AnonymBruker Skrevet 16. september #61 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er døv og hører deg ikke når du kommer bak. Ingen head set her. Du trenger ikke være ufin. Greit å ha i hodet at du ikke vet alt om andre. Kommer du bakfra på smale stier så er det DU som skal ta ansvar og holde avstand/springe omvei. Ja, noen går tur med Airpods, men det er fortsatt ditt ansvar å holde avstand når du kommer styrtende bakfra. Eldre folk blir også skremt av dette. Dere løpere, samt syklister i kondomdress, er jammen meg egoistiske. Anonymkode: e0e0b...f8d Jeg kommer aldri styrtende forbi. Jeg setter selvfølgelig ned farten og småjogger og av og til går forbi. Men på en smal sti må det nødvendigvis bli tett forbi hund og eier selv når jeg prøver å holde meg så langt ute på kanten som mulig. Jeg spør oppriktig - hvordan vil du som hundeeier jeg skal oppføre meg i den situasjonen? At jeg skal holde meg unna, ikke få bruke skogen for skogen er bare for deg og dine interessert er ikke et alternativ. Jeg lurer oppriktig. Når såpass mange hundeeiere ikke er oppmerksomme på hva som skjer rundt dem (av forskjellige årsaker), hvordan skal vi andre forholde oss til dere? Er det virkelig så mye forlangt at mene at hensyn går begge veier? Anonymkode: 4723c...b9f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #62 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg kommer aldri styrtende forbi. Jeg setter selvfølgelig ned farten og småjogger og av og til går forbi. Men på en smal sti må det nødvendigvis bli tett forbi hund og eier selv når jeg prøver å holde meg så langt ute på kanten som mulig. Jeg spør oppriktig - hvordan vil du som hundeeier jeg skal oppføre meg i den situasjonen? At jeg skal holde meg unna, ikke få bruke skogen for skogen er bare for deg og dine interessert er ikke et alternativ. Jeg lurer oppriktig. Når såpass mange hundeeiere ikke er oppmerksomme på hva som skjer rundt dem (av forskjellige årsaker), hvordan skal vi andre forholde oss til dere? Er det virkelig så mye forlangt at mene at hensyn går begge veier? Anonymkode: 4723c...b9f Nå er det ikke meg du spør, men jeg får ikke med meg at det kommer noen bakfra. I hvert fall ikke hvis det er en syklist. Og jeg er ikke døv (men det er bikkja, så hun legger hvert fall ikke merke til dere før dere omtrent snubler i henne). Syklister er verst, for de kommer i såpass høy fart at det ikke er mulig å reagere. Så for min egen del hadde jeg satt veldig pris på at dere gir tegn på at dere kommer bakfra (er ringeklokke ekstrautstyr? Ingen syklister som bruker den i hvert fall) sånn at jeg får tid til å ta med meg hunden ut av stien og gjøre henne oppmerksom på at det kommer noen, Anonymkode: 3c154...31c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 16. september #63 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nå er det ikke meg du spør, men jeg får ikke med meg at det kommer noen bakfra. I hvert fall ikke hvis det er en syklist. Og jeg er ikke døv (men det er bikkja, så hun legger hvert fall ikke merke til dere før dere omtrent snubler i henne). Syklister er verst, for de kommer i såpass høy fart at det ikke er mulig å reagere. Så for min egen del hadde jeg satt veldig pris på at dere gir tegn på at dere kommer bakfra (er ringeklokke ekstrautstyr? Ingen syklister som bruker den i hvert fall) sånn at jeg får tid til å ta med meg hunden ut av stien og gjøre henne oppmerksom på at det kommer noen, Anonymkode: 3c154...31c Når man går på ski, er det vanlig høflighet og rope «løype!» hvis man kommer bakfra i større fart. Der har joggere og syklister noe å lære….. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #64 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har hunden løs og om sommeren når det er båndtvang går den i langline. Det vil alltid være noen som reagerer på dette, stygge kommentarer har forekommet (enda hunden min går ved fot og har et tettere og strammere bånd sånn sett til meg enn en hvilken som helst flexiline). Trusler om vold fra irriterte sykkelister har forekommet f.eks. Men går jeg med bånd blir de irriterert over det også da båndet er i veien for kondomdraktene, så en kan ikke gjøre alle til lag uansett. Det vil alltid være noen som slenger med leppa og det virker som at det i de 10 siste årene er blitt en innstramming og noen knapt tåler å se en hund lengre og vertfall om den ikke går i stram line. Men der jeg går er vi en del hundeeiere som har hunden løs og de aller fleste reagerer ikke på dette men lar oss være ifred slik vi lar andre både med og uten hund og med og uten bånd være iferd. Anonymkode: 1dc07...501 Tror de francere kan sykle på veien, burde hatt egne veier, irriterende er de uansett 😄 Anonymkode: d249e...130 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 16. september #65 Del Skrevet 16. september (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): De stopper som regel