AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #21 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis jeg går til retten, er det mulig å få fast bosted selv om barnet er lite? Eller hva bør jeg gjøre? Jeg har ikke penger til å gå til retten, men vil i det minste gjerne få møte sønnen min.Hva kan gjøres hvis det er samværsabotasje med et lite barn? Anonymkode: e2b3e...66f Lite sannsynlig at du får fast bosted med mindre du er klart bedre omsorgsperson enn mor. Har du penger til retten eller ei? Du motsier deg selv. At samvær i starten er med hovedomsorgspersonen i starten er ikke uvanlig, og så lenge det blir tilbudt er det ikke samværssabotasje. Jo lenger tid som går fra du sist såg barnet til når samvær skjer, jo større grunn for at mor også skal være der under samvær i starten. Anonymkode: 1c4a0...713 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #22 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo straffbart det hun gjør! Få med deg politiet du og besøk henne........ Anonymkode: e1428...d58 Har ringt politiet når hun ikke gir meg barna, de kan ikke gjøre noenting. De råder meg til å ringe barnevernsvakta. Det gjør jeg jo. De kan ikke gjøre noe, sier jeg må kontakte advokat igjen. Sånn er det for en far i Norge. Anonymkode: dc24f...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #23 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får ikke 50/50 når dere bor i ulike byer, og uansett bør barnet være 3-4 år med godt bånd til begge foreldre før det i det hele tatt er aktuelt. At du vil ha 50% omsorg for en baby der mor er den barnet kjenner best og de atpåtil ikke bor samme sted som deg, sier bare at du ikke har barnets beste i fokus. Det beste du kan gjøre er å ha samvær slik mor foreslår, og forsøke samtaler på fvk. Du kan ikke hente barnet i bhg uten mors samtykke, du skader kun din egen sak ved å forsøke. Anonymkode: 86ccb...cd7 Alt dette er viktig særlig det jeg har framhevet. Samvær handler om barnets rettigheter, ikke foreldrenes, og jo mer du pukker på din rett heller enn å se på hva som er best for barnet, jo vanskeligere gjør du det for deg selv. Fokuser på å få et nært og trygt forhold til barnet, det er det viktigste grunnlaget for å få en bedre samværsavtale når barnet blir større. Anonymkode: 49aae...cd5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vikingskald Skrevet 16. september 2024 #24 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du får ikke 50/50 når dere bor i ulike byer, og uansett bør barnet være 3-4 år med godt bånd til begge foreldre før det i det hele tatt er aktuelt. At du vil ha 50% omsorg for en baby der mor er den barnet kjenner best og de atpåtil ikke bor samme sted som deg, sier bare at du ikke har barnets beste i fokus. Det beste du kan gjøre er å ha samvær slik mor foreslår, og forsøke samtaler på fvk. Du kan ikke hente barnet i bhg uten mors samtykke, du skader kun din egen sak ved å forsøke. Anonymkode: 86ccb...cd7 Men hvem bestemmer om faren har et bånd med babyen? Så hvis jeg ikke flytter i nærheten av moren (hun bor hjemme hos foreldrene sine og vet ikke engang hvor hun skal bo i fremtiden) kan jeg ALDRI få delt bosted? Jeg har også foreldreansvar, så kan jeg ikke gå og se babyen min i barnehagen? Hva får fedre mer enn å betale barnebidrag!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #25 Del Skrevet 16. september 2024 Vikingskald skrev (1 time siden): Basert på svarene ovenfor, når kan jeg håpe en delt bosted med babyen - Hvem skal bestemme det? Og hvordan? Jeg prøver å gå hver gang det er mulig for å se sønnen min, men på et tidspunkt i fremtiden (når?) kan jeg håpe at ting blir bedre som far? selv om moren truer og roper på meg hver gang foran babyen! Vennligst hjelp til å komme ut av denne situasjonen. Å gjøre alt som mor bestemmer mens jeg fortsetter å betale alt er så galt!! Eneste måten man får delt bosted eller 50/50 er via privat avtale mellom dere som foreldre eller retten. Men retten vil nok ikke innvilget 50/50 for et barn på 15 mnd, tidligst ved 3 års alderen mest sannsynlig, men igjen så krever det at det er et allerede eksisterende velfungerende, trygt og stabilt forhold mellom far og barn. Barnet er ikke baby lengre. Du sier du har advokat. Advokaten din kan svare deg på alt dette. Som sagt du har 2 valg - gjøre ting på morens ønsker og premisser og håpe det blir bedre, eller gå rettens vei. Det er dine eneste løsninger. Og nei - du kan ikke bare gå i bhg og hente barnet uten samtykke. Anonymkode: b9129...691 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #26 Del Skrevet 16. september 2024 Vikingskald skrev (18 minutter siden): Men hvem bestemmer om faren har et bånd med babyen? Så hvis jeg ikke flytter i nærheten av moren (hun bor hjemme hos foreldrene sine og vet ikke engang hvor hun skal bo i fremtiden) kan jeg ALDRI få delt bosted? Jeg har også foreldreansvar, så kan jeg ikke gå og se babyen min i barnehagen? Hva får fedre mer enn å betale barnebidrag!? Nei du kan ikke bare gå i bhg og hente/se barnet uten samtykke. Du står i en kjip situasjon, men svært lite å gjøre med det. Du har fått barn med en kvinne som ikke gjør det lett for deg, det kan man dessverre ikke endre nå, så du er stuck med å gjøre det hennes måte eller retten. Så enkelt og brutalt er det. Dessverre i din situasjon er det svært lite sannsynlig at du vil klare å oppnå 50/50. Men alt dette bør du ta med advokat. Anonymkode: b9129...691 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #27 Del Skrevet 16. september 2024 Føler mange her svarer som om TS aldri har vært alene med sønnen sin før, men siden du går gjennom en skilsmisse nå så regner jeg med at du har vært med sønnen i det daglige og hatt pappaperm f.eks? Har to barn på 3 og halvannet år nå, og det hadde jo vært hjerteskjærende for mannen min om han plutselig ikke skulle få se barna fordi jeg flyttet ut. Jeg forstår at det er voldsomt med 50/50 på et så lite barn, men både dagsamvær og overnatting uten mor burde være mulig med en som også har vært omsorgsperson for barnet inntil nylig. For barnets del bør man jo også sees hyppig, det er tross alt en barnet har bodd med hver eneste dag. Anonymkode: 2c296...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #28 Del Skrevet 16. september 2024 Vikingskald skrev (2 timer siden): Men hvem bestemmer om faren har et bånd med babyen? Så hvis jeg ikke flytter i nærheten av moren (hun bor hjemme hos foreldrene sine og vet ikke engang hvor hun skal bo i fremtiden) kan jeg ALDRI få delt bosted? Jeg har også foreldreansvar, så kan jeg ikke gå og se babyen min i barnehagen? Hva får fedre mer enn å betale barnebidrag!? Hvordan var fordelingen mellom dere da dere bodde sammen? Har du hatt pappaperm? Hvor mange ganger har du stått opp om natten med ungen? Hvor mange bleier har du byttet? Har du kjøpt klær? Gitt mat? osv osv Jo lengre tid det går siden forrige gang du møtte barnet (ikke baby lenger!) til neste gang, jo mindre er båndet mellom dere. Barn på denne alderen har begrenset hukommelse. Når var sist gang du var med barnet? Om du skal ha delt bosted, må dere først og fremst ha et samarbeid. Dere bør også bo relativt nært slik at barnet uten unødvendig lang pendling kan gå i barnehagen og skole når den tid kommer. Du velger selv hvor mye du ønsker å samarbeide. Men husk at å samarbeide lønner seg ofte på sikt... Anonymkode: 1c4a0...713 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #29 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Føler mange her svarer som om TS aldri har vært alene med sønnen sin før, men siden du går gjennom en skilsmisse nå så regner jeg med at du har vært med sønnen i det daglige og hatt pappaperm f.eks? TS har enda til gode å nevne at han har vært sammen med barnet... Anonymkode: 1c4a0...713 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #30 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 12.17): Går gjennom en skilsmisse. Vi har vært på mange meklingmøter, men moren kommer ikke til en avtale om når og hvordan jeg kan møte min 15 måneder gamle sønn. Hun har flyttet til foreldrene sine i en annen by med barnet. Jeg prøver fortsatt å dra og møte ham, men hun skaper situasjoner som gjør det vanskelig for meg å fortsette samværet. Hun vil at jeg bare skal besøke ham hjemme hos henne, kun i nærvær av henne og foreldrene hennes. Hun saboterer samvær mange ganger og planlegger allerede å reise på ferie utenfor Norge igjen i vinter. Jeg har brukt mye penger på advokater og har ikke mye igjen. Familievernkontoret eller NAV klarer heller ikke å hjelpe med dette. Hvis jeg går til retten, er det mulig å få fast bosted selv om barnet er lite? Eller hva bør jeg gjøre? Jeg har ikke penger til å gå til retten, men vil i det minste gjerne få møte sønnen min.Hva kan gjøres hvis det er samværsabotasje med et lite barn? Anonymkode: e2b3e...66f Samvær med så lite barn skal jo være hos mor, med mor tilstedet i starten og senere får du en og annen time alene. Deretter er det vare å bygge opp etter hvert som barnet blir trygg på deg. At hun ønsker å ha foreldrene sine der er nok for å føle seg trygg av en eller annen grunn. Anonymkode: 343bf...740 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #31 Del Skrevet 16. september 2024 Tenk langsiktig! Du må begynne å få samvær med baby, gjerne flere ganger i uken om mulig, om mor insisterer på å være der, så la henne gjøre det i starten. Ta kveldstell, syng og bysse. Gjør du dette ofte, vil barnet lære deg å kjenne. Når barnet er 1 år, kan det kanskje overnatte en natt her og der. Øk så på. Dokumenter all samvær du har med barnet. Ta bilder og videoer. For hvert halvår, øk samværet. Når barnet er 3-4, kan du jo prøve deg på 50%. Men da må du bo der mor er. Få 50% dokumentert foreldreansvar. Da kan ikke mor flytte slik hun vil i fremtiden. Lykke til! Anonymkode: db2db...