Gå til innhold

Svigermor ga hunden sjokolade.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor ga hunden en liten sjokoladebit. Hva gjør jeg nå? Må hunden på akutten?

Anonymkode: 4bc01...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svigermor ga hunden en liten sjokoladebit. Hva gjør jeg nå? Må hunden på akutten?

Kommer an på hva slags sjokolade og hva slags hund. 

Du kan regne ut her:

https://evidensia.no/kjaeledyr-husdyr/kalkulator/

Anonymkode: a8273...005

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sjokoladebit? Det går sikkert fint.

Hvor mye veier hunden? Hvor mange gram sjokolade fikk den i seg? Mørk eller lys sjokolade? 

Du kan sjekke sjokoladekalkulatoren her om hunden fikk i seg for mye sjokolade og bør oppsøke veterinær:

https://evidensia.no/kjaeledyr-husdyr/kalkulator/

Anonymkode: c9ec2...bdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har en ekstremt liten hund, og dette var veldig mørk sjokolade, går nok dette helt fint. Du kan regne selv på hvor mye teobromin hunden har fått i seg ved å lese denne artikkelen: https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/hund-og-katt/sjokolade-kan-gi-forgiftning-hos-hund/#et-regneeksempel-pa-en-mulig-sjokoladeforgiftning-hos-hund

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville googlet det. Kan ikke tro det er livsfarlig med én LITEN bit, som du skriver det er, med mindre der er en minihubd kanskje.

Anonymkode: b6ef6...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra, følg litt med på hunden likevel. Også må du ta en prat med sivegermor og si at sjokolade er giftig/farlig for hunder. Skjønner hun ikke det så lar du hunden være hjemme i noen timer mens du er å besøker svigers.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg ikke ofret et tanke. Men hadde gitt beskjed om at hun ikke må gi mer og at det er bedre å gi godbit ment for hunder 

Anonymkode: 223ce...055

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sjokoladebit går nok bra, så lenge det ikke er snakk om en veldig liten hund eller valp?

Men du må snakke med svigermor om at man ikke gir hunder mat og snacks. De skal ha hundemat… å drive å fore andre sine dyr med ting er ikke ok. 

Anonymkode: c5367...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Giftinformasjonen (22 59 13 00) for råd mye bedre enn å høre på kråkene her inne. 

Anonymkode: 21b2f...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring Giftinformasjonen (22 59 13 00) for råd mye bedre enn å høre på kråkene her inne. 

Giftinformasjonen svarer ikke på henvendelser om forgiftning hos dyr. Kontakt veterinær hvis hunden din har spist en farlig mengde sjokolade eller kakaoprodukt.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du følger selvfølgelig med på symptomene. Hvis hunden din ikke viser tegn til noe unormalt har det gått bra, blir den derimot syk kontakter du selvfølgelig veterinær.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eneste kråka i tråden her er vel deg. Vi andre ga riktig informasjon. 

Anonymkode: a8273...005

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også tenkt å linke til kalkulatoren til evidensia, men jeg ser at flere har gjort det allerede. Sjekk også om det finnes akuttveterinær i området.

Jeg for min del hadde uansett tatt en prat med svigermor. Hvis hun ikke var klar over det, kan det "tilgis" hvis hun har lært at dette ikke skal gjentas. Hvis hun har gitt hunden sjokolade vel vitende om at det er giftig for dem, hadde hun, hvis det var min hund, ikke fått være i nærheten av hunden igjen, noensinne. (Da blir det et prinsipp om respekt for dyrenes helse og eiernes grenser for hva som er lov og ikke lov å gi hunden. Min svigermor har ikke særlig respekt for grenser som hindrer henne i å gjøre som hun vil, nemlig. Derfor så streng.)

(Joda, det går sikkert bra denne gangen, hvis biten var ganske liten. Ulempen med det er at det fort blir et argument for å fortsette, siden "det gikk jo bra sist". Over tid kan det få følger for hunden. Ei venninne av meg fortalte om en hund hun kjenner til, den er blitt nesten blind fordi den har fått for mye sjokolade med årene ...)

Anonymkode: 8c057...b13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis man vil kaste bort tiden til seg selv og de hos giftinformasjonen så kan man jo alltid ringe.

Kilde: https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/hund-og-katt/

Kan være greit å sjekke ut at infoen man gir er korrekt når man skal slenge dritt om andre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi svigermor hundemat...

Anonymkode: 06262...f1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem her ga hunden sjokolade. Konfektbit, mørk sjokolade. Stor hund. Gikk veldig bra. Merket ingenting på hunden.

Anonymkode: 2a52d...1d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan gikk det egentlig, ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder tåler mer enn man tror. Min spise 300g konfekt med papir. Det gikk fint med han, selv det slettes ikke er å anbefale. Er man usikker så ringer man veterinær for råd

I "gamle" dager var det helt vanlig å gi hunder sjokolade og det meste annet vi mennesker spiser. 

Anonymkode: 03ed5...62e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund spiste en halv King size sjokoladeplate… ringte i panikk til veterinær og fikk beskjed om at basert på vekt (ca 30 kg) og mengde va det langt unna skadelig dose. Kunne få løs mage, men han fikk ikke det engang.
Syns denne skremselspropagandaen om at hunder ikke tåler sjokolade har ført til unødvendig bekymring hos hundeeiere. Nei man skal ikke gi sjokolade til hunden noen gang, men om den får tak i en bit på egenhånd så går det nok helt fint! Unntaket er 70-90% mørk sjokolade. Melkesjokolade er visst mye tryggere, da det er mindre kakao i det. 

Man bør konferere med veterinær om mengde og vekt, men det er greit å slippe å gjøre det i full panikk og dødsangst for hunden.. 

Anonymkode: a7ae1...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan gikk det egentlig, ts?

Det gikk fint, merket ingenting på hunden. Og biten var ikke større enn en liten rosin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...