Gå til innhold

Er dette vanlig praksis i barnehager?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg ble innkalt til foreldresamtale i barnehagen. Faren som jeg ikke bor sammen med lenger ville de også gjerne skulle komme. Det var helt greit for meg, vi har ingen hemmeligheter, og har nær og god kontakt. Han har imidlertid ikke giddet å komme tidligere. Derfor la de ekstra vekt på at han skulle komme, jeg ble sterkt anmodet om å få med meg han både pr. lapp og pr. telefon. Selv om jeg kanskje synes de kunne ha ringt/kontaktet han selv! (De har mye kontakt med han også, + at de har tlf. nr hans også)

Jeg spurte også om det var noe viktig de skulle ta opp siden de "maste" slik. Men neida det var det ikke..Men under samtalen komme det likevel fram at det er det, uten at jeg kan komme inn på det her. Jeg må si jeg blir litt irritert. Kunne de ikke like godt sagt ifra på forhånd at det også gjaldt viktige ting...når jeg faktisk spurte! Ja, det er kanskje ikke så mye å hisse seg opp over, men jeg synes det var en merkelig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei gjest :)

Dette synes jeg hørtes for dumt ut ! Om de ansatte i barnehagen insisterer på at far også bør komme,da bør de selvfølgelig ta dette opp med han og kontakte han direkte. Og om det er noe spes som skulle taes opp så bør dette være nevnt slik at dere er forbredt og ev kan ta opp ting på forhånd.

Dette var dårlige forbredelser av avdelingsleder/ansatte før en foreldre samtale, synes du skal si hva du synes, da kan de jo ta det til etterretning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Er pappa'n til barnet ditt spesielt skummel han eller, siden de ikke turte ringe/kontakte ham selv?? Nei dette høres ikke ut som vanlig praksis, og de burde i hvertfall begrunnet hvorfor de på død og liv ikke selv kunne ta kontakt med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i barnehage og synes det er rart at ikke barnehagen kunne ta kontakt med faren selv. Det kan jo hende at de vet at dere har god kontakt og derfor ikke så det som noe problem at de gav beskjeden gjennom deg. Dette kan du jo bare si ifra til de som jobber der, så slipper de å gjøre den "feilen" igjen. Jeg regner med at de ville ha med faren til barnet fordi de sikkert hadde lyst til å ta opp noe som angår dere begge to. Det er litt vanskelig å kunne svare helt konkret når jeg ikke vet hva problemstillingen er....

Jeg tror nok selv jeg hadde ønsket at begge foreldrene skulle være tilstede dersom jeg vet at barnet er mye med begge foreldrene, og at jeg hadde i den siste observert noe med barnet deres.

Jeg synes i allefall du skal si til den du hadde samtalen med hvordan du følte det, så kanskje du vil få en logsik forklaring på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei :o

Jeg trodde at barnehagen hadde kontaktet faren selv,holder de virkelig på med de gamle metodene sine.Jeg opplevde det samme selv for 20 år siden og det endte med at barnehagen koblet inn barneværnet grunnet dette. :(

Det er ikke lett å være både mor og far !

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei  :o

Jeg trodde at barnehagen hadde kontaktet faren selv,holder de virkelig på med de gamle metodene sine.Jeg opplevde det samme selv for 20 år siden og det endte med at barnehagen koblet inn barneværnet grunnet dette. :(  

Det er ikke lett å være både mor og far !

hilsen  

indianlady

Hva mener du? Ble barnevernet koblet inn fordi far ikke deltok på møter, eller ...???

Gjest 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Årsaken til at jeg også reagerte på dette er at det virker som om barnehagen driver med en "skjult agenda"...huff, nei jeg likte svært dårlig denne fremgangsmåten, og vil nok ha dette med i bakhodet framover.

Gjest1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei Gjest 1

Jepp de koblet inn barneværnet og de gikk på meg som mor.Jeg gjorde så godt jeg kunne,og denne mappa fra barnehagen fulgte henne til skolen.Så

det var et mildt sagt et helvete fra første skole dag.Hun ble mobbet på sklen av utlendinger fordi hun hadde astma,jeg sa ta igjen med dem.

Jeg ble innkaldt fordi hun hadde svart en afrikaner med disse ord "hadde jeg vært så svart som deg så hadde jeg holdt kjeft".Da var det plutselig rasisme men at han ertet henne fodi hun hadde astma eller rødt hår og fregner gjorde ikke noe :o Jeg sa at det gikk like mye på utseende hennes som hans sa jeg og der stiller de likt.Etter det ble jeg stemplet som rasist.

hilsen

indianlady :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lurte på en ting: Kan man benytte seg av en annen PPT tjeneste enn den barnehagen bruker? Er nemlig lite for at den PPT tjenesten barnehagen bruker skal inn i bildet her.

Indianlady; huff da, det hørtes ikke bra ut med slik forskjellsbehandling.

Gjest1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde en lei opplevelse - og den er det viktig at du sier noe om til de det gjelder.

Jeg synes også det var dumt av barnehagens personale å ikke svare deg ærlig på et direkte spørsmål. Det kan jo hende at personalet var redd for at du ville begynne drøftingene med dem der og da, og mente det var viktig å vente til både mor og far var tilstede. Men de kunne ihvertfall ha sagt så mye som at de ville diskutere en bekymring eller et problem med dere begge, men at de ville vente til dere satt sammen i et møte.

Du hadde vel neppe blitt særlig roligere av et slikt svar, og du hadde nok spekulert veldig på hvilken bekymring eller hvilket problem det var snakk om - eller hva? Men det hadde vært et ærlig svar ihvertfall.

Det finnes stort sett bare en PP-tjeneste i hver kommune, men noen PP-kontorer er delt opp i områdekontorer. Det er mulig du eventuelt kunne få en saksbehandler fra et annet områdekontor, ellers kan det være mulig at du kan få en saksbehandler du føler du kan stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har ikke delt foreldreansvar. Den er det jeg som har. Men det er kun på papiret, jeg rådfører og orienterer eksen om alle saker som angår ungen. Kunne aldri tenke meg å gå bak hans rygg, og jeg er rimelig sikker på at han heller ikke ville gjort det mot meg. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si angående saken, men barnehagen hadde jo orientert han om møtet også. Så det var ikke kun via meg han fikk beskjed..

Jeg tenker også litt som så at dersom han ikke hadde kommet så skulle det liksom være min skyld..? Dessuten må jeg si at jeg (vi) reagerte på at man tok opp "problemet" og satte oss i en "presssituasjon" like før vi skulle gå...når alt hadde virket så bra helt til da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke delt foreldreansvar?

Du mener ikke at du har daglig omsorg da? De fleste har jo delt foreldreansvar i dag.

Ellers synes jeg dere har blitt behandlet på en merkelig måte. Hadde tatt det opp med barnehagen og evt. klagd på behandlingen dere fikk der.

Håper i alle fall alt ordner seg for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vi bare var samboere og han ikke skrev under på at han skulle ha delt foreldreansvar så har har vi ikke det. Men hva har egentlig det med saken å gjøre? Vi praktiserer imidlertid 60/40 delt omsorg.

Ja, jeg kommer nok til å ta det opp med barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at det ikke har noe med saken å gjøre, men siden det ble brakt opp her så ville jeg bare spørre. Mange som ikke vet helt forskjellen på det. :)

Ang. det med PPT så kan du sikkert få en ny saksbehandler der dersom det bare finnes et kontor der du bor. Ikke alle på de kontorene som er like greie å ha med å gjøre. Evt. kan du kanskje klage saksbehandlingen inn for Fylkeskommunen.

Hvis det er noe veldig spesiell grunn til at PPT er koblet inn i saken kan du kreve å bli henvist til Habiliteringstjenesten for barn i fylket der du bor. Der er de faktisk mye "rundere" i kantene og kommunens PPT retter seg stort sett etter det som blir bestemt fra Habiliteringstjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det HAR noe med saken å gjøre. En forelder uten foreldreansvar har ikke rett til å få innsyn i saker som gjelder barnet, det være barnehage, skole, lege osv. De instansene har heller ikke plikt til å informere han, det blir da den som har foreldreansvarets plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da synes jeg det er merkelig at de maser slik på meg om at han må komme..og at de også gir han personlig beskjed om møtet på forhånd. og at de ber om hans godkjenning på møtet. Ikke det at jeg ville forhindret det, men...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er vanlig praksis i barnehager kan være ganske så forskjellig, så det er nok kun din egen barnehage som kan svare deg på dine uoppklarte spørsmål. Hvorfor ikke be avdelingsleder om en samtale igjen og fortelle om dine synspunkter etter den forrige samtalen?

Og når det gjelder barnets pappa:

Så lenge barnehagen ikke har fått noe skriv om at pappan ikke skal ha noe som helst med barnet å gjøre, så er det vanlig at pappan også blir innkalt på møter. Man kan ikke nekte en pappa innsyn, så lenge man ikke har noe dokumentasjon som tilsier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips.. Dersom du og far har et godt forhold, og han er en aktiv og tilstedeværende far for sitt barn (høres jo ut som at det er slik), så burde dere fått signert papirene som gir ham foreldreansver. Dersom det utenkelige skulle skje, at noe hendte med deg, så får ikke far automatisk ta seg av barnet uten dette, tror jeg. Byråkrati kan være noe dritt, og det beste er nok å ha papirene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anie: når foreldre ikke lever sammen, må det foreligge bevis på foreldreansvar før offentlige instanser kan gi fra seg informasjon om barna til forelderen uten daglig omsorg.

At man har samvær, innebærer ikke automatisk foreldreansvar, det er noe man enten må ha skrevet under på ved fødsel/farsskapssak eller ha søkt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...