AnonymBruker Skrevet 14. september #1 Del Skrevet 14. september Jeg bikker straks 40, og det siste året har det begynt å synes på huden. Noen linjer i panna og antydning til smilerynker. Jeg har aldri brukt spesielt mye produkter, kun rens og fuktighetskrem. Men burde nok bli flinkere. Har normal hud, ikke tørr og ikke oljete. Ingen urenheter, men kanskje litt store porer. Noen anbefalinger til «eldrende» hud? Jeg trenger egentlig alt. Som helst ikke koster skjorta 😬 Anonymkode: 4276b...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #2 Del Skrevet 14. september Mitt beste tips er Locobase Repair fra apotek. Jeg smører denne på begynnende linjer i panna og i øyekroken. Begynnende rynker har stoppet opp eller blitt mindre. Kremen er ikke egentlig en «rynkekrem», men for meg og min familie hjelper den både mot psoriasis, brannsår, kuldeeksem og rynker. På resten av huden bruker jeg produkter fra Weleda. Veldig fornøyd med disse. I utgangspunktet hadde jeg sensitiv hud som kunne bli både tørr og kvisete. Anonymkode: 88531...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scherbatsky Skrevet 14. september #3 Del Skrevet 14. september Det beste for å få hud til å se friskere ut er tilstrekkelig med fukt. Legg til et serum som f.eks Medik8 Liquid Peptides (eller noe annet med peptider eller evt vitamin C), en fukttoner for litt ekstra fukt ("plump" hud ser freshere ut, jeg liker Klairs sin Unscented) og husk en god solkrem når du er ute! Du kan selvfølgelig også tenke på å bruke retinoid (retinol, retinal) og kan bytte på å bruke dette og serum annenhver dag f.eks. Eksfoliering kan også hjelpe på (fjerner døde hudceller). Bare husk å starte forsiktig. Jeg synes også huden min føles friskere når jeg masserer den litt. Noen gjør gua sha, jeg bruker bare hendene enn så lenge og det funker også (og er gratis). En kjapp liten runde gjør jeg bare for å massere (jeg gjør det mens jeg har på rens på kvelden, så det tar ikke lang tid), det hjelper både på ømme kjevemuskler og blodsirkulasjon. I tillegg til å bevege seg litt, frisk luft, god mat og å ikke røyke eller drikke for mye alkohol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 14. september #4 Del Skrevet 14. september (endret) Her er min rutine 🪷🌿 Solkrem Granactive retinoid/ Retinol Cosrx sneglslim C vitamin Hjemmelaget oljeblanding: Castor oil/black seed oil/rosehip oil/frankincense oil CeraVe hydrating cleanser Derma roller Infra red light Face yoga Tilskudd: Collagen peptides Hyaluronic acid B3 De viktigste tingene er: Solkrem hver dag Granactive retinoid/retinol Derma roller Endret 14. september av Magrat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #5 Del Skrevet 15. september Dette fungerer best for min hud. Morgen; mild kremrens, c-vit serum (niacniamid) lett dagkrem, eller solkrem (jeg velger en av delene, ellers opplever jeg for mye produkter under sminke) Kveld hver dag; dobbelrens (olje+rens). Mandag og torsdag; retinol og krem med peptider. Tirsdag og fredag; Syrepeeling (AHA/BHA)+olje. Onsdag og Søndag; niacinamide, olje, fuktmaske. Lørdag; toner og lett fuktighetskrem. Så kan jeg variere en del avhengig av sesong, og hvordan huden er. Mange rutiner legger opp til for mange produkter på en gang, jeg opplever da mindre effekt, derfor variasjonen gjennom uka. Anonymkode: 0e716...6a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #6 Del Skrevet 15. september Magrat skrev (9 timer siden): Her er min rutine 🪷🌿 Solkrem Granactive retinoid/ Retinol Cosrx sneglslim C vitamin Hjemmelaget oljeblanding: Castor oil/black seed oil/rosehip oil/frankincense oil CeraVe hydrating cleanser Derma roller Infra red light Face yoga Tilskudd: Collagen peptides Hyaluronic acid B3 De viktigste tingene er: Solkrem hver dag Granactive retinoid/retinol Derma roller Har du fått bra effekt fra Infra red light? Jeg har lyst til å prøve, men er usikker på om det er verdt det. Bruker allerede derma roller jeg også og får fin effekt fra den. Synes du det er verdt å legge til red light også? Anonymkode: 49337...