Gå til innhold

Trenger deres mening!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger deres synspunkter på hva dere synes om en samtale mellom samboer og meg. 

Litt bakgrunnsinfo: 

Vi har vært sammen i 10 år. Jeg har alltid syntes at det alternative/ spirituelle er litt spennende, men min interesse for det stopper der (bortsett fra at jeg har vært på en alternativmesse). Dette har min samboer visst om. Min samboer og jeg begynte å snakke om healing og lignende i dag, hvor jeg sier at jeg er åpen for muligheten til at det finnes en spirituell verden. Han svarer med:

"Det er helt sykt at du som er så oppegående, analytisk og smart er så dum som tror på noe sånt humbug. Hadde trodd at du var mer oppegående enn som så"

"Vet du hva? Jeg skammer meg så mye over at du tror på dette at jeg ikke kan prate om det til noen. SÅ skamfullt synes jeg at det er"

"Vet du at det er en dealbreaker for mange menn hvis damer tror på dette her? Det er veldig mange som ikke hadde akseptert det"

Jeg reagerer litt på måten jeg blir pratet til her, da jeg mener det er respektløst og nedlatende. Jeg er åpen for at jeg overdramatiserer, og vil derfor høre deres mening.

Det jeg lurer på er følgende: Hadde du syntes at det hadde vært OK å bli snakket til på denne måten av din samboer?

 

PS! Ønsker fokus på selve dialogen, og ikke en diskusjon av synspunkter rundt det alternative/ spirituelle.

Anonymkode: ae48d...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han høres stressa ut. At dette temaet gjør han ukomfortabel og kanskje litt flau?

Tipper noen rundt han på jobb, familie eller vennekrets har veldig sterke meninger om dette. Spesielt med Märtha og Durek i mediene har vel diskusjonen blusset opp igjen og flere kommet med en del nedsettende kommentarer. Samboeren din er vel redd for hva andre skal tenke om han/deg. 

Barnslig selvfølgelig. Men allikevel mest sannsynlig en realitet. 

Jeg synes ikke noe om dialogen eller denne måten å snakka til noen på. Men som sagt, han høres litt panisk ut.

Anonymkode: d5746...7ad

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at han ikke tror på healing, noe jeg heller ikke gjør. Men måten han prater til deg og kaller deg dum og den slags, er ikke greit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres mer ut som en monolog, men jeg synes det er dårlig gjort av han å anta at du tror på det bare fordi du sier at du er åpen for at det kan finnes mer enn du kan se.

Anonymkode: 9c260...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han snakket litt nedlatende til deg syns jeg. Jeg deler meningene hans, men ville aldri sagt dette her rett ut. Det er veldig lite respektfullt, folk må jo få tro på hva dem vil. Og svarene på hvordan alt henger sammen har vi ikke. Selv ikke vitenskapen har alle svarene enda. Så selv om vi som ikke er religiøse, spirituelle eller tror på sånne ting  kan tenke at «hvordan kan du som virker så oppegående tro på dette her» så vil jeg alltid ha respekt nok for mennesker til at jeg ikke er ufin. Han var ufin mot deg her. 

Anonymkode: 0d66f...1dc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forklart ordentlig hva du mener? "Spirituell verden" er vagt. Hvis du har eksempler på forutanelser etc. som er litt slående - og som du ikke konkluderer noe bastant rundt - eller simpelthen ikke er sikker på at alt viktig i verden kan beskrives og forklares vitenskapelig (gjerne eksempler)- er det en annen ting føler jeg, enn hvis du tror på engler med vinger og hvit kappe.

Hvis du ikke har sagt noe mer enn spirituell verden, syns jeg det er rart at han omtaler deg som oppegående og intelligent uten å spørre deg med oppriktig nysgjerrighet hva du egentlig mener.

Anonymkode: 900b4...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke dette var en spesielt grei måte å prate til noen, nei. Kommer litt an på tone også, men selv hvis samtalen er mer på den lekne og tøysete siden, syns jeg noe av ordbruken er godt over streken for hva som er ok.

Opplever ofte at når ellers veldig gode og snille mennesker har såpass bastante og nedlatende meninger om noe, så er det fordi noen de ser veldig opp til har uttrykt disse meningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig å snakke til samboeren sin slik. Forresten, noen tror på en som levde for 2000 år siden og andre tror på det spirituelle. Dette burde sidestilles...

Anonymkode: 6ff36...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trenger deres synspunkter på hva dere synes om en samtale mellom samboer og meg. 

Litt bakgrunnsinfo: 

Vi har vært sammen i 10 år. Jeg har alltid syntes at det alternative/ spirituelle er litt spennende, men min interesse for det stopper der (bortsett fra at jeg har vært på en alternativmesse). Dette har min samboer visst om. Min samboer og jeg begynte å snakke om healing og lignende i dag, hvor jeg sier at jeg er åpen for muligheten til at det finnes en spirituell verden. Han svarer med:

"Det er helt sykt at du som er så oppegående, analytisk og smart er så dum som tror på noe sånt humbug. Hadde trodd at du var mer oppegående enn som så"

"Vet du hva? Jeg skammer meg så mye over at du tror på dette at jeg ikke kan prate om det til noen. SÅ skamfullt synes jeg at det er"

"Vet du at det er en dealbreaker for mange menn hvis damer tror på dette her? Det er veldig mange som ikke hadde akseptert det"

Jeg reagerer litt på måten jeg blir pratet til her, da jeg mener det er respektløst og nedlatende. Jeg er åpen for at jeg overdramatiserer, og vil derfor høre deres mening.

Det jeg lurer på er følgende: Hadde du syntes at det hadde vært OK å bli snakket til på denne måten av din samboer?

 

PS! Ønsker fokus på selve dialogen, og ikke en diskusjon av synspunkter rundt det alternative/ spirituelle.

Anonymkode: ae48d...e3c

Helt ok han synes spirituelle ting er rart og teit,jeg synes også det. Problemet her er ikke det, problemet er at han snakker nedtalende til deg. Du kaller ikke partneren din DUM med mindre du har vært utro eller gjort noe stygt mot han. Så din kjæreste har lite respekt for deg. Ikke ok.

Anonymkode: 93b2f...517

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten han snakker til deg her, det hadde vært grunn nok til at jeg hadde blitt iskald. Jeg hadde fortalt ham at siden han gjør det så tydelig hva han føler, så skal jeg lette ham for byrden - og så spurt ham når han flytter ut, eller at jeg kom til å flytte ut/se på nytt sted å bo i morgen.

For meg høres det mest ut som om han egentlig er på full fart ut av forholdet uansett, så det spillet han nå legger opp til, det hadde jeg ikke giddet å bli med på.

 

Anonymkode: c8581...b5b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Da var magefølelsen riktig.

Jeg kan også legge til at jeg ga tydelig beskjed om at han kan ha sine meninger om ulike livssyn, religioner osv, men at jeg synes det var respektløst å prate til meg på den måten og at han ikke hadde pratet slik til noen andre.

Han svarer med at han måtte jo realitetsorientere meg når jeg kunne være åpen for noe slikt, at jeg må være naiv og godtroende og at jeg bare skulle visst hva andre folk mener om folk som tror på slikt. 

Videre sier han at han håper at jeg hadde gjort det samme dersom han også trodde på julenissen. 


Jeg synes dette er ganske nedlatende og på grensen til hersketeknikk. Jeg klarer ikke å forstå intensjonen her, annet enn å forsøke å påføre meg skam.

 

Har selvfølgelig sagt dette til han, men han virker dessverre ikke å anerkjenne det.

 

-TS

Anonymkode: ae48d...e3c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som Sheldon snakker til sin mor i Big bang theory. Hun slår beinhardt ned på det og sier han ikke får snakke sånn. 

Jeg synes det er rart å tro på veldig konkrete usannsynlige ting, men det er ingen som har bevis for at det ikke finnes noe som er utenfor vår fatteevne eller observasjonsevne. Altså er det enda dummere å være bastant på at noe som ikke kan bevises ikke finnes.

Anonymkode: 9c260...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig nedlatende og ikke greit. 
og hvorfor er det så viktig hva andre synes?

Og særlig sånn «mange hadde aldri akseptert det» - helt usakellig. Mange hadde aldri akseptert en person over en viss alder eller med annen religion men det betyr jo ikke at de har rett, herregud. 

Han burde ikke være nedlatende, selv om jeg skjønner at det er vanskelig for ham. For selv synes jeg jo at sånne alternative greier er som å tro på nissen, da. 

Anonymkode: 7906d...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjæresten min snakket sånn til meg hadde jeg bare reist meg og gått og ikke sett meg tilbake. 
 

Jeg er ikke spirituell, ei religiøs. Men jeg tror på noe mer, uten at jeg kan sette fingeren på det. Og at det er mer enn vi kan se med det blotte øyet.

Kjæresten tror ikke på det. Han tror vi dør og det er det. Jeg tror på sjelen, men ikke på Gud, himmel og helvete.

Men ingen av oss kan bevise det ene eller det andre og vi respekterer hva den andre tenker og føler. 
 

Å si at noen er dum fordi de føler og tror på noe er ekstremt dømmende og nedlatende. 

Anonymkode: 1d510...660

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trenger deres synspunkter på hva dere synes om en samtale mellom samboer og meg. 

Litt bakgrunnsinfo: 

Vi har vært sammen i 10 år. Jeg har alltid syntes at det alternative/ spirituelle er litt spennende, men min interesse for det stopper der (bortsett fra at jeg har vært på en alternativmesse). Dette har min samboer visst om. Min samboer og jeg begynte å snakke om healing og lignende i dag, hvor jeg sier at jeg er åpen for muligheten til at det finnes en spirituell verden. Han svarer med:

"Det er helt sykt at du som er så oppegående, analytisk og smart er så dum som tror på noe sånt humbug. Hadde trodd at du var mer oppegående enn som så"

"Vet du hva? Jeg skammer meg så mye over at du tror på dette at jeg ikke kan prate om det til noen. SÅ skamfullt synes jeg at det er"

"Vet du at det er en dealbreaker for mange menn hvis damer tror på dette her? Det er veldig mange som ikke hadde akseptert det"

Jeg reagerer litt på måten jeg blir pratet til her, da jeg mener det er respektløst og nedlatende. Jeg er åpen for at jeg overdramatiserer, og vil derfor høre deres mening.

Det jeg lurer på er følgende: Hadde du syntes at det hadde vært OK å bli snakket til på denne måten av din samboer?

 

PS! Ønsker fokus på selve dialogen, og ikke en diskusjon av synspunkter rundt det alternative/ spirituelle.

Anonymkode: ae48d...e3c

Jeg tenker at han har sin måte å kommuniaere på, og i ett ti år langt forhold er det bra han ikke går rundt grøten. Han er litt usakelig, men hadde ikke tatt meg nær av det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han har nok hørt venner og familie snakke nedlatende og le av denne type overtro, siden hva andre mener tas opp og er noe som legges vekt på. Kanskje en kompis har vært på date med ei krystralldame, og alle gutta har bare vært enige om at da er det bare å løpe for livet, for så blåste damer er ikke noe å ha på. Sånne type samtaler sitter han i da, med deg som kjæreste, og føler seg flau og skamfull. Og blir irritert på deg for det.

Jeg synes ikke det er ok å snakke til deg på den måten, å kalle deg dum.

Jeg forstår litt hvor han kommer fra, for meg er overtro og religion dealbreaker. Men om man nå plutselig skal ønske å omvende sin partner etter ti år til å slutte å tro på hva du nå tror på, så er ikke det å kalle henne dum og true med hva andre rundt tenker, veien å gå. Som sagt høres det ut som det er det som er den barnslige drivkraften hans her, "hva vil de andre si". Dere får heller ha en rasjonell oppegående samtale om det og høre ut hverandres synspunkter. Og så har han jo valgt å være sammen med deg, og livssyn til partner er noe man må akseptere og respektere.

Anonymkode: fe417...0a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for alle svar! Da var magefølelsen riktig.

Jeg kan også legge til at jeg ga tydelig beskjed om at han kan ha sine meninger om ulike livssyn, religioner osv, men at jeg synes det var respektløst å prate til meg på den måten og at han ikke hadde pratet slik til noen andre.

Han svarer med at han måtte jo realitetsorientere meg når jeg kunne være åpen for noe slikt, at jeg må være naiv og godtroende og at jeg bare skulle visst hva andre folk mener om folk som tror på slikt. 

Videre sier han at han håper at jeg hadde gjort det samme dersom han også trodde på julenissen. 


Jeg synes dette er ganske nedlatende og på grensen til hersketeknikk. Jeg klarer ikke å forstå intensjonen her, annet enn å forsøke å påføre meg skam.

 

Har selvfølgelig sagt dette til han, men han virker dessverre ikke å anerkjenne det.

 

-TS

Anonymkode: ae48d...e3c

Det er mulig at for han så er dette faktisk nøyaktig som å tro på julenissen. Det er sånn han føler det, mens du kanskje føler det er noe helt annet.

Han understreker jo også at du er smart og analytisk.

Intensjonen hans er nok å få deg til å slutte å tro på det. Det er vanskelig for ham å argumentere uten at det virker nedlatende når problemet er at han anser det som helt absurd.

Jeg ville ikke brukt de ordene han bruker. Jeg ville ikke hatt problemer med at noen var litt åpne for noe spirituelt og sa "hvem vet?". Det er ganske mainstream. Jeg ville hatt litt problemer med å respektere at noen brukte penger på Durek & Co.

Anonymkode: 002dd...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, og jeg er en som ikke tror på det, er at du sier til ham at i stedet for å komme med personangrep, så kan han heller komme med konstruktive grunner for hvorfor han ikke tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mye større dealbreaker å være så bastant. Vitner om lav intelligens (ikke greie å være åpen for muligheter). Noen av verdens glupeste folk mener jo feks at vi med stor sannsynlighet kun er med i en simulering. Jeg forstår dette ikke, men hvem er jeg til å slå ned deres argumenter? 

Jeg har selv opplevd mye uforklarlig. Min mann har ikke det. Han kan fnyse litt av mine fortellinger, men dersom han hadde vært så nedlatende og rigid som ts sin kjæreste så hadde vi ikke vært sammen. Det handler om respekt. Alle har vi vel slike familiemedlemmer eller kollegaer som høylytt tar til ordet mot religion under lunsjen, uten å selv forstå at de ruller i salaten? Litt enkle mennesker.

Anonymkode: a9dcf...0f1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...