Gå til innhold

Arrangere julaften for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann og datter og jeg har av ulike årsaker feirer jul annehevrt år hos min foreldre og hos hans.  Da jeg var single feirer jeg alltid med mine forldre . I år er der slik at vi skal arrangere julaften her hjemme, og svigers skal komme. De sluttet å feire jul i fjor, de syntes det ble for mye styr . De er i 80-årene og hadde ca 15 stk på julaften.  .Jeg har aldri arrangert julaften her hjemme, og har derfor Inge  rutine for planlegging eller gjennomføring. Stresser meg allerede.  Meny er ribbe, medisterkaker og surkål (jeg er vokst opp med rødkål). Siden vi alltid hsr vært borte i romjulen,  har vi bakt veldig lite.  Det bør jeg vel endre på i år.

Hvordan unngå julestress i førjulstiden? Noen som vil gi noen tips?

Anonymkode: 84fa6...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julebakst kan du starte med allerede i november. Samme med julegavene, få dem unna. Ellers anbefaler jeg at du lager deg planer. Plan for rengjøringen frem til gjestene kommer. Plan for alle måltider, da er det lettere å handle inn. Lag deg en god handleliste. Det som kan lagres i fryser og tørrmat kjøper du inn i god tid. Så slipper du at førjulstiden blir bare kjas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo feks lage en "julekalender" med forberedelser, så blir det spredt ut mer fornuftig.

Luke 1: kjøpe siste presanger feks.

Luke 2: bake pepperkaker

Osv

Luke 22: pynte tre

Luke 23: ribba

Luke 24: se 3 nøtter til Askepott ❤️ 

Anonymkode: 655f3...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv opp alt du trenger, og skriv forslag til når du skal gjøre det (bestemme hvor stor ribbe og skrive resten av handlelista 11. desember, bestemme hvilke julekaker sammen med datter 1. desember,...) Da trenger du ikke å tenke litt på alt hele tiden. Hvis du ikke klarer å la være å tenke, skriv ned det du bestemmer deg for, og skriv eventuelt en ny dag for når du skal kvalitetssjekke dette.

Anonymkode: 32e10...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arrangert juleaften mange ganger, og mitt beste tips er å "ta det med ro" - Ribba lager seg selv i ovnen. Potetene kan mannen skrelle, og sausen lager du på ribbekraften når ribba er ferdig. Det er veldig lett å lage ribbesaus. Det finnes mange som selger hjemmelaget medisterkaker til jul, som du evt kan kjøpe av sånn at du slipper å lage det. Siden du er vandt med rødkål så lager du begge deler, nå er jula hos dere. Husk bare å beregne nok mat. 

Bakst kan du også kjøpe, du trenger ikke plutselig lage masse greier. Evt lag noen få slag og kjøp resten, erfaringsmessig så blir mye ikke spist. 

Dekk bordet kvelden før, altså lillejulaften. 

Anonymkode: cdb79...a43

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om 15 stk på julemiddag og besøk av svigerforeldrene dine resten av jula? 

Om du er vokst opp med rødkål til ribba, er det ingen ting i veien for å servere både rødkål og surkål. Sats på langtidssteking av ribba, det er mye mindre stress og garanterer nærmest et bra resultat. 

Om du vet at gjestene er glad i julekaker, kan du kjøpe inn eller bake to-tre sorter som du vet at gjestene liker. Hos oss er vi mer opptatt av godt brød og pålegg enn kaker, så her er det kun krinalefse og butikk kjøpte pepperkaker på kakefronten😊

Som AB #1 og 2 påpeker, så er det lurt å planlegge og å begynne tidlig med alt som kan ordnes på forhånd.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med personen over. Alt av vask og baking kan du gjøre i november eller når du har god tid (utenom støvsuging, vaske over bad osv.) Dessert kan du lage noen dager i forveien. Så da er det egentlig bare å dekke bord og lage middag som kan by på stress selve julaften. Du kan også be gjester ta med småkaker osv.

Anonymkode: 577ce...662

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel litt oppgaver til gjestene hvis det er mulig. For eksempel kan noen ta med medisterkaker, surkål, rødkål, dessert og kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder lenge med et eller to kakeslag. Det blir bare ikke spist opp, så har du mer enn det, blir det liggende til det blir kastet. Mamma pleide å bake sju slag, og det eneste vi spiste var hvite kakemenn og pepperkaker. Mamma lagde også krumkaker, men de ble bare spist når vi hadde gjester fordi da lagde hun vispet krem å ha i dem.

Bestem deg for et par slag kaker, og kjøp dem gjerne ferdig. Ingen sier at du må lage alt selv! Pepperkaker kan være nok. Folk er mette etter julemiddagen og orker stort sett ikke masse kaker uansett.

