Gå til innhold

har spist tre plater sjokolade i helgen....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er helt på kjøret ang sukker. er ikke sjuk nok til å kontakte lege for dette, men legger jo på meg og greier ikke styre meg. stapper innpå og koser meg mens jeg ser tv. Blir ikke kvalm, bare nyter det. Skriver dette fordi jeg syns det gir trøst hvis andre har slike utfordringer. Trenger ikke svar om å ta meg sammen....for det har jeg prøvd. 

Anonymkode: 42931...f99

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skjønner jo selv det er mye, så det skal du ikke få høre fra meg i hvert fall. Jeg føler mest for å sende over en klem. 💚Jeg sliter ikke med dette selv, men har en venninne som gjør det. 
Beste tipset jeg har er å ikke handle det inn. Det er hardt, men ofte lettere enn å stoppe hjemme på kvelden. Spiser du ellers nok? Noen er jo «flinke» på dagen og underspiser, også forsvinner de ned i sjokoladen på kvelden. Prøv i så fall med mer protein, og eventuelt også langsomme karbohydrater. Noen ganger kan det å spise et ordentlig måltid hjelpe.
Kan du endre rutinen på kvelden med å gjøre noe annet? Gå deg en tur, melde en venninne osv? Skjønner det ikke er lett, og du har sikkert prøvd mye ulikt 💚

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har redusert skaden litt for meg er å bytte fra sjokolade til noe annet som også er godt, men med mindre kcal, feks is eller sjokoladepudding. Ellers er Dream-is tilfredsstillende, en boks er på 330 kcal, og den blir man ganske mett av. 

Anonymkode: 1d4dc...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkeravhengighet er ikke noe spøk, men det går an å komme seg ut av kjøret. Skal ikke be deg ta deg sammen, for jeg vet at det ikke er så enkelt. Men det er grep du kan gjøre, du må bare orke å stå i det, og belage deg på at det vil gå litt opp og ned og ta tid. 

For min del så var et viktig grep å kutte ut raske karbohydrater i maten. Dvs jeg byttet ut pasta og ris med fullkorn, og spiste mindre av det. Mer fokus på protein for å holde meg mett. Jeg sørget for å alltid ha gulrot, paprika etc tilgjengelig, slik at jeg kunne snacke på det, og gjerne da med dip til. 

Sukker cravings kan oppstå pga flere ting. Særlig emosjonelt stress, men også mangel på vitaminer. Noen sier de ble bedre av å ta b-kompleks, jeg vet at mine cravings forsvant da jeg gjorde om på kostholdet. Det førte til bedre mental balanse og mindre behov for å "fylle" meg selv.

Du kan også kjøpe sunnere sjokolade. F.eks på helsekosten så har de disse som er langt sunnere. Mye dyrere også, så man har egentlig ikke råd til den :ler:

https://sunkost.no/chokay-plate-mork-sjokolade-mandel-og-sjosalt-85-g

Det som er fint med den syns jeg, er at den tilfredsstiller behovet for godteri, men siden den ikke inneholder sukker så trigger den ikke sukker-cravings på samme måte som en plate med firkløver. 

Anonymkode: 32468...e48

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

er helt på kjøret ang sukker. er ikke sjuk nok til å kontakte lege for dette, men legger jo på meg og greier ikke styre meg. stapper innpå og koser meg mens jeg ser tv. Blir ikke kvalm, bare nyter det. Skriver dette fordi jeg syns det gir trøst hvis andre har slike utfordringer. Trenger ikke svar om å ta meg sammen....for det har jeg prøvd. 

Anonymkode: 42931...f99

Jeg trøkka i meg 3 poser ostepop, en pose salt og pepper chips, en pose smultringer ja.. tja.

 Ny uke i morgen, nye muligheter for å velge bedre 😅

Anonymkode: e915e...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig! Jeg spiste en plate om dagen før. Har klart å legge om kostholdet nå og føler meg endelig mye bedre 🙏🏻 For meg ble løsningen kun godteri på lørdager, og da kjøper jeg kun inn en liten plate mørk sjokolade. Snacker ellers på frukt og smoothie og føler at jeg får nok søtt med det nå. 

Anonymkode: 9c3c5...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, skjønner at dette er vanskelig og skamfullt, håper du finner løsningen for deg 🙂 vet at dette er veldig i vinden for tiden, men kutt ned på ultraprossesert mat. Ikke tenk at noe er «nei»mat, men fyll heller på med næringsrik mat. Da begrenser man hvor mye plass det er til av søtsaker og ting som ikke egentlig gir deg noe. Nok fett og protein. Tenk heller metthetsfølelse enn kalorier. 

