AnonymBruker Skrevet 23. september #21 Del Skrevet 23. september Roci skrev (11 timer siden): Hvis du velger en fuktighetskrem uten solfaktor, kan du bruke den både morgen og kveld. Personlig mener jeg at man bør velge en separat solkrem, fordi man sjelden bruker tilstrekkelig menge fuktighetskrem for å få den beskyttelsesfaktoren som står på forpakningen. Nå finnes det mange gode solkremer på markedet som ikke blir fete/klissete/blanke og fungerer godt under sminke også. Når vi vet at ubeskyttet UV-eksponering er den viktigste årsaken til for tidlig hudaldring, så er det et poeng å bruke solkrem mesteparten av året, hvis man vil unngå dette. Man kan fint kombinere produkter fra ulike merker. En hudpleierutine for deg kan f.eks. se slik ut: Morgen: Rens med kroppstemperert vann (det er ikke nødvendig med rens om morgenen dersom du renset godt kvelden før). Serum med antioksidanter, f.eks. C-vitamin Fuktighetskrem Solkrem Kveld: Rens med renseprodukt Eksfoliering med syre (melkesyre eller glycolsyre) 1-2 kvelder i uka Et retinoidprodukt 1 kveld i uka i 4-6 uker, deretter 2 kvelder i uka 4-6 uker osv. til du tåler å bruke det hver kveld. Fuktighetskrem (hver kveld) Etterhvert som du er kommet i gang med aktive ingredienser som syrer og retinoid, bør du uansett ha èn kveld i uka der du gir huden en pause og eventuelt har litt ekstra fokus på fukt med f.eks. en fuktmaske. Huden kan ofte få et litt økt fuktbehov når man innfører aktive ingredienser i hudpleierutinen sin. Her er et greit skjema å følge når man introduserer aktive ingredienser i hudpleierutinen: https://www.heltkrem.no/rutine/scqwhrv2un0fal2x9hf42f901ryilo. Husk at dersom huden føles «rå», rød, irritert, har røde flekker, virker å være i ubalanse, man får irriterte og røde porer eller utslett, er dette et tegn på en svekket hudbarriere. Ta et steg tilbake, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser. Produktforslag budsjettvariant: Morgen: Fuktighetskrem: CeraVe Moisturizing Lotion - inneholder niacinamide (vitamin B3), et antioksidant som bl.a. bidrar til å styrke hudens naturlige beskyttelsesbarriere, og ceramider, som er naturlige, hudidentiske fettsyrer som opprettholder fuktbalansen i huden. C-vitaminserum: Garnier SkinActive Vitamin C10% Night Serum - et bra serum med gode ingredienser, inneholder verken alkohol, eteriske oljer eller parfyme, men 10% ascorbinsyre, som er den mest effektive formen for C-vitamin. Eller COSRX The Vitamin C13 Serum som har en litt høyere konsentrasjon av ascorbinsyre, og også gode ingredienser. Solkrem: Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics - en lett solkrem med faktor 50 som ikke blir fet og klissete, og egner seg godt under sminke. Kveld: Rens: Lumène Oat Milk Oil Cleanser - en mild, fuktighetsbevarende og samtidig effektiv rens som også fjerner sminke, så lenge den ikke er vannfast. Eksfoliering: The Ordinary Glycolic Acid 7% Exfoliation Toner, som egner seg bra for deg som ikke har brukt syrer tidliger, men ikke har sensitiv hud. Retinoid: The Ordinary Retinol 0,2% in Squalane - et godt og rimelig serum for å starte med retinol. Serumet er oljebasert, så om du ikke liker teksturen, kan du forsøke Cosrx The Retinol 0,3% Cream, som har en kremkonsistens. Fuktighetskrem: Samme som morgen Produktforslag litt dyrere: Morgen: C-vitaminserum: Timeless Skin Care 10% Vitamin C + E Ferulic Acid Serum - et svært bra serum med gode ingredienser og ascorbinsyre. Fuktighetskrem: Ole Henriksen Strenght Trainer Peptide Boost Moisturizer - rett og slett den beste fuktighetskremen jeg har prøvd! Jeg er en del eldre enn deg og har kombinert hud, men denne skal passe for de fleste hudtypene. Gir masse god fukt uten å kjennes fet, og styrker hudbarrieren. En annen god fuktighetskrem med peptider er Elementrè Lifting Cream. Solkrem: Korres Red Grape Daily Sunscreen Face Cream Spf 50 - en god, ikke-fet solkrem som beskytter godt mot pigmenteringer. Kveld: Rens: Etter min mening er det helt unødvendig å bruke masse penger på rens, men om du ønsker en rens som kjennes litt mer luksuriøs ut enn den fra Lumène, er La Roche-Posay Toleriane Dermo Cleanser et nydelig produkt. Eksfoliering: Elementrè Exfoliating Night Gel - inneholder en kombinasjon av 8% glycolsyre, 3,3% melkesyre og 0,2% salicylsyre eller Paula's Choice Resist Advanced Smoothing Treatment 10% AHA, som i likhet med Exfoliating Night Gel inneholder en kombinasjon av AHA (bl.a. melkesyre og glycolsyre) og BHA. Retinoid: Boots No 7 Pure Retinol 0,3% Night Concentrate, som er et retinolserum eller Medik8 Crystal Retinal 3 som inneholder retinaldehyd/retinal. Retinaldehyd er ett steg nærmere tretinoin på konverterteringsskalaen (både retinol og retinaldehyd virker ved at de omdannes til ren a-vitaminsyre, dvs. tretinoin, på huden.) og derfor mer effektivt. Merk at retinaldehyd er effektivt i mye lavere konsentrasjoner enn retinol, slik at en konsentrasjon på rundt 0,05% tilsvarer 0,2-0,3% retinol. Begge er gode produkter for begynnere. Fuktighetskrem: Samme som morgen. Håper dette kan være til hjelp, send meg gjerne DM om du lurer på noe Roci skrev (11 timer siden): Et godt og rimelig produkt som var mitt første møte med syreeksfoliering, er The Ordinary Glycolic Acid 7% Exfoliating Toner. Jeg vil også anbefale de produktene som jeg foreslår til AB over her, nemlig Elementrè Exfoliating Night Gel og Paula's Choice Resist Advanced Smooting Treatment 10% AHA, fordi de inneholder en kombinasjon av AHA og BHA, og dermed egner seg spesielt godt til kombinert hud. Jeg bruker selv den fra Elementrè, og er svært fornøyd (jeg har voksen kombinasjonshud) Fantastisk! 