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 15. september #7 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg bikker straks 40, og det siste året har det begynt å synes på huden. Noen linjer i panna og antydning til smilerynker. Jeg har aldri brukt spesielt mye produkter, kun rens og fuktighetskrem. Men burde nok bli flinkere. Har normal hud, ikke tørr og ikke oljete. Ingen urenheter, men kanskje litt store porer. Noen anbefalinger til «eldrende» hud? Jeg trenger egentlig alt. Som helst ikke koster skjorta 😬 Anonymkode: 4276b...66d Først av alt vil jeg si at du er heldig som har normal hud uten noen spesifikke problemer, så det viktigste tenker jeg er å vedlikeholde den gode hudkvaliteten med fukt, solbeskyttelse og rens. For "anti-age"- pleie kan du legge til en skånsom syreeksfoliering èn kveld i uka, og du kan begynne med et retinoid for å redusere og forebygge rynker. Mange opplever også god effekt av et serum med antioksidanter som C--vitamin og/eller niacinamide (en form av vitamin B). Eksfoliering hjelper huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går langsommere etterhvert som vi blir eldre. Man skulle kanskje ikke tro det, men syreeksfoliering er faktisk skånsommere enn fysisk eksfoliering, fordi man unngår å skrubbe huden. Man får også en jevnere eksfoliering med syrer, da disse fungerer ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder de døde hudcellene sammen. Eksfoliering gjør at huden framstår friskere, klarere og glattere, og hjelper andre pleiende produkter og ingredienser til å trekke bedre inn i huden. Retinoider fungerer kort forklart ved å stimulere hudens cellefornyelse og produksjon av kollagen og elastin, naturlige prosesser som også går langsommere etterhvert som vi blir eldre. Antioksidanter bidrar bl.a. til å styrke og beskytte huden mot frie radikaler som kan føre til framskyndet hudaldring, og gir en jevnere og klarere hudtone. Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker pr i dag, men om du ønsker, kommet jeg gjerne med produktforslag i ønsket prisklasse😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 15. september #8 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du fått bra effekt fra Infra red light? Jeg har lyst til å prøve, men er usikker på om det er verdt det. Bruker allerede derma roller jeg også og får fin effekt fra den. Synes du det er verdt å legge til red light også? Anonymkode: 49337...cc2 Vet ikke hvor stor effekt det har på akkurat rynkene. Det må jeg lese mer vitenskapelige artikler om. Men det har så mange andre positive effekter på helsen, så jeg anbefaler det uansett ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #9 Del Skrevet 19. september Tretinoin, god SPF og god fuktighetskrem er det jeg først ville kjøpt. Anonymkode: 7d21f...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #10 Del Skrevet 19. september Roci skrev (På 15.9.2024 den 14.50): Først av alt vil jeg si at du er heldig som har normal hud uten noen spesifikke problemer, så det viktigste tenker jeg er å vedlikeholde den gode hudkvaliteten med fukt, solbeskyttelse og rens. For "anti-age"- pleie kan du legge til en skånsom syreeksfoliering èn kveld i uka, og du kan begynne med et retinoid for å redusere og forebygge rynker. Mange opplever også god effekt av et serum med antioksidanter som C--vitamin og/eller niacinamide (en form av vitamin B). Eksfoliering hjelper huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går langsommere etterhvert som vi blir eldre. Man skulle kanskje ikke tro det, men