Gå til innhold

Kraftig svimmelhet/oppkast osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker tips og erfaringer med dette.

jeg har over 4 måneder hatt det helt forferdelig og blitt bare verre og verre. Jeg sliter med kraftig svimmelhet, øynene detter bakover, hodet spinner og jeg faller overtalt vis jeg går. Blir så kvalm at jeg kaster opp flere ganger. Må ligge helt stille. Får også kraftig hodepine og vondt i hele kroppen på et nivå at det føles ut som hele kroppen har brekt bein. Dette varer alt fra 2 timer til 10 timer. Får dette ofte. Vil si 1-3 ganger hver uke og noen ganger mer. Først trodde legene dette var krystallsyken men nå sier dem at det ikke er det og har blitt hendvist til øre,nese hals på sykehuset i oktober. Ja ikke så lenge til men dette er helt jævlig så det føles ut som det tar 100 år før timen. Jeg er lei av dette og det er helt forferdelig og leve med. Har tatt blodprøver og alt ser bra ut. Jeg lurer på om noen har tips/erfaringer? Lurer også på om innleggelse kunne vært noe? For og få fortgang i dette og evt noen tips der? 

Anonymkode: b9e1b...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der høres fælt ut. Jeg har hatt noe som ligner en gang, og da ble jeg lagt inn til observasjon på sykehus. Jeg var også veldig svimmel, alt snurret, jeg falt og kastet opp. Men jeg hadde ikke hodepine eller vondt i kroppen. Hos meg mistenkte de krystallsyke, og ville utelukke slag. Hva det var, fant de aldri ut. Men det gikk over av seg selv etter noen dager.

Å ha det slik i over 4 mnd. høres som sagt helt fælt ut, og jeg håper du får både svar og god hjelp snart. Jeg ble som sagt innlagt, og det medførte mange undersøkelser. Men årsaken var nok at de ikke var sikre på at det ikke var slag eller noe annet svært alvorlig til å begynne med. Jeg er ikke hverken lege eller helsepersonell, men det høres ut som plagene dine er så omfattende og kraftige, at jeg ville tenkt du burde undersøkes videre raskt om de har konkludert med at det ikke er krystallsyke. 

Kraftig hodepine kvalme, og oppkast får meg til å tenke på migrene også. Jeg har det, og kan bli svimmel ifbm. anfall, men jeg har god effekt av medisin og er ikke så plaget mer. 

God bedring!!

Anonymkode: 8b382...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt MR for å utelukke funn der? Det bør gjøres. Utover det så kan det være at denne svimmelheten kommer fra nakken, man kan faktisk bli ekstremt dårlig av det. Dette kan behandles av kiropraktor/naprapat, men du må gå til noen som er veldig gode på svimmelhet. 

Det kan også være virus på balansenerven, men kiropraktor pleier å kunne diagnosere greit første konsultasjon. 

Anonymkode: 0f909...be1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt jævlig ut du har min største medfølelse! Kan det være nerver i klem i nakken? 

Anonymkode: 2387f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som kronisk migrenepasiet med scoliose og prolapser i nakken tenker jeg at du bør utredes med en MR og en røntgen for å avklare at det ikke er nerver som er i klem, at det ikke er noe galt med skiver og virvler osv og så bør du utredes for migrene i tillegg for med migrene kan kvalme og svimmelhet komme før smertene. 

Anonymkode: 938c5...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var forrige gang du snakket med legen som henviste deg til ØNH? Har du sagt fra om at det blir verre og verre? Har du gått ned i vekt f.eks? Du bør gi legen beskjed ved endringer.

Anonymkode: 48061...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig at legen ikke har henvist deg til MR av hodet. Minner om krystallsyken men du har så mye symptomer utenom virker som noe annet foregår. Vet at Meniers kan være kraftige anfall som varer en stund. Jeg har hatt krystallsyken lenge og var utrolig dårlig de første månedene. Har de sjekket deg med videobriller for og helt utelukke krystallsyken? Men det er og mange tilstander som ligner på hverandre og dessverre så samarbeider ikke helseetaten sånn at det kan ta lang tid og stille diagnoser.

Håper de finner ut av det. God bedring. 

Anonymkode: 71d97...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 21.32):

Hei!

Ønsker tips og erfaringer med dette.

jeg har over 4 måneder hatt det helt forferdelig og blitt bare verre og verre. Jeg sliter med kraftig svimmelhet, øynene detter bakover, hodet spinner og jeg faller overtalt vis jeg går. Blir så kvalm at jeg kaster opp flere ganger. Må ligge helt stille. Får også kraftig hodepine og vondt i hele kroppen på et nivå at det føles ut som hele kroppen har brekt bein. Dette varer alt fra 2 timer til 10 timer. Får dette ofte. Vil si 1-3 ganger hver uke og noen ganger mer. Først trodde legene dette var krystallsyken men nå sier dem at det ikke er det og har blitt hendvist til øre,nese hals på sykehuset i oktober. Ja ikke så lenge til men dette er helt jævlig så det føles ut som det tar 100 år før timen. Jeg er lei av dette og det er helt forferdelig og leve med. Har tatt blodprøver og alt ser bra ut. Jeg lurer på om noen har tips/erfaringer? Lurer også på om innleggelse kunne vært noe? For og få fortgang i dette og evt noen tips der? 

