Gå til innhold

Hvordan er kulturen for hund i bånd i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i utlandet og vurderer å flytte tilbake til Norge. Her jeg bor, er det aldri båndtvang. Man skal ha kontroll på hunden sin, men de fleste hunder løper løst så lenge det ikke er like ved en bilvei. F.eks. i nesten alt av parker er det fullt av hunder som løper fritt. Jeg går da selv med hunden uten bånd fordi hun liker å stoppe og lukte på ting og løpe mye sikk-sakk, men hun kommer når jeg roper og er trent til å gå pent ved siden av meg om jeg ber om det.

Nå vet jeg at det er båndtvang i Norge i noen måneder om sommeren, men hvordan er det ellers? Er det generelt akseptert at hunder skal få løpe litt rundt i skogen så lenge de kommer ved innkalling, eller blir folk sure om man går uten bånd utenfor båndtvangperioden også? Skjønner at det ikke er greit i parker, men i skogen? Jeg kan fint lese meg opp på lovene, men hva er normen?

Anonymkode: 15f98...5c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes hunder bør holdes i bånd der trafikk, andre mennesker og husdyr ferdes - hele året. 

Er du og hunden alene langt uti skogen, så er det greit med løs hund om det ikke er bondedyr i nærheten, og hunden din er snill og lydig og kommer momentant på innkalling, som din hund virker.

Det er min norm :) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker løs hund går helt fint så lenge den er lydig og kommer på innkalling :)

Anonymkode: 7ff54...d9a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (43 minutter siden):

Synes hunder bør holdes i bånd der trafikk, andre mennesker og husdyr ferdes - hele året. 

Er du og hunden alene langt uti skogen, så er det greit med løs hund om det ikke er bondedyr i nærheten, og hunden din er snill og lydig og kommer momentant på innkalling, som din hund virker.

Det er min norm :) 

Hvor alene langt uti skogen bør dette være da? Bør man sette den i bånd bare man ser et annet menneske? Jeg setter jo min i bånd nå om jeg ser barn, andre hunder i bånd eller tegn til husdyr, men ikke bare fordi det er andre mennesker i skogen, som hunden min uansett ignorerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare det er skikkelig ekkelt å lese ting folk skriver på forum og sånn. Leser jo kommentarer som "om jeg ser en hund som ikke går i bånd, selv utenom båndtvangen, så skyter jeg den tvert" når man leser forum på nettet.

Her går hunder fritt hele tiden, de hilser på andre hunder, de leker med ball i parken, snuser rundt, og det er minimalt med angrep eller aggresjon. Jeg har bodd her i sju år og hatt hund i fire og har aldri opplevd snev av krangling eller aggresjon blant hunder, mens på norske forum virker det som om folk tror at alle hunder automatisk går til angrep umiddelbart om båndet fjernes.

Jeg vet liksom ikke om KG er det virkelige Norge eller om de fleste nordmenn bare hater hunder😅 For om det er tilfelle, må jeg revurdere å flytte hjem igjen.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette praktiseres veldig ulikt blant hundeeiere. Noen har fri flyt uten bånd utenom båndtvangen (og noen også under båndtvangsperioden), mens andre kjører frihet under ansvar. Så her vil du nok kunne få en del ulike svar. 

Personlig setter jeg pris på at løse hunder ikke kommer bort til min (kanskje løse) hund og meg uten at det er spurt om de kan hilse. Hun oppsøker ikke andre hvis hun ikke får lov, oppfører seg pent og kunne egentlig gått løs omtrent overalt. Dessverre er det veldig mange andre løse hunder uten god innkalling som skaper utrygge situasjoner for oss begge. Jeg er redd for ukjente hunder, særlig løse, og ønsker derfor ikke at de kommer bort til oss. Hunden min er i tillegg ofte den minste i møte med andre hunder, så jeg ønsker ikke å risikere at hun får hilse på ukjente hunder i tilfelle den andre er ugrei. Og nei, jeg stoler ikke på «hunden min er bare snill». Hun får heller leke med sine hundevenner. Derfor benytter vi oss som regel av den båndtvangfrie perioden på steder hvor vi ikke altfor ofte møter på andre løse hunder (for det meste i skogen). Dette er mitt synspunkt. Min venninne synes det er viktig at hennes hund er løs og får løpt fra seg og synes ikke det er like problematisk at den tar en tur innom andres hager eller bort til fremmede mennesker og dyr. Skal ikke si at jeg har rett, men den måten fungerer for oss og vi er generelt ikke til sjenanse for andre. De eneste misfornøyde med denne måten (som har uttrykt det) er de som blir sinte fordi hundene ikke får hilse. 

Ikke meg du spør, men her er hun som regel løs hele skogsturen når det er lov. Fra vi starter turen der skogen grenser til trafikken og tilbake igjen. Kaller henne til meg når jeg ser andre folk eller dyr og hun må gå fot (være ved min venstre legg) til vi har passert. Hun får ikke løpe løs lengre bort fra meg enn at vi ser hverandre, og er alltid nærmere meg enn de vi ser. 

Anonymkode: 2535c...0dd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det kommer an på hvor i Norge du flytter til. 

Det oppleves som om mange på KG (de som er ganske høylytte i allefall) bor i storbyer hvor båndtvang gjelder året rundt. Hva folk sier på nettet representerer ikke virkeligheten, heldigvis!

Her kan hunder gå fritt om de ikke er til bry for andre. Parker kan benyttes til lek, men det er sjeldent det skjer når det er stappfullt med folk. Man viser hensyn til barn og f.eks. personer som er redd/ukomfortable rundt hunder. Dessuten får hundene mer plass å løpe på når det er færre folk tilstede :)  Jeg liker å se på hunder leke i parkene, men samtidig veit jeg hvor fort gjort det er å bli løpt ned😂

Så lenge hunder ikke jager andre dyr og lager kaos så bryr jeg meg ikke om de er løse. Jeg syns livet som hund og hundeeier blir altfor kjipt om de alltid må holdes i bånd!

Jeg følger forøvrig båndtvangen grunnet beitedyr, og skogen er uansett altfor populær om sommeren til at jeg gidder å la hunden gå løs. Er det ikke mennesker, så er det hoggorm. Jeg lar dog hunden løpe løs på eiendommen når jeg/familien er utendørs

Anonymkode: 98d24...d7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns bare det er skikkelig ekkelt å lese ting folk skriver på forum og sånn. Leser jo kommentarer som "om jeg ser en hund som ikke går i bånd, selv utenom båndtvangen, så skyter jeg den tvert" når man leser forum på nettet.

Her går hunder fritt hele tiden, de hilser på andre hunder, de leker med ball i parken, snuser rundt, og det er minimalt med angrep eller aggresjon. Jeg har bodd her i sju år og hatt hund i fire og har aldri opplevd snev av krangling eller aggresjon blant hunder, mens på norske forum virker det som om folk tror at alle hunder automatisk går til angrep umiddelbart om båndet fjernes.

Jeg vet liksom ikke om KG er det virkelige Norge eller om de fleste nordmenn bare hater hunder😅 For om det er tilfelle, må jeg revurdere å flytte hjem igjen.

I Norge når det ikke er båndtvang, kan man ha hunden sin løs. Men, man må likevel ha kontroll på den. Hunden skal ikke være til sjenanse for andre dyr, mennesker og trafikk. Det betyr at man ikke skal la hunden løpe opp til folk og andre hunder. Har man ikke nok kontroll på hunden til at man kan hindre den fra å løpe bort til folk og dyr, må man ha den i bånd. Du trenger ikke å gå langt opp i skogen for å ha hunden løs så lenge hunden holder seg nær deg, holder seg unna folk og dyr, og kommer når du ber han om det. Du kan benytte parker, tomme fotballbaner osv for lek så lenge det ikke er fullt. 

Personlig har jeg hatt fryktelig mange dårlige erfaringer med løse hunder her jeg bor. Hver vinter blir jeg og mine to hunder løpt ned av løse hunder som, i følge eierne, er bare snille og vennlige når de i realiteten er ekstremt uhøflige i hvordan de kommer bort og nekter å respektere signalene til hundene de overfaller. To ganger har vi bokstavelig talt havnet i gjørma etter å ha blitt kræsja inn i, og i ett av de tilfellene gikk jeg hjem med hoven underleppe. Én av mine ble reaktiv etter alt for mange slike møter. På 6 år har vi kun møtt én løs hund som faktisk leste kroppsspråket til mine hunder på god avstand, så at de ikke ønsket en interaksjon, og snudde rumpa til og trasket vekk istedenfor å komme bort.

Jeg har ikke noe imot løse hunder så lenge de er under kontroll, og spesielt om eieren tar hensyn og viser at hunden er under kontroll for oss som har hatt alt for mange dårlige erfaringer med løse hunder.

Anonymkode: 7f3a8...a15

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes dette praktiseres veldig ulikt blant hundeeiere. Noen har fri flyt uten bånd utenom båndtvangen (og noen også under båndtvangsperioden), mens andre kjører frihet under ansvar. Så her vil du nok kunne få en del ulike svar. 

Personlig setter jeg pris på at løse hunder ikke kommer bort til min (kanskje løse) hund og meg uten at det er spurt om de kan hilse. Hun oppsøker ikke andre hvis hun ikke får lov, oppfører seg pent og kunne egentlig gått løs omtrent overalt. Dessverre er det veldig mange andre løse hunder uten god innkalling som skaper utrygge situasjoner for oss begge. Jeg er redd for ukjente hunder, særlig løse, og ønsker derfor ikke at de kommer bort til oss. Hunden min er i tillegg ofte den minste i møte med andre hunder, så jeg ønsker ikke å risikere at hun får hilse på ukjente hunder i tilfelle den andre er ugrei. Og nei, jeg stoler ikke på «hunden min er bare snill». Hun får heller leke med sine hundevenner. Derfor benytter vi oss som regel av den båndtvangfrie perioden på steder hvor vi ikke altfor ofte møter på andre løse hunder (for det meste i skogen). Dette er mitt synspunkt. Min venninne synes det er viktig at hennes hund er løs og får løpt fra seg og synes ikke det er like problematisk at den tar en tur innom andres hager eller bort til fremmede mennesker og dyr. Skal ikke si at jeg har rett, men den måten fungerer for oss og vi er generelt ikke til sjenanse for andre. De eneste misfornøyde med denne måten (som har uttrykt det) er de som blir sinte fordi hundene ikke får hilse. 

Ikke meg du spør, men her er hun som regel løs hele skogsturen når det er lov. Fra vi starter turen der skogen grenser til trafikken og tilbake igjen. Kaller henne til meg når jeg ser andre folk eller dyr og hun må gå fot (være ved min venstre legg) til vi har passert. Hun får ikke løpe løs lengre bort fra meg enn at vi ser hverandre, og er alltid nærmere meg enn de vi ser. 

Anonymkode: 2535c...0dd

TS her.

Jeg har absolutt IKKE synspunktet med at "hunder må få hilse". Jeg setter alltid min i bånd om jeg ser en annen hund i bånd her borte i tilfelle hun skulle finne på å lukte på den andre, og for den andre hunden og eierens trygghet. Jeg syns absolutt ikke hunder skal inn i andres hager. Jeg forstår at hundeeiere har ansvar for at andre føler seg trygge.

Men er det såpass i Norge at en hund som bare går rundt og snuser litt i skogen må settes i bånd bare man ser et annet menneske, ellers kan man risikere å få masse kjeft? Eller går det greit at hunder snuser rundt i skogen uten bånd selv om man møter et og annet menneske på tur? Dette er det nok umulig å svare på da, folk kan jo kjefte for alt mulig 😅

Jeg tror kanskje jeg er litt farget av at det omtrent ikke finnes skog her jeg bor, så i de få skogområdene som finnes, er det alltid masse folk og hunder. Dermed blir det nesten umulig å gå en tur der man aldri møter noen. Jeg vet jo at Norge er helt annerledes der, og det er noe av det jeg virkelig savner.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror det kommer an på hvor i Norge du flytter til. 

Det oppleves som om mange på KG (de som er ganske høylytte i allefall) bor i storbyer hvor båndtvang gjelder året rundt. Hva folk sier på nettet representerer ikke virkeligheten, heldigvis!

Her kan hunder gå fritt om de ikke er til bry for andre. Parker kan benyttes til lek, men det er sjeldent det skjer når det er stappfullt med folk. Man viser hensyn til barn og f.eks. personer som er redd/ukomfortable rundt hunder. Dessuten får hundene mer plass å løpe på når det er færre folk tilstede :)  Jeg liker å se på hunder leke i parkene, men samtidig veit jeg hvor fort gjort det er å bli løpt ned😂

Så lenge hunder ikke jager andre dyr og lager kaos så bryr jeg meg ikke om de er løse. Jeg syns livet som hund og hundeeier blir altfor kjipt om de alltid må holdes i bånd!

Jeg følger forøvrig båndtvangen grunnet beitedyr, og skogen er uansett altfor populær om sommeren til at jeg gidder å la hunden gå løs. Er det ikke mennesker, så er det hoggorm. Jeg lar dog hunden løpe løs på eiendommen når jeg/familien er utendørs

Anonymkode: 98d24...d7f

Takk for svar! Har tenkt å flytte ganske langt ut på landet. Er skikkelig lei av storbyen, og de norske skogene er noe av grunnen til at jeg vil flytte hjem.

