det...sjokkert jeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det mulig? Kanskje ts har flyttet? Kanskje det er en litt farlig vei til skolen? synsing er på høynivå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner jo nå hvorfor du ikke har nettverk, har du sånn oppførsel generelt så blir det nok ikke lett å få det heller. God bedring på flere måter

Ja men når noen kaller folk stygge ting som tafatt bør den høre det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det mulig? Kanskje ts har flyttet? Kanskje det er en litt farlig vei til skolen? synsing er på høynivå....

Har du akkurat flyttet da ts?

Anonymkode: 16215...cae

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Rull inn du da! Ikke sikkert alle har et nettverk helt rundt seg»

«Hva mener du med å måtte skaffe seg nettverk?? Ikke alle har det!»

«Skal man bare tilby seg hjelp? Hørtes rart ut. Tenk om noen ikke trenger hjelp!»

«🤣🤣snakk om å være hysterisk 🤣»

«Om man ikke hadde paracet i hus? Hva om man ikke var kjørbar?»

«Så du mener at når man våkner syk så skal en ha barnevakt tilgjengelig?»

«Og til dere andre: ikke la et steinhardt hjerte styre hvordan du oppfører deg!»

«Tafatt? Du virker som en dritt. Glad du ikke var min forelder.»

«Har du pms?» 

Blir mer og mer forståelig utover tråden her hvorfor trådstarter er aleneforelder uten noe som helst nettverk. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? Det er jo du som er TS? Du bør jo vite om du har flyttet og om du har litt farlig vei til skolen 

Anonymkode: 6206c...c37

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Rull inn du da! Ikke sikkert alle har et nettverk helt rundt seg»

«Hva mener du med å måtte skaffe seg nettverk?? Ikke alle har det!»

«Skal man bare tilby seg hjelp? Hørtes rart ut. Tenk om noen ikke trenger hjelp!»

«🤣🤣snakk om å være hysterisk 🤣»

«Om man ikke hadde paracet i hus? Hva om man ikke var kjørbar?»

«Så du mener at når man våkner syk så skal en ha barnevakt tilgjengelig?»

«Og til dere andre: ikke la et steinhardt hjerte styre hvordan du oppfører deg!»

«Tafatt? Du virker som en dritt. Glad du ikke var min forelder.»

«Har du pms?» 

Blir mer og mer forståelig utover tråden her hvorfor trådstarter er aleneforelder uten noe som helst nettverk. 

Ja, det er som regel mange åpenbare grunner så fort man får litt innsikt. Dessverre for barna.

Anonymkode: 6206c...c37

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er jo ts da, så du bør vel vite om du har flyttet. 

Hadde barnet ditt hatt farlig vei til skolen , ville det fått skoleskyss

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk! 💗Som jeg sa noen mennesker er godere enn andre! Og til dere andre: ikke la et steinhardt hjerte styre hvordan du oppfører deg! 

det handler ikke om å ha steinhjerte TS men om å være forberedt som forelder når man er eneforsørger på at det kommer dager der man trenger hjelp. 

Anonymkode: 665d7...ef1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt tenker jeg at hvis barnet ellers har lite/ingen fravær, og av en eller annen grunn så føles og/eller er levering til skolen startet helt umulig, så sender en melding til lærer/skolen og sier at barnet kommer litt senere den dagen.. 🤷‍♀️ 

Antar at barnet går i første klasse, da jeg får inntrykk av at barnet går alene er uaktuellt.. 

En kan jo også undres over hvor mye du får slappet av/kommet deg ila dagen med barnet hjemme når du er så syk at levering blir umulig..?

Du skriver jo også ‘’kan det kreves’’, og da lurer jeg på hvem som krever det?

Har 3 barn, og få de gangene jeg har meldt de på fravær av en eller annen grunn, så har det ikke vært noe spørsmål om fraværet🤷‍♀️

Men igjen, ingen av de har mye fravær da..

Sånn helt teoretisk, så er vel svaret både ja og nei.. Ja, selvom du er alene med barnet og har ingen avlastning så er det forventet at du som forelder sørger for at barnet kommer seg på skolen uavhening av din tilstand.

Men igjen.. Om du melder inn fravær på barnet, den ene dagen du er så syk, så går nok det helt fint! Hvor ofte er skjer det at du er så syk liksom🤷‍♀️ Og hvis det skjer jevnlig, så tenker jeg du må planlegge/finne noen som kan hjelpe deg/øve på at barnet kommer seg selv på skolen, i de situasjonen..

