Gå til innhold

Hva er sjangsen for å bli gravid 13-9 dager før eggløsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier seg selv, hva er oddsen for det? Noen det har skjedd med? Står at sjangsen er lav. Har hatt ubeskyttet sex flere ganger mellom disse dagene👀

Anonymkode: ec0bf...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Større enn null, hvorfor ta sjansen hvis du ikke vil bli gravid? Bruk prevensjon.

Anonymkode: 1d69e...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overskriften sier seg selv, hva er oddsen for det? Noen det har skjedd med? Står at sjangsen er lav. Har hatt ubeskyttet sex flere ganger mellom disse dagene👀

Anonymkode: ec0bf...8d9

Hvis du faktisk mener "eggløsning" og ikke "mensen", så er sjansen 0,0. En gang i tiden var min partner om mins prevansjonsmetode den som baserer seg på kalender, morgentemperatur og skjedesekretets viskositet(kan trekkes ut til lang tråd mellom to fingre. Så dersom du har stilt et presist spørsmål og har noenlunde jevn syklus, så er svaret garantert null.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med at sædcellene kan overleve opptil en uke? Pluss at selv når alt ligger til rette for det(samleie rett før/under eggløsning, perfekt pH i underlivet, svømmedyktige og sterke sædceller, god kvalitet på eggcellen, tykk og næringsrike slimhinner i livmoren etc etc etc), er det maks 25% sjanse for å bli gravid. Og, som @Cor Cubiculum sier over her; 9 dager før eggløsning gir null sjans for graviditet. Ingen eggløsning = ingenting for sædcellene å befrukte = ingen sjanse for graviditet. 

 

Forutsatt at syklusen din er stabil nok til at du har eggløsning til samme tid hver eneste syklus, så du vet ganske sikkert når du har eggløsning da, og at du aldri får to eggløsninger i løpet av en syklus, vel å merke. Hvis du bare går etter en kalkulator fra en app eller på nettet, er ikke det nødvendigvis mer pålitelig enn du klarer å telle deg frem til på en kalender selv. Jeg har hatt korte sykluser med positiv eggløsningstest sent i syklusen, og lange sykluser med positiv eggløsningstest tidlig i syklusen. Som oftest på dag 15-17 i en 30 dagers syklus.

 

Stort sett er jo sjansen alltid større for at det ikke blir graviditet, enn at det blir det. Selv ved prøverør(IVF), der alt som kan styres, blir styrt, er sjansen for graviditet mindre enn 50%.

 

Samtidig; min søster ble gravid på tross av riktig p-pille-bruk. (Som du kanskje vet, hindrer p-piller eggløsning. Uten eggløsning = ingen eggcelle tilgjengelig for sædcellene = null befruktning = null graviditet.) Jeg ble endelig gravid med min første(og hittil eneste) etter et par års prøving, rett etter å ha blitt tildelt plass på venteliste for prøverørsbefruktning. Vi(jeg og min søster) hadde brukt samme p-pille, hadde brukt dem omtrent like lang tid i livet, og hadde relativt lik bmi. Jeg er tre år eldre, så jeg hadde kanskje blitt gravid raskere hvis jeg hadde begynt prøvingen tre år tidligere. Hun ble gravid igjen etter bare noen måneders prøving da de skulle ha nr 2. Jeg har prøvd i seks år(!!) å bli gravid igjen. To IVF uten resultat. Man skulle tro at siden vi er søstre, så skulle det vært litt jevnere fordelt med flaks og uflaks, ikke sant? Men, nei. Jeg har også hørt om damer som ble gravid tre ganger på tre ulike prevensjonsmidler.

 

At sjansen for ditt eller datt er mindre eller større sier ingenting om hvilken side av statistikken du faktisk havner på.

Anonymkode: f7222...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cor Cubiculum skrev (1 time siden):

Hvis du faktisk mener "eggløsning" og ikke "mensen", så er sjansen 0,0. En gang i tiden var min partner om mins prevansjonsmetode den som baserer seg på kalender, morgentemperatur og skjedesekretets viskositet(kan trekkes ut til lang tråd mellom to fingre. Så dersom du har stilt et presist spørsmål og har noenlunde jevn syklus, så er svaret garantert null.

Mener eggløsning ja

Anonymkode: ec0bf...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sædceller kan faktisk overleve lenge, hvis de er friske i utgangspunktet. I optimale forhold i 6 dager, og 5dager maks ellers. 

Vil anbefale appen P Tracker. Gratis. Full kontroll på hennes mens, sex og fruktbarhetstider. Også når hun trenger ekstra TLC. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null sjans - men med forbehold at ingen med sikkerhet kan spå fremtiden. Det vil si at eggløsning kan komme før du forventer det. Kommer den tidlig nok og sædcellene lever kenge nok, kan  du bli gravid om du har ubeskytta sex f.eks. 9-10 dager før forventet eggløsning. 

Med det sagt, så skal det godt gjøres at eggløsning kommer veldig mange dager tidligere enn forventet dersom du har en noenlunde normal sykluslengde (28-30 dager). Det er heller mer vanlig at eggløsning blir forsinka. Så det er skumlere å ha ubeskytta samleie etter eggløsning enn lenge før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (18 timer siden):

Null sjans - men med forbehold at ingen med sikkerhet kan spå fremtiden. Det vil si at eggløsning kan komme før du forventer det. Kommer den tidlig nok og sædcellene lever kenge nok, kan  du bli gravid om du har ubeskytta sex f.eks. 9-10 dager før forventet eggløsning. 

Med det sagt, så skal det godt gjøres at eggløsning kommer veldig mange dager tidligere enn forventet dersom du har en noenlunde normal sykluslengde (28-30 dager). Det er heller mer vanlig at eggløsning blir forsinka. Så det er skumlere å ha ubeskytta samleie etter eggløsning enn lenge før. 

Spermier lever kun 2-3 minutter i skjeden når kvinnen ikke er fertil, pga skjeden holder et surt miljø og spermier er basiske. Livmorhalsen er også lukket med en tykk slimpropp bortsett fra under menstruasjon og i dagene like før/under eggløsning.

Når kvinnen er fertil og har fertilt (basisk) livmorhalsssekret, kan spermier overleve i lommer i sekretet i inntil 5-6 dager. 
 

Hvis vi virkelig legger godviljen til og strekker oss langt, og forutsetter at kvinnen har fertilt sekret og åpen livmorhals i 5 dager før eggløsning og i ca et døgn etter at folikkelen brister og egget løsner og fanges opp av egglederen, kan man bli gravid så mye som seks dager før eggløsning og én dag etter.

9-13 dager før er null sjanse, såfremt man er 100 % sikker på når eggløsningen fant sted. Det kan man kun være om man har sjekket sekret og fått bekreftet eggløsning i form av økt basaltemperatur i minimum tre dager på rad.

Endret av Lorieen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fioljenta skrev (24 minutter siden):

Vel, jeg ble gravid og fikk en nydelig baby 😉

Vel, da hadde du eggløsning tidligere 😉

Anonymkode: 2b662...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...