Gå til innhold

Regnes abort som mensen? (prøve graviditet på nytt)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg bruke for å regne med fram til når neste EL er, og da prøve å bli gravid? EL-tester fungerer noe dårlig på meg, har prøvd..

Saken er at jeg har en syklus på omtrent 31-32 dager. Jeg aborterte igår. Blødningen/spotting  startet for en uke siden, men selve restene kom ut igår. 

Kanskje gårdagen regnes som første dag i siste menstruasjon?  Eller hvordan kan jeg regne meg fram til ca fruktbare dager.

Anonymkode: b2d90...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Abort er ikke mens nei. Kjøp EL tester så kan du finne dag for eggløsning 

Anonymkode: 9e17c...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, selv om tipset ditt består avden noe jeg sa ikke fungerer på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Takk for svar, selv om tipset ditt består avden noe jeg sa ikke fungerer på meg.

Hvordan «funker de dårlig» på deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan «funker de dårlig» på deg? 

De gir utslag hele tiden. Kan gjøre det på noen, uten at det er EL.. kjipt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan jeg bruke for å regne med fram til når neste EL er, og da prøve å bli gravid? EL-tester fungerer noe dårlig på meg, har prøvd..

Saken er at jeg har en syklus på omtrent 31-32 dager. Jeg aborterte igår. Blødningen/spotting  startet for en uke siden, men selve restene kom ut igår. 

Kanskje gårdagen regnes som første dag i siste menstruasjon?  Eller hvordan kan jeg regne meg fram til ca fruktbare dager.

Abort blødning regnes ikke som mensen nei, men skjer aborten tidlig er det mange som opplever at de går direkte inn i normal ny syklus 

I går regnes ikke som første dag i ny syklus nei. Du kan i grunn ikke finne første dag før neste mensen dukker opp. 

Du kan bruke eggløsningstester som foreslått over, men de vil slå ut så lenge du har hcg i kroppen etter denne aborten. Eggløsningstester vil også for mange alltid ha 2 streker fordi man har LH hormon i kroppen hele tiden, men en eggløsningstest er ikke positiv før test streken er like sterk eller sterkere enn kontroll streken. De er altså ikke som hcg tester som er positiv hvis det er 2 streker uavhengig av styrke. 

Anonymkode: 2fd71...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan regne abortdagen for første dag i ny syklus ja.

Det er vanskelig å finne den første eggløsningen etter en abort, fordi man har hcg i systemet en stund etter aborten (det tar tid før kroppen klarer å kvitte seg med det) og hcg slår ut på eggløsningstester og gjør dem positive selv om du ikke har eggløsning. 

I tillegg opplever mange at eggløsningen er forsinket i en og to sykluser etter en abort. Det beste du kan gjøre er vel egentlig å kjenne etter tegn på eggløsning: eggløsningsslim i dagene før og smerte på en av sidene når egget slipper. Man kan også måle temperaturen og finne eggløsningen på den måten, men det er en metode man må sette seg skikkelig inn i. 

Jeg hadde nok bare vært obs på eggløsningsslim, og hatt sex annenhver dag fra slimet begynner og til det forsvinner helt.

Jeg hadde en missed abortion i april, og måtte ta medisinsk abort på sykehuset. De to første syklusene etterpå var eggløsning sen, og hadde mellomblødninger. Tredje syklus ble jeg gravid og er i uke 15 nå ❤️

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eller ha sex når du har lyst, man er ekstra fruktbar etter en abort. 

Jeg fikk igjen mensen 2 mnd etter spontanabort.

Anonymkode: 9a14e...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom EL test alltid er positiv kan det være tegn på PCOS, til info dersom du ikke visste

Anonymkode: 8d20b...9ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt avhengig av hvor langt du var på vei. Men jeg spontanaborterte i uke 10 (10+0) og var hos gynekolog nøyaktig ei uke senere for å sjekke at aborten var fullkommen. Da tok legen UL og kunne se at det lå egget klart for neste EL, han estimerte at om 2-3 dager skulle jeg få eggløsning. Så for min del, virker det som at kroppen var i gang med ny egg før jeg fikk den største blødning. Jeg hadde også spotting noen dager i forveien. 

Jeg ble ikke gravid da med engang men ble gravid i neste prøveperioden, forresten. 

Anonymkode: 089e8...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg hadde en komplett abort på lørdag (hatt spotting/små blødninger i litt over en uke da).

Tok UL i dag, og den viste at alt var tømt, ingen rester.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 17.42):

Funker disse testene i det hele tatt? Jeg har aldri fått positiv test, selv når jeg var 100% sikker på at det var EL på gang 😅

Anonymkode: c970d...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Funker disse testene i det hele tatt? Jeg har aldri fått positiv test, selv når jeg var 100% sikker på at det var EL på gang 😅

Anonymkode: c970d...9bb

Testene funker ja, men man kan helt fint ha eggløsning regelmessig og normalt uten at man får utslag på testene. Det kan skyldes at man tester til feil tid, har kort LH stigningsvindu eller at man har lav LH topp som gjør at testene ikke slår ut som tenkt. 

Eggløsningstest sier ingenting om at eggløsning FAKTISK skjer - kun at man har stigning i LH hormon - som igjen trengs/skjer i forkant av at kroppen slipper egg. 

Anonymkode: 2fd71...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...