Utover det, så skjønner jeg ikke helt hvordan denne situasjonen har oppstått🤷‍♀️ Mulig jeg ikke har fått det med meg i tråden så langt, men hvem krever dette? 
Jeg har som sagt aldri fått noe annet ‘’Takk, for beskjed’’ når jeg har meldt fravær på barna🤷‍♀️

Ene barnet mitt (3.klasse) sliter veldig med forstoppelse i perioder, og når barnet får avføringstablett, så tar det litt tid før den virker noen ganger, og da har jeg ved 3 anledninger sendt melding og sagt at barnet kommer litt senere pga magen.. Barnet har ingen diagnose eller noe medisinsk dokumentasjon på at det sliter med magen.. Så helt teoretisk, så burde ikke det ‘’kvalifisere’’ til gyldig fravær/å komme forsent.. Men igjen, det har skjedd 3 ganger så langt på skolen. Og lærer har da svart ‘’Takk, for beskjed’’ 
Har aldri fått noe spørsmål eller noe tilbakemelding/krav om at barnet MÅ leveres uansett🤷‍♀️

Ser ikke forskjellen egentlig, er du så syk at du virkelig ikke får levert, så sender du en melding om at barnet enten kommer senere eller setter det på fravær pga sykdom, og ber om å få tilsendt dagens oppgaver🤷‍♀️ 

Barnet blir ikke hengende etter faglig akkuratt av å miste 1 dag på skolen.. (Om barnet ikke har mye fravær ellers) 

Svaret mitt er under antagelsen at barnet er 1.klassing, og det ikke er andre ting som spiller inn her.

Anonymkode: 7daaa...e1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her var folk jammen dømmende.

Kjære deg! Om du våknet med influensa er dette selvsagt unntakstilstand! Hvor gammelt er barnet ditt? Dersom det er så lite at det trenger hjelp med å stelle seg, klær, mat og alt, og du er såpass syk, da er det kanskje ikke bare å ringe taxi heller. Og ikke bare å få andre til å stille opp med fare for å bli smitta av influensa. Det er ikke farlig å ha barnet hjemme noen dager! Som sagt, dette er unntakstilstand. 

Og så kan du kanskje bestille mat på døra, brød, Fjordland etc. som er lett å tilberede. 

Ta vare på deg selv og barnet ditt, og masse god bedring!

Anonymkode: 7bd3b...a25

En dag er selvsagt greit, kanskje to. 

Men jeg opplever at spørsmålet som stilles er om det finnes en ordning for slike tilfeller. En offentlig ordning. Og svaret er nei.

Akkurat denne problemstillingen har jeg diskutert før med ansatte som tror at kommunen feks. har en plikt til å hente barna deres med drosje om det selv feks. skulle brekka beina og ikke kunne kjøre dem på skole eller i barnehage.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du mener at når man våkner syk så skal en ha barnevakt tilgjengelig? 

ja, en kriseløsning.

Anonymkode: bf6f6...ca8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var tråden sin det. Her godsnakker man og sender hjerter til de merkelige menneskene som stryker TS med hårene og bare puser uten å være det minste konstruktive og så kritiserer man de som (helt riktig) påpeker at dette ikke er et éngangsproblem men noe som kommer til å skje igjen og igjen og at man da MÅ ha et nettverk og en plan. TS vil med andre ord ikke egentlig ha løsninger (et velkjent KGproblem), men bare få høre at det selvsagt er heeelt greit å holde barnet sitt hjemme fra skolen fordi man ikke gidder spørre noen om barnet kan sitte på og så skal vi bare alle helst være litt strutser og late som om TS aldri kommer til å bli syk og havne i samme problemstilling igjen. 

Anonymkode: f7b22...06e

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mor i snart 18 år. Aldri opplevd å være så syk at jeg ikke klarer å få barnet på skolen. 
Er det en problemstilling? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men da er det ditt ansvar å skaffe deg det. Folk dukker selvfølgelig ikke bare opp på døra de, og tilbyr hjelp. Du må ta på voksenhatten og alliere deg med noen. Venner, naboer, familie, foreldre i klassen/barnehagen.

Anonymkode: 16215...cae

Ikke meg du siterte, men det er virkelig ikke bare å skaffe seg et nettverk! Det å gå ut ens ærend for å bli kjent med noen som kan avlaste enselv er krevende. Ikke sikkert ts som alenemor greier å stille opp for andre heller. 

Anonymkode: 53d0d...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...