Gå til innhold

«Vaskemaskinen går i et banka kjør fra morgen til kveld» - Er det slik i alle småbarnsfamilier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette får jeg ofte høre fra foreldre med små barn, enten det er 1, 2, eller 3 barn de har. Stemmer det at det må vaskes 2-3 maskiner daglig i hjem med barn under 10 år?

Møkkete og vått yttertøy og parkdresser blir det vel nok av nå utover i høst og vinter, men spyler dere dette eller vasker det i maskin hver gang? Ser for meg at det samles mye dritt i maskinen som er vanskelig å fjerne? 

Vasker dere barnas klær først når de er synlig skitne, eller etter kun en gangs bruk uansett? 

Anonymkode: 8153f...dfd

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gikk vel minst en maskin om dagen da barna var små. Men vi er fem, så det hoper seg ganske fort opp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke her iallefall. 
Har to barn, vasker vel 2-3 maskiner i uka. 
Barnehagebarnet får rene klær hver dag. 
Syns det er ekkelt å bruke barnehageklær mer enn 1 dag. 
Tenåringen bes om å kaste skitne klær på vaskerommet nå og da, legger meg ikke opp i hvor mye han går i buksa si

Endret av Dojakitty
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker vel gjennomsnittlig 5-6 maskiner i uka, stort sett torsd-søndag. Med mindre man har over 4 barn og alle driver med idrett kan jeg ikke skjønne behov for å vaske klær hver dag. Når mine gikk i bhg og kom hjem med skitne ytterklær ble de skylt i balje på verandaen og hengt til tørk, evt gitt en rask runde på ekspressvask ved behov. 

Anonymkode: 7123b...0f7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går minst en maskin om dagen i snitt, ofte flere.

lyst, mørkt, 40,60, ull, finvask, sengetøy og håndklær, treningstøy.. lista tømmes ikke. 

Anonymkode: 058f9...d4f

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en 10 kilos maskin så synes ikke vi vasker så mye. Ikke mer enn i babytiden heller nå.  En body er bitteliten. 10-åringens collegegenser er sikkert minimum 5 bodyer i vekt. 

Anonymkode: ffd01...f27

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett barn. Ca 3 maskiner i uka. Ble litt mer da han begynte med fotball, men ikke en maskin hver dag. Vi er sånne som bytter sengetøy hver 14. dag, og handduker en gang i uka (de brukes til rene kropper 😂). Men vet jo at det er veldig ulik praksis på det.

Anonymkode: c155d...862

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette får jeg ofte høre fra foreldre med små barn, enten det er 1, 2, eller 3 barn de har. Stemmer det at det må vaskes 2-3 maskiner daglig i hjem med barn under 10 år?

Møkkete og vått yttertøy og parkdresser blir det vel nok av nå utover i høst og vinter, men spyler dere dette eller vasker det i maskin hver gang? Ser for meg at det samles mye dritt i maskinen som er vanskelig å fjerne? 

Vasker dere barnas klær først når de er synlig skitne, eller etter kun en gangs bruk uansett? 

Anonymkode: 8153f...dfd

Når mine var små hadde vi en litt grovere vaskemaskin  i garasjen til dresser og ytterklær. Det fungerte perfekt. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 i familien, 3 barn i bhgalder og foreldre med utendørsarbeid som må vaske arbeidstøy hjemme. Alle tar på seg reine klær Hver dag (voksne bruker buksene lengre enn en dag bare). Her går vaskemaskinen kun i helgene. Da vaskes alt av klær, sengetøy, håndklær osv. Vil tro det kanskje går 4 maskiner totalt for å ha kommet gjennom alt. I ukene går det hvis noen av barna har tisset seg ut eller lignende. Sjeldent yttertøy blir vasket i maskin, bare når det er veldig synlig skittent. 
 

 

Anonymkode: 0e6d5...735

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Vi vasker en gang i uka kanskje. Men da er det hopet seg opp😅 

Anonymkode: b239c...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne og en to-åring, går 6 maskiner i uka. En med sengetøy, en med ull, en med 60grader (håndklær og undertøy), en med lyst og to med mørkt. Om vinteren går det en ekstra runde med ull, men til gjengjeld holder det med en maskin mørkt. Mannen vasker arbeidsklærne annenhver uke, de ukene blir det en maskin ekstra. 
 

Uteklær har jeg faktisk aldri vasket i vaskemaskin (men hun er bare 2 år, så har så langt sluppet unna at hun leker i de verste gjørmehullene). Skyller over om regnklærne blir for ille, men det er sjelden. 

Anonymkode: 72c5b...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører både egne klær og barnets én gang i uka ca (så to til sammen). Kanskje en ekstra hvis jeg går tom for treningsklær.

Anonymkode: e7b51...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette får jeg ofte høre fra foreldre med små barn, enten det er 1, 2, eller 3 barn de har. Stemmer det at det må vaskes 2-3 maskiner daglig i hjem med barn under 10 år?

Møkkete og vått yttertøy og parkdresser blir det vel nok av nå utover i høst og vinter, men spyler dere dette eller vasker det i maskin hver gang? Ser for meg at det samles mye dritt i maskinen som er vanskelig å fjerne? 

Vasker dere barnas klær først når de er synlig skitne, eller etter kun en gangs bruk uansett? 

Anonymkode: 8153f...dfd

Nei stemmer ikke, har hatt småbarn i 20 år til sammen 

Anonymkode: 7ef72...a40

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gulpebaby og en toåring som driver med bleieslutt. Så har vaskes det ofte. Vasker 40 grader to eller tre ganger i uka, 60 grader to ganger i uka i gjennomsnitt (avhengig av hvor ofte det tisses i senga), og ull/finvask ca en gang i uka. Så nesten en maskin om dagen. 

Anonymkode: 7a1fd...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn, 2-3 maskiner i uka. Barnet får nye klær hvis de er skitne, eller brukt mye. Har hatt samme body og bukse hele helga (ikke skitten), og blir å bytte etter barnehagen i morgen fordi jeg skal vaske opp ull (det blir dog kanskje 1/3 maskin, maks). 

Skal sies at vi vasker alt av klær (bortsett fra ull og finklærne som brukes 2 ganger i året) samtidig. Ja, vi blander hvitt/lyst og mørkt, aldri fått noen problemer med å gjøre det. 

Anonymkode: b1a55...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri vasket så mye tøy som nå med tenåringer i hus. De trener hver dag,dusjer xflere om dagen. Så vasker faktisk mere klær nå,enn når de var helt små.

Anonymkode: 2f1ef...9bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs mye det . Hva en jobber med osv

Her da vi bodde på gården gikk det fort 3 maskiner om dagen, fjøsklær,vanlige klær

Så når vi flyttet fra gården ble det 2 maskiner årsak arbeidstøy gubben jobbet i anlegget, ungdommer som avløser

Nå når gubben jobber i butikk, og sønnen som mekaniker får vasket klær på jobb så blir det 1 maskiner om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri vasket så mye tøy som nå med tenåringer i hus. De trener hver dag,dusjer xflere om dagen. Så vasker faktisk mere klær nå,enn når de var helt små.

Anonymkode: 2f1ef...9bd

Men det fine er at de da er gamle nok til å ta klesvasken selv 😃

Anonymkode: c155d...862

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker vel 4-6 maskiner i uka. Av og til mer om yttertøy må vaskes etter vi har hatt overnattingsgjester. 
2 barnehagebarn som må skifte klær hver dag. 

Anonymkode: 3b5e4...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...