syreeksfoliering er faktisk skånsommere enn fysisk eksfoliering, fordi man unngår å skrubbe huden. Man får også en jevnere eksfoliering med syrer, da disse fungerer ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder de døde hudcellene sammen. Eksfoliering gjør at huden framstår friskere, klarere og glattere, og hjelper andre pleiende produkter og ingredienser til å trekke bedre inn i huden. Retinoider fungerer kort forklart ved å stimulere hudens cellefornyelse og produksjon av kollagen og elastin, naturlige prosesser som også går langsommere etterhvert som vi blir eldre. Antioksidanter bidrar bl.a. til å styrke og beskytte huden mot frie radikaler som kan føre til framskyndet hudaldring, og gir en jevnere og klarere hudtone. Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker pr i dag, men om du ønsker, kommet jeg gjerne med produktforslag i ønsket prisklasse😊 Jeg er ikke ts men har lignende problemstilling. Er et par år yngre (36) og det er på tide å oppgradere hudpleierutine på lik linje med ts. Syns det høres fornuftig ut med sånn eksfoliering og da kanskje ha serum og dagkrem til? Nattkrem også eller er det unødvendig? Bør alt være i samme serie/merke? Hvilke spesifikke produkter ville du anbefalt, feks ett rimelig alternativ og et dyrere? Anonymkode: 8add8...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #11 Del Skrevet 22. september Snart 50 år, og jeg sverger til kosthold, hydrering, aktivitet, og frisk luft. Jeg bruker hudpleie også, men ikke noe utover rens og fuktighetskrem. Bruker gode produkter, Dr Schrammek og Dermalogica. Utrolig hvor godt huden har hatt det av å kutte ut ultraprossesert mat, junk og mat med mye stivelse. Anonymkode: b9b2a...c4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #12 Del Skrevet 22. september Bruker vann og en mild rens. En gang i uka bruker jeg en skrubbekrem. Ingen problemer med huden. Skjønner ikke halvparten av ordene her engang, men er meget imponert over den mirakelkuren som helbreder alt på bildet over her 😂😂 Anonymkode: 6904c...b5c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #13 Del Skrevet 22. september Retinol og vitamin c serum + en fuktighetskrem og rens tilpasset din hudtype. Og selvsagt solfaktor. the ordinary har billige produkter men aldri brukt selv. Jeg bruker skinceuticals vitamin c og redness serum + fuktighetskrem og Elixir rens, fuktighetskrem og retinext serum og jeg er veldig fornøyd. Er 44 og har lite rynker/linjer men litt rødlig hud så bruker ikke retinext hver kveld ig blander med hydating cream fra Elixir. Anonymkode: 92fe0...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 23. september #14 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bruker vann og en mild rens. En gang i uka bruker jeg en skrubbekrem. Ingen problemer med huden. Skjønner ikke halvparten av ordene her engang, men er meget imponert over den mirakelkuren som helbreder alt på bildet over her 😂😂 Anonymkode: 6904c...b5c AnonymBruker skrev (16 timer siden): Snart 50 år, og jeg sverger til kosthold, hydrering, aktivitet, og frisk luft. Jeg bruker hudpleie også, men ikke noe utover rens og fuktighetskrem. Bruker gode produkter, Dr Schrammek og Dermalogica. Utrolig hvor godt huden har hatt det av å kutte ut ultraprossesert mat, junk og mat med mye stivelse. Anonymkode: b9b2a...c4a Det er ikke tvil om at kosthold, frisk luft og aktivitet har betydning, men man skal heller ikke se bort fra at man har vunnet i genlotteriet om man har en problemfri hud og ikke trenger annet enn fukt, rens og solkrem Selv "oppdaget" jeg god hudpleie for alvor i 40-årene, og fikk betraktelig bedre hudkvalitet og finere hud da jeg innførte syreeksfoliering, antioksidanter og retinoider, og klarte å fuktbalansere den kombinerte, fuktfattige huden min. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #15 Del Skrevet 23. september Roci skrev (2 minutter siden): Det er ikke tvil om at kosthold, frisk luft og aktivitet har betydning, men man skal heller ikke se bort fra at man har vunnet i genlotteriet om man har en problemfri hud og ikke trenger annet enn fukt, rens og solkrem Selv "oppdaget" jeg god hudpleie for alvor i 40-årene, og fikk betraktelig bedre hudkvalitet og finere hud da jeg innførte syreeksfoliering, antioksidanter og retinoider, og klarte å fuktbalansere den kombinerte, fuktfattige huden min. Det er slik jeg opplever det og. I 20- og 30-årene tenkte jeg knapt på annet enn rens og fukt når det gjaldt hud. men i 40 årene har jeg hatt enorm effekt av hudpleie. Hudtonen er jevnere og mer glødende. Sminken sitter fint, uten tørre/fete partier. Jeg får aldri nupper eller småkviser lenger. Har nå vært på reise noen dager, med kun noen få produkter. Og selv for så kort tid ser jeg en forskjell i hvor mye glød huden har, og hvor jevn hudtonen virker. Har alltid spist veldig sunt, mye grønt, mye sunne fettsyrer, og drikker mye vann. Og merker selvfølgelig også forskjell når dette er på stell. Men god hudpleie tar det til enda et nivå. Anonymkode: 0e716...6a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #16 Del Skrevet 23. september Roci skrev (På 15.9.2024 den 14.50): Først av alt vil jeg si at du er heldig som har normal hud uten noen spesifikke problemer, så det viktigste tenker jeg er å vedlikeholde den gode hudkvaliteten med fukt, solbeskyttelse og rens. For "anti-age"- pleie kan du legge til en skånsom syreeksfoliering èn kveld i uka, og du kan begynne med et retinoid for å redusere og forebygge rynker. Mange opplever også god effekt av et serum med antioksidanter som C--vitamin og/eller niacinamide (en form av vitamin B). Eksfoliering hjelper huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går langsommere etterhvert som vi blir eldre. Man skulle kanskje ikke tro det, men syreeksfoliering er faktisk skånsommere enn fysisk eksfoliering, fordi man unngår å skrubbe huden. Man får også en jevnere eksfoliering med syrer, da disse fungerer ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder de døde hudcellene sammen. Eksfoliering gjør at huden framstår friskere, klarere og glattere, og hjelper andre pleiende produkter og ingredienser til å trekke bedre inn i huden. Retinoider fungerer kort forklart ved å stimulere hudens cellefornyelse og produksjon av kollagen og elastin, naturlige prosesser som også går langsommere etterhvert som vi blir eldre. Antioksidanter bidrar bl.a. til å styrke og beskytte huden mot frie radikaler som kan føre til framskyndet hudaldring, og gir en jevnere og klarere hudtone. Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker pr i dag, men om du ønsker, kommet jeg gjerne med produktforslag i ønsket prisklasse😊 Hei. Kan du nevne en eller flere syreeksfolieringsprodukt som du vil anbefale til denne aldersgruppa? Jeg har kombinert hudtype. Anonymkode: d53be...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 23. september #17 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 22.44): Jeg er ikke ts men har lignende problemstilling. Er et par år yngre (36) og det er på tide å oppgradere hudpleierutine på lik linje med ts. Syns det høres fornuftig ut med sånn eksfoliering og da kanskje ha serum og dagkrem til? Nattkrem også eller er det unødvendig? Bør alt være i samme serie/merke? Hvilke spesifikke produkter ville du anbefalt, feks ett rimelig alternativ og et dyrere? Anonymkode: 8add8...64e Hvis du velger en fuktighetskrem uten solfaktor, kan du bruke den både morgen og kveld. Personlig mener jeg at man bør velge en separat solkrem, fordi man sjelden bruker tilstrekkelig menge fuktighetskrem for å få den beskyttelsesfaktoren som står