Vi pleide å arrangere julaften hjemme hos oss da jeg var gift, og min manns foreldre + onkel pleide å komme. Annethvert år kom også min far (skilt fra min mor).  

Jeg lot meg bare ikke stresse faktisk. Tok det pent og rolig i tur og orden. Mannen min sørget for maten, og jeg dekket på og sørget for drikke til alle osv. Kan ikke huske jeg fløy rundt som noe pisket skinn for å vaske som en gal og fjerne hvert minste støvfnugg i uker og dager før julaften heller. Normal ukentlig rengjøring holdt lenge. Gjestene var ikke der for å inspisere skapene etter støv, de var der for å spise og hygge seg. Og det gjorde de.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det viktigste er å være ut i god tid med alt dere normalt gjør frem mot jul slik at dere har kapasitet til å fokusere på selve selskapet rett før julaften. Husk også at alt ikke trenger å være perfekt. Om dere tar en skikkelig julevask i slutten av november, så kan man holde det ved like med normale helgerengjøringer i desember. På julaften bør det da holde å ta en kjapp tørk over toalett/bad og dra over stuen/kjøkkenet med en støvsuger. Gjør dere ferdig med julegaver og evt. julesokker og slikt tidlig, helst før desember. Planlegg alt som skal spises og drikkes både på selve julaften, men også i dagene rett før og etter. Lag en detaljert handleliste som dere igjen deler opp i det som kan handles tidlig og det som må vente til rett før. Lag en kjøreplan for julaften. Når skal dere spise? Når kommer gjestene? Når må de ulike delene av middagen på? Må desserten lages samme dag, eller kan den lages dagen før? Når skal bordet dekkes? Kan det gjøres kvelden før, eller bruker dere bordet til frokost slik at det må gjøres samme dag? Uansett kan man gjøre klart servietter og dekorasjon på forhånd. Legg også inn den tiden dere trenger for å dusje og ordne dere til selskapet. Planlegg også hva dere skal gå med på julaften og prøv det på i god nok tid til at man rekker å fikse det uten å stresse dersom noe må kjøpes nytt. Og ikke minst, del ansvaret med mann og barn (avhengig av alder). 

Jeg vil også anbefale å ha fokus på å rydde, organisere og kaste/gi vekk ting hver høst. Jeg har gjort dette de siste par årene og det er så deilig å gå inn i juleforberedelsene med et ryddig og organisert hjem. Dette gjelder både klær og ting i skuffer og skap, men jeg har f.eks. også alltid fokus på å spise av fryseren hver høst og aviser den alltid så fort det begynner å bli ordentlig kaldt ute rundt månedskiftet okotober/november. På den måten har jeg alltid god plass til å fryse ned mat/bakst til jul. Jeg gjør også det samme med kjøkkenskapene og sørger for å bruke av eldre tørrvarer og rydder slik at det er god plass til å det jeg kjøper inn til julen. Det høres jo kanskje litt teit ut å "bygge opp" til julen hele høsten på denne måten, men jeg ser på det mer som at det uansett er fornuftig å få gjort minst en gang i året og hvorfor da ikke opp mot julen slik at det blir lett å nyte hyggelige tiden :).

Anonymkode: 8c618...ad2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en plan for hele desember ( eller fra midten av november) . Da har du fint tid til å bake sju slag , vaske og handle og enda få en og annen kosedag innemellom. 

Anonymkode: 6e6a5...e71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ferdig laget.

Stress ned.

Det viktigste er god stemning

Anonymkode: 95a25...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjøp ferdig laget.

Stress ned.

Det viktigste er god stemning

Anonymkode: 95a25...4bb

Da er vi forskjellige! Å sitte å spise tørre ferdigkaker er ikke god stemning for meg. God stemning er å kjenne luktene når man lager det og få spise nylaget fra bunnen. 

Anonymkode: 6e6a5...e71

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør forberedelsene som en hyggelig aktivitet med far og barn. Bak og pynt pepperkaker med datteren din og server disse til kaffen julaften. Stor stas for datter og besteforeldre. Pynt tre og div sammen med far og barn. Gjør det du har lyst å gjøre av juleforberedelser. Ingen trenger 7 slag. 

Anonymkode: 4fcf7...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid ferdig med julegaver i november.

Baker litt julekaker de to første ukene i desember.

Så begynner jeg å handle inn mat, drikke, stearinlys, servietter osv.

Selve julemiddagen syns jeg er kjempelett. Ribba styrer seg selv. Lager brunsaus av en skinkesteik jeg har lagd lillejulaften. Koker potet og varmer surkål og rødkål fra pose 😂. Evt pølser og medisterkaker kan varmes i en panne litt i ovnen sammen med ribba.

Til julepålegg lager jeg knallgod skinkesteik og roastbiff. Resten kjøpes.

Det beste rådet er at du lager deg en plan. For mange er julegaver et pes, så veldig greit å være ferdig med dem før desember kommer.

Jeg bor i nord, og tar ikke rundvask i årets mørkeste mnd. Det gjør jeg i mars/april. Er ingen gjester som skal inn i skuffer og skap. Tar helt vanlig "helgevask".

Anonymkode: 7b6bd...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er vi forskjellige! Å sitte å spise tørre ferdigkaker er ikke god stemning for meg. God stemning er å kjenne luktene når man lager det og få spise nylaget fra bunnen. 

Anonymkode: 6e6a5...e71

Flere som selger hjemmelagde kaker og da. 

Anonymkode: 90e17...f11

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har jeg hatt julaften noen år nå, og prøver å stresse minst mulig. Pinnekjøttet legger jeg i vann på lillejulaften. Poteter og kålrot skrelles tidlig julaften morgen,og desserten lager jeg på julaften.

I løpet av desember bruker jeg å bake ulike småkaker,alt ettersom hva jeg har lyst på. Jeg og mamma bruker også å dele på baksten.

Nå som ikke gjesterommet trenger å bli brukt,så er det er ypperlig rom for å lagre brus /fenalår osv da rommet er kjølig.

Her dekker jeg bordet dagen før.

Mitt råd er å delegere oppgaver til din mann og barn hvis de er gamle nok. Lag gjerne lister du kan krysse av . Ellers ta det med ro og ikke stress så mye.

Anonymkode: 9c133...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, så stress ned og lag en god plan. Kjøp gode kvalitetsvarer fra hjemmebakeri og kjøttbutikker. Så kan du kose deg med pepperkakebaking o.l

Hvis du har mulighet til å få matvarer levert på døren fra typ Oda så gjør du det. Tørrvarer kan man bestille i god tid. Dersom gjestene skal være over flere dager, så planlegg en overkommelig meny og handle inn etterhvert.

Surkål, rødkål og ertestuing kan lages på forhånd og fryses ( bare husk å koke de litt mindre enn oppskriften, så tåler de å bli varmet opp). Bent Stiansen har gode oppskrifter.

Rødsaus kan lages flere dager i forveien og oppbevares i en tett boks i kjøleskapet. Oppskriften fra Trines matblogg er veldig god.

skal du ha riskrem? Bruk ferdiggrøt😉

Meljevning til saus kan også lages på forhånd.

Poteter kan skrelles dagen i forveien og oppbevares kaldt i en kjele med kaldt vann og sitroner

Langtidstek ribben, da får du et godt resultat. Ligger en veldig god oppskrift fra «kvelden før kvelden» fra noen år siden på nrk.no, veldig god oppskrift på saus til ribben også.

Anonymkode: eaec8...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne oppskriften på ribbe siden 2015, alltid innertier! Tilføyer alltid ekstra hvitløk og krydder enn det som står i oppskriften. Oppskrift på ribbe 

Forberedelse til ribba starter jeg med den 21. Kjøp stor nok ribbe som fyller ut hele stekebrettet. Siler av endel sjy fra ribba før jeg setter på grillelementet, siler av resten når svoren er nesten ferdig. Tilsetter fløte og maizenna, så er sausen fiks ferdig. Resten av svoren brenner jeg eget verktøy. Det er helt gull! 

Lager rødkål tidlig i desember, fryser ned og varmer opp på julaften. Skreller klart rosenkål dagen i forkant.
 

Lager alltid pannacotta til dessert med bringebærsaus. Sausen kan du gjøre klar flere uker i forkant og fryse ned. Selve pannacottaen lager jeg 22 eller 23.desember. Bruker oppskriften til Heiamat der også (samme side som ribbe oppskriften), men tilføyer litt ekstra gelatin enn det som opprinnelig står i oppskriften. Har laget panna cotta både enkeltvis i glass eller i en stor bolle. Begge deler funker.

Har aldri sett behovet for å bake til jul. Kjøper ferrero rocher og annen god sjokolade + marsipan. Det har alltid holdt i massevis. 
 

Dette blir å gå helt fint 🙂 

 

Anonymkode: 05028...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Hvis du velger å bruke oppskriften til heiamat og planlegger middag rundt kl 17.00 er mitt tips å starte 05 på morgenen. Husk at ribba skal hvile før den skjæres opp, og den blir ikke kald 🙂 

Anonymkode: 05028...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...