t0nje Skrevet 16. september #21 Del Skrevet 16. september (endret) Det er nok veldig individuelt. Jeg antar det sies fordi amming er utrolig energikrevende og klarer man ikke å dekke tapet av kalorier til amming med inntak av mat så går man jo ned i vekt. Det er blitt nevnt før men mange glemmer å spise godt spesielt i nyfødtperioden fordi det er intenst travelt og man føler ofte man ikke har tid til noen ting. Jeg selv har en baby på snart 7 mnd og en mann som står for det meste av matlagingen nettopp fordi jeg ikke klarer å passe på at jeg får i meg mat før jeg plutselig er dødssulten. For min del har jeg ikke gått ned noe særlig av vekten jeg la på meg annet enn -10 kg spontant antakeligvis pga. mye vann- og morkake- og babyvekt. Har fortsatt 10 kg igjen til startvekt men jeg tipper jeg må slutte å amme før de eventuelt forsvinner ☺️ Endret 16. september av t0nje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #22 Del Skrevet 16. september Husk at mange ikke holder på gode matvaner mens de er hjemme i permisjon. Når man jobber, er det gjerne faste måltider. Hjemme med baby er det fort gjort å plyndre kjøleskapet for ofte gjennom dagen. Noen går også ofte på kafe i permisjonen. Jeg klarte meg fint. Gravidkiloene var borte etter en uke. Trillet masse tur daglig, og holdt meg til faste måltider. Var i superform etter permisjon, men kom noen kg tilbake etterpå. Sikkert pga at det ikke ble en time eller to daglige trilleturer lenger 🙃. Anonymkode: 3df79...90b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #23 Del Skrevet 16. september Jeg tror jeg hadde gått ned mer om jeg ikke spiste om natten i tillegg til dagen. Anonymkode: 8e214...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #24 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): «Amming krever såå mye kalorier, jeg raser ned i vekt» Ja, amming krever 4-500 kalorier ekstra pr. dag. Men det krever jo en baby i siste trimester også. Når babyen er ute er det jo ikke slik at vi plutselig får et ekstra høyt kaloribehov, dette ekstra kaloribehovet har vi jo allerede hatt den siste delen av svangerskapet..? Bare at nå er det ikke baby som krever det, det er melkeproduksjonen. Hva er det jeg ikke helt forstår med disse utsagnene? Opplys meg! Anonymkode: 2d515...7b6 4-500 kcal per dag er veldig mye. Det betyr at man går ned minst 20 kg i løpet av et år om alt annet er likt. Folk går ikke ned så mye, men det er nok fordi de spiser mer. Anonymkode: dff4a...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #25 Del Skrevet 16. september Har du TS kanskje litt for høye forventninger til hvor lang tid det tar å rase ned i vekt? Ser at mange her tror det er snakk om uker. Og det er jo sant at man mister mye vekt rett etter fødselen men hvis vi snakker om babyen, så kaloribruk på babymelkproduksjon er størst når babyen er 8-9 mnd. Så altså rett før fast føde overtar det meste av kalorier. Det er kanskje også da du som mor går mest ned i vekt. Mine tall ble slike: 1 barn - 54 kilo i begynnelsen av graviditet, 66 på slutten, 46 kilo (!) på laveste etter amming. 2 barn. 48 kilo i begynnelsen av graviditeten (rakk ikke å gå opp i vekt, babyen nr 1 var 1,5 år gammel), 66 kilo på slutten av graviditet og 48 kilo da babyen var 1 år. Og da passet jeg på å huske å spise og tok jerntilskudd. Men også begge av mine barn ville bare sove i vogn i bevegelse, da må man jo gå. Anonymkode: bc373...042 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #26 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg blir mager av amming. Så tynn at det ikke kler meg. Så det stemmer for meg. Jeg greier ikke å spise nok kalorier til å opprettholde en vekt jeg trives med. Anonymkode: 602c2...793 Det høres rart ut at du ikke klarer å spise 4-500 kalorier ekstra per dag. Et par skiver godt brød med ost og smør. Eller en rull Smil sjokolade, den er godt over 500 kalorier. Anonymkode: 2b328...5dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #27 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det høres rart ut at du ikke klarer å spise 4-500 kalorier ekstra per dag. Et par skiver godt brød med ost og smør. Eller en rull Smil sjokolade, den er godt over 500 kalorier. Anonymkode: 2b328...5dd Det er ikke nødvendigvis så lett som det høres ut. Det ene, at man blir veldig tørst av amming og drikker mye vann. Vann, te, kaffe, saft. Magen føles full men man får jo ingen næring. En annen ting at det er lett å få jernmangel - for noen som tidligere har hatt det. Jernmangel gjør det sliten og kvalm, man mister matlyst enda mer. Samme med mangel på søvn, når man må velge mellom spise eller sove, når babyen har først sovnet, valgte jeg alltid sove fordi jeg var så trøtt. Og tredje, som jeg nevnte allerede, har man barn som sover bare i vogn i bevegelse eller i en bæresele i bevegelse, blir det mye gåing. Jeg har aldri ellers gått så mye som i permisjonen, gått 10 tusen steg hver dag uten problemer. Dette er fra min egen erfaring etter min første barseltid. Andre gang prøvde jeg bevisst å passe på spising men det gikk nesten likedan andre gang også. Anonymkode: bc373...042 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #28 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres rart ut at du ikke klarer å spise 4-500 kalorier ekstra per dag. Et par skiver godt brød med ost og smør. Eller en rull Smil sjokolade, den er godt over 500 kalorier. Anonymkode: 2b328...5dd Jeg tror jeg spiste 1000 kalorier ekstra hver