Gå til innhold

Oppvaskklutene mine blir alltid sure etter en dag eller to


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker slike "alt mulig kluter" i forskjellige farger som man kjøper på matbutikken, og problemet er at de blir sure etter en dag eller to.

Jeg skyller de i varmt vann og henger de over kranen, men de blir alltid sure.

 

Anonymkode: e1479...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyll dem først i varmt vann, så skyll dem i iskaldt vann, vri dem godt opp og heng dem sånn at de tørker så fort som mulig.

Anonymkode: b8615...f7f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skyll dem først i varmt vann, så skyll dem i iskaldt vann, vri dem godt opp og heng dem sånn at de tørker så fort som mulig.

Anonymkode: b8615...f7f

Det gjør jeg veldig ofte men de blir sure likevel.

Kan det være  inneklimaet i leiligheten min?

Ts

Anonymkode: e1479...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør jeg veldig ofte men de blir sure likevel.

Kan det være  inneklimaet i leiligheten min?

Ts

Anonymkode: e1479...584

Blir de tørre noen gang, eller forblir de fuktige de 1-2 døgnene du skriver? Er kluten tørr når du står opp om morgenen?

Kan være at det er fuktig luft hos deg og kluten tørker sakte, eller at den inneholder mye matrester som "vokser" (skyll den i varmt zalovann), eller kanskje de aldri blir 100 % rene når du vasker i vaskemaskinen? Hvilken temperatur, vaskepulver, vasker du veldig full maskin slik at klærne ikke vaskes og skylles ordentlig, eller for kort program. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skyll dem først i varmt vann, så skyll dem i iskaldt vann, vri dem godt opp og heng dem sånn at de tørker så fort som mulig.

Anonymkode: b8615...f7f

Dette.

Men kan det være type klut?

Anonymkode: 2e1a2...339

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dypper du dem i brukt oppvaskvann når du skal vaske over benken? Det må du i så fall slutte med.

Ved høy luftfuktighet tørker kluten saktere. Har du fuktmåler så du kan følge med på inneklimaet?

Du kan skylle kluten godt og koke den i mikroen noen min. Da holder kluten en stund til. 

Eventuelt kan du bytte klut etter hver bruk eller etter en dags bruk.

Ellers ville jeg heller brukt mikrofiberkluter fremfor de fillene du får på matbutikken. Kid har rimelige og gode mikrofiberkluter. 

Kluter bør også vaskes på kokvask.

Anonymkode: 1a532...4d4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sniff76 skrev (9 minutter siden):

Blir de tørre noen gang, eller forblir de fuktige de 1-2 døgnene du skriver? Er kluten tørr når du står opp om morgenen?

Kan være at det er fuktig luft hos deg og kluten tørker sakte, eller at den inneholder mye matrester som "vokser" (skyll den i varmt zalovann), eller kanskje de aldri blir 100 % rene når du vasker i vaskemaskinen? Hvilken temperatur, vaskepulver, vasker du veldig full maskin slik at klærne ikke vaskes og skylles ordentlig, eller for kort program. 😊

Kluten tørker mellom hver gang den brukes, og vaskes på 60 i en maskin som ikke er overfylt.

Bruker zalo og Omo Color

Ts

Anonymkode: e1479...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kluten tørker mellom hver gang den brukes, og vaskes på 60 i en maskin som ikke er overfylt.

Bruker zalo og Omo Color

Ts

Anonymkode: e1479...584

Hmm, jeg hadde prøvd som en over her skriver, prøve annen type kluter.

(Eller bare legge dem oftere til vask...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kluter blir ikke så fort sure om du skyller de godt i kaldt vann etter at du har brukt dem og har vasket ut fett, skitt og såperester i varmt vann først. I varme kluter gror bakteriene raskere. Kaldt vann bremser dette. 

Anonymkode: 7ba4b...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 2 pakning mikrofiberkluter på europris. Vask kun med kaldt vann, da holder su bakteriene nede. Tørk fett og søl med papir eller våtservietter først. 

Anonymkode: 28e89...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt klut hver dag i stedet for å gjøre alt mulig for at de ikke skal bli sure. 

7 kluter i uka er ingen problem vel? 

Anonymkode: 13eb3...64a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter alltid etter en dag eller to uansett , er mye bakterier i dem. Så det kan du vel bare gjøre? 

Endret av Perfume
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjør jeg veldig ofte men de blir sure likevel.

Kan det være  inneklimaet i leiligheten min?

Ts

Anonymkode: e1479...584

Skjer aldri hos meg de skylles og henges opp. Det er nok fordi du bruker de på skitne overflater/sure overflater.

Jeg bruker tørkerull og spray alltid først om veldig skittent. Tørkerull et livets must have.☺😅

Anonymkode: 242e4...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kluten tørker mellom hver gang den brukes, og vaskes på 60 i en maskin som ikke er overfylt.

Bruker zalo og Omo Color

Ts

Anonymkode: e1479...584

Må kokvaske

Anonymkode: 6af88...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjer aldri hos meg de skylles og henges opp. Det er nok fordi du bruker de på skitne overflater/sure overflater.

Jeg bruker tørkerull og spray alltid først om veldig skittent. Tørkerull et livets must have.☺😅

Anonymkode: 242e4...a6a

Jeg er miljøvennlig og ønsker å bruke minst mulig tørkepapir.

Ts

Anonymkode: e1479...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg opplever at kjøkkenklutene raskt begynner å lukte, da tar jeg en ordentlig omgang med eddik og zalo på benker og bord, oppvaskkummen og komfyr. Det er som regel et eller annet som jeg ikke har fått vasket rent nok (uten at jeg ser det), og så fortsetter det skapes bakterier der. Eddik fungerer ypperlig.

Min mor koker sine oppvaskkluter i en liten kasserolle. Noen få minutter, lite vann - slipper å vaske en hel vaskemaskin på kokvask.

Anonymkode: d1148...15b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...