Gå til innhold

Språknivå B2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kreves språknivå B2 i f eks kommunen og fylkeskommunen for å bli renholder. Hvor god er man i norsk på det nivået?

Er det for strengt krav ?

Anonymkode: dbddc...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor god man skal være kan du se her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Det_felles_europeiske_rammeverket_for_språk Jeg syns ikke det er for strengt. Renhold er en viktig oppgave, og vi så jo under pandemien hvor essensielt godt renhold er. Da er det viktig at de forstår hva de skal gjøre, når og ikke minst hvorfor.

Anonymkode: 342de...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes B2 er for strengt når man skal være renholder, spesielt siden man ønsker flere innvandrere i jobb. De som er eldre når de kommer, klarer kanskje aldri å oppnå et slikt nivå. 

B1 burde være nok. Kanskje til og med A2, om man klarte å tilrettelegge arbeidet bra nok. 

Anonymkode: 5aafb...438

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ja det er for strengt. Det kreves B1 for å jobbe i bhg liksom... 

Anonymkode: edbee...33a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor god man skal være kan du se her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Det_felles_europeiske_rammeverket_for_språk Jeg syns ikke det er for strengt. Renhold er en viktig oppgave, og vi så jo under pandemien hvor essensielt godt renhold er. Da er det viktig at de forstår hva de skal gjøre, når og ikke minst hvorfor.

Anonymkode: 342de...88c

Jeg tenker det også. En av mine kollegaer er lang under B2. Pga språkproblemer forstod han ikke oppgaven han fikk og ett gulv fikk en stor stygg flekk 

Anonymkode: dbddc...dc1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker det også. En av mine kollegaer er lang under B2. Pga språkproblemer forstod han ikke oppgaven han fikk og ett gulv fikk en stor stygg flekk 

Anonymkode: dbddc...dc1

og det var heeeeelt krise??? Noen som dødde?

Anonymkode: 255dd...189

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

og det var heeeeelt krise??? Noen som dødde?

Anonymkode: 255dd...189

Nei...... Men gulvet er ødelagt og må skiftes ut

Anonymkode: dbddc...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med B2 kan man søke på universitet. Teoretisk vil man forstår pensumet med B2, men i praksis vil man slitte veldig på universitet, men for å være renholder tror at B1 ville være et bra startpunkt. Viktigst er at man kommer inn i arbeidsmarkedet så lærer man mer og mer på jobben. 

Anonymkode: c6b61...d6c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For språkopplæring er det for voksne veldig lite som er mer verdt enn den erfaring du får i arbeidslivet. Å holde noen utenfor arbeidslivet på grunn arbitrære språkkrav er lite produktivt og jeg tenker at når du kan jobbe som ingeniør eller programmerer uten B2-nivå, så bør man virkelig kunne vaske også.

Anonymkode: e9415...087

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

For språkopplæring er det for voksne veldig lite som er mer verdt enn den erfaring du får i arbeidslivet. Å holde noen utenfor arbeidslivet på grunn arbitrære språkkrav er lite produktivt og jeg tenker at når du kan jobbe som ingeniør eller programmerer uten B2-nivå, så bør man virkelig kunne vaske også.

Anonymkode: e9415...087

Enig, og ofte er det vanskelig å komme på B2 nivå hvis man ikke praktiserer språket, helst på jobben. 

Anonymkode: c6b61...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...