på forpakningen. Nå finnes det mange gode solkremer på markedet som ikke blir fete/klissete/blanke og fungerer godt under sminke også. Når vi vet at ubeskyttet UV-eksponering er den viktigste årsaken til for tidlig hudaldring, så er det et poeng å bruke solkrem mesteparten av året, hvis man vil unngå dette. Man kan fint kombinere produkter fra ulike merker. En hudpleierutine for deg kan f.eks. se slik ut: Morgen: Rens med kroppstemperert vann (det er ikke nødvendig med rens om morgenen dersom du renset godt kvelden før). Serum med antioksidanter, f.eks. C-vitamin Fuktighetskrem Solkrem Kveld: Rens med renseprodukt Eksfoliering med syre (melkesyre eller glycolsyre) 1-2 kvelder i uka Et retinoidprodukt 1 kveld i uka i 4-6 uker, deretter 2 kvelder i uka 4-6 uker osv. til du tåler å bruke det hver kveld. Fuktighetskrem (hver kveld) Etterhvert som du er kommet i gang med aktive ingredienser som syrer og retinoid, bør du uansett ha èn kveld i uka der du gir huden en pause og eventuelt har litt ekstra fokus på fukt med f.eks. en fuktmaske. Huden kan ofte få et litt økt fuktbehov når man innfører aktive ingredienser i hudpleierutinen sin. Her er et greit skjema å følge når man introduserer aktive ingredienser i hudpleierutinen: https://www.heltkrem.no/rutine/scqwhrv2un0fal2x9hf42f901ryilo. Husk at dersom huden føles «rå», rød, irritert, har røde flekker, virker å være i ubalanse, man får irriterte og røde porer eller utslett, er dette et tegn på en svekket hudbarriere. Ta et steg tilbake, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser. Produktforslag budsjettvariant: Morgen: Fuktighetskrem: CeraVe Moisturizing Lotion - inneholder niacinamide (vitamin B3), et antioksidant som bl.a. bidrar til å styrke hudens naturlige beskyttelsesbarriere, og ceramider, som er naturlige, hudidentiske fettsyrer som opprettholder fuktbalansen i huden. C-vitaminserum: Garnier SkinActive Vitamin C10% Night Serum - et bra serum med gode ingredienser, inneholder verken alkohol, eteriske oljer eller parfyme, men 10% ascorbinsyre, som er den mest effektive formen for C-vitamin. Eller COSRX The Vitamin C13 Serum som har en litt høyere konsentrasjon av ascorbinsyre, og også gode ingredienser. Solkrem: Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics - en lett solkrem med faktor 50 som ikke blir fet og klissete, og egner seg godt under sminke. Kveld: Rens: Lumène Oat Milk Oil Cleanser - en mild, fuktighetsbevarende og samtidig effektiv rens som også fjerner sminke, så lenge den ikke er vannfast. Eksfoliering: The Ordinary Glycolic Acid 7% Exfoliation Toner, som egner seg bra for deg som ikke har brukt syrer tidliger, men ikke har sensitiv hud. Retinoid: The Ordinary Retinol 0,2% in Squalane - et godt og rimelig serum for å starte med retinol. Serumet er oljebasert, så om du ikke liker teksturen, kan du forsøke Cosrx The Retinol 0,3% Cream, som har en kremkonsistens. Fuktighetskrem: Samme som morgen Produktforslag litt dyrere: Morgen: C-vitaminserum: Timeless Skin Care 10% Vitamin C + E Ferulic Acid Serum - et svært bra serum med gode ingredienser og ascorbinsyre. Fuktighetskrem: Ole Henriksen Strenght Trainer Peptide Boost Moisturizer - rett og slett den beste fuktighetskremen jeg har prøvd! Jeg er en del eldre enn deg og har kombinert hud, men denne skal passe for de fleste hudtypene. Gir masse god fukt uten å kjennes fet, og styrker hudbarrieren. En annen god fuktighetskrem med peptider er Elementrè Lifting Cream. Solkrem: Korres Red Grape Daily Sunscreen Face Cream Spf 50 - en god, ikke-fet solkrem som beskytter godt mot pigmenteringer. Kveld: Rens: Etter min mening er det helt unødvendig å bruke masse penger på rens, men om du ønsker en rens som kjennes litt mer luksuriøs ut enn den fra Lumène, er La Roche-Posay Toleriane Dermo Cleanser