Gå til innhold

Kommunikasjon og nære samtaler i forholdet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville fortsatt å dele jeg. Om dette ikke er noe han er vandt til, må han jo lære å åpne seg og respondere? Skjønner dog det er vanskelig. Enig med deg at det er superviktig. 
Som skilt 42-åring var denne type kommunikasjon ett kriter for at jeg skulle investere i ett nytt forhold. 

Anonymkode: b5c83...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om dette ikke er noe han er vandt til, må han jo lære å åpne seg og respondere?

Er dette en typisk kvinnelig tenkemåte? Han  jo ingen ting. Det kommer ikke utenom motivasjon innenfra, og det må ikke føles for sårbart og skummelt. Det har jo fungert for faren hans, i alle år. 

Anonymkode: 66b3d...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er dette en typisk kvinnelig tenkemåte? Han  jo ingen ting. Det kommer ikke utenom motivasjon innenfra, og det må ikke føles for sårbart og skummelt. Det har jo fungert for faren hans, i alle år. 

Anonymkode: 66b3d...194

Hadde tenkt å svare noe fornuftig... men, gidder ikke.

Anonymkode: 7d3aa...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har behov for å skravle og «føle» om alt mulig. Menn har ikke dette behovet. Kvinner forstår ikke at vi er forskjellige og tror det er noe galt når mannen ikke har interesse av å «føle» og overtenke i timesvis. 

Ganske typisk at kvinner skal forsøke å få menn til å bli som kvinner på dette området. Kan ikke kvinner heller bli mer som menn? Hadde vært bra for kvinner også. Blitt kvitt overtenking, stress og angst i samme slengen.

Anonymkode: f7f50...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvinner har behov for å skravle og «føle» om alt mulig. Menn har ikke dette behovet. Kvinner forstår ikke at vi er forskjellige og tror det er noe galt når mannen ikke har interesse av å «føle» og overtenke i timesvis. 

Ganske typisk at kvinner skal forsøke å få menn til å bli som kvinner på dette området. Kan ikke kvinner heller bli mer som menn? Hadde vært bra for kvinner også. Blitt kvitt overtenking, stress og angst i samme slengen.

Det er ingen fasit på hva menn og kvinner liker.

Kjæresten min elsker å prate og kommunisere. Vi deler alle mulige følelser og tanker rundt en haug med temaer.

Anonymkode: 8d6b9...ca3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvinner har ikke behov for å tenke og skravle om alt mulig. Dette er mer stereotypisk dame og de finnes også. Men kvinner har behov for at dette også er på plass. Både menn og kvinner føler, det er slik kroppen sier ifra. Og emosjonell kompetanse handler om innsikt på hva som skjer i kroppen, hvorfor man gjør som man gjør og formidle dette, samt at man ivaretar den andre på denne måten også. Det er en treningssak, ikke noe kvinner kan og menn ikke kan.

Og for damer som ikke får dette så blir de fleste ulykkelige i forholdet, og da går de til slutt. Jeg har masse interesser og er aktiv, men hvis det ikke går an å finne ut av og utveksle følelser i tillegg så går det bare ikke. Jeg opplever også dette som frustrerende i forhold, fordi vedkommende aldri klarer å begynne hvorfor de gjorde dette og dette. For eksempel: Med eksen opplevde jeg at han tidvis snakket ned mine bragder. Da jeg spurte hvorfor, ante han ikke. Hadde han fulgt med på hva som hendte i ham, kunne han jobbet med det, men det forble i underbevisstheten og da blir det heller verken forandring eller bedring.

Anonymkode: 55bfa...392

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det til dels som deg TS, men i mitt forhold har det blitt bedre og fortsetter å bedre seg. Fordi han er genuint opptatt av at jeg skal ha det bra, og vet at jeg er opptatt av å ha dypere samtaler. Han er derfor villig til å prøve å bidra i samtalen, og sier han setter pris på at jeg åpner opp for hans refleksjoner også - som han aldri ville gjort på egenhånd. 

Han har aldri vært vant til slike samtaler og starter dem aldri. Det er jeg som prater mest, men han lytter og prøver å svare, selv om han i starten ikke klarte å svare så mye. Han er også redd for å si noe feil. 

Du må legge fra deg forventninger om at han skal være en samtalepartner på likt nivå som deg når det gjelder sånt. Det er svært mange menn som ikke klarer å bidra i slike samtaler, mye fordi de er oppvokst slik de er - og mange menn er mye enklere enn oss damer. 

Jeg har lært meg at man kan ikke få absolutt alt man ønsker seg, eller en partner som utfyller en selv på alle nivå. Det viktigste er kanskje bare innstillingen tenker jeg, at man viser at man selv viser interesse for noe som er viktig for partneren sin. 

Anonymkode: bd5a3...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå en runde med deg selv på hvorvidt du er villig til å ha det slik i deres relasjon, også da i et livsløps perspektiv hvis du ser etter en partner for livet. Jeg har det likt deg, i etterpåklokskapen betyr det å kunne ha en samtale om f.eks følelser ganske mye for meg. Gjør de det for deg? I likhet som deg opplever jeg samtykkende ja/nei på linje med en avvisning. Se for deg at forelskelsen tar slutt, dere er i en krangel hvor du føler og blottlegger deg, mens han sitter der stille. Takler du det?  Ønsker du det?

Endret av mssi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...