Gå til innhold

«Vaskemaskinen går i et banka kjør fra morgen til kveld» - Er det slik i alle småbarnsfamilier?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et barn, 2-3 maskiner i uka. Barnet får nye klær hvis de er skitne, eller brukt mye. Har hatt samme body og bukse hele helga (ikke skitten), og blir å bytte etter barnehagen i morgen fordi jeg skal vaske opp ull (det blir dog kanskje 1/3 maskin, maks). 

Skal sies at vi vasker alt av klær (bortsett fra ull og finklærne som brukes 2 ganger i året) samtidig. Ja, vi blander hvitt/lyst og mørkt, aldri fått noen problemer med å gjøre det. 

Anonymkode: b1a55...6e7

Samme body hele helga😅 Klær kan lukte selv om de ser reine ut 

Anonymkode: f6851...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette får jeg ofte høre fra foreldre med små barn, enten det er 1, 2, eller 3 barn de har. Stemmer det at det må vaskes 2-3 maskiner daglig i hjem med barn under 10 år?

Møkkete og vått yttertøy og parkdresser blir det vel nok av nå utover i høst og vinter, men spyler dere dette eller vasker det i maskin hver gang? Ser for meg at det samles mye dritt i maskinen som er vanskelig å fjerne? 

Vasker dere barnas klær først når de er synlig skitne, eller etter kun en gangs bruk uansett? 

Anonymkode: 8153f...dfd

Det kommer jo helt an på....

Noen har helt hygienemani og har aldri et klesplagg på seg mer enn en gang mellom hver vask. I tillegg vasker de kanskje sengetøy flere ganger i uka og alle håndklær etter hver gang de er brukt. Da blir det veldig mye vask, og stor miljøbelastning, samt stor slitasje på tøyet, fordi vask og vaskemidler sliter på tøyet. Hos noen blir nok tøyet utvasket før det blir utslitt, for å si det slik.

Hvis man slipper litt opp på denne manien og bruker klærne flere ganger/dager mellom hver vask, da blir mengden vask dramatisk redusert. Mengden vask er lett å halvere og ofte mye mer enn en halvering også. Veldig mye å spare av både tid, tøyslitasje, penger og miljø på å redusere tøyvasken litt og heller vaske etter behov fremfor på ren automatikk. 

Hilsen en 3-barns-far som nå har voksne barn.

Anonymkode: 23c4d...1a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 ganger om dagen, stort sett. Familie på 5, tenåringen går på idrettslinja og driver med idrett på fritid så det er 1-2 økter om dagen de fleste dager. I tillegg trener far i huset en del, og minste og mellomste går i barnehage så alt de har på seg blir stort sett skittent i løpet av en dag.

Det går svært mye håndklær og treningsklær, blant annet. Vi er absolutt aldri i bunnen på skittentøyskurva.

Anonymkode: 22ea8...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem, og vasker ikke klær hver dag. Samler opp og kjører fulle maskiner, typisk flere på rappen i helga, og ellers ved behov. Nå som alle barna er skolebarn, vaskes det litt mindre enn før, fordi de ikke blir like skitne. Jeg lar barna bruke klær flere ganger, om de ikke er synlig skitne eller lukter (skifter truser og sokker hver dag, så klart). Kan godt gni litt på en flekk med en klut, hvis kun en liten flekk og plagget ellers ser ok ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir endel vask når man har større barn/tenåringer som trener mye også. Har to gutter på 11 og 14 år som spiller fotball, begge har flere treninger hver uke i tillegg til kamper. Treningstøyet lukter hvis det blir liggende. 

Anonymkode: 462fb...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer like mye an på hvor «manisk» man er på rene tekstiler som antall barn. Og hvor klok man er på å samle klær i vask.

Har ei venninne som vasker omtrent alt etter en gangs bruk, slenger gjerne ei bukse til vask alene og skifter håndklær og sengetøy meget hyppig. Hun klarer nesten å kjøre en maskin daglig uten barn…

Vi beholder håndklær 1 uke og sengetøy 2 uker gitt at det ikke er synlig møkkete eller begynne å lukte. Lufting hjelper mye! Endel plagg som bukser og topper/gensere som er utenpå et annet plagg brukes flere ganger før vask. Yttertøy vaskes sjelden, kun ved behov. Vasker da 3 maskiner i uken i snitt tenker jeg.

Endel bør ta innover seg miljøpåvirkningen av hyppig klesvask, og at det ikke er grisete å bruke noe bare fordi det ikke er nyvasket… det er en vanesak der altfor mange har vent seg til en høy vaskefrekvens, og ikke fyller opp maskinen tilstrekkelig. Mye tøy som har fått noe på seg kan flekkbehandles, MÅ ikke vaskes.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det blir endel vask når man har større barn/tenåringer som trener mye også. Har to gutter på 11 og 14 år som spiller fotball, begge har flere treninger hver uke i tillegg til kamper. Treningstøyet lukter hvis det blir liggende. 