😃 Takk🙏 Anonymkode: d53be...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 23. september #22 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du gir veldig gode tips, og kan mye mer enn meg. Jeg bruker hudsminke, så er et punkt her som ikke fungerer for meg. Jeg må rense morgen, ellers blir ikke underlaget for nye produkter og sminke godt nok. Men bruker da alltid en mild kremrens som jeg jobber godt inn i dusjen. Og så en toner. Om jeg skal være hjemme og sminkefri er jeg enig; lunkent vann fungerer fint. Anonymkode: 0e716...6a1 Hvis det fungerer for deg å bruke et renseprodukt om morgenen og du ikke opplever at huden blir dehydrert eller tørr av det, så er det selvsagt ingen ting i veien for det🙂 Hudpleie er så individuelt, så uansett tips og råd, må man alltid kjenne på hva som passer en selv🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 23. september #23 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Fantastisk! 😃 Takk🙏 Anonymkode: d53be...193 Bare hyggelig, håper du finner et produkt du liker og som fungerer for deg😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #24 Del Skrevet 24. september Roci skrev (På 23.9.2024 den 9.49): Det er ikke tvil om at kosthold, frisk luft og aktivitet har betydning, men man skal heller ikke se bort fra at man har vunnet i genlotteriet om man har en problemfri hud og ikke trenger annet enn fukt, rens og solkrem Selv "oppdaget" jeg god hudpleie for alvor i 40-årene, og fikk betraktelig bedre hudkvalitet og finere hud da jeg innførte syreeksfoliering, antioksidanter og retinoider, og klarte å fuktbalansere den kombinerte, fuktfattige huden min. Jeg har ikke vunnet noe som helst i genlotteriet, tvert i mot har jeg hatt gusten og ikke så flott hud. Bruker faktisk ikke solkrem, kun rens og fuktighetskrem. Anonymkode: b9b2a...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 24. september #25 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke vunnet noe som helst i genlotteriet, tvert i mot har jeg hatt gusten og ikke så flott hud. Bruker faktisk ikke solkrem, kun rens og fuktighetskrem. Anonymkode: b9b2a...c4a Det viktigste er uansett at du har funnet noe som fungerer for deg Gusten hud kan jo skyldes manglende fukt, så da vil tilførsel av fukt utgjøre en forskjell. Av ren nysgjerrighet - hvorfor bruker du ikke solkrem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #26 Del Skrevet 24. september Roci skrev (2 timer siden): Det viktigste er uansett at du har funnet noe som fungerer for deg Gusten hud kan jo skyldes manglende fukt, så da vil tilførsel av fukt utgjøre en forskjell. Av ren nysgjerrighet - hvorfor bruker du ikke solkrem? Gusten hud kan av flere ting, men hos meg så er det helt klart kosthold som har spilt den viktigste rollen. Mye sunt fett fra animalske kilder, bort med frøoljer, korn, UP mat, etc, og huden er noe helt annet. Bruker solkrem kun hvis jeg vet at jeg skal oppholde meg timesvis i solen uten mulighet for skygge, dvs det skjer ikke særlig ofte. Solkrem til daglig året rundt ser jeg ingen behov for. Anonymkode: b9b2a...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 24. september #27 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Gusten hud kan av flere ting, men hos meg så er det helt klart kosthold som har spilt den viktigste rollen. Mye sunt fett fra animalske kilder, bort med frøoljer, korn, UP mat, etc, og huden er noe helt annet. Bruker solkrem kun hvis jeg vet at jeg skal oppholde meg timesvis i solen uten mulighet for skygge, dvs det skjer ikke særlig ofte. Solkrem til daglig året rundt ser jeg ingen behov for. Anonymkode: b9b2a...c4a Ja, kosthold kan ha stor betydning Jeg har selv noe solskadet hud etter litt uforsiktig soling da jeg var yngre og har lett for å få pigmentflekker i ansiktet, og bruker derfor solkrem fra mars til oktober. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #28 Del Skrevet 24. september Roci skrev (6 minutter siden): Ja, kosthold kan ha stor betydning Jeg har selv noe solskadet hud etter litt uforsiktig soling da jeg var yngre og har lett for å få pigmentflekker i ansiktet, og bruker derfor solkrem fra mars til oktober. Jeg merker at jeg tåler solen mye bedre når jeg spiser riktig. Måtte være veldig forsiktig i solen før, jeg har lys og fregnete hud Anonymkode: b9b2a...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå