Gå til innhold

Har sånn dødsangst rundt fødsel, hjelper ikke med samtaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter mitt andre barn. Med mitt første hadde jeg også dødsangst, spesielt da jeg kom over fostervannsemboli. Jeg gikk til samtaler og fikk laget plan over at jeg eksempel trengte god informasjon om hva som skjedde underveis og andre ting. Ingenting av det som stod i planen ble overholdt da det ble en dramatisk fødsel. Fødsel gikk for såvidt fint men jeg lå og tenkte på at jeg kunne dø hele veien, gråt og var livredd under alle fasene av fødsel. 
 

Nå går jeg til samtaler igjen men føler ingenting hjelper. De overholdt ingenting sist som gjør at jeg derfor blir enda mer redd nå. I tillegg har jeg en sønn som jeg er redd for å dø ifra, og kjenner enda mer på frykten. Har noen opplevd samme og har råd? 
 

Hjelper ikke med statestikk på hvor mange det går bra med, jeg klarer bare å tenke at det også er de det ikke går bra med 

Anonymkode: e28d2...ec2

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sett på hypnobirthing? En del av disse som tilbyr slike kurs har også kurs til bruk under svangerskapet. 

Anonymkode: cd5e8...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ! Er dette noe å være redd for? Greit nok at folk er redde for at ting skal gå galt med barnet eller er redde for fødselsskader, men at mor skal dø på høykompetente sykehus!?

Anonymkode: ed550...363

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det på samme måte på fødsel nr 2. Det som hjalp meg var å skrive et detaljert fødebrev, der hva jeg var mest redd for ble beskrevet. Jeg hadde styrtfødsel men akkurat dette brevet tok jordmor seg god tid til å lese på forhånd:) 

Det hjalp for meg å ha tilgang på mye smertelindring. Angsten for min del var verst hvis jeg hadde sterke smerter. Jeg fikk godt med epidural (faktisk så mye at jeg nesten ikke kjente riene..), + pudendal-blokade , og noe annet (morfin?) + lystgass. I tillegg klut med varmt vann i underlivet mellom riene (virket beroligende). Det som også hjalp mye var at min mann snakket og avledet meg mellom riene . Vi snakket om hverdagslige ting og han holdt meg tett inntil og snakket gjennom riene. Det hjalp meg å bli avledet og hjalp meg å være tilstede. Fødsel gikk kjempefint 

masse lykke til

Anonymkode: 6fbe0...438

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hæ! Er dette noe å være redd for? Greit nok at folk er redde for at ting skal gå galt med barnet eller er redde for fødselsskader, men at mor skal dø på høykompetente sykehus!?

Anonymkode: ed550...363

Mange tør ikke si at de er redd for dette nettopp pga slike kommentarer. 
 

Vel jeg var redd for det og vil bare anbefale ts å si det rett ut som det er til jordmødrene og legene. Hjalp meg masse at de visste det. De kom med beroligende ord om at de hadde kurs i diverse hvis det og det skulle skje

Anonymkode: 6fbe0...438

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her kan anten hjelpe eller forverre angsten din, så håpar på førstnemnte. Eg er sjølv ein person som får letta angsten av å sjå på statistikk, forskning og logikk. Og statistisk sett er det vesentleg mindre sjanse for å døy under fødsel kontra komplikasjonar under keisarsnitt eller død av narkose. 

Anonymkode: 17acd...62d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en lett vei ut, men - be om keisersnitt. Det er mye bedre enn å gå mange måneder med slik angst. Ikke alt man skal presse seg til. 

Anonymkode: 94306...25c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hjelper ikke med statestikk på hvor mange det går bra med, jeg klarer bare å tenke at det også er de det ikke går bra med 

Anonymkode: e28d2...ec2

Jeg synes statistikk hjelper hvis man tenker gjennom hva sannsynlighet er og hva det faktisk betyr. Det er ingen grenser for hvor mange fryktelige ting som kan skje under fødsel, men de fleste er veldig usannsynlige. Det kan komme et jordskjelv så hele sykehuset klapper sammen, eller en meteor ramler ned fra himmelen og treffer fødeavdelingen, men det er såpass usannsynlig at det ikke er vits i å være redd for det. En person som er veldig redd har like stor eller liten sjanse for å dø som en som ikke er redd i det hele tatt. Nå er du jo gravid så det valget er tatt og da kan du like gjerne la være å være redd, for det er ingenting å tjene på det.

Anonymkode: dafea...935

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg synes statistikk hjelper hvis man tenker gjennom hva sannsynlighet er og hva det faktisk betyr. Det er ingen grenser for hvor mange fryktelige ting som kan skje under fødsel, men de fleste er veldig usannsynlige. Det kan komme et jordskjelv så hele sykehuset klapper sammen, eller en meteor ramler ned fra himmelen og treffer fødeavdelingen, men det er såpass usannsynlig at det ikke er vits i å være redd for det. En person som er veldig redd har like stor eller liten sjanse for å dø som en som ikke er redd i det hele tatt. Nå er du jo gravid så det valget er tatt og da kan du like gjerne la være å være redd, for det er ingenting å tjene på det.

Anonymkode: dafea...935

Ja helt sant. 
 

Det kan komme en tsunami eller man kan sette en kjøttbit i halsen mens man er alene også. 
 

På sykehus er man vel på det tryggeste stedet man kan være. 
 