Anonymkode: 462fb...667

Ja, ser den. Men jeg syns samtidig det går greit å ikke vaske alt fortløpende dersom man henger det opp til tørk med en gang. Jeg har også barn som trener mye, pluss oss voksne, men syns ikke jeg kan forsvare å kjøre daglige maskiner av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem og har aldri vasket klær hver dag, ikke da de var små og skiftet ofte pga at de ble skitne av utelek i barnehagen eller nå som to av tre er tenåringer. Vi vasker jevnt over 3-4 maskiner i uka (bare fulle maskiner). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det to maskiner med sengetøy og 60vask, en ull, en hvit og 1-2 farget tøy. Syns f. ikke jeg gjør annet enn å brette klær 🤯

Anonymkode: 447df...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hun gikk på ridning,ble både mine klær og hennes klær vasket etter turene i stallen. For ellers luktet det stall her.Men ellers vasket jeg vel omtrent en eller to maskiner med 60 grader i uken,og resten av klærne ved behov.

Anonymkode: 809ef...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samler det opp til helg. 1 ull/finvask, 1 håndduker, 1 sengetøy, 3 40 grader klær, 1 undertøy/sokker + 1 diverse som oftest. Så 8 på helg da. 

Anonymkode: 05a9f...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer her, vi har tre barn og bor på gård. Myye skitne klær😮‍💨

Anonymkode: 8c1ee...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vasker dere barnas klær først når de er synlig skitne, eller etter kun en gangs bruk uansett? 

Irrelevant spørsmål for vår del. Det blir alltid synlig skittent etter en gangs bruk. Matgris, gjørme, sand, enda mer matgris, kanskje rent litt ut av bleia…

Jeg er ikke så nøye og bruker gjerne egne klær flere ganger før det vaskes. Men barn griser utrolig mye.. Hvertfall mine. Mine klær blir også mer skitne da det kommer skitne barnefingre eller snørr som gnis mot klærne mine. Så blir mye skittentøy og mange mange maskiner ila en uke. 

Anonymkode: 26b98...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg behandler flekker ofte og skyller klær, men venter til maskinene kan fylles og jeg kan prioritere å henge opp klær. Har kun undertøy, håndklær og sengetøy i tørketrommel.  

Har nok vanlige klær, undertøy og treningstøy at jeg ikke engang MÅ vaske hver helg. 

Anonymkode: 3fab5...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne, en 4 åring og en baby her.

Det blir en 4-6 maskiner i uka.

1- 2 med mørke farger

1 maskin med lyst tøy

1 maskin med håndklær og undertøy

1 maskin med sengetøy 

1 maskin med ull, eller ved andre behov som yttertøy plutselig må vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får jeg ofte høre fra foreldre med små barn, enten det er 1, 2, eller 3 barn de har. Stemmer det at det må vaskes 2-3 maskiner daglig i hjem med barn under 10 år?

Møkkete og vått yttertøy og parkdresser blir det vel nok av nå utover i høst og vinter, men spyler dere dette eller vasker det i maskin hver gang? Ser for meg at det samles mye dritt i maskinen som er vanskelig å fjerne? 

Under ingen omstendighet vasker vi klær hver dag. Man har da mer enn ett sett med klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos meg er det mer slik at alle 5 dunkene til klesvask er stort sett fulle, i blant er 3 av de tømt og da føler jeg meg som en vinner. 

Anonymkode: 276fc...9df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos meg er det mer slik at alle 5 dunkene til klesvask er stort sett fulle, i blant er 3 av de tømt og da føler jeg meg som en vinner. 

Glemte å si at vi er 5, jeg vasker en runde hver dag med noe. Har ikke tørketrommel akkurat nå, så det går tregt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 maskiner i uka, stort sett fordelt på 1-2 dager.

Anonymkode: 2ca16...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vasker vanvittig mye tøy. Har ett barnehagebarn. Yttertøy vaskes sjeldnere, men hverdagsklær blir fulle av mat, søle, sand, gjørme etc. Ute brukes lag på lag, så da er det typisk at mye blir vått/ skittent samtidig. 
Går også veldig mye oppvask, og er vanvittig mye husarbeid generelt med barn! Sand, pinner, grus og steiner over hele huset🙈 Funnet blant annet en gulrot i sengen min, under lakenet. Foresten funnet mye rart inni vaskemaskinen også, blant annet en nøkkel fra et sted vi hadde vært på ferie😅

Anonymkode: 12752...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...