et nydelig produkt. Eksfoliering: Elementrè Exfoliating Night Gel - inneholder en kombinasjon av 8% glycolsyre, 3,3% melkesyre og 0,2% salicylsyre eller Paula's Choice Resist Advanced Smoothing Treatment 10% AHA, som i likhet med Exfoliating Night Gel inneholder en kombinasjon av AHA (bl.a. melkesyre og glycolsyre) og BHA. Retinoid: Boots No 7 Pure Retinol 0,3% Night Concentrate, som er et retinolserum eller Medik8 Crystal Retinal 3 som inneholder retinaldehyd/retinal. Retinaldehyd er ett steg nærmere tretinoin på konverterteringsskalaen (både retinol og retinaldehyd virker ved at de omdannes til ren a-vitaminsyre, dvs. tretinoin, på huden.) og derfor mer effektivt. Merk at retinaldehyd er effektivt i mye lavere konsentrasjoner enn retinol, slik at en konsentrasjon på rundt 0,05% tilsvarer 0,2-0,3% retinol. Begge er gode produkter for begynnere. Fuktighetskrem: Samme som morgen. Håper dette kan være til hjelp, send meg gjerne DM om du lurer på noe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 23. september #18 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Kan du nevne en eller flere syreeksfolieringsprodukt som du vil anbefale til denne aldersgruppa? Jeg har kombinert hudtype. Anonymkode: d53be...193 Et godt og rimelig produkt som var mitt første møte med syreeksfoliering, er The Ordinary Glycolic Acid 7% Exfoliating Toner. Jeg vil også anbefale de produktene som jeg foreslår til AB over her, nemlig Elementrè Exfoliating Night Gel og Paula's Choice Resist Advanced Smooting Treatment 10% AHA, fordi de inneholder en kombinasjon av AHA og BHA, og dermed egner seg spesielt godt til kombinert hud. Jeg bruker selv den fra Elementrè, og er svært fornøyd (jeg har voksen kombinasjonshud) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #19 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 21.08): Tretinoin, god SPF og god fuktighetskrem er det jeg først ville kjøpt. Anonymkode: 7d21f...6de Har du tips til en god fuktighetskrem? ( pris er irrelevant) Anonymkode: 47b11...82c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #20 Del Skrevet 23. september Roci skrev (9 timer siden): Hvis du velger en fuktighetskrem uten solfaktor, kan du bruke den både morgen og kveld. Personlig mener jeg at man bør velge en separat solkrem, fordi man sjelden bruker tilstrekkelig menge fuktighetskrem for å få den beskyttelsesfaktoren som står på forpakningen. Nå finnes det mange gode solkremer på markedet som ikke blir fete/klissete/blanke og fungerer godt under sminke også. Når vi vet at ubeskyttet UV-eksponering er den viktigste årsaken til for tidlig hudaldring, så er det et poeng å bruke solkrem mesteparten av året, hvis man vil unngå dette. Man kan fint kombinere produkter fra ulike merker. En hudpleierutine for deg kan f.eks. se slik ut: Morgen: Rens med kroppstemperert vann (det er ikke nødvendig med rens om morgenen dersom du renset godt kvelden før). Serum med antioksidanter, f.eks. C-vitamin Fuktighetskrem Solkrem Kveld: Rens med renseprodukt Eksfoliering med syre (melkesyre eller glycolsyre) 1-2 kvelder i uka Et retinoidprodukt 1 kveld i uka i 4-6 uker, deretter 2 kvelder i uka 4-6 uker osv. til du tåler å bruke det hver kveld. Fuktighetskrem (hver kveld) Etterhvert som du er kommet i gang med aktive ingredienser som syrer og retinoid, bør du uansett ha èn kveld i uka der du gir huden en pause og eventuelt har litt ekstra fokus på fukt med f.eks. en fuktmaske. Huden kan ofte få et litt økt fuktbehov når man innfører aktive ingredienser i hudpleierutinen sin. Her er et greit skjema å følge når man introduserer aktive ingredienser i hudpleierutinen: https://www.heltkrem.no/rutine/scqwhrv2un0fal2x9hf42f901ryilo. Husk at dersom huden føles «rå», rød, irritert, har røde flekker, virker å være i ubalanse, man får