Gå til innhold

Hvordan bli sterkere i armene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på styrken i resten av kroppen. Hvor mye klarer du f.eks. i knebøy/beinpress/evt andre øvelser du trener? 

Og hvor konsekvent har du vært? Hvor mange dager i uka over hvor lang tid? Hvilke øvelser og hvor mange sett og reps? Hvordan har du trent på pushups?

Hvordan spiser du?

Anonymkode: 19567...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er litt nysgjerrig på styrken i resten av kroppen. Hvor mye klarer du f.eks. i knebøy/beinpress/evt andre øvelser du trener? 

Og hvor konsekvent har du vært? Hvor mange dager i uka over hvor lang tid? Hvilke øvelser og hvor mange sett og reps? Hvordan har du trent på pushups?

Hvordan spiser du?

Anonymkode: 19567...930

Se svar lenger opp :) Knebøy klarer jeg 60 kg som max. Trener styrke 2 dager i uka (varierer øvelser, men stort sett knebøy 3 x 8 reps /beinpress/utfall/hip thrust/vekter) og danser 1-2 dager i uka. Har gjort det de siste 16 årene til og fra, men mer aktivt de siste 7 årene.  Har kne-artrose også, så har fått streng beskjed av fysio om å trene styrke minst 2 dager i uka. I vinter trente jeg styrke 4 dager i uka ca, og danset 1-2 dager i tillegg. Da ble jeg skadet i akillesen så måtte roe ned. 

Jeg spiser omtrent som det her:

Frokost: havregryn med yoghurt naturell + frukt/bær, svart kaffe, 1 lite glass appelsinjuice

Lunch: Salat med kylling, grønnsaker og cous cous stort sett. Evt varmrett hvis det er i kantina (ofte laks med poteter / kylling og ris / gryterett)

Middag: 1 kyllingfilet,  kokt brokkoli, ris (aner ikke eksakt mengde på risen men ca 3 spiseskjeer kanskje)

Sjelden snacks på ukedager, kanskje 1 banan før trening. I helgene unner jeg meg litt godteri hvis jeg har lyst på det. Drikker vann til alle måltider (bortsett fra det ene glasset med appelsinjuice til frokost). Sjelden alkohol, kanskje et par ganger i mnd. 

Anonymkode: 8e20f...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo dette jeg har prøvd på med PT, men det funker ikke. De PT'ene jeg har trent med har sagt jeg bør heller øke vekt og ta færre repetisjoner, men da blir det typ 1 eller 2. Jeg får krampe i armene og klarer fysisk ikke løfte mer. Får veldig skjelvinger i armene, vet ikke hvorfor. Litt effekt har det kanskje hatt, jeg har fått til 7 kg vekter i hver hånd innimellom men det er en stund siden.

TS

Da har de gitt deg dårlige råd. 
Hvis treningssenteret ditt har en EZ curl bar, bruk det. Det er mest skånsomt for håndleddene. 
Legger ved en link, så tester du litt og finner hva slags vekt som skal til for at du akkurat klarer ca. 10 reps. Noter vekten du bruker. Når du merker at du kan gjøre tre fire reps til, så øker du heller vekten litt og jobber deg opp igjen. Pass godt på håndleddene dine.
EZ-bar-curl
Etter 10 reps, så skal du kjenne det, men du skal fint klare 3 sett. Litt sår dagen etter er du sikkert og kanskje litt sliten rett etter trening, men du skal ikke få krampe i armene.
Se gjerne noen videoer av noen gjøre øvelsen, da det er mange små detaljer som skiller en god utførelse fra en dårlig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tidligere har klart å løfte 7kg per arm, har du jo klart å bygge en del styrke i armene. Selv klarer jeg kun 5kg per arm, men føler meg ikke så svak egentlig. 

Er det mulig at du er utålmodig og gir opp hvis du ikke når målene dine kjapt? Du må bruke lavere vekter konsistent over lang tid frem til du klarer å løfte tyngre vekter. Det er samme oppskrift for alle, jeg tviler på at det er noe galt med deg. Får du krampe i armene, bruker du for tunge vekter.

Det er også helt normalt for kvinner å ikke klare push ups. Men hvis du først trener eleverte push ups, konsekvent over lang tid, vil du til slutt bli sterk nok til å klare vanlige push ups. Ikke gi opp hvis du ikke ser resultater etter en måned eller to. Fortsett, fortsett, fortsett...

Anonymkode: 35643...8e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 60kg som 1RM i knebøy, så er du ikke utrolig sterk i beina.. Hvilke øvelser er det du ikke mestrer? Jeg forstår ikke helt hva du egentlig prøver på. Dersom dette er viktig for deg hadde jeg investert i en god coach. Gjerne en onlinecoach for det virker som om den veiledning du har fått til nå er heller dårlig. 

Anonymkode: 52b24...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tar 182kg med beina, mens armene klarer jeg knapt 50kg🫣

Anonymkode: c4163...224

Hva mener du med dette? Hvorfor sier du ikke navnet på øvelsen >_<

Anonymkode: 3c2b2...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For sikkerhets skyld må jeg spørre, TS tar du pauser på hvertfall 1 minutt mellom hver øvelse? 1 min er absolutt minimum, jeg tar rundt 2 minutter pause.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du har 60kg som 1RM i knebøy, så er du ikke utrolig sterk i beina.. Hvilke øvelser er det du ikke mestrer? Jeg forstår ikke helt hva du egentlig prøver på. Dersom dette er viktig for deg hadde jeg investert i en god coach. Gjerne en onlinecoach for det virker som om den veiledning du har fått til nå er heller dårlig. 

Du vet at folk er forskjellig, ikke sant? Før var jeg veldig svak i beina og slet med alt av beinøvelser. Er faktisk sterkere i beina nå enn da jeg var i 20-årene. Klarte såvidt 5 kg i knebøy. Så 60 kg er kanskje ikke noe stort for deg, men for meg er det det. Hva mener du er bra nok da? 100 kg? 400 kg? 

Jeg skriver jo i HI at jeg vil bli sterkere i armene. Har prøvd diverse øvelser uten at det funker. Online coach har jeg ikke testet, men kan være noe jeg kan vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For sikkerhets skyld må jeg spørre, TS tar du pauser på hvertfall 1 minutt mellom hver øvelse? 1 min er absolutt minimum, jeg tar rundt 2 minutter pause.

Ikke alltid jeg gjør det nei, jeg liker å være effektiv på trening så går ofte rett på ny øvelse for å bli fortere ferdig. Men skal teste å legge inn pauser i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at folk er forskjellig, ikke sant? Før var jeg veldig svak i beina og slet med alt av beinøvelser. Er faktisk sterkere i beina nå enn da jeg var i 20-årene. Klarte såvidt 5 kg i knebøy. Så 60 kg er kanskje ikke noe stort for deg, men for meg er det det. Hva mener du er bra nok da? 100 kg? 400 kg? 

Jeg skriver jo i HI at jeg vil bli sterkere i armene. Har prøvd diverse øvelser uten at det funker. Online coach har jeg ikke testet, men kan være noe jeg kan vurdere. 

Men ærlig talt. Selvsagt er folk forskjellige. Og det er flott at du trener og har progresjon! Men når du selv skriver at du er og jeg siterer direkte «supersterk i bena», er det ikke merkelig man undrer seg over at du tilsynelatende ikke har progresjon i overkroppen. Når det da viser seg at du, objektivt sett, ikke er supersterk i bena, så gir ting litt mer mening. Jeg tror dette handler om manglende kunnskap, forståelse og struktur i treningen. 

Og armstyrke er så mangt. Jeg kan ta mange pull-ups, men er svak i biceps-curl, for eksempel. Man blir god på det man øver på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer aldri at noen skrev «Du er ikke sterkere enn din svakeste muskel».

Det er ikke nok med å bare trene armene. Husk å trene de andre musklene ved armene, som f.eks. skulder, rygg, mage. De er også med på å dra/bære/støtte de andre musklene. Det hjelper også å variere litt armøvelser. Det kan være en eller flere muskler i armene du har oversett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 20.02):

Men ærlig talt. Selvsagt er folk forskjellige. Og det er flott at du trener og har progresjon! Men når du selv skriver at du er og jeg siterer direkte «supersterk i bena», er det ikke merkelig man undrer seg over at du tilsynelatende ikke har progresjon i overkroppen. Når det da viser seg at du, objektivt sett, ikke er supersterk i bena, så gir ting litt mer mening. Jeg tror dette handler om manglende kunnskap, forståelse og struktur i treningen. 

Og armstyrke er så mangt. Jeg kan ta mange pull-ups, men er svak i biceps-curl, for eksempel. Man blir god på det man øver på. 

Merkeleg å kommentere på dette i ein tråd om armstyrke. Kva er problemet med at ho tykkjer ho er supersterk? Ta deg ein bolle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (1 time siden):

Merkeleg å kommentere på dette i ein tråd om armstyrke. Kva er problemet med at ho tykkjer ho er supersterk? Ta deg ein bolle.

:ler: 

Anonymkode: 36dee...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommemtert over her, og det er bare en ting som gjelder egentlig.. Trene armer, start med biceps siden underarme da også får utvikla seg sammen med biceps.

Men når det er nevnt så er det litt snodig at du ikke har fått stærkere armer etter så mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (På 17.9.2024 den 18.56):

En arm med manual eller begge med curl stang? Om det er snakk om én arm blir je redd her…

Tviler på at det er en arm. Altså bicepscurl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...