Gå til innhold

«Vaskemaskinen går i et banka kjør fra morgen til kveld» - Er det slik i alle småbarnsfamilier?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Har to barnehagebarn og vi skifter alle klær hver dag. Vaskemaskinen går ikke i ett hele dagen her nei. Kan av og til bli flere maskiner hvis det må vaskes dresser eller regntøy, evt. ull og finvask. Men generelt sett vasker jeg 4-5 maskiner i uka. Max. 1 maskin per dag.

Anonymkode: f73cf...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 voksen og ett barn og her vaskes det 1 maskin ca hver andre dag. På fredag vaskes det flere maskiner da det også vaskes sengetøy mm.

Anonymkode: ef153...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel veldig an på hva man driver med. Om flere i familien trener, eller driver med aktiviteter der man blir skitten, blir det fort mye. 

Vi bor et sted det er vått og gjørmete store deler av tiden.. og ungene bakser i gjørmen hver eneste dag, så regntøy ikke ser ut etterpå (og de får jo gjørme INN I regntøyet....). Så det er ofte vask av yttertøy, å bare spyle av det hjelper ikke når det er så møkkete på innsiden også. 

Ungene elsker også å jobbe i hagen. Vi prøver å få dem til å bruke egne hage-jobbe-klær, men altså, ofte gidder vi ikke kampen, og fokuserer på glede ved å være ute fremfor hyl og skrik med klesbytte (det er kjempefælt.. tydeligvis...).

Vi trener også mye, jeg trener hver dag, og mannen flere dager i uken, og ett av barna driver med fotball. Minstemann går i bhg, og klarer å skitne til minst ett helt sett klær hver dag. 

Så hos oss går maskinen som regel 5-6 ganger i uken. Selv om vi har fokus på å ikke vaske klær som ikke er synlig skitne/lukter, og prøver å henge til lufting og å fjerne flekker lokalt i stedet for å vaske hele plagg..

Anonymkode: 84be7...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 og maskina her går ca annenhver dag i hverdagen, men da går det ofte 2 maskiner lørdag og søndag.

Anonymkode: 25918...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker 2 maskiner om dagen med 1 baby, dog veldig korte program på typ 15-25 min.

Anonymkode: 26d18...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette får jeg ofte høre fra foreldre med små barn, enten det er 1, 2, eller 3 barn de har. Stemmer det at det må vaskes 2-3 maskiner daglig i hjem med barn under 10 år?

Møkkete og vått yttertøy og parkdresser blir det vel nok av nå utover i høst og vinter, men spyler dere dette eller vasker det i maskin hver gang? Ser for meg at det samles mye dritt i maskinen som er vanskelig å fjerne? 

Vasker dere barnas klær først når de er synlig skitne, eller etter kun en gangs bruk uansett? 

Anonymkode: 8153f...dfd

Vasker ting når det er synlig skittent, eller etter noen dagers bruk. Yttertøy vaskes mye sjeldnere, spyler ofte bare av. Synes ikke vi vasker så mye klær. Enkelte dager kan vi vaske 2-3 maskiner, men det kan også gå flere dager uten at noe vaskes. Aner ikke hva snittet blir, 4-5 maskiner i uka kanskje? 

Anonymkode: d3e4d...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer nå når jeg har tenåringer. 

Anonymkode: 10f77...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn på 5 og 8, som til sammen er på organisert aktivitet 7 ganger i uken. Begge blir skitne etter en dag på skole og barnehage, så de bytter klær daglig uansett. Begge foreldre trener 5-6 ganger i uken, så det blir jo en del treningstøy. Håndklær skiftes 3 ganger i uken og sengetøy en gang i uken. Tipper vi vasker 8-10 maskiner i uken i snitt. 

Anonymkode: b6113...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaskes det mye, tipper gjennomsnittlig 2 maskiner per dag. Familie med 2 voksne og 3 barn. Vi har den mest grisete ungen i barnehagen, ingen som er like svart som henne ved henting. Ingen av søsknene har vært så skitne. Er også nettopp ferdig med bleier og det er innimellom litt uhell. De to andre barna har mindre vask, men totalt sett blir det mye.  

Anonymkode: 826ad...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi gjør ikke det. Annenhver dag ca ..

Anonymkode: da17b...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 21.14):

Samme body hele helga😅 Klær kan lukte selv om de ser reine ut 

Anonymkode: f6851...7e4

Hadde såklart bytta den om det lukta. Ungen har ikke griset den ut, og den lukter ikke. Hva er problemet? 

Anonymkode: b1a55...6e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To vaksne og to barn. Vasker omtrent ein maskin per dag!

Anonymkode: e1d03...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker kanskje rundt 12maskiner på en til to dager hver 14 dag. Hater å vaske klær. 
Vi er 5 stykk, og 2 tenåringer. 
Mine tenåringer får ikke røre klærne alene enda, livredd for at de kommer til å ødelegge mine klær. De er under opplæring😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 18.50):

Dette får jeg ofte høre fra foreldre med små barn, enten det er 1, 2, eller 3 barn de har. Stemmer det at det må vaskes 2-3 maskiner daglig i hjem med barn under 10 år?

Møkkete og vått yttertøy og parkdresser blir det vel nok av nå utover i høst og vinter, men spyler dere dette eller vasker det i maskin hver gang? Ser for meg at det samles mye dritt i maskinen som er vanskelig å fjerne? 

Vasker dere barnas klær først når de er synlig skitne, eller etter kun en gangs bruk uansett? 

Jeg har 3 barn opp til 10 år. Vasker klær når de ser skitne ut. Men det går maks 1-2 dager med samme bukse liksom. Eldste kan bruke bukser lengre enn det. T-skjorter el gensre brukes også gjerne 2 dager dersom ikke matsøl. Så her går vaskemaskinen ca annenhver dag. Noen dager flere typer vask. Yttertøy vaskes sjeldent. Det henges til tørk. Spyles i hageslangen om det er badet i sørpe liksom. Ellers koster jeg vekk sand etter det er tørket. Ser ikke poenget med å vaske det så ofte, er like skittent neste dag igjen. 

Anonymkode: 2b621...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie på fire, alle over 12.

Sengetøy (vi skifter annenhver uke, men den ene uka tar vi barnas, og den andre uka tar vi vårt, for det er ikke plass til alt samtidig), håndklær, tøy-kokvask, hvitt tøy, ulltøy, treningstøy, 2× farget tøy hver uke. En "delikat" (blazere, dressbukser og skjorter/bluser til jobb) ca. annenhver uke. Også innimellom vaskes det ekstra vasker med arbeidsklær/oljete garasjeklær, ytterklær osv. 

Anonymkode: a85c0...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vasker alltid barnas klæt etter en gangs bruk, de ruller/krabber rundt i bhg og det er mye møkk rundtomkring selv om man ikke ser flekker. 
vi vasker ikke yttertøy ofte, det spyler vi av.

Anonymkode: 8d0ea...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ikke....

Vasker 2-3 vasker i uka.
Ekstra ved sengetøy osv selvsagt.

Spyler av regntøy osv ja, absolutt. Vasker ved behov.

Men kan komme an på hvor mye klær man har da. Vi har ordnet så det er nok klær i skapet til å dekke en uke, men så har vi på en måte mye klær da. 9-10 bukser, 9-10 tynne genseren til hvert av barna osv. Andre har kanskje færre klær som vaskes nesten daglig. Jeg klarer ikke være så avhengig av å vaske, så har heller litt for mye klær...

Anonymkode: 6087a...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker klær fra skole og barnehage hver dag. Gjorde ikke det før, men det er et eller annet rart med klærne etter en dag med svette og 19 andre buser. 

Men maskinen går kanskje en gang om dagen. Noen ganger går den ikke. Så da må den kanskje gå tre ganger en annen dag. BI perioder det er mye tissing i senga er det mye vask. Iblant hoper det seg opp litt. 

Anonymkode: ff3ef...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 1-3 per dag, vi er 7 stk og 6 er 13 år eller eldre. Var ikke bedre når dem var yngre heller.

jeg vasker ikke dresser og regntøy hver dag, gang. Spyler det og så tar vi det engang per uke om det trengst. Har feks kattenakken helsårdress på våte vinterdager, ellers hadde jeg måtte vaske vinterdressen hver dag

Endret av Miaiai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...