irriterte og røde porer eller utslett, er dette et tegn på en svekket hudbarriere. Ta et steg tilbake, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser. Produktforslag budsjettvariant: Morgen: Fuktighetskrem: CeraVe Moisturizing Lotion - inneholder niacinamide (vitamin B3), et antioksidant som bl.a. bidrar til å styrke hudens naturlige beskyttelsesbarriere, og ceramider, som er naturlige, hudidentiske fettsyrer som opprettholder fuktbalansen i huden. C-vitaminserum: Garnier SkinActive Vitamin C10% Night Serum - et bra serum med gode ingredienser, inneholder verken alkohol, eteriske oljer eller parfyme, men 10% ascorbinsyre, som er den mest effektive formen for C-vitamin. Eller COSRX The Vitamin C13 Serum som har en litt høyere konsentrasjon av ascorbinsyre, og også gode ingredienser. Solkrem: Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics - en lett solkrem med faktor 50 som ikke blir fet og klissete, og egner seg godt under sminke. Kveld: Rens: Lumène Oat Milk Oil Cleanser - en mild, fuktighetsbevarende og samtidig effektiv rens som også fjerner sminke, så lenge den ikke er vannfast. Eksfoliering: The Ordinary Glycolic Acid 7% Exfoliation Toner, som egner seg bra for deg som ikke har brukt syrer tidliger, men ikke har sensitiv hud. Retinoid: The Ordinary Retinol 0,2% in Squalane - et godt og rimelig serum for å starte med retinol. Serumet er oljebasert, så om du ikke liker teksturen, kan du forsøke Cosrx The Retinol 0,3% Cream, som har en kremkonsistens. Fuktighetskrem: Samme som morgen Produktforslag litt dyrere: Morgen: C-vitaminserum: Timeless Skin Care 10% Vitamin C + E Ferulic Acid Serum - et svært bra serum med gode ingredienser og ascorbinsyre. Fuktighetskrem: Ole Henriksen Strenght Trainer Peptide Boost Moisturizer - rett og slett den beste fuktighetskremen jeg har prøvd! Jeg er en del eldre enn deg og har kombinert hud, men denne skal passe for de fleste hudtypene. Gir masse god fukt uten å kjennes fet, og styrker hudbarrieren. En annen god fuktighetskrem med peptider er Elementrè Lifting Cream. Solkrem: Korres Red Grape Daily Sunscreen Face Cream Spf 50 - en god, ikke-fet solkrem som beskytter godt mot pigmenteringer. Kveld: Rens: Etter min mening er det helt unødvendig å bruke masse penger på rens, men om du ønsker en rens som kjennes litt mer luksuriøs ut enn den fra Lumène, er La Roche-Posay Toleriane Dermo Cleanser et nydelig produkt. Eksfoliering: Elementrè Exfoliating Night Gel - inneholder en kombinasjon av 8% glycolsyre, 3,3% melkesyre og 0,2% salicylsyre eller Paula's Choice Resist Advanced Smoothing Treatment 10% AHA, som i likhet med Exfoliating Night Gel inneholder en kombinasjon av AHA (bl.a. melkesyre og glycolsyre) og BHA. Retinoid: Boots No 7 Pure Retinol 0,3% Night Concentrate, som er et retinolserum eller Medik8 Crystal Retinal 3 som inneholder retinaldehyd/retinal. Retinaldehyd er ett steg nærmere tretinoin på konverterteringsskalaen (både retinol og retinaldehyd virker ved at de omdannes til ren a-vitaminsyre, dvs. tretinoin, på huden.) og derfor mer effektivt. Merk at retinaldehyd er effektivt i mye lavere konsentrasjoner enn retinol, slik at en konsentrasjon på rundt 0,05% tilsvarer 0,2-0,3% retinol. Begge er gode produkter for begynnere. Fuktighetskrem: Samme som morgen. Håper dette kan være til hjelp, send meg gjerne DM om du lurer på noe Du gir veldig gode tips, og kan mye mer enn meg. Jeg bruker hudsminke, så er et punkt her som ikke fungerer for meg. Jeg må rense morgen, ellers blir ikke underlaget for nye produkter og sminke godt nok. Men bruker da alltid en mild kremrens som jeg jobber godt inn i dusjen. Og så en toner. Om jeg skal være hjemme og sminkefri er jeg enig; lunkent vann fungerer fint. Anonymkode: 0e716...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå