Gå til innhold

Hvorfor legger så mange om dialekten sin når de flytter til Oslo/Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som slutter å snakke sin vakre dialekt når de flytter til Oslo og området rundt? Blir trist av å komme i prat med folk som etter ei stund avslører at de kommer fra Tromsø, Levanger eller Florø. Er jo ikke mulig å høre??

Dialekter er jo supervakkert, og gir en person en egen identitet. En innflytter til Oslo med dialekt har jo noe unikt ved seg som jeg ikke fatter at vedkommende ønsker å fjerne.

Dere som legger om: Hvorfor?

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi at når man flytter til en stor by så er ikke de som snakker dialekten i den byen, så veldig flink til å legge godøret til og å forstå hva vi med ukjente dialekter sier.

En annen faktor er jo at de som snakker en dialekt som mange snakker, føler seg overlegne og ser ned på oss som kommer fra mindre steder med litt uvant dialekter.

Jeg tenker at de som ikke gidder å forstå dialekter, er faktisk litt enkle og dumme.

Anonymkode: a6da2...0ed

  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor er det så mange som slutter å snakke sin vakre dialekt når de flytter til Oslo og området rundt? Blir trist av å komme i prat med folk som etter ei stund avslører at de kommer fra Tromsø, Levanger eller Florø. Er jo ikke mulig å høre??

Dialekter er jo supervakkert, og gir en person en egen identitet. En innflytter til Oslo med dialekt har jo noe unikt ved seg som jeg ikke fatter at vedkommende ønsker å fjerne.

Dere som legger om: Hvorfor?

Anonymkode: ba8f9...0d9

Nå finnes det jo ikke en trønder aom klarer å legge av seg det grusomme trønder tonefallet så hjelper lite med bokmåls ord da

Anonymkode: bcf37...69a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man blir dritt lei av å bli gjort narr av og hermet etter

Anonymkode: 6efab...d8a

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det mange på Østlandet som ikke gidder å prøve å forstå oss me andre dialekter. 

Anonymkode: 5564c...1c5

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi at når man flytter til en stor by så er ikke de som snakker dialekten i den byen, så veldig flink til å legge godøret til og å forstå hva vi med ukjente dialekter sier.

En annen faktor er jo at de som snakker en dialekt som mange snakker, føler seg overlegne og ser ned på oss som kommer fra mindre steder med litt uvant dialekter.

Jeg tenker at de som ikke gidder å forstå dialekter, er faktisk litt enkle og dumme.

Anonymkode: a6da2...0ed

Det siste du sier her er jeg helt enig med deg i.

Men blir du ikke litt provosert av å bli sett ned på pga dialekten din? Jeg blir dødsprovosert av sånt.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er KUN tapere som legger bort dialekta si om de flytter til Oslo. Hva TS mente med østlandet men... Jeg bor på Østlandet og har bred dialekt. Du mente vel DET SENTRALE ØSTLANDET

Anonymkode: 8075a...9a4

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at mange legger fra seg dialekten jeg. Men tror noen ganske få blir så påvirket av det de hører rundt seg, at de «hermer» etter dem uten at det er bevisst.

Anonymkode: 97841...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del bare skjer det. Jeg snakker absolutt dialekt fremdeles, men veeeldig avslepent etter tjue år i Oslo. 

Det har sikkert ikke hjulpet at jeg har jobbet mye med barn og innvandrere, begge grupper som kan streve en del med å forstå bred dialekt.

Når jeg er noen uker på hjemstedet, snakker jeg mer dialekt igjen. 

Anonymkode: fe54a...072

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekta mi er så brei at bare det å bestille en softis ble for mye for osloborgerne det første året mitt her i byen. Nå 15 år senere er dialekta ganske vanna ut, naturlig nok etter å ha brukt tid og energi på å forklare og omformulere meg i årevis for alle som sliter med å forstå dialekter.

Svensker, polakker, eldre, østlenninger og så videre. Det er mange som ikke skjønner enkle ord og utrykk fra områder nord for ring 3.

Anonymkode: 35367...292

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er KUN tapere som legger bort dialekta si om de flytter til Oslo. Hva TS mente med østlandet men... Jeg bor på Østlandet og har bred dialekt. Du mente vel DET SENTRALE ØSTLANDET

Anonymkode: 8075a...9a4

Ja, mente det sentrale østlandet. Beklager at jeg var unøyaktig her. Tenker på Oslo og området rundt.

Ts

Anonymkode: ba8f9...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er grenser for hvor mange ganger man gidder å gjenta seg selv i løpet av en samtale.

Det er en god del mennesker som tror selv at de kommer til å forstå meg hvis jeg snakker dialekt, og oppmuntrer meg til å bruke den (og min er langt fra den vanskeligste i Norge, altså), men mens jeg snakker ser jeg på dem at de detter ut rimelig fort. Da blir det enten veldig mye "hæ?", eller så bare svarer de på noe helt annet enn det jeg har snakket om.

Mye enklere å bare legge om, slik at det går an å ha en faktisk samtale.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min kommer fra nord i Gudbrandsdalen, aka Arne Brimi riket, vi bor i nærheten av Tønsberg, han har dessverre mistet mye av dialekten, det er rett og slett fordi han ikke orker at folk ikke forstår eller velger å ikke forstå han.

Anonymkode: f2f89...b92

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dialekta mi er så brei at bare det å bestille en softis ble for mye for osloborgerne det første året mitt her i byen. Nå 15 år senere er dialekta ganske vanna ut, naturlig nok etter å ha brukt tid og energi på å forklare og omformulere meg i årevis for alle som sliter med å forstå dialekter.

Svensker, polakker, eldre, østlenninger og så videre. Det er mange som ikke skjønner enkle ord og utrykk fra områder nord for ring 3.

Anonymkode: 35367...292

Jeg nekter å tro at de ikke forstår. Må ha vondt i viljen. Det meste er lett å forstå i kontekst. Og de som ikke forstår dialekter burde eksponeres MER for dialekter, ikke mindre, sånn at de får øvd seg på å forstå.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er bare tull å holde på lokalpatriotisme fremfor å velge den praktiske løsningen - å legge om. Det nytter ikke å komme til Oslo og forvente at folk skal forstå alt det rare grøtsnakket fra distriktene. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboeren min kommer fra nord i Gudbrandsdalen, aka Arne Brimi riket, vi bor i nærheten av Tønsberg, han har dessverre mistet mye av dialekten, det er rett og slett fordi han ikke orker at folk ikke forstår eller velger å ikke forstå han.

Anonymkode: f2f89...b92

Så synd! Han har jo en nydelig dialekt ❤️

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grevling skrev (1 minutt siden):

Fordi det er bare tull å holde på lokalpatriotisme fremfor å velge den praktiske løsningen - å legge om. Det nytter ikke å komme til Oslo og forvente at folk skal forstå alt det rare grøtsnakket fra distriktene. 

Det er kun viljen det står på. Skal vi ute i dialektland forstå Osloensere når de kommer hit da? SKjønner ikke et kvekk jeg, de må snakke dialekta mi hvis jeg skal forstå. 

Anonymkode: 8075a...9a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (2 minutter siden):

Fordi det er bare tull å holde på lokalpatriotisme fremfor å velge den praktiske løsningen - å legge om. Det nytter ikke å komme til Oslo og forvente at folk skal forstå alt det rare grøtsnakket fra distriktene. 

Jeg snakker nordnorsk - er det “grøtsnakk”, tenker du? Norge er ikke bare Oslo.

Anonymkode: ba8f9...0d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er kun viljen det står på. Skal vi ute i dialektland forstå Osloensere når de kommer hit da? SKjønner ikke et kvekk jeg, de må snakke dialekta mi hvis jeg skal forstå. 

Anonymkode: 8075a...9a4

Ikke skap deg. ALLE i Norge forstår Oslodialekten, fordi dere har vært eksponert for den siden dere var små via media. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (Akkurat nå):

Ikke skap deg. ALLE i Norge forstår Oslodialekten, fordi dere har vært eksponert for den siden dere var små via media. 

Nei, det forstår jeg lite av. Snakk min dialekt eller bruk engelsk. 

Anonymkode: 8075a...9a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...