Fysiologisk så er kroppen i «kamp-modus» og setter inn alle krefter i en fødsel. Det kan jo også være fint å vite. At kroppen på mange måter er så på topp den kan være.

Anonymkode: 6fbe0...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her ts. Jeg har 3 måneder igjen og jeg begynner å sove dårlig av dette å gråter mye.

Jeg ønsker meg keisersnitt.

 

 

Anonymkode: d6ddc...60a

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke en lett vei ut, men - be om keisersnitt. Det er mye bedre enn å gå mange måneder med slik angst. Ikke alt man skal presse seg til. 

Anonymkode: 94306...25c

Det minsker vel ikke risikoen for å dø? Det øker for eksempel sannsynligheten for blodpropp, noe som er langt vanligere enn fostervannsemboli (som er veldig sjelden). 
Jeg tenker at det TS trenger er hjelp fra psykolog/psykiater, rett og slett. Jeg har hatt fødselsangst etter dramatisk fødsel selv, så jeg vet hva det går i… Et par timer med psykolog hjalp VELDIG for å bearbeide traumene. TS er jo helt klar over statistikken (sannsynligheten for å dø under fødsel er ekstremt lav i Norge), så det er vel begrenset hva jordmor/gynekolog kan bidra med her?

Anonymkode: ad2fc...624

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange tør ikke si at de er redd for dette nettopp pga slike kommentarer
 

Vel jeg var redd for det og vil bare anbefale ts å si det rett ut som det er til jordmødrene og legene. Hjalp meg masse at de visste det. De kom med beroligende ord om at de hadde kurs i diverse hvis det og det skulle skje

Anonymkode: 6fbe0...438

Det kan jo være fint å få en reality check på at frykten en bærer på er lite skremmende for andre? 

Anonymkode: ed550...363

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kan være klokt å gå til en psykolog og få hjelp der. 
At en har dødsangst og er redd for å dø fra barn sitt kan være et tegn på at det et bakenforliggende ting som har utløst dette 

Anonymkode: 973c9...0ec

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Planlagt keisersnitt 🌟

Anonymkode: 11493...3e7

Så løsningen er å øke sannsynlighet for å dø?

Anonymkode: 55ef3...e34

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det skal litt til om samtaler hjelper hvis du ikke ble respektert for avtalene som ble gjort i forrige fødsel. 

Har de forklart hvorfor de ikke kunne overholde avtalen? Og hvorfor du skal stole på at de ikke gjør det igjen? 

Det er sjelden å dø i fødsel i Norge. Ser noen anbefaler keisersnitt. I Norge så påstås det ofte at planlagt keisersnitt har høyere dødsrisiko enn planlagt vaginal fødsel. UpToDate er ikke enig i det, og angir antatt risiko for død for å være like liten. Jeg vet ikke om dette gjelder kun førstegangs. I alle tilfelle bør du være skeptisk hvis noen på sykehuset prøver å innbille deg at keisersnitt er farligere enn vaginal fødsel når det gjelder risiko for død. 

Du har ikke skrevet hva du vil. Hadde selv planlagt keisersnitt og veldig fornøyd med det. Fikk dato, visste akkurat hva som skulle skje, var helt smertefritt og jeg måtte ikke gjøre noe under operasjonen. Var raskt å beina og i god form, ingen smerter postoperativt. Man kan også få beroligende før keisersnitt og dersom det skulle skje noe under operasjonen er ekspertisen allerede i rommet. Keisersnitt er best for barnet når det gjelder dødsrisiko og risiko for en del skader. Hvis du planlegger mange barn kan keisersnitt gi høyere risiko for død på sikt (for deg og senere barn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Planlagt keisersnitt 🌟

Anonymkode: 11493...3e7

Keisersnitt øker dødsrisikoen for både mor og barn. Merkelig å fremme dette som en løsning på en gravid med dødsangst.

Anonymkode: 6fa6f...788

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt å grue seg til fødsel, aldri hørt om noen som ikke gruer seg. Dødsangst høres spesielt ut. Det går fint og du er i gode hender. 

Anonymkode: 47c50...28b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Normalt å grue seg til fødsel, aldri hørt om noen som ikke gruer seg. Dødsangst høres spesielt ut. Det går fint og du er i gode hender. 

Anonymkode: 47c50...28b

Å ha dødsangst er ikke «å grue seg». Angst ER irrasjonelt, det er hele poenget. Det er en fysiologisk respons, ofte helt ubegrunnet. Å si «det går fint» hjelper ingenting, å kurere angst krever kompetent psykiatrisk behandling. Å faktisk ha reell angst er på et helt annet nivå enn «gruer seg til fødsel». Fødselsangst kan ødelegge et helt svangerskap, og det kan ha stor negativ betydning for tilknytningen til barnet både før og etter fødsel, samt det øker risikoen for utvikling av fødselsdepresjon. Det er absolutt noe å ta på alvor, ikke noe som skal avfeies med «det går fint». 

Anonymkode: 9cf89...257

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

 

Keisersnitt øker dødsrisikoen for både mor og barn. Merkelig å fremme dette som en løsning på en gravid med dødsangst.

Anonymkode: 6fa6f...788

Dette stemmer ikke. Dødsrisikoen for mor er lik og for barnet er det mindre dødsrisiko ved planlagt keisersnitt. 

Anonymkode: 8799f...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...