Gå til innhold

Hvorfor sies det at så mange raser ned i vekt av amming?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«Amming krever såå mye kalorier, jeg raser ned i vekt»

Ja, amming krever 4-500 kalorier ekstra pr. dag. Men det krever jo en baby i siste trimester også. 

Når babyen er ute er det jo ikke slik at vi plutselig får et ekstra høyt kaloribehov, dette ekstra kaloribehovet har vi jo allerede hatt den siste delen av svangerskapet..? Bare at nå er det ikke baby som krever det, det er melkeproduksjonen. 

Hva er det jeg ikke helt forstår med disse utsagnene? Opplys meg!

Anonymkode: 2d515...7b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«Amming krever såå mye kalorier, jeg raser ned i vekt»

Ja, amming krever 4-500 kalorier ekstra pr. dag. Men det krever jo en baby i siste trimester også. 

Når babyen er ute er det jo ikke slik at vi plutselig får et ekstra høyt kaloribehov, dette ekstra kaloribehovet har vi jo allerede hatt den siste delen av svangerskapet..? Bare at nå er det ikke baby som krever det, det er melkeproduksjonen. 

Hva er det jeg ikke helt forstår med disse utsagnene? Opplys meg!

Anonymkode: 2d515...7b6

Det sies nok fordi det er sant. 

Men som alt annet svangerskap, fødsel, barsel, kroppen generelt så er det store variasjoner innenfor hva som er vanlig. 

Jeg har rast ned i vekt under amming med alle mine 3 barn. 

Anonymkode: 85aaf...21c

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har nok ikke tid til å spise så mye i starten fordi babyen krever mye, så det handler nok litt om det også. 

Anonymkode: 3eacc...444

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raste iallfall ned i vekt under amming av begge mine barn. Ammet mye og hadde lite matlyst. La på meg da jeg sluttet å amme. 

Anonymkode: dcc0c...717

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raser definitivt ikke ned i vekt av amming dessverre. Her må jeg jobbe for å få bort kiloene. Er nok fordi jeg blir så sulten av å amme. Er normalt ikke et frokostmenneske, men nå er noe av det første jeg gjør å spise når jeg våkner. Det er forskjellig fra person til person.

Anonymkode: 150e3...f27

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig fra person til person. Jeg raste ned i vekt med første, var stort sett alene med baby og tok ikke godt nok vare på meg selv. Andre svangerskap passet jeg på å spise nok mat, da mistet jeg nesten ikke noe vekt.

Hører også om de som går ned i vekt etter de har sluttet å amme, så folk er forskjellige. 

Anonymkode: cdcda...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste normalt, ammet mye, og gikk opp i vekt... 

Anonymkode: 49e77...1f8

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mager av amming. Så tynn at det ikke kler meg. Så det stemmer for meg. Jeg greier ikke å spise nok kalorier til å opprettholde en vekt jeg trives med. 

Anonymkode: 602c2...793

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke nok melk til amming, men var tilbake på samme vekt som før fødsel umiddwlbart uansett.

Anonymkode: 780c5...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel fordi det er slik for mange? Jeg raste ned i vekt, så mye at jeg ble undervektig. Først etter at jeg sluttet å amme kom jeg meg opp igjen på normalvekt. Det samme skjedde med søsteren min. 
 

Jeg veide 56kg før graviditet, 75kg på termindato og 52kg etter 9 mnd med amming. Spiste masse mens jeg ammet- tror det må ha vært langt mer enn 500kcal. ekstra. Men var og veldig aktiv, på lange trilleturer.

Anonymkode: 8f68b...573

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange er vandt til å være skikkelig sultne i svangerskapet og plutselig mister den sultfølelsen. Da glemmer noen litt å spise og forbrenner i tillegg ekstra pga amming, så de ligger i kraftig kaloriunderskudd. Selv gikk jeg ned nøyaktig 0 kg de første 3 månedene, selv om det var da jeg ammet mest intenst. Det var under korona, så mannen hadde hjemmekontor og fôret meg stadig vekk med både godteri, kaker og kjeks. Spiste god og næringsrik mat i tillegg, altså. Det var først da mannen måtte fysisk tilbake på jobb igjen at jeg begynte å gå ned i vekt. Da gikk det til gjengjeld fort,og jeg havnet til slutt 5 kg i minus (normalvekt både før og etter).

Anonymkode: 3412c...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raste ned i vekt. Spiste som en hest, var sulten hele tiden. Men veide 49 kg da jeg sluttet å amme. Var altså undervektig.

Anonymkode: 750a8...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var normalvektig da jeg ble gravid, men 6 måneder etter fødsel hadde jeg mistet hele gravidvekten og ti ekstra kilo. Hadde en baby som ville ha mye kroppskontakt og sov lite, mat til meg selv ble fullstendig nedprioritert. Har gått litt opp igjen nå som jeg ammer kun en gang om dagen, og livet er litt mer tilbake til normalen. 

Anonymkode: 5b622...0de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Amming krever såå mye kalorier, jeg raser ned i vekt»

Ja, amming krever 4-500 kalorier ekstra pr. dag. Men det krever jo en baby i siste trimester også. 

Når babyen er ute er det jo ikke slik at vi plutselig får et ekstra høyt kaloribehov, dette ekstra kaloribehovet har vi jo allerede hatt den siste delen av svangerskapet..? Bare at nå er det ikke baby som krever det, det er melkeproduksjonen. 

Hva er det jeg ikke helt forstår med disse utsagnene? Opplys meg!

Anonymkode: 2d515...7b6

For meg så ble jeg ekstra sulten av å amme så det gikk nok i null. Alt som smakte vondt, rart eller annerledes som gravid, smakte så godt i ammetiden. Det ble ingen ekstra vektnedgang for meg. 

Anonymkode: 8e214...dee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet ikke gravidkiloene før jeg sluttet å amme, uansett hvor hardt jeg prøvde. Da jeg sluttet å amme (etter 2 år) prellet kiloene av, uten at jeg egentlig prøvde. Gikk ned 20 kilo på 5 måneder 🙊

Anonymkode: 3ffce...3a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raste ned. Gikk opp totalt 10kg i svangerskapet, 8 av de forsvant 3-4 dager etter fødselen og så gikk jeg ned ytterligere 10kg de første 6 ukene. Men om det var pga selve melkeproduksjonen vet jeg ikke. Jeg ble nemlig ekstremt deprimert av å amme. Følte hele personen og identiteten min var byttet ut med tittelen matfat og melkeku. Hadde ikke tid eller energi til å ta vare på meg selv, spiste minimalt og var så utrolig nedstemt. Gruet meg til hver gang baby var sulten, og hadde mye skam og skyldfølelse for at jeg følte det sånn, i ammepress-landet Norge hvor det mases om denne ammingen fra alle hold :( denne nedstemtheten var nok hovedårsaken til at mine kilo raste ned hvertfall 

Anonymkode: 075c4...77e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg spiste normalt, ammet mye, og gikk opp i vekt... 

Anonymkode: 49e77...1f8

Samme her. 

Anonymkode: 41ca4...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket godt at ammingen krevde mer kalorier. Har vært på mitt tynneste i voksenlivet hver gang jeg har fullammet barn. Og har da også spist godt stort sett, typisk dobbel middagsporsjon osv. Har hatt sultne (og store babyer), og mye melk, har sikkert noe å si det også(?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste som en hest og raste ned i vekt når jeg ammet mine. De var store gutter begge to som krevde mye. De raste tilsvarende fort opp i vekt. 

Anonymkode: 72f8c...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 barn raste ned i vekt når jeg ammet alle. Synes jeg spiste mye også. 
Men ungene hang i puppen og jeg ammet mye.

Vært på mitt tynneste under alle ammingene.

Anonymkode: 504af...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...