Gå til innhold

Hvorfor sies det at så mange raser ned i vekt av amming?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I begynnelsen var jeg sulten som en ULV av amminga, måtte ha proteinbarer gjemt overalt i nærheten av ammehjørnet mitt for å ikke «dø» av sult hvis jeg ble ammefast før et måltid 😅 Spiste likevel normalt, ammer enda, og har ikke rast ned et gram etter snart to år. Hvert kg jobbes det heftig for. Folk er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 19.17):

Det sies nok fordi det er sant. 

Men som alt annet svangerskap, fødsel, barsel, kroppen generelt så er det store variasjoner innenfor hva som er vanlig. 

Jeg har rast ned i vekt under amming med alle mine 3 barn. 

Anonymkode: 85aaf...21c

... og jeg raste OPP med mine 😅 Vil påstå at det er en myte. Jeg la ikke særlig på meg som gravid (gikk litt ned), for jeg var ikke sulten. Men da jeg ammet fikk jeg ulvehunger fra en annen verden. 

Anonymkode: 7acbb...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så føler jeg at det handler mer om at mor får mindre tid til å lage mat til seg selv eller spise masse snacks og usunne ting.

Anonymkode: 1b11e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rast ned, dessverre. Er snart 3 måneder siden fødsel og vekten står bom fast på 10 kg ekstra. Gikk opp over 20 kg i svangerskapet da. Mistet bare 3 kg under fødsel, overraskende nok (og til min store skuffelse) og deretter 7 kg den første måneden. Så har det stoppet opp helt gitt! Trener det jeg får anledning til og går tur hver dag. Er påpasselig med hva jeg spiser. 

Er litt lei meg, for har hørt alle si at man raser ned når man ammer. Vel, det stemte ikke for meg dessverre! Men det er fortsatt mange måneder igjen, så får håpe det snur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min yngste var 10 måneder så begynte HS og lege å snakke om at jeg burde stoppe ammingen. Da var jeg 50kg fordelt på mine 172cm. 12 kg under vekten jeg hadde før jeg ble gravid, og da var jeg allerede slank. Nå var jeg radmager. Og på dette tidspunktet hadde jeg allerede blitt anbefalt å bruke meierismør og fløte og H-melk i matlagingen for å gjøre maten kaloritett. Det hjalp ikke.

Så ja, noen raser ned i vekt under amming. Uansett hva de gjør. Jeg er en av de. 

Anonymkode: 9a9d5...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raste ned i vekt fordi jeg prioriterte søvn over det å spise. Veide 47 kg på det minste. Det var absolutt ikke med vilje, ting gikk i ett med pumping, flaskemating, amming hver 3. time. Men nå er han 2 år og jeg er tilbake til vekten jeg var da jeg ble gravid. 

Anonymkode: b4c90...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mymlen skrev (På 17.9.2024 den 8.33):

Mistet alle gravidkiloene to uker etter fødsel (30kg), gikk ikke videre ned av amming, gikk heller ikke opp 

Akkurat det samme (bare at jeg gikk opp og ned 12kg). 

Anonymkode: 15d67...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man fullammer, bruker man ca 500 kcal ekstra om dagen. 

I tredje trimester bruker man ca 300 kcal ekstra om dagen. 

En stor forskjell er vel at mange er mer fysisk aktiv når babyen er kommet ut, enn når man er i tredje trimester.. 

Jeg gikk trilleturer i flere timer om dagen - var så heldig å være velsignet med babyer som KUN sov i vogn, i god konstant fart fremover.. 

Anonymkode: eec7a...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming, spiser gjerne mindre, triller mye tur…mange ting som gjør at man går ned.

Anonymkode: 5a2ba...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...