opp og sier ifra at de er redd hund, så da får du nok tid og avstand til å sette hunden i bånd. Det at folk stopper opp når de får øye på deg/hunden er et tydelig tegn på at de ikke vil ha kontakt. Det forstår mange hunder selv også, når et møtende menneske er positivt innstilt eller ikke. I sistnevnte tilfelle har mine hunder aldri følt behov for å gå bort til de. Et smilende menneske som ser på hunden, selv litt på avstand, det oppdager hunden lett og hvis den selv er sosial så møter den gjerne den sosiale/inviterende gesten.. Min opplevelse i alle fall. Endret 16. september av PITTY 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #66 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det ikke meg du spør, men jeg får ikke med meg at det kommer noen bakfra. I hvert fall ikke hvis det er en syklist. Og jeg er ikke døv (men det er bikkja, så hun legger hvert fall ikke merke til dere før dere omtrent snubler i henne). Syklister er verst, for de kommer i såpass høy fart at det ikke er mulig å reagere. Så for min egen del hadde jeg satt veldig pris på at dere gir tegn på at dere kommer bakfra (er ringeklokke ekstrautstyr? Ingen syklister som bruker den i hvert fall) sånn at jeg får tid til å ta med meg hunden ut av stien og gjøre henne oppmerksom på at det kommer noen, Anonymkode: 3c154...31c Meg som la ut det første innlegget om at jeg løper i skogen. Det jeg observerer er at menn har mye mer kontroll på bikkja enn damer - damer fomler, er ikke oppmerksomme og bikkja hører ikke på dem når de kaller den inn. Mange menn stopper til og med opp og holder bikkja inntil seg når jeg passerer - da takker jeg dem faktisk og smiler, for det er slik alle hundeeiere burde være! Jeg stopper aldri når jeg løper - jeg løper aldri helt inntil bikkja, om det ikke er spesielt smalt der jeg skal forbi, men da skal hundeeieren være ekstra oppmerksom. De gangene jeg faktisk har blitt angrepet OG bitt, var ikke engang i skogen ,men midt i et boligfelt der jeg løp opp en bakke...ble bitt bakfra, måtte på legevakta og ta stivkrampesprøyte og hele dagen gikk da med til dette. En annen gang fikk jeg treningstøyet revet opp, sikkelet til bikkja hang i nakken min (en husky), og en kongepuddel med kvinnelig eier fikk gjennomgå av meg da hun ikke hadde kontroll på drittbikkja si på en stor skogsflate en annen gang. Så nei, det er ikke løpernes sin feil at bikkjene ikke takler uventede opplevelser, det er hundeeieren som forventger at hele verden skal tilpasses dem og bikkja si..... 😉 Anonymkode: 2f0e7...7d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #67 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Meg som la ut det første innlegget om at jeg løper i skogen. Det jeg observerer er at menn har mye mer kontroll på bikkja enn damer - damer fomler, er ikke oppmerksomme og bikkja hører ikke på dem når de kaller den inn. Mange menn stopper til og med opp og holder bikkja inntil seg når jeg passerer - da takker jeg dem faktisk og smiler, for det er slik alle hundeeiere burde være! Jeg stopper aldri når jeg løper - jeg løper aldri helt inntil bikkja, om det ikke er spesielt smalt der jeg skal forbi, men da skal hundeeieren være ekstra oppmerksom. De gangene jeg faktisk har blitt angrepet OG bitt, var ikke engang i skogen ,men midt i et boligfelt der jeg løp opp en bakke...ble bitt bakfra, måtte på legevakta og ta stivkrampesprøyte og hele dagen gikk da med til dette. En annen gang fikk jeg treningstøyet revet opp, sikkelet til bikkja hang i nakken min (en husky), og en kongepuddel med kvinnelig eier fikk gjennomgå av meg da hun ikke hadde kontroll på drittbikkja si på en stor skogsflate en annen gang. Så nei, det er ikke løpernes sin feil at bikkjene ikke takler uventede opplevelser, det er hundeeieren som forventger at hele verden skal tilpasses dem og bikkja si..... 😉 Anonymkode: 2f0e7...7d9 Min takler det helt fint, men hun er en spaniel og i hennes hode er alle mennesker potensielle nye bestevenner, i hvert fall hvis de kommer innenfor en radius på fem meter. Da er hun helt sikker på at de kommer for å hilse på henne. Det finnes ikke noe vondt i venen og hun har aldri bitt, men av respekt for folk som ikke har lyst til å hilse på fremmede hunder vil jeg gjerne ha mulighet til å ta henne ut av stien når det kommer noen. Og da trenger jeg mer en ett sekund. Anonymkode: 3c154...31c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #68 Del Skrevet 16. september Man følger reglementet, og så ser man på skjønn utenom. I skog og mark uten båndtvang - vil hunden løpe etter hjort om dere møter på en? For det kan lett skje. Elg også. Vil hunden høre på innkalling? En ting er at hunden kan skade viltet, men viltet kan også gjøre enorm skade på hunden. Da må du se an selv om du ønsker bånd eller ikke. Er det ikke båndtvang, så står du fritt. Anonymkode: 4aa13...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #69 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man følger reglementet, og så ser man på skjønn utenom. I skog og mark uten båndtvang - vil hunden løpe etter hjort om dere møter på en? For det kan lett skje. Elg også. Vil hunden høre på innkalling? En ting er at hunden kan skade viltet, men viltet kan også gjøre enorm skade på hunden. Da må du se an selv om du ønsker bånd eller ikke. Er det ikke båndtvang, så står du fritt. Anonymkode: 4aa13...225 Absolutt ikke. Det finnes andre deler av lovverket som også regulerer hvorvidt man har anledning til å ha hunden løs. Anonymkode: 3c154...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #70 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke. Det finnes andre deler av lovverket som også regulerer hvorvidt man har anledning til å ha hunden løs. Anonymkode: 3c154...31c Og tilbake igjen. I all juss kan det utvises skjønnsmessige vurderinger. Selv i en båndtvangstid vil en skogvokter anse to spinnville settere eller en Chihuahua som ganske forskjellige risikopotensialer. Hverken politi eller en skogvokter får sparken fot å utvise skjønn. Og dette gjøres daglig. Det er vi selv som er mest firkantet av alle når det kommer til lovverk. Ikke autoritetene.. Anonymkode: 7b4f9...4fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #71 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 22.37): Jeg bor i utlandet og vurderer å flytte tilbake til Norge. Her jeg bor, er det aldri båndtvang. Man skal ha kontroll på hunden sin, men de fleste hunder løper løst så lenge det ikke er like ved en bilvei. F.eks. i nesten alt av parker er det fullt av hunder som løper fritt. Jeg går da selv med hunden uten bånd fordi hun liker å stoppe og lukte på ting og løpe mye sikk-sakk, men hun kommer når jeg roper og er trent til å gå pent ved siden av meg om jeg ber om det. Nå vet jeg at det er båndtvang i Norge i noen måneder om sommeren, men hvordan er det ellers? Er det generelt akseptert at hunder skal få løpe litt rundt i skogen så lenge de kommer ved innkalling, eller blir folk sure om man går uten bånd utenfor båndtvangperioden også? Skjønner at det ikke er greit i parker, men i skogen? Jeg kan fint lese meg opp på lovene, men hva er normen? Anonymkode: 15f98...5c3 Så lenge hunden din ikke går bort til dolk og snuser/hopper på dem går det helt fint. Har du så dårlig kontroll at hunden din løper bort til andre mennesker (eller dyr) må du bruke bånd, ellers blir folk sure. Jeg går med min løs, men går kun steder der vi sjeldent møter andre, og hunden vil uansett ikke gå bort for å hilse på fremmede de gangene vi møter folk. Jeg blir aur om en løs hund plutselig kommer helt bort til meg/oss, og POTTEsur om jeg blir hoppet på av andre menneskers ufyselige og uoppdragne bikkjer. Anonymkode: d963c...b9c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #72 Del Skrevet 16. september Jeg går gjerne med hunden min løs, men i mindre trafikkerte skogsområder. Jeg har aldri fått en løper i ryggen, tror ingen orker å løpe bakkene her vi bor 🤣 Fikk testa innkallinga her en dag da vi plutselig møtte på en fuglehund på jakt. Plutselig sto den fem meter foran oss på stien, og jeg kan med hånden på hjertet si at verken jeg eller bikkja hørte den eller eieren. Skogen demper ofte mange lyder, så man kan komme brått på selv om man føler man lager mye lyd. Møtet gikk for øvrig bra, min kom på innkalling og fikk på bånd, fuglehunden gikk videre når den fikk beskjed fra eier. Jeg og eier hilste hyggelig når vi møttes, og sånn har det stort sett vært de årene jeg har hatt hund. Anonymkode: daf42...d66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #73 Del Skrevet 17. september Norsk hundelov og syn på hund har gitt så enormt mye adferdsproblematikk det er ikke sammenlignbart med hund i utlandet hvor man både kastrerer hund tidlig og slipper mye av aggresjonen senere i livet, og hvor hunder får lov å lære seg sitt eget språk og bli ydmyke og rolig. i Norge forstår man ikke hund, griper inn ved korreksjon for eksempel av uhøflige individer som dermed fortsetter utvikling med dårlig oppførsel mot andre. man har ikke et naturlig syn på hund men et menneskeliggjøringssyn basert på sine egne følerier. jeg bodde mange år i UK og det var grusomt å komme til Norge og uvitenheten som florerer blant alminnelig eiere. har også utendlansk kjæreste men stålkontroll på sin hund som går løs absolutt overalt- dette går ikke i Norge da mennesker blander seg og mener hunder er allmenn eiendom som alle kn ta på. hund i bånd mao er mest beskyttelse for sin egen hund- fordi de fleste rundt er uoppdragne , uhøflige og ikke har lært ydmykt hundespråk Anonymkode: 343c3...974 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 17. september #74 Del Skrevet 17. september Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporing, nedsettende ytringer og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå