Gå til innhold

Hunder som krever lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et familie medlem som er kraftig handicappet og kan ikke gjøre så mye. Å skulle måtte ut flere ganger om dagen for å la en hund løpe ut all energien sin er helt utelukket. Det er litt synd at det ikke er hunder som er litt som katter hvor man kunne satt en boks på balkongen hans for at hunden skulle fått gjort fra seg på dager han ikke vil klare å komme seg ut i det hele tatt.

Vi adopterte en hund som selv når han var valp virket å skjønne med familie medlemmet at han ikke kan herje på samme måte og om han skulle leke med ball kom hele veien til han og slapp den ikke før den var i hånden hans. Når vi er på besøk eller han besøker oss, elsker hunden å kose i fanget hans. Og jeg ser på det familie medlemmet at han er blitt utrolig glad i hunden. Noe som ikke dømmer han for begrensingene hans, han er flink å skjule følelsene sine for andre. Men jeg kjenner han så godt at jeg ser det er en vis sorg når besøket er over. 

Hunden vi har er for stor til at han kunne klart å passe han og gjort de aktivitetene vi gjør med han. Men har tenkt på det finnes jo mini hunder som krever mindre. Noe som han kunne fått glede og alltid ha selskap med. Vi fostrer en del hunder når det trengs, og har adoptert to. Men er fortsatt ikke en ekspert på når det kommer til raser, og føruten om når de er valper har vi aldri tatt oss av noen mini hund jeg kunne prøvd å trene til å gjøre fra seg på noe bestemt sted. 

Noen forslag? Har sett på Australsk mini skjæfere og Miniature American Shepherd de blir ikke spesielt store, knapt over ankel høyde men er usikker på om det vil passe for han.

Anonymkode: f3703...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De rasene du nevner må ha MYE mosjon. Hodetrening også. Hørtes ut som om det er bedre med katt

Anonymkode: ad5d4...46e

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen skal absolutt ikke ha hund. Selv en liten hund trenger morgentur, langtur og kveldstur. Er ikke dette noe vedkommende kan gi skal han ikke ha hund, da kan han heller få seg katt.

eventuelt så kan han jo passe på en hund (for eksempel din) noen timer innimellom?

Anonymkode: a39d4...752

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle forunt å ha hund, selv om det er «koselig med hund». Alle hunder trenger stimuli og mosjon, og alle hunder SKAL ut flere ganger om dagen.

Anonymkode: 1fe89...340

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De rasene du nevner må ha MYE mosjon. Hodetrening også. Hørtes ut som om det er bedre med katt

Anonymkode: ad5d4...46e

To katter, i så fall, ellers blir alenekatten fort understimulert og deprimert.

Anonymkode: 1fe89...340

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at det er dager han ikke vil komme seg ut i det hele tatt… Da er det fullstendig dyremishandling om han skal ha hund. Samme hvilken rase det er, så må hunden ha turer hver dag og aktivisering. 

Anonymkode: 924b4...d17

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men familiemedlemmet ditt vil ikke klare å ta vare på en hund. Vedkommende har sikkert masse kjærlighet å gi, men det er langt fra nok. De trenger ut minst tre ganger om dagen. I tillegg kommer alle andre situasjoner som når hunden blir dårlig i magen og må ut tre ganger i løpet av natten. 

Anonymkode: e978a...c89

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bedre løsning at dere deler på en hund, om det er praktisk mulig?

Hunden kunne vært hos slektningen din de timene dere er på jobb, så fikk de begge selskap og ekstra sosialisering. Mens dere tok turene, stell og annet din slektning ikke kan klare.

 

Anonymkode: c45c8...a11

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt adopter en eldre hund. Akkurat som med mennesker, så krever hunder mindre aktivisering og blir mer fornøyd med å hvile mesteparten av dagen dess eldre de blir.

 

Anonymkode: c45c8...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Evt adopter en eldre hund. Akkurat som med mennesker, så krever hunder mindre aktivisering og blir mer fornøyd med å hvile mesteparten av dagen dess eldre de blir.

 

Anonymkode: c45c8...a11

Men TS skriver jo at han enkelte dager ikke kommer seg ut i det hele tatt. Ingen hunder, selv ikke eldre, skal være inne døgn av gangen

Anonymkode: a39d4...752

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder krever og fortjener turer, mosjon, og masse kjærlighet og oppmerksomhet. Utrolig ansvarsløst og dårlig gjort å skaffe seg dyr man ikke ivaretar på en ordentlig måte. Finnes ikke verre!