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #32 Del Skrevet 16. september 2024 En sak har minst to sider. Hva vet vi om omsorgsevnen til far? Hva har han gjort for de eldre barna? Kunne ikke han ha konsentrert seg om samvær med de som er eldre i første omgang og så hadde minstebarnet fått være med når mor føler seg trygg? ( Om det er saken fra hennes side🤷♀️?) Der er vel mange fedre som har lite/ dårlig samvær med så små barn? Så pass på de som er eldre først, så går det seg sikkert til. Anonymkode: da349...fde 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september 2024 #33 Del Skrevet 16. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 12.41): Med et såpass lite barn, som er mest vant til å være med mor i det daglige, synes jeg ikke nødvendigvis det er så urimelig at hun ønsker samvær med tilstedeværende. Det kan handle vel så mye om barnets trygghet som et ønske om å være vanskelig (selv om det selvfølgelig også kan være en del av det). Som det ble sagt over her, vil du antagelig komme lenger akkurat nå med å svelge kameler og ha samvær på vilkår du ikke ønsker, heller enn å kjøre full konflikt og rettssak. Barnet er så lite at å opprettholde jevnlig samvær er det aller viktigste for å få på plass bedre ordninger på sikt. Anonymkode: 49aae...cd5 Han har antakelig hatt pappapermisjon for ikke så lenge siden, så det å være alene med barnet kan umulig være problem i seg selv. Endret 16. september 2024 av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #34 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): En sak har minst to sider. Hva vet vi om omsorgsevnen til far? Hva har han gjort for de eldre barna? Kunne ikke han ha konsentrert seg om samvær med de som er eldre i første omgang og så hadde minstebarnet fått være med når mor føler seg trygg? ( Om det er saken fra hennes side🤷♀️?) Der er vel mange fedre som har lite/ dårlig samvær med så små barn? Så pass på de som er eldre først, så går det seg sikkert til. Anonymkode: da349...fde TS har bare ett barn, så her blander du med den andre faren som har skrevet flere innlegg i denne tråden. Anonymkode: 7fcb1...ef6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #35 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS har bare ett barn, så her blander du med den andre faren som har skrevet flere innlegg i denne tråden. Anonymkode: 7fcb1...ef6 Takk! Det fikk jeg ikke med meg, nei, at det var to forskjellige brukere. Anonymkode: da349...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #36 Del Skrevet 16. september 2024 Du kommer ingen vei med politi og barnevern, annet enn å skape mer konflikt. 50/50 for et så lite barn er ikke anbefalt, og en rett vil aldri idømme det. Havner en samværssak i retten er det allerede så mye konflikt mellom mor og far at det er urealistisk. Vil anbefale deg og svelge noen kameler og ha samvær på mors premisser en periode. Anonymkode: 8c150...c20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #37 Del Skrevet 16. september 2024 Hvis alt stemmer er det veldig synd at en mor, som har manglende omsorgsevne får lov til å ha barnet 100%. Jeg sier manglende omsorgsevne da hun frarøver barnet kontakt med deg. Det er svært viktig at så små barn får ha jevnlig kontakt med begge foreldrene. Tilknytning kalles det. Og dette kan tydeligvis ikke mor noe om. Om det er grunner for at hun ønsker å være tilstede på samvær, så må hun videreformidle dette til rette instanser. Men mulig hun gjør det bare for å være vanskelig. Jeg tror det skal være mulig å få andre til å føre tilsyn ved samvær. Hør med familievernkontoret? Hvis alt er som det skal og det ikke er grunner for at du ikke skal være alene med barnet, så frarøver hun deg far-barn forholdet. Du bør også å lov å bli kjent med barnet på "din" måte, uten overvåkning. Og det blir svært inngripende når både hun og besteforeldre skal overvåke deg. Alt blir veldig unaturlig, og de kommer helt sikkert til å prøve å finne alle mulige "feil" du gjør for å ha noe å ta deg på. Du må få til en ordentlig avtale. Hvis mor nekter deg å se barnet til avtalt tid og du ikke egentlig vet hvor barnet er, så får du melde barnet kidnappet. Anonymkode: e467e...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #38 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 14.12): Har vært i retten. Fikk samvær (selvfølgelig) men mor nekter fortsatt å "gi" meg ungene i mine samværsuker. Har retten på min side. Det står skrevet svart på hvitt at ungene mine skal til meg , men mor leverer de ikke, Hun tar med seg barna og gjemmer de hver gang jeg skal ha de. Politiet får ikke gjort noenting, familievernkontoret får ikke gjort noenting og barnevernet får ikke gjort noenting. Sånn er det. Dessverre. Når mor er psyk og bitter så står man dessverre bom fast. Og det er barna som lider. De elsker sin far over alt. Og savner meg så mye. Og jeg savner de så mye. Kunne ønske jeg hadde bedre nyheter til deg! Du må bare prøve å ha gode samtaler med mor og gjøre som mor sier. (Samme hvor vanskelig hun er) ellers ser du ikke barnet ditt. Anonymkode: dc24f...97b Leste ikke dette før jeg svarte. Har du noen du kjenner som kan melde mor til BV? For et eller annet. Kan vel også melde fordi de er bekymret fordi de lurer på hvorfor hun skjuler barna for deg. Skjer det noe i kulissene som hun ikke vil at du eller andre skal se? Dette er jo kun "spekulasjoner" for at barnevernet kanskje kan gjøre noe. Må man gå så langt, så får man bare gjøre det. Helt hull i hodet slik hun holder på. Men siden hun er mor så er det vel greit. Er rimelig sikker på at dersom du som far holdt de tilbake, så ville BV vært koblet på for lenge siden. Anonymkode: e467e...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #39 Del Skrevet 16. september 2024 Vikingskald skrev (14 timer siden): Men hvem bestemmer om faren har et bånd med babyen? Så hvis jeg ikke flytter i nærheten av moren (hun bor hjemme hos foreldrene sine og vet ikke engang hvor hun skal bo i fremtiden) kan jeg ALDRI få delt bosted? Jeg har også foreldreansvar, så kan jeg ikke gå og se babyen min i barnehagen? Hva får fedre mer enn å betale barnebidrag!? Du nevnte tidligere at mor vil ta barnet til utlandet? Hvis barnet ikke har pass, så må du nekte å stille på passkontoret. Så kan du videre melde bekymring til BV da du er bekymret for at mor bortfører barnet. Anonymkode: e467e...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #40 Del Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvordan var fordelingen mellom dere da dere bodde sammen? Har du hatt pappaperm? Hvor mange ganger har du stått opp om natten med ungen? Hvor mange bleier har du byttet? Har du kjøpt klær? Gitt mat? osv osv Jo lengre tid det går siden forrige gang du møtte barnet (ikke baby lenger!) til neste gang, jo mindre er båndet mellom dere. Barn på denne alderen har begrenset hukommelse. Når var sist gang du var med barnet? Om du skal ha delt bosted, må dere først og fremst ha et samarbeid. Dere bør også bo relativt nært slik at barnet uten unødvendig lang pendling kan gå i barnehagen og skole når den tid kommer. Du velger selv hvor mye du ønsker å samarbeide. Men husk at å samarbeide lønner seg ofte på sikt... Anonymkode: 1c4a0...713 Lønner seg å samarbeide....Mor samarbeider ikke overhodet, men du mener at far bare skal føye seg? Rettsystemet for slike saker er helt sykt. Mor styrer på som hun vil, og så lenge far ikke gjør som mor vil, så vil det aldri gagne far. Uansett hva fedre gjør da, så blir det feil. Han skal ikke rævsleike mor fordi hun oppfører seg som en drittunge. Det er jo ikke far sin feil at mor saboterer samvær. Hun kidnapper barnet de gangene far skal ha barnet, så de har jo tydeligvis en avtale hun bryter. Hvis jeg var ts ville jeg sørget for lydopptak. Han må ringe på døren ved samvær, om hun nekter så hører man jo hva hun sier. Samme med opptak av telefonsamtaler. Aller helst bør all kommunikasjon foregå på meldinger slik at han har det skriftlig for dokumentasjon. Jeg ser ikke problemet med at far kan ha barnet på overnatting. Det er helt vanlig at barn på 1,5år en og annen gang blir passet av feks besteforeldre på overnatting. da er det merkelig at ikke far kan få ha overnatting. Mor har helt sikkert overlatt barnet en natt eller to til sine foreldre slik hun kan slappe av eller finne på noe kjekt. Det virker som du, AB 713, selv er skilt og generelt har et hat mot menn som ønsker samvær. Du er nok neppe lett å ha med å gjøre selv. Anonymkode: e467e...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå