Gå til innhold

Ville du kjøpt ert hus med dårlig bad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor det er sprekker i flere  fliser. Rundt toalettet. Og i dusj sone. Ingen fikt registrert. Når jeg nevnte det på visning så sa megler. Jeg har også sprukne fliser gjemme. Akkurat som det var en bagatell. 

Anonymkode: 76940...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff her ble det litt skrivefeil. Ikke arrester meg på det. 

Anonymkode: 76940...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest tilstandsrapporten da, og ikke bare salgsannonsen?

Nei, jeg ville ikke kjøpt en bolig med et bad som du beskriver, MED MINDRE jeg hadde penger til å utbedre det i form av totalrenovering av badet før innflytting. Hvilket år var dette badet fra, som du så sprukne fliser etc? Merk at et bad der man dusjer rett på flisene i et dusjhjørne (ikke dusjkabinett) har en levetid på 18-20 år vanligvis. Kortere hvis noe er ødelagt, selvsagt. 

Endret av Million
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor det er sprekker i flere  fliser. Rundt toalettet. Og i dusj sone. Ingen fikt registrert. Når jeg nevnte det på visning så sa megler. Jeg har også sprukne fliser gjemme. Akkurat som det var en bagatell. 

Anonymkode: 76940...48c

Nei jeg ville ikke kjøpt den boligen, med mindre prisen reflekterte at badet trengte renovering og at jeg hadde penger til å gjøre det. Sprekk i èn flis trenger ikke bety noe, men nå du har flere fliser med sprekker i våtsonen, så er det ofte indikasjon på utett membran. 

Anonymkode: 1bd15...c74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på husjakt for tiden og leser mange salgsannonser. Jeg kunne vurdert å kjøpe et hus som trenger renovering på badet dersom huset er så billig at vi sitter igjen med 500 k i egenkapital. Jeg hadde aldri kjøpt et hus med dårlig bad (mye TG2 og/eller TG3) dersom all egenkapitalen hadde gått til huslånet. Oppussing/renovering av bad er dyrt og det meste må settes bort til fagfolk. Les tilstandsrapporten nøye. Er det kun noen løse fliser men resten er TG0 eller TG1 så er det ikke noe problem, men jeg mistenker at ikke flisene er det eneste problemet. 

Anonymkode: eb835...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg, men jeg regnet jo da på hva det huset totalt sett ville koste meg, inkludert nytt bad, med mer som også måtte tas. 

Personlig kjøper jeg heller boliger hvor jeg må pusse opp innvendig enn boliger hvor tak kledning, drenering og slikt må tas. Da går det uhorvelig mye penger på ting som ikke engang endrer boligen noe særlig. Å få en bolig billigere fordi det må pusses opp innvendig er imidlertid ikke noe jeg nøler særlig på, men faktisk har sett etter. Nå liker imidlertid jeg oppussing, og kan gjøre mye selv. Da får jeg det som jeg vil, istedenfor å måtte leve med andres valg. 

Ar slikt må pusses opp må selvfølgelig reflekteres på priser, og jeg må også ha råd til å pusse det opp innen slikt utvikler seg til problemer. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvor det er sprekker i flere  fliser. Rundt toalettet. Og i dusj sone. Ingen fikt registrert. Når jeg nevnte det på visning så sa megler. Jeg har også sprukne fliser gjemme. Akkurat som det var en bagatell. 

Anonymkode: 76940...48c

Har kjøpt et hus med dårlig bad. Ikke sprukne fliser men mye sånne dumme byggfeil og at det rett og slett er lite pent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk at fliser på bad er vanntette??? Da kan jeg opplyse om at fliser faktisk ikke er det, det er grunnen til at det legges membran i alle våtsoner på bad. En del innbiller seg faktisk at det er flisene som hindrer fuktskade, da burde de faktisk ta seg en bolle og ikke uttale seg om noe de ikke har peiling på. Dessverre så er det mange av det slaget på KG.

Anonymkode: 0780e...170

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror folk at fliser på bad er vanntette??? Da kan jeg opplyse om at fliser faktisk ikke er det, det er grunnen til at det legges membran i alle våtsoner på bad. En del innbiller seg faktisk at det er flisene som hindrer fuktskade, da burde de faktisk ta seg en bolle og ikke uttale seg om noe de ikke har peiling på. Dessverre så er det mange av det slaget på KG.

Anonymkode: 0780e...170

Hvem tror det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei jeg ville ikke kjøpt den boligen, med mindre prisen reflekterte at badet trengte renovering og at jeg hadde penger til å gjøre det. Sprekk i èn flis trenger ikke bety noe, men nå du har flere fliser med sprekker i våtsonen, så er det ofte indikasjon på utett membran. 

Anonymkode: 1bd15...c74

Da må det isåfall være fukt UNDER membraen, hvis det er membra der. Sprekk i flis er som regel en bagatell som kan fikses med å skifte bare den flisa. De kan jo ikke prise ned en bolig med mange hundre tusen pga. en sprekk i ei flis som i utg.punktet ikke er vanntett engang........det er membraen som gjør et bad tett,ikke flisene.

Anonymkode: 0780e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det. Har god råd og skiftet badet før jeg flyttet inn. Elsket leiligheten ellers og tenkte : her vil jeg bli for alltid. Tenker det ennå år senere.

Men kostet meg 300 000. Som jeg hadde på bok. 

Angrer ikke. Men ville ikke orker bo meg økonomisk ihjel om det var resultater av å måtte bytte badet. 

Anonymkode: af0b4...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da må det isåfall være fukt UNDER membraen, hvis det er membra der. Sprekk i flis er som regel en bagatell som kan fikses med å skifte bare den flisa. De kan jo ikke prise ned en bolig med mange hundre tusen pga. en sprekk i ei flis som i utg.punktet ikke er vanntett engang........det er membraen som gjør et bad tett,ikke flisene.

Anonymkode: 0780e...170

Det er ikke èn flis, men flere fliser, og disse flisene er i våtsonen. Dette  være tegn på at noe er galt. Takstmannen ga badet i min forrige leilighet TG1. "ingen fukt". Viste seg å være feil på sluk og ny takstmann målte fukt flere steder. Fullt av mugg bak fliser når det ble åpnet opp. Badet var 6-7 år gammelt i bygg fra samme år, og utført av fagfolk. 

Selvsagt kan det være pga dårlig lim, men av egen erfaring hadde jeg ikke sjanset på det. 
 

Anonymkode: 1bd15...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja eller hadde personlig ikke orket bytte badet om det ikke var drømmeleiligheten min ( hater å pusse opp og all usikkerheten rundt det )

Anonymkode: af0b4...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke èn flis, men flere fliser, og disse flisene er i våtsonen. Dette  være tegn på at noe er galt. Takstmannen ga badet i min forrige leilighet TG1. "ingen fukt". Viste seg å være feil på sluk og ny takstmann målte fukt flere steder. Fullt av mugg bak fliser når det ble åpnet opp. Badet var 6-7 år gammelt i bygg fra samme år, og utført av fagfolk. 

Selvsagt kan det være pga dårlig lim, men av egen erfaring hadde jeg ikke sjanset på det. 
 

Anonymkode: 1bd15...c74

Det er garanti på 12 år på utett bad, så når badet ikke var eldre så er det bare å bruke garantien. Hvis det er utett rundt sluk så kommer fukt under membraen.....da er det meget dårlig utført. Er badet under 12 år og utført av fagfolk så er det null problem å kjøpe dette. Er badet fra før -97 så må det uansett snart renoveres da det ikke var krav om membraen på bad før dette.

Anonymkode: 0780e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror folk at fliser på bad er vanntette??? Da kan jeg opplyse om at fliser faktisk ikke er det, det er grunnen til at det legges membran i alle våtsoner på bad. En del innbiller seg faktisk at det er flisene som hindrer fuktskade, da burde de faktisk ta seg en bolle og ikke uttale seg om noe de ikke har peiling på. Dessverre så er det mange av det slaget på KG.

Anonymkode: 0780e...170

Dersom sprukne fliser på et bad ikke hadde hatt noe å si for badets tilstand, hadde ikke sprukne fliser blitt kommentert og hadde ikke trukket ned TG om badet i taktsrapporten.

Sprukne fliser KAN bety at også membranen er skadet under.

Anonymkode: 3ae67...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke noe problem det. Da får jeg akkurat det badet jeg ønsker meg. Vil heller kjøpe ett hus med oppussingsbehov inne, men godt vedlikehold ute. Drenering, tak, kledning osv er forferdelig kjedelig og dyrt

Anonymkode: 19ede...f84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom sprukne fliser på et bad ikke hadde hatt noe å si for badets tilstand, hadde ikke sprukne fliser blitt kommentert og hadde ikke trukket ned TG om badet i taktsrapporten.

Sprukne fliser KAN bety at også membranen er skadet under.

Anonymkode: 3ae67...b0b

Ja, det KAN ha noe å si,men som regel ikke, spørsmålet er hvor gammelt badet er, bygd før -97 så er det jo uten membra. Jeg har skiftet 100-vis av sprukne fliser på bad og kontrollert for fukt, det kan være bevegelse i treverk, brukt for lite flislim, mistet noe på flisa.....utallige ting som får fliser til å sprekke uten at det er noen stor sak. 

Anonymkode: 0780e...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor det er sprekker i flere  fliser. Rundt toalettet. Og i dusj sone. Ingen fikt registrert. Når jeg nevnte det på visning så sa megler. Jeg har også sprukne fliser gjemme. Akkurat som det var en bagatell. 

Anonymkode: 76940...48c

Sprukne fliser  er ikke nødvendigvis det store problemet.  Fliser er på ingen måte tette. Det som skal være tett er membran under flisene. Så spm er mer hvor gammelt  er badet og hvem har utført  jobben.

Har det  vært lekk lenge kan det i verstefall ha skadet konstuksjonen. Så ville iallefall  fått  en fagmann til å se på det. Fordi det kan bli veldig dyrt

Anonymkode: c4831...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier det koster 300-400 tusen å få nytt bad så er det jo korrekt, men når det er sagt så blir jo alle kundene som skal ha nytt bad lurt av håndtverkerne. Det er egentlig en ganske grei jobb som vi gjerne tar pga. holdningen til folk om at det er så dyrt. Sannheten er at det er absolutt ingenting håndtverkere tjener mer på enn nettopp å bygge nye bad til folk. Jeg vet at kostpris på et bad på 12-15 kvm ligger på 50000 mens fakturaen kan være på 300000. Det er jo gull verdt at ALLE virkelig tror det er s dyrt, da er det lettere å smøre tjukt på.

Anonymkode: 0780e...170

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...