Anonymkode: e3a01...747

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik hund finnes ikke. :( Kjøp heller en stor poster og heng den på veggen. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke forenelig med å ha noen hund enkelt og greit, selv en senior omplasseringshund skal ha mer enn dette, noe annet er ikke dyrevernmessig forsvarlig. Hund er vel det dyret som det er vanlig å ha som krever mest av eierne sine for å ha det godt og er ikke for alle, men kanskje det er mulig å passe en hund litt på gode dager.

Anonymkode: 172ec...987

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okej det er bare å glemme ser jeg. 

Katt er uaktuelt all min erfaring med katter, det er som å ha en løve i miniatyr form, helt umulig å oppdra. De kan riktig nok klare seg selv hvor du har oppe vinduet hvor de stikker ut har sine eventyr i hagen og kommer hjem. Men vi tar oss bare av dem når absolutt trenges fordi ingen andre er villig tils vi finner dem et hjem. Hovedsakelig fokuserer vi på hunder. 

Anonymkode: f3703...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har et familie medlem som er kraftig handicappet og kan ikke gjøre så mye. Å skulle måtte ut flere ganger om dagen for å la en hund løpe ut all energien sin er helt utelukket. Det er litt synd at det ikke er hunder som er litt som katter hvor man kunne satt en boks på balkongen hans for at hunden skulle fått gjort fra seg på dager han ikke vil klare å komme seg ut i det hele tatt.

Vi adopterte en hund som selv når han var valp virket å skjønne med familie medlemmet at han ikke kan herje på samme måte og om han skulle leke med ball kom hele veien til han og slapp den ikke før den var i hånden hans. Når vi er på besøk eller han besøker oss, elsker hunden å kose i fanget hans. Og jeg ser på det familie medlemmet at han er blitt utrolig glad i hunden. Noe som ikke dømmer han for begrensingene hans, han er flink å skjule følelsene sine for andre. Men jeg kjenner han så godt at jeg ser det er en vis sorg når besøket er over. 

Hunden vi har er for stor til at han kunne klart å passe han og gjort de aktivitetene vi gjør med han. Men har tenkt på det finnes jo mini hunder som krever mindre. Noe som han kunne fått glede og alltid ha selskap med. Vi fostrer en del hunder når det trengs, og har adoptert to. Men er fortsatt ikke en ekspert på når det kommer til raser, og føruten om når de er valper har vi aldri tatt oss av noen mini hund jeg kunne prøvd å trene til å gjøre fra seg på noe bestemt sted. 

Noen forslag? Har sett på Australsk mini skjæfere og Miniature American Shepherd de blir ikke spesielt store, knapt over ankel høyde men er usikker på om det vil passe for han.

Anonymkode: f3703...780

Man kan ikke ha en hund andre må lufte hele tiden. Det blir for stort ansvar å pålegge andre. Hva gjør de hvis hunden blir syk om natten?

Anonymkode: a828c...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Evt adopter en eldre hund. Akkurat som med mennesker, så krever hunder mindre aktivisering og blir mer fornøyd med å hvile mesteparten av dagen dess eldre de blir.

 

Anonymkode: c45c8...a11

Dette er jo helt feil. Eldre hunder trenger i hvert fall nok mosjon, for å bremse aldersrelatert forfall. Muskelsvinn skjer mye fortere hos en gammel hund, og da baller det bare på seg med andre problemer også. Alternativet må jo isåfall være en geriatrisk hund som er så skrøpelig at den går med bleie og allerede har tre bein i grava.

Anonymkode: c3184...126

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer an på hva slags funksjonsevne personen har, som skal ta seg av hunden. Samt hva slags bolig/hage.

Kan hen åpne en dør ut til et trygt, inngjerdet området når som helst på døgnet, dersom hunden trenger det? I så fall så kan en hund som ikke trenger særlig med mosjon være aktuelt.

Selv har jeg chihuahua som elsker å bli med på tur i flere timer, men om jeg er syk så er hun tilfreds med å tusle rundt i hagen flere ganger om dagen i noen dager. De fleste dager tusler vi rundt i nabolaget, og så har vi lengre turer i helgene.

Dersom ditt familiemedlem tidvis har dårlige dager som gjør at hen ikke klarer å feks sitte i en stol ute i hagen sin imens hunden går på do, så tenker jeg det er uaktuelt i dyrevelferdsperspektiv.

 

Anonymkode: 5dcef...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder trenger regelmessig mosjon, oppmerksomhet, tilsyn og sosialt samspill. Det er et levende vesen med like store behov som deg og meg.

Man kan vel nesten si at behovet er større, fordi ansvaret overlates til eier. Ikke se på kjæledyr som en gave eller en god idé, det er en investering i en livsledsager som skal leve et fullverdig liv.

Tanken din er god, men en gir ikke hunder/kjæledyr til folk. Det er en uting.

Anonymkode: cb5e3...9e3

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...