Neste gang du får et anfall, så ringer du 113, fordi de da kan få vurdert og sett hvor dårlig du er når du er dårlig. 
Videre forløp må da planlegges etter hvordan du i et anfall forklart vorden dette virker og helsepersonell får sett og observert deg i annfallsperioden. 

Anonymkode: 2d473...3e8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk deg for Menieres bl.a. Ellers kan det være virus på balansenerven, svulst på den, det kan være noe i hjernen som forårsaker dette. Med andre ord - få henvisning til ØNH. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Utrolig at legen ikke har henvist deg til MR av hodet. Minner om krystallsyken men du har så mye symptomer utenom virker som noe annet foregår. Vet at Meniers kan være kraftige anfall som varer en stund. Jeg har hatt krystallsyken lenge og var utrolig dårlig de første månedene. Har de sjekket deg med videobriller for og helt utelukke krystallsyken? Men det er og mange tilstander som ligner på hverandre og dessverre så samarbeider ikke helseetaten sånn at det kan ta lang tid og stille diagnoser.

Håper de finner ut av det. God bedring. 

Anonymkode: 71d97...47c

Enig. 

Hos meg viste det seg dog at det dreide seg om spenninger i nakken, hadde aldri trodd at slik svimmelhet og kvalme kunne være muskulært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdatert legen ofte om at det blir verre og verre men han gjør ikke noe før timen på sykehuset.. Har gått til naprapat en stund men vi fant ut at vi ville avslutte det pga behandlingen gikk ingen vei. Han sa ingenting han gjorde funket. Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre fram til timen hos ØNH..  

og takk for alle som skriver! Setter stor pris på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har oppdatert legen ofte om at det blir verre og verre men han gjør ikke noe før timen på sykehuset.. Har gått til naprapat en stund men vi fant ut at vi ville avslutte det pga behandlingen gikk ingen vei. Han sa ingenting han gjorde funket. Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre fram til timen hos ØNH..  

og takk for alle som skriver! Setter stor pris på det:)

Hva slags diagnosering/forundersøkelser gjorde naprapaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjorde forskjellige øvelser som skal hjelpe med svimmelhet. Han knakk rygg og nakke. Han sa at dette må være noe annet en krystallsyken og han synes dette er veldig rart hvordan jeg har det og at det kan ikke være krystallsyken i forhold til symptomene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han gjorde forskjellige øvelser som skal hjelpe med svimmelhet. Han knakk rygg og nakke. Han sa at dette må være noe annet en krystallsyken og han synes dette er veldig rart hvordan jeg har det og at det kan ikke være krystallsyken i forhold til symptomene mine.

Som sagt, få deg utredning for Menieres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men da har han ikke gjort noe særlig med forundersøkelser og virker å mangle dypdekunnskap i svimmelhet. Bare ved å høre på symptomsforløpet ditt så er det åpenbart at det ikke er krystallsyke. Ikke alle naprapater er gode på svimmelhet, og man skal gjøre diagnostikk med visse manøvre før videre behandling begynner. 

Øvelser skal man gjøre hjemme. 

Nå kan det godt være du har Menieres som andre påpeker, men her vil det også være viktig med øvelser/behandling. 

Hvis jeg var deg ville jeg funnet en kiropraktor som har ekstakunnskap om svimmelhet, slik at de kan hjelpe med å finne ut hva slags type svimmelhet før behandling gis. 

Les litt her https://www.kiropraktorbehandling.no/svimmelhet-kjevesmerter

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå til privat ønh -mulig det er kortere ventetid. 

Anonymkode: aefea...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menieres diagnostiseres av øre-nese-hals-lege. Få en henvisning asap, fastlege kan understreke at det haster om du er veldig plaget! Evt gå privat. 

Anonymkode: 88434...e01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menieres diagnostiseres av øre-nese-hals-lege. Få en henvisning asap, fastlege kan understreke at det haster om du er veldig plaget! Evt gå privat. 

Beklager at jeg bare gjentar det andre har skrevet, så det først nå. 

Merker du endringer i hørselen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Merker du endringer i hørselen? 

Må bare legge noe til dette spørsmålet. Merket du en dottfølelse i øret, økt tinnitus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Må bare legge noe til dette spørsmålet. Merket du en dottfølelse i øret, økt tinnitus? 

Kan være vann i øret et sted, faktisk 

Anonymkode: 2387f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...