En stor porsjon havregrøt kokt på melk med smør, sukker, kanel og en klatt peanøttsmør🤤 gjerne litt kokos og banan som topping. Fytti det er digg og man blir ekstremt mett. Spiser jeg dette til frokost så holder jeg meg mett hele dagen og kvelden. Spiser jeg det til kvelds så orker jeg ikke godteri.

 

Anonymkode: eef1e...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (11 timer siden):

Du skjønner jo selv det er mye, så det skal du ikke få høre fra meg i hvert fall. Jeg føler mest for å sende over en klem. 💚Jeg sliter ikke med dette selv, men har en venninne som gjør det. 
Beste tipset jeg har er å ikke handle det inn. Det er hardt, men ofte lettere enn å stoppe hjemme på kvelden. Spiser du ellers nok? Noen er jo «flinke» på dagen og underspiser, også forsvinner de ned i sjokoladen på kvelden. Prøv i så fall med mer protein, og eventuelt også langsomme karbohydrater. Noen ganger kan det å spise et ordentlig måltid hjelpe.
Kan du endre rutinen på kvelden med å gjøre noe annet? Gå deg en tur, melde en venninne osv? Skjønner det ikke er lett, og du har sikkert prøvd mye ulikt 💚

Tusen takk for fin tilbakemelding. Ja jeg veit det jo sjøl,, og føler meg ikke bra i dag...pløsete hud, stram bukse og trøtt...og dårlig samvittighet. MEN, nye muligheter fra idag. Snart klar for jobb, og vil prøve å kutte sukker. ts

Anonymkode: 42931...f99

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Huff, skjønner at dette er vanskelig og skamfullt, håper du finner løsningen for deg 🙂 vet at dette er veldig i vinden for tiden, men kutt ned på ultraprossesert mat. Ikke tenk at noe er «nei»mat, men fyll heller på med næringsrik mat. Da begrenser man hvor mye plass det er til av søtsaker og ting som ikke egentlig gir deg noe. Nok fett og protein. Tenk heller metthetsfølelse enn kalorier. 

En stor porsjon havregrøt kokt på melk med smør, sukker, kanel og en klatt peanøttsmør🤤 gjerne litt kokos og banan som topping. Fytti det er digg og man blir ekstremt mett. Spiser jeg dette til frokost så holder jeg meg mett hele dagen og kvelden. Spiser jeg det til kvelds så orker jeg ikke godteri.

 

Anonymkode: eef1e...b7d

Tusen takk for svar, ja havregrøten skal jeg ta tilbake, jammen lenge siden jeg har spist. ts

Anonymkode: 42931...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er så vanskelig! Jeg spiste en plate om dagen før. Har klart å legge om kostholdet nå og føler meg endelig mye bedre 🙏🏻 For meg ble løsningen kun godteri på lørdager, og da kjøper jeg kun inn en liten plate mørk sjokolade. Snacker ellers på frukt og smoothie og føler at jeg får nok søtt med det nå. 

Anonymkode: 9c3c5...3b8

takk for svar. Ja tenker jeg skal spise bare litt lørdager...ts

Anonymkode: 42931...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sukkeravhengighet er ikke noe spøk, men det går an å komme seg ut av kjøret. Skal ikke be deg ta deg sammen, for jeg vet at det ikke er så enkelt. Men det er grep du kan gjøre, du må bare orke å stå i det, og belage deg på at det vil gå litt opp og ned og ta tid. 

For min del så var et viktig grep å kutte ut raske karbohydrater i maten. Dvs jeg byttet ut pasta og ris med fullkorn, og spiste mindre av det. Mer fokus på protein for å holde meg mett. Jeg sørget for å alltid ha gulrot, paprika etc tilgjengelig, slik at jeg kunne snacke på det, og gjerne da med dip til. 

Sukker cravings kan oppstå pga flere ting. Særlig emosjonelt stress, men også mangel på vitaminer. Noen sier de ble bedre av å ta b-kompleks, jeg vet at mine cravings forsvant da jeg gjorde om på kostholdet. Det førte til bedre mental balanse og mindre behov for å "fylle" meg selv.

Du kan også kjøpe sunnere sjokolade. F.eks på helsekosten så har de disse som er langt sunnere. Mye dyrere også, så man har egentlig ikke råd til den :ler:

https://sunkost.no/chokay-plate-mork-sjokolade-mandel-og-sjosalt-85-g

Det som er fint med den syns jeg, er at den tilfredsstiller behovet for godteri, men siden den ikke inneholder sukker så trigger den ikke sukker-cravings på samme måte som en plate med firkløver. 

Anonymkode: 32468...e48

Tusen takk for gode råd. ts

Anonymkode: 42931...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for fin tilbakemelding. Ja jeg veit det jo sjøl,, og føler meg ikke bra i dag...pløsete hud, stram bukse og trøtt...og dårlig samvittighet. MEN, nye muligheter fra idag. Snart klar for jobb, og vil prøve å kutte sukker. ts

Anonymkode: 42931...f99

Jeg heier på deg, om det er verdt noe 💪🏻🥰 Vær god mot deg selv 💚 Spist er spist, du kan ikke endre det, men nye muligheter idag som du sier. Ønsker deg en god dag på jobben 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt ut sjokoladen med noe annet😊 Noen sier Dream-is, det er et kjempebra forslag. Spiser du mat før du begynner på sjokoladen? Eller går du bare rett på? Hvis du er litt mettere før du setter deg ned, kan det hjelpe? Ellers, der som funker her, er å ikke kjøpe det inn. Kjøp heller én plate omså, så lar du de to andre bli igjen på butikken.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Bytt ut sjokoladen med noe annet😊

Det er et dårlig råd å lete etter erstatninger når det er ukontrollert inntak man vil til livs. Hvorfor? Det er ikke nødvendigvis hva man trykker nedpå som er problemet, men at man ikke greier å la være. Å overspise på noe som er hakket mindre kaloririkt enn sjokolade er virkelig ikke en god løsning.

Løsningen er å bestemme seg, være bevisst og unngå situasjoner der man kan sprekke. Trinn 1 er altså å klare å leve med tanken på å ikke ha sjokolade i hus, trinn 2 er å faktisk ikke ha sjokolade i hus. Så er man egentlig i mål. Dette sitter bare i hodet og kan kun løses med ekte viljestyrke og det må komme innenfra, ikke gjennom substitusjon.

Lite i verden gir så kortvarig lykke som sjokolade. Det varer bare noen få sekunder og har derfor ingen verdi overhodet.

Anonymkode: 0cb66...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et dårlig råd å lete etter erstatninger når det er ukontrollert inntak man vil til livs. Hvorfor? Det er ikke nødvendigvis hva man trykker nedpå som er problemet, men at man ikke greier å la være. Å overspise på noe som er hakket mindre kaloririkt enn sjokolade er virkelig ikke en god løsning.

Løsningen er å bestemme seg, være bevisst og unngå situasjoner der man kan sprekke. Trinn 1 er altså å klare å leve med tanken på å ikke ha sjokolade i hus, trinn 2 er å faktisk ikke ha sjokolade i hus. Så er man egentlig i mål. Dette sitter bare i hodet og kan kun løses med ekte viljestyrke og det må komme innenfra, ikke gjennom substitusjon.

Lite i verden gir så kortvarig lykke som sjokolade. Det varer bare noen få sekunder og har derfor ingen verdi overhodet.

Anonymkode: 0cb66...f15

Jo, jo. Men TS sa jo allerede i HI at hun ikke trengte å høre at hun burde ta seg sammen. Så hvis hun uansett skal spise noe, bør hun jo i det minste kutte ned der hun kan. Men sånn reelt sett må man gå cold turkey på sukkeret hvis man er avhengig og ønsker å endre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du ikke bekymret for hva du gjør med kroppen din? Kolesterol og fett rundt organene for eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som nytter er å ikke ha det i huset. Jeg kan våkne om natta og spise godteri om jeg har det, hehe.

Kjøp inn din favorittfrukt i store mengder heller.

Anonymkode: 60a16...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på det kjøret akkurat nå jeg også, det henger samme alt annet i livet jeg ikke får til for jeg er i elendig form. 
Så jeg dytter i meg is, melkesjokolade, sjokoladepudding, potetgull osv. 

Det eneste som hjelper er å faktisk spise nok om dagen. Jeg har ikke spist godt nok, jeg har kuttet måltider, legger mer sent,  Står opp tidlig osv. 

Dette henger med søtsuget mitt, så jeg kan ikke kun kutte det søte, jeg MÅ faktisk spise nok så jeg er mett. Kan det være noe slik med deg også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

er helt på kjøret ang sukker. er ikke sjuk nok til å kontakte lege for dette, men legger jo på meg og greier ikke styre meg. stapper innpå og koser meg mens jeg ser tv. Blir ikke kvalm, bare nyter det. Skriver dette fordi jeg syns det gir trøst hvis andre har slike utfordringer. Trenger ikke svar om å ta meg sammen....for det har jeg prøvd. 

Anonymkode: 42931...f99

Spørsmålet er jo ikkje om andre har ete 3 plater med sjokolade i helga, men heller kvifor i alle dagar du har kjøpt inn 3 plater med sjokolade?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...