Jeg har en labrador som ikke bryr seg spesielt om andre dyr og mennesker, men veldig sjelden får hun lyst til å lukte på en annen hund eller bli med på å leke med ball om hun ser en annen hund som leker med det. Derfor setter jeg henne i bånd om jeg ser andre hunder i bånd. Men hvordan skal man vise ekstra hensyn til folk som er redde for hund? De går jo ikke rundt med skilt 😅 Derfor lurer jeg på om jeg bør kalle henne inn og sette henne i bånd bare jeg ser et annet menneske i skogen (hun går aldri bort til mennesker med mindre de har godbiter og ber henne komme bort).

Båndtvangen har jeg selvsagt tenkt å følge, men blir nok å gjerde inn min fremtidige hage for å få litt boltreplass ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er ikke det at jeg tror alle hunder går til angrep... Jeg stoler ikke på folk til å ha hunden under kontroll, bare forrige uke ble hunden min angrepet av en svær hund som gikk løs. Eier sto og ropte masse, men den hunden var dedikert på å ta min. Jeg på 50 kg måtte plutselig røske vekk en hund som veide like mye som meg. Hadde ikke hatt sjans om den plutselig gikk for meg i stedet. 

Dette er langt fra første gang heller. Så jeg er svært skeptisk til å ha hunder løs, spesielt om man bor i et nabolag/boligfelt/byen.

Anonymkode: 38b19...4f8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stor hund må du ta noe mer hensyn til dette enn med liten. Folk er mer redd større hunder rett og slett, selv om du har kontroll og hunden er lydig.

Flere steder er det normen å bryte båndtvangen og drite i andre, med løse hunder som løper til fremmede mennesker og andre hunder året rundt. Vi har selv flyttet fra en sånn plass til et annet sted med en helt annen hundekultur og her opplever vi ikke dette, de hundene som er løse har innkalling og den blir brukt av eierne, og de fleste bruker bånd. Så det finnes ingen fasit på dette, anbefaler at du undersøker litt for området før du velger å bosette deg et sted om mulig, selv ønsker jeg aldri på nytt å bo et sted der frislipp uten kontroll er det vanlige hvertfall (potensielt farlig når man selv går med to sterke hunder og det plutselig løper etpar hunder til som ønsker å lage bråk). 

Anonymkode: 7b617...524

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her.

Jeg har absolutt IKKE synspunktet med at "hunder må få hilse". Jeg setter alltid min i bånd om jeg ser en annen hund i bånd her borte i tilfelle hun skulle finne på å lukte på den andre, og for den andre hunden og eierens trygghet. Jeg syns absolutt ikke hunder skal inn i andres hager. Jeg forstår at hundeeiere har ansvar for at andre føler seg trygge.

Men er det såpass i Norge at en hund som bare går rundt og snuser litt i skogen må settes i bånd bare man ser et annet menneske, ellers kan man risikere å få masse kjeft? Eller går det greit at hunder snuser rundt i skogen uten bånd selv om man møter et og annet menneske på tur? Dette er det nok umulig å svare på da, folk kan jo kjefte for alt mulig 😅

Jeg tror kanskje jeg er litt farget av at det omtrent ikke finnes skog her jeg bor, så i de få skogområdene som finnes, er det alltid masse folk og hunder. Dermed blir det nesten umulig å gå en tur der man aldri møter noen. Jeg vet jo at Norge er helt annerledes der, og det er noe av det jeg virkelig savner.

Takk for svar! Har tenkt å flytte ganske langt ut på landet. Er skikkelig lei av storbyen, og de norske skogene er noe av grunnen til at jeg vil flytte hjem.

Jeg har en labrador som ikke bryr seg spesielt om andre dyr og mennesker, men veldig sjelden får hun lyst til å lukte på en annen hund eller bli med på å leke med ball om hun ser en annen hund som leker med det. Derfor setter jeg henne i bånd om jeg ser andre hunder i bånd. Men hvordan skal man vise ekstra hensyn til folk som er redde for hund? De går jo ikke rundt med skilt 😅 Derfor lurer jeg på om jeg bør kalle henne inn og sette henne i bånd bare jeg ser et annet menneske i skogen (hun går aldri bort til mennesker med mindre de har godbiter og ber henne komme bort).

Båndtvangen har jeg selvsagt tenkt å følge, men blir nok å gjerde inn min fremtidige hage for å få litt boltreplass ute.

Ja, det er normal folkeskikk å vise andre at du har kontroll over hunden når de nærmer seg så de slipper å måtte passere dere med hjertet i halsen. Spesielt når du har står hund.

Selv har jeg min mye løs utenfor båndtvangen, hunden sladrer når det nærmer seg mennesker og må alltid på plass når de passerer og får da belønning.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan ha din hund løs uten at den går bort til andre hunder og ikke er interessert i andre mennesker...

Men om den går løs og dy MÅ ta den i bånd når du ser andre hunder etc...for at du ikke kan kontrollere din hund går over til andre hunder...da har du den bånd heke tiden 

Samme i skogen...om du går løs med hunden kan det være at du møter andre hunder som ikke bør møte din løse hund ( igjen om den er lært til å holde seg inntil deg og ikke vise noe interesse for andre hun og er det greit å gå løs)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifht båndtvang så kommer det an på hvor du skal bo. Forskjellige kommuner, forskjellige regler. Her er det båndtvang i byen og tett bebygde strøk, året rundt. Samme i marka rundt/rett utenfor byen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på landet og her går rolige, godt oppdratte hunder løs utenfor båndtvangsperioden. Blir bare irriterte hvis hunden kommer bort til barna, og eier ikke bryr seg om å sette den i bånd. Ellers ingen som er sure nei. Ei heller som blir irriterte fordi hunden vil hilse på andre hunder, bortsett fra hvis den viser aggressivitet selvfølgelig. I skogen og på fjellet kan du la hunden løpe fritt, også ellers hvor folk ikke befinner seg i store mengder.

Anonymkode: 25b40...c4d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunden løs og om sommeren når det er båndtvang går den i langline. Det vil alltid være noen som reagerer på dette, stygge kommentarer har forekommet (enda hunden min går ved fot og har et tettere og strammere bånd sånn sett til meg enn en hvilken som helst flexiline). Trusler om vold fra irriterte sykkelister har forekommet f.eks. Men går jeg med bånd blir de irriterert over det også da båndet er i veien for kondomdraktene, så en kan ikke gjøre alle til lag uansett.

Det vil alltid være noen som slenger med leppa og det virker som at det i de 10 siste årene er blitt en innstramming og noen knapt tåler å se en hund lengre og vertfall om den ikke går i stram line. Men der jeg går er vi en del hundeeiere som har hunden løs og de aller fleste reagerer ikke på dette men lar oss være ifred slik vi lar andre både med og uten hund og med og uten bånd være iferd.

Anonymkode: 1dc07...501

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta det helt rolig. Noen nordmenn vil alltid være hysterikere, men ikke de fleste heldigvis. Høres ut som du er mer enn nok bevisst på hva du driver med. Da tipper jeg hunden din er relativt trygg i topplokket sitt også..

Viltnemda kan du imidlertid treffe på. Noen utviser sunt skjønn, andre ikke.. Jeg har truffet førstnevnte.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hunden løs og om sommeren når det er båndtvang går den i langline. Det vil alltid være noen som reagerer på dette, stygge kommentarer har forekommet (enda hunden min går ved fot og har et tettere og strammere bånd sånn sett til meg enn en hvilken som helst flexiline). Trusler om vold fra irriterte sykkelister har forekommet f.eks. Men går jeg med bånd blir de irriterert over det også da båndet er i veien for kondomdraktene, så en kan ikke gjøre alle til lag uansett.

Det vil alltid være noen som slenger med leppa og det virker som at det i de 10 siste årene er blitt en innstramming og noen knapt tåler å se en hund lengre og vertfall om den ikke går i stram line. Men der jeg går er vi en del hundeeiere som har hunden løs og de aller fleste reagerer ikke på dette men lar oss være ifred slik vi lar andre både med og uten hund og med og uten bånd være iferd.

Anonymkode: 1dc07...501

Hvorfor sperrer du veien for "kondomdraktene" med hunden din og båndet?

Anonymkode: eb03e...e02

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder bør alltid være i bånd. Jeg har sett hunder som går løse gå til angrep mange ganger. Av og til er de bare lekne, men ofte aggressive. Jeg synes det er svært ubehagelig om en hund jeg aldri har sett før kommer løpende mot meg i full fart og eieren i visse tilfeller kan være flere kilometer unna (ja, det har jeg opplevd). Ikke minst er det svært skremmende for barn når en hund som er større enn dem blir for pågående.

Anonymkode: cb635...f3b

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hunder bør alltid være i bånd. Jeg har sett hunder som går løse gå til angrep mange ganger. Av og til er de bare lekne, men ofte aggressive. Jeg synes det er svært ubehagelig om en hund jeg aldri har sett før kommer løpende mot meg i full fart og eieren i visse tilfeller kan være flere kilometer unna (ja, det har jeg opplevd). Ikke minst er det svært skremmende for barn når en hund som er større enn dem blir for pågående.

Anonymkode: cb635...f3b

Nei, men man skal følge loven og det er ikke tillatt at hunder løper mot andre folk eller dyr som ikke ønsker dette. Har man ikke denne kontrollen skal hunden være i bånd ifølge loven.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...