Gå til innhold

Hvilke positive verdier kan vi lære fra Midtøsten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mye fokus på alle de dårlige verdiene i kulturen fra Midtøsten, men hvilke positive verdier kan vi lære derfra?

Anonymkode: e5bb1...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er mye fokus på alle de dårlige verdiene i kulturen fra Midtøsten, men hvilke positive verdier kan vi lære derfra?

Anonymkode: e5bb1...ff4

Gjestfrihet, varme og omtanke og tette familiebånd, det å kose seg sammen med andre og være sosiale. Alt hva Norge hadde for 100 år siden..

Anonymkode: 93c4a...e25

  • Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestfrihet. Der er de flere ligaer over vestlige land, og spesielt norge. Det er ikke snakk om å sende gjesten på rommet mens familien spiser. Og den varmen som tradisjonelt vises mot gjesten og har blitt holdt sterkt i kulturen siden tidenes morgen. Alltid byr på noe å drikke og prøver å gjøre deg komfortabel. 

Familieverdier. Dette er noe for alle, men jeg liker dette med å  sette familie høyt og å holde kontakten fremfor ekstrem indivudalisme hvor vestlige familier ser hverandre i begravelser og høytider. Ensomhet er et økende problem i vesten, og vi er og har alltid vært sosiale vesener som trenger kontakt. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (2 minutter siden):

Gjestfrihet. Der er de flere ligaer over vestlige land, og spesielt norge. Det er ikke snakk om å sende gjesten på rommet mens familien spiser. 

Det er vel ingen som sender gjesten på rommet mens familien spiser her til lands heller? 

Anonymkode: f3582...fb3

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ingen som sender gjesten på rommet mens familien spiser her til lands heller? 

Anonymkode: f3582...fb3

Joda, mange steder er det helt normalt. På 90-tallet venter vi alltid på rommet mens den andre spiste middag. Dette var i Stavanger. 

Anonymkode: 59e85...5c3

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kunsten å kle ut varmen. Den kunsten vil jeg lære

Anonymkode: 778a6...1d6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjestfrihet, varme og omtanke og tette familiebånd, det å kose seg sammen med andre og være sosiale. Alt hva Norge hadde for 100 år siden..

Anonymkode: 93c4a...e25

Er det gjestfrihet på grensen mellom Israel og Gaza ?

Gjestfrihet som bare gjelder internt i familien eller religionen er ikke ensbetydende med bare positivt.

Basert på erfaring, mener jeg det meste som kommer fra midt-østen er forkastelig. 
 

 

 

Anonymkode: 55902...1db

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille opp for hverandre, støtte hverandre og hjelpe hverandre. Tette familiebånd. Vi har mindre behov for dette nå som vi har Nav og velferdsstaten som hjelper oss økonomisk. Vi kjøper heller tjenester enn å være til bry for andre. 

Anonymkode: 8f5d2...f7c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ingen som sender gjesten på rommet mens familien spiser her til lands heller? 

Anonymkode: f3582...fb3

Dette har jeg heller aldri opplevd. Virker meget spesielt..

Anonymkode: f09f8...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Joda, mange steder er det helt normalt. På 90-tallet venter vi alltid på rommet mens den andre spiste middag. Dette var i Stavanger. 

Anonymkode: 59e85...5c3

Hele oppveksten min var det sånn ja. Østlandet, 80-90-tallet. Bare ett sted pleide jeg å også bli bedt med på middag med familien rundt bordet, og det føltes nesten ikke riktig.. 😅

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (3 minutter siden):

Hele oppveksten min var det sånn ja. Østlandet, 80-90-tallet. Bare ett sted pleide jeg å også bli bedt med på middag med familien rundt bordet, og det føltes nesten ikke riktig.. 😅

Her å. Trøndelag. 80-90 tallet

Anonymkode: cd575...004

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg elsker kulturen til Midtøsten. Den roen dem har. Så gjestfrihet. Sammen. Sitter og koser seg sammen. Mens vi fra vesten er opptatt med mobilen. 

Anonymkode: cd575...004

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (6 minutter siden):

Hele oppveksten min var det sånn ja. Østlandet, 80-90-tallet. Bare ett sted pleide jeg å også bli bedt med på middag med familien rundt bordet, og det føltes nesten ikke riktig.. 😅

Sist jeg sjekket skrev vi 2024. Merkelig å dra fram ting som skjedde for flere tiår siden som eksempler. 

Anonymkode: f3582...fb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser flere nevner gjestfrihet, skal vel ikke så langt sør i Europa før den er mer utbredt enn her på berget… det har nok mest med klima å gjøre fremfor noe annet. 
Kan ikke se noen positive verdier som er verdt å «adoptere» 

Anonymkode: 89768...42e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det gjestfrihet på grensen mellom Israel og Gaza ?

Gjestfrihet som bare gjelder internt i familien eller religionen er ikke ensbetydende med bare positivt.

Basert på erfaring, mener jeg det meste som kommer fra midt-østen er forkastelig. 
 

 

 

Anonymkode: 55902...1db

Da har du neppe noe særlig erfaring fra disse områdene. Og i beste fall er du svært sneversynt og arrogant. 

Anonymkode: f6897...8b7

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sist jeg sjekket skrev vi 2024. Merkelig å dra fram ting som skjedde for flere tiår siden som eksempler. 

Anonymkode: f3582...fb3

LOL vi er jo født på 80 og 90 tallet. Vi må jo få lov til å vise til vår egen erfaring.

Anonymkode: 80530...35b

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midtøsten er der svært liten sjanse for at du som mann oppdrar andres barn i den tro om at det er barnet er ditt. Farskapstest er nesten uhørt der.

Anonymkode: 52e2c...950

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sist jeg sjekket skrev vi 2024. Merkelig å dra fram ting som skjedde for flere tiår siden som eksempler. 

Anonymkode: f3582...fb3

Men nå er det vel noen ti år siden de fleste av oss var barn, så kansje ikke så rart at våre erfaringer med å være barn er noen ti år gamle også.... Selv ble jeg (for noen ti år siden) ofte sent hjem når venner skule spise, så jeg fikk ikke sitte på romet en gang.

Her er en artikel fra 2022, er det nytt nok?

https://www.nrk.no/kultur/svensker-mater-ikke-gjestene-sine_-_-i-spania-ville-vi-ringt-politiet-1.15986806

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I midtøsten er der svært liten sjanse for at du som mann oppdrar andres barn i den tro om at det er barnet er ditt. Farskapstest er nesten uhørt der.

Anonymkode: 52e2c...950

Ikke akkurat kjempestore sjanser for det her heller.

Anonymkode: 97a58...32c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...