dag, og har ikke vært så tynn som når jeg ammet siden jeg var 17 år og vokste ti cm på fire måneder sånn ca.. dette er som alt annet; individuelt! Anonymkode: 72f8c...2f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #29 Del Skrevet 16. september Har spist som normalt (sunt kosthold med lite utskeielser), til tider for lite, og raser ikke på noen måte ned. Har minimum 10k skritt for dag og trener 1-2 ganger i uka. Baby er nå 8 mnd og jeg har fortsatt 7 kg for mye. Gikk opp 16 kg Anonymkode: 1b43a...26e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #30 Del Skrevet 16. september Heldige de som opplever det sånn! Vekten min rikker seg ikke.. selv etter 5 mnd med fullamming på en baby som vokser veldig mye. Er nok store variasjoner. Anonymkode: e0ebd...49e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #31 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har spist som normalt (sunt kosthold med lite utskeielser), til tider for lite, og raser ikke på noen måte ned. Har minimum 10k skritt for dag og trener 1-2 ganger i uka. Baby er nå 8 mnd og jeg har fortsatt 7 kg for mye. Gikk opp 16 kg Anonymkode: 1b43a...26e Samme her Anonymkode: 348cc...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mymlen Skrevet 17. september #32 Del Skrevet 17. september Mistet alle gravidkiloene to uker etter fødsel (30kg), gikk ikke videre ned av amming, gikk heller ikke opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 17. september #33 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (19 timer siden): Heldige de som opplever det sånn! Vekten min rikker seg ikke.. selv etter 5 mnd med fullamming på en baby som vokser veldig mye. Er nok store variasjoner. Anonymkode: e0ebd...49e Samme her, til min store fortvilelse. Jeg er ikke unormalt sulten, men for min del stuper melkeproduksjonen med en gang jeg forsøker å spise litt mindre. Har vært slik med begge barna mine. Må derfor spise kaloritette måltider for å ikke få tomme pupper og en baby som hylgriner av sult hele dagen. Håper på litt bedring når vi snart skal introdusere fast føde, men tør ikke håpe på for mye ettersom morsmelk jo fremdeles skal være hovedkilden til næring. Med første barnet sa vektnedgangen bom stopp 9 kilo over startvekt. Etter et år klarte jeg å gå ned 3 kilo over noen måneder, men så ble jeg gravid på nytt før jeg sluttet å amme. Gikk opp mye mindre i svangerskap nr. 2, men vektnedgangen har stanset på nøyaktig samme sted som med nr. 1. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #34 Del Skrevet 17. september Barnet mitt er ti måneder og mer eller mindre fullammet fremdeles, og jeg er 10 kg under vekten før graviditeten. Føler meg helt skrapet selv om BMIen min er helt fin. De første seks månedene var det gravidkiloene som sakte men sikkert gikk av selv om jeg spiste masse. Nå har den store sulten gitt seg og jeg tilbringer ikke lenger dagene på kafe, så med vanlig kosthold og fortsatt amming så har vekten rast. Håper barnet snart knekker koden med fast føde sånn at jeg kan amme mindre. Anonymkode: 87d80...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 17. september #35 Del Skrevet 17. september Gikk ned masse. Til før graviditet. Har jobbet dem på meg igjen da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #36 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 20.14): Jeg spiste normalt, ammet mye, og gikk opp i vekt... Anonymkode: 49e77...1f8 Samme her 👍🏻 Anonymkode: a67b2...447 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #37 Del Skrevet 17. september Man SKAL spise godt når man ammer, ellers kan man fort miste morsmelka. Anonymkode: a67b2...447 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #38 Del Skrevet 17. september De fleste har vel et under gjennomsnittlig aktivitetsnivå i siste trimester. Jeg «raste» ikke ned i vekt, men ammingen hjalp meg nå min gamle vekt ila tre-fire måneder. Da spiste jeg også relativt sunt og gikk trilleturer, så det føltes ikke nødvendigvis «gratis». Anonymkode: 77b6f...518 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #39 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 19.17): Det sies nok fordi det er sant. Men som alt annet svangerskap, fødsel, barsel, kroppen generelt så er det store variasjoner innenfor hva som er vanlig. Jeg har rast ned i vekt under amming med alle mine 3 barn. Anonymkode: 85aaf...21c Dette. Jeg rant ned i vekt under amming. Og gikk dessverre opp igjen raskt etter at det ble trappet ned. Anonymkode: 0addb...282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #40 Del Skrevet 17. september Første graviditet startvekt 67kg, opp 9 kg. Ned til 70kg etter fødsel. Opp igjen til 72 i løpet av mammaperm. Ned til 65 i løpet av 3 mnd på jobb. Andre graviditet startvekt 67kg, opp 9 kg. 70 kg gjennom mammaperm. Tilbake på jobb så gikk jeg ned 13kg det første året på jobb. Tredje graviditet startvekt 60 kg. Opp 16 kg. Ned 6 kg hittil, 2 mnd gammel baby. Jeg har erfart at jeg går ned mest når jeg er tilbake i normal hverdag. Med 3 barn og en aktiv jobb regner jeg med å ligge kjapt tilbake på 60 kg i løpet av det første året. Jeg tror faktisk jeg kommer til å savne den rompa og de lårene jeg har nå. Jeg liker ikke å få så tynne bein som jeg pleier å få, pleier å bruke xs i bukser, nå har jeg medium og det er mye finere. Mulig flere er som meg, at de må tilbake til hverdagen for at vekten skal gå ned. Anonymkode: 8e214...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå