Gå til innhold

Hvordan er kulturen for hund i bånd i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men man skal følge loven og det er ikke tillatt at hunder løper mot andre folk eller dyr som ikke ønsker dette. Har man ikke denne kontrollen skal hunden være i bånd ifølge loven.

Anonymkode: 7b617...524

Dette...og beste når de sier..hunden min er snill altså... Det hjelper ikke når andre hunden kanskje ikke er snill..eller jeg holder på lære min hund at den ikke må treffe andre hunder 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har hunden løs og om sommeren når det er båndtvang går den i langline. Det vil alltid være noen som reagerer på dette, stygge kommentarer har forekommet (enda hunden min går ved fot og har et tettere og strammere bånd sånn sett til meg enn en hvilken som helst flexiline). Trusler om vold fra irriterte sykkelister har forekommet f.eks. Men går jeg med bånd blir de irriterert over det også da båndet er i veien for kondomdraktene, så en kan ikke gjøre alle til lag uansett.

Det vil alltid være noen som slenger med leppa og det virker som at det i de 10 siste årene er blitt en innstramming og noen knapt tåler å se en hund lengre og vertfall om den ikke går i stram line. Men der jeg går er vi en del hundeeiere som har hunden løs og de aller fleste reagerer ikke på dette men lar oss være ifred slik vi lar andre både med og uten hund og med og uten bånd være iferd.

Anonymkode: 1dc07...501

Da bruker du for langt bånd.

Anonymkode: e0e0b...f8d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når det ikke er båndtvang gjelder hundeloven, dvs. at hvis du skal ha hunden din løs lovlig må du ha full kontroll, og være helt sikker på at den ikke oppsøker mennesker eller dyr.

Anonymkode: 3c154...31c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor sperrer du veien for "kondomdraktene" med hunden din og båndet?

Anonymkode: eb03e...e02

Vi har like mye rett til å gå på veien som kondomdraktene har til å sykle der.

Det er ingen reserbane og folk skal ta hensyn.

Det er kommet opp spesifikke skilt fra vegvesen om at syklende skal utvise hensyn til gående på denne strekningen. Mye pga det er en strekning som det ikke er meningen at folk dksl sykle i 80 km i timen på. 

Om det er en hund i bånd eller en 3 åring midt i veiene skal farten til sykkelister være tilpasset. 

Jeg sperrer ikke veien men når jeg har min hund i bånd må folk være klar over at det er hund med bånd i veien. 

En kan ikke både være fly forbanna for at hunden går uten bånd i veikanten og være fly forbanna fordi hunden går i bånd på veiene. Det er fullt mulig for barn, sykkelister, hester og hunder og hundeeiere å dele veien men hensyn skal taes. Å bli stein forbanna fordi en ikke kan sykle i 80 km i timen og bruke hele bredden av veien betyr ikke det samme som at jeg ikke tar hensyn til sykkelister. Men når både 3 åringer, hunder og hundeeiere både har blitt påkjørt, og blir skjelt ut fordi vi også befinner oss på deres "reserbane" mistet jeg fullstendig respekt.

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da bruker du for langt bånd.

Står ingenting i loven om hvor kort eller langt båndet skal være.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg bor i utlandet og vurderer å flytte tilbake til Norge. Her jeg bor, er det aldri båndtvang. Man skal ha kontroll på hunden sin, men de fleste hunder løper løst så lenge det ikke er like ved en bilvei. F.eks. i nesten alt av parker er det fullt av hunder som løper fritt. Jeg går da selv med hunden uten bånd fordi hun liker å stoppe og lukte på ting og løpe mye sikk-sakk, men hun kommer når jeg roper og er trent til å gå pent ved siden av meg om jeg ber om det.

Nå vet jeg at det er båndtvang i Norge i noen måneder om sommeren, men hvordan er det ellers? Er det generelt akseptert at hunder skal få løpe litt rundt i skogen så lenge de kommer ved innkalling, eller blir folk sure om man går uten bånd utenfor båndtvangperioden også? Skjønner at det ikke er greit i parker, men i skogen? Jeg kan fint lese meg opp på lovene, men hva er normen?

Anonymkode: 15f98...5c3

Jeg løper mye i skogen, og jeg haaater å treffe på løse hunder da jeg kommer raskt løpende, og mange hundeeiere får ikke med seg at bikkja setter etter meg eller hopper opp på meg før det er for sent.

Så Ja, folk kommer til å bli forbanna på deg uavhengig av båndtvangen om du lar bikkja gå løs i skogen også.

Anonymkode: 2f0e7...7d9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det ikke er båndtvang så bruker jeg nesten aldri bånd. Hunden min går løs på tur i boligfelt som i skog. Kobler alltid når jeg ser andre hunder, for å ha kontroll på min egen. Møter jeg på folk bruker jeg å spørre om det går fint med hund, eller bare tar tak i halsreimen hennes til vi akkurat har passert. Er det sau eller andre dyr så går hun også løs, så lenge de ikke er altfor nærme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (6 minutter siden):

Når det ikke er båndtvang så bruker jeg nesten aldri bånd. Hunden min går løs på tur i boligfelt som i skog. Kobler alltid når jeg ser andre hunder, for å ha kontroll på min egen. Møter jeg på folk bruker jeg å spørre om det går fint med hund, eller bare tar tak i halsreimen hennes til vi akkurat har passert. Er det sau eller andre dyr så går hun også løs, så lenge de ikke er altfor nærme. 

Har du såpass kontroll at når din løse hund ser en annen hund så står den rolig til du kan koble på den? Eller må du fort deg å koble til før din hund går til andre hunder?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har like mye rett til å gå på veien som kondomdraktene har til å sykle der.

Det er ingen reserbane og folk skal ta hensyn.

Det er kommet opp spesifikke skilt fra vegvesen om at syklende skal utvise hensyn til gående på denne strekningen. Mye pga det er en strekning som det ikke er meningen at folk dksl sykle i 80 km i timen på. 

Om det er en hund i bånd eller en 3 åring midt i veiene skal farten til sykkelister være tilpasset. 

Jeg sperrer ikke veien men når jeg har min hund i bånd må folk være klar over at det er hund med bånd i veien. 

En kan ikke både være fly forbanna for at hunden går uten bånd i veikanten og være fly forbanna fordi hunden går i bånd på veiene. Det er fullt mulig for barn, sykkelister, hester og hunder og hundeeiere å dele veien men hensyn skal taes. Å bli stein forbanna fordi en ikke kan sykle i 80 km i timen og bruke hele bredden av veien betyr ikke det samme som at jeg ikke tar hensyn til sykkelister. Men når både 3 åringer, hunder og hundeeiere både har blitt påkjørt, og blir skjelt ut fordi vi også befinner oss på deres "reserbane" mistet jeg fullstendig respekt.

Jeg er litt usikker på om du snakker om en bilvei eller gang- og sykkelvei, men mitt inntrykk er at de som sykler i kondomdrakt så og si alltid holder seg til bilveien. Om det er er en syklist eller en bil som kommer i 80 er vel ett fett?

Jeg som matpakkesyklist holder meg til gang- og sykkelveien, og opplever stadig egoistiske hundeeiere som sperrer hele bredden med båndet. Gjerne med musikk på øret og helt i sin egen verden. Oc da blir de sure da, etter at man nærmest må kjøre helt inntil dem for  vise at man er der. Ringeklokke har jo ingen effekt. Og hvis noen roper så er det vel for en grunn?

Det er forsåvidt det samme skiløypa. Livsfarlig enkelte ganger, med bånd tvers over løypa.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet liksom ikke om KG er det virkelige Norge eller om de fleste nordmenn bare hater hunder😅 For om det er tilfelle, må jeg revurdere å flytte hjem igjen.

Du revurderer å flytte tilbake til Noreg dersom du må ha hunden din i band? 

:klo:

Anonymkode: 6cdfa...1ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er litt usikker på om du snakker om en bilvei eller gang- og sykkelvei, men mitt inntrykk er at de som sykler i kondomdrakt så og si alltid holder seg til bilveien. Om det er er en syklist eller en bil som kommer i 80 er vel ett fett?

Jeg som matpakkesyklist holder meg til gang- og sykkelveien, og opplever stadig egoistiske hundeeiere som sperrer hele bredden med båndet. Gjerne med musikk på øret og helt i sin egen verden. Oc da blir de sure da, etter at man nærmest må kjøre helt inntil dem for  vise at man er der. Ringeklokke har jo ingen effekt. Og hvis noen roper så er det vel for en grunn?

Det er forsåvidt det samme skiløypa. Livsfarlig enkelte ganger, med bånd tvers over løypa.

Dette er en vei det normalt ikke kjører biler på nei. Det et en asfalt vei som blir brukt av gående, sykkler, hunder, barnefamilier med barnevogner, ridende mm. Men det er en snarvei som binder bykjernen og en del av bydelen sammen (enkelt for folk som jobber i byen å sykkle over i bydelen).  Men det spillet igrunn liten rolle sånn sett hvor dette er. Så lenge veien er delt (ikke rein sykkelvei, ikke motorvei) så skal alle ta hensyn!!!

Jeg går aldri med musikk på øret og opplever stadig sykkelister som er grise egosentriske og har lagt igjen ringeklokke sin i 1983 for den har de jo ikke konsept om hvordan fungerer.

Om det er en hundeeier med langt bånd eller en treårig som står midt i veiene og "sperrer" bak en sving så et det nett det samme. Du har et ansvar for å tilpasse farten etter forholdene, dette fremgår også etter lovverket. Når du sykkler blir du å beregne som en kjørende og du har et ansvar for å tilpasse deg på andre måter enn gående. Sånn er det bare!

Når sykkelister på denne veien har både kjørt på barn, og kjørt over hunder og spyttet på hundeeiere som bruker bånd sier det seg selv at dette ikke er blitt overholdt:

Vegtrafikkloven § 3 sier at «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn overfor dem som bor eller oppholder seg ved vegen.»

Sykle på gang- og sykkelvei

Dette er anlegg som er ment for både de som går, og de som sykler. Ta hensyn til at gående på en gang- og sykkelvei kan bruke begge sider av veien, mens du som sykler, skal kjøre på høyre 

Sykle på fortau og gangvei

Du kan sykle på gangvei og fortau når du ikke er til hinder eller fare for gående. Er det mange folk på fortauet, skal du gå av og trille sykkelen. Skal du sykle forbi noen, må du sørge for å tilpasse farten og holde god avstand.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/

Hvis du må frese fortest mulig rundt får du holde deg til bilveien eller på egne baner der dette er mulig. Ellers bør en oppføre seg greit og fatte og begripe at hundeeiere med langt og kort bånd har rett til å bruke veien til å gå på, så får sykklende tilpasse farten! 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Har du såpass kontroll at når din løse hund ser en annen hund så står den rolig til du kan koble på den? Eller må du fort deg å koble til før din hund går til andre hunder?

Ja, kommer fortsatt på innkalling så jeg får koblet. Hun blir bare ivrig akkurat under passering, ellers er det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bor i utlandet og vurderer å flytte tilbake til Norge. Her jeg bor, er det aldri båndtvang. Man skal ha kontroll på hunden sin, men de fleste hunder løper løst så lenge det ikke er like ved en bilvei. F.eks. i nesten alt av parker er det fullt av hunder som løper fritt. Jeg går da selv med hunden uten bånd fordi hun liker å stoppe og lukte på ting og løpe mye sikk-sakk, men hun kommer når jeg roper og er trent til å gå pent ved siden av meg om jeg ber om det.

Nå vet jeg at det er båndtvang i Norge i noen måneder om sommeren, men hvordan er det ellers? Er det generelt akseptert at hunder skal få løpe litt rundt i skogen så lenge de kommer ved innkalling, eller blir folk sure om man går uten bånd utenfor båndtvangperioden også? Skjønner at det ikke er greit i parker, men i skogen? Jeg kan fint lese meg opp på lovene, men hva er normen?

Man skal alltid ha kontroll på hunden uansett årstid
Båndtvang håndteres strengt i Norge fra 1.april til 20 august og du risikerer bot.og i verste fall vedtak om avliving.
Særlig gjelder dette i områder med vilt, rugende fugl, beitedyr eller mye ferdsel.
I denne perioden bør du bruke inngjerdede hundeparker hvis hunden skal være løs.
Enkelte steder er det båndtvang hele året.
Og et godt råd; plukk opp hundemøkka i områder med mye ferdsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du revurderer å flytte tilbake til Noreg dersom du må ha hunden din i band? 

:klo:

Anonymkode: 6cdfa...1ed

Nei, dersom folk vil skyte hunden min for at den ikke går i bånd langt ute i skogen utenom båndtvangperioden, DA vil jeg revurdere det, for jeg fant eldre forumposter der folk sa de ville gjort det om de så en hund.

Jeg poster jo her fordi jeg vil vite hva normen er sånn at jeg kan lære og gjøre det rette slik at folk ikke føler ubehag! Men så blir det også skikkelig vanskelig å gå fra ALDRI bånd til ALLTID bånd, så jeg prøver å finne ut hvilke situasjoner jeg kan la hunden løpe litt fritt for å få ut energi. Hun er en rolig og avbalansert labrador som kan gå ved fot, har god innkalling og ignorerer andre hunder og folk, så jeg spør om det er noen situasjoner der det er greit at hun går fritt eller om nordmenn generelt er imot at hund går uten bånd punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv når det ikke er båndtvang gjelder hundeloven, dvs. at hvis du skal ha hunden din løs lovlig må du ha full kontroll, og være helt sikker på at den ikke oppsøker mennesker eller dyr.

Det er den generelle loven hele året her jeg bor, så den er helt grei. Jeg har selvsagt trent henne til å unngå å oppsøke dyr og mennesker.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i utlandet i 15+ år og har samme inntrykk av hundehold i Norge som deg, i hverfall om man skal gå ut fra at KG er noenlunde representativt. Egentlig er vel inntrykket mitt at nordmenn generelt har blitt veldig mye mindre tolerante overfor det meste de siste 15+ årene, takhøyden er veldig lav, om det nå gjelder hunder eller barn eller alt som kan være til potensiell irritasjon i offentligheten.

Har forøvrig også hund og lurer jo på hva det er med hundehold i Norge som gjør at tilsynelatende så mange opplever å bli angrepet av løse hunder. Her er det ikke noe jeg opplever og hundetettheten er høy og hunder går gjerne løse der det er lov utenom båndtvangtiden. 

Sure syklister er derimot ganske standard her også, de ser ut som syklister har vanskelig for å ta hensyn til andre og synes at å rase avgårde på skogsveier er deres menneskerett. 

Anonymkode: 70f18...2df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette! Altfor mange tror det bare er å slippe villbassen løs når båndtvangen er over. Samtidig har de null kontroll på hunden. Eller den kommer på innkalling bare av og til. Det er ikke nok! Den skal ALLTID komme på innkalling dersom man skal ha hunden løs.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har bodd i utlandet i 15+ år og har samme inntrykk av hundehold i Norge som deg, i hverfall om man skal gå ut fra at KG er noenlunde representativt. Egentlig er vel inntrykket mitt at nordmenn generelt har blitt veldig mye mindre tolerante overfor det meste de siste 15+ årene, takhøyden er veldig lav, om det nå gjelder hunder eller barn eller alt som kan være til potensiell irritasjon i offentligheten.

Har forøvrig også hund og lurer jo på hva det er med hundehold i Norge som gjør at tilsynelatende så mange opplever å bli angrepet av løse hunder. Her er det ikke noe jeg opplever og hundetettheten er høy og hunder går gjerne løse der det er lov utenom båndtvangtiden. 

Sure syklister er derimot ganske standard her også, de ser ut som syklister har vanskelig for å ta hensyn til andre og synes at å rase avgårde på skogsveier er deres menneskerett. 

Anonymkode: 70f18...2df

Ja, om man skal høre på KG, føles det som om det ikke fins takhøyde for noe som helst i Norge lenger, men så vet jeg jo at anonyme forum får ut det verste i folk, så det er kanskje bedre å spørre et annet sted. Mulig folk i dette landet også egentlig hater hunder, jeg bare henger ikke nok på vår versjon av KG 😂

Her lever egentlig syklister og hundeeiere i skjønn harmoni. Hunden min har lært å flytte seg når det kommer sykkel, syklistene smiler og takker og holder alltid god fart, alltid god stemning.

Dessverre går økonomien til helvete her og det fins ingen velferdsstat, så jeg må velge the lesser evil. Folk er 100% best i dette landet, men alt det andre er bedre i Norge.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper mye i skogen, og jeg haaater å treffe på løse hunder da jeg kommer raskt løpende, og mange hundeeiere får ikke med seg at bikkja setter etter meg eller hopper opp på meg før det er for sent.

Så Ja, folk kommer til å bli forbanna på deg uavhengig av båndtvangen om du lar bikkja gå løs i skogen også.

Anonymkode: 2f0e7...7d9

Jeg synes løse hunder og det du beskriver her er en uting. Samtidig har dere løpere også et ansvar. Opplever ofte at løpere kommer som et prosjektil bakfra, så tett inntil oss at vi sneies, når jeg går med hunden min (som er i bånd) i skogen. Hunden reagerer da på instinkt, for den tror den blir angrepet bakfra. Vær så snill dere mosjonister - hold avstand når dere kommer styrtende bakfra.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan ikke huske sist jeg møtte noen med løs hun. Hverken i skog, på fjellet eller i byen. Det er flere år siden.

Jeg har flere hunder og har hatt hund i mange år. Jeg vil påstå at det er unormalt å ha hunden løs i skog og på fjellet.

Anonymkode: 65286...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...