Gå til innhold

Hva slags tacokrydder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til taco bruker du hjemmelaget eller ferdigkjøpt krydder i kjøttdeigen? 

Anonymkode: 0a545...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager selv, eller bruker det på bildet. Jeg kjøper på tilbud enten på Kichn eller interiørbutikker. Helt ok, bedre enn de klassiske posene både i innhold og smak, men finnes helt sikkert bedre også. 

IMG_4606.jpeg

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget. Bruker "oppskriften" til Trines matblogg, men reduserer litt på saltet. Dobler som regel oppskriften og har det i et tett glass, så fyller på hver 2. måned ca. 

Endret av Gogglebox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke løk, så jeg ordner selv. Smaker ikke like godt, men det blir greit nok. Bruker chilipulver, paprikapulver, salt, pepper, spisskummen, Cayenne.

Anonymkode: 54793...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager selv, men har gjort det med litt ulikt hell. Finner ikke igjen den oppskriften jeg var mest fornøyd med. Uansett fritt for rare tilsetninger, og jeg har full kontroll på saltmengden.

Anonymkode: 87724...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løk, hvitløk, chili (helst ferskt av disse, men kan selvsagt bruke pulver), spisskummin, oregano, kajenne, paprika, svart pepper og salt. 

Anonymkode: 80937...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Old el Paso, orker ikke begynne å styre med hjemmelaget og synes det smaker helt fint. 

Anonymkode: d4a95...746

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tåler ikke løk, så jeg ordner selv. Smaker ikke like godt, men det blir greit nok. Bruker chilipulver, paprikapulver, salt, pepper, spisskummen, Cayenne.

Anonymkode: 54793...352

Den jeg delte fra Cemo er faktisk uten løk, men billigere å lage selv da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema sitt er vel det eneste ferdiglagde som ikke er ultraprossessert.

Anonymkode: 3035d...94b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget er bedre, og jeg har så og si alltid alle ingrediensene fra før, så mer lettvint er det også.

Spisskumen er det viktigste. Det er den dominerende smaken i alle blandinger man får kjøpt, mener jeg.

Så er det bare å legge til chili-, hvitløk-, og løkpulver. Oregano er også vanlig, men personlig dropper jeg det.

Anonymkode: a1c41...896

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager eget. Varierer en del avhengig av oppskrift. Har i det siste laget stadig mer med tørket chili i ulike varianter, blant annet, særlig chipotle. Og da må resten av miksen tilpasses. 

Følger en del utenlandske matblogger, og plukker oppskrifter derfra. 

Anonymkode: 7a815...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Old el Paso, orker ikke begynne å styre med hjemmelaget og synes det smaker helt fint. 

Anonymkode: d4a95...746

Jeg bruker tacokrydder så sjeldent at jeg også velger Old El Paso. Det smaker helt ok og det er lettvint. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old el Paso eller FirstPrice. Tåler ikke Santa Maria eller Coop tacokrydder. Har ikke prøvd å lage tacokrydder selv siden vi kanskje har taco to ganger i året.

Anonymkode: 2f89c...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rema sitt er vel det eneste ferdiglagde som ikke er ultraprossessert.

Anonymkode: 3035d...94b

Nesten alt av krydder er vel per definisjon prosessert mat? Forklar meg gjerne forskjellen på krydder som er ultra-prosessert og ikke.

Anonymkode: d8e79...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rema sitt er vel det eneste ferdiglagde som ikke er ultraprossessert.

Anonymkode: 3035d...94b

Helios Tacokrydder er godt og ikke ultraprossesert. Selger det på Kiwi og en del andre dagligvarebutikker her. Men er rimeligere å lage selv, så gjør ofte det.

Anonymkode: fa765...ffc

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old El Paso. Synes ikke Santa Maria eller EMV er like godt. Gidder ikke å lage eget, liker OEP sin.

Lager alltid guacamole fra bunnen av da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før lagde jeg alltid selv, eksperimenterte mye, men fikk det ikke like godt som kjøpe-krydder uansett hva jeg gjorde. Så smak trumfer følelsen av å leve bittelitt sunnere.

Eller, det er jo i praksis ikke noe sunnere med hjemmelaget, det er jo ett fett om det er jeg eller noen andre som blander sammen krydderne.

 

Anonymkode: bfc18...d4d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nesten alt av krydder er vel per definisjon prosessert mat? Forklar meg gjerne forskjellen på krydder som er ultra-prosessert og ikke.

Anonymkode: d8e79...4a2

Ultraprossesert er tilsatt stoffer som skal gjøre produktene mer likbar og gjerne fyllstoff som gjør det billigere å produsere. Om du ser ting du ikke har på kjøkkenet hjemme er det er tydelig tegn på UP.  Her er innholdsfortegnelsen til tacokrydder til OEP: 

Ingredienser

Krydder (paprika (20%), spisskummen/spidskommen (12%), chili), grønnsakpulver (løk (13%), hvitløk (8%)), salt, maltodekstrin, stivelse, urter (oregano, merian), gjærekstrakt, paprikaekstrakt.

Maltodekstrin er typisk tilsatt i ultraprossesert mat. 
 

Her er innholdet Rema 1000 sitt tacokrydder som ikke er ultraprossesert som noen nevnte over, men bare prossesert: 

Ingredienser

Paprika (24 %), chilipepper (19 %), spisskummen (16 %), løk (12 %), salt (10 %), hvitløk (10 %), koriander (5 %), oregano (4 %).


Det er ultraprossesert en bør begrense i størst mulig grad. Når det er sagt er ikke tacokrydder det en spiser størst mengde av, så er nok viktigere å fokusere på andre ting en spiser mer av.

Anonymkode: fa765...ffc

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...