Gå til innhold

Jeg blir sprø av hvordan sjefen min skriver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sjef har en merkelig måte å skrive på, da hun deler opp setningene med masse punktum, og det blir ufullstendig og rotete å lese.

Har gitt tilbakemelding på at jeg ikke forstår hvorfor hun skriver slik, og sa på en fleipete måte at hun hadde ikke bestått testen som norsklærer, men da lo hun bare.

Jeg irriterer meg mer og mer over denne merkelige måten å skrive på, og har sagt det til mine kolleger som også reagerer på det, men som ikke bryr seg slik som meg.

Hun skriver feks:

Da ble det ikke avtale... hvis ikke dette firmaet skifter mening da.. vi får krysse fingrene og håpe på det beste.. kommer til å sende ut fellesmail.. sikkert ikke før i slutten av uken.

 

Uff.. veldig synd at kaffemaskinen klikket.. akkurat nå når det ikke passet... Har du sendt avgårde ordren..til spedisjonsavd altså?

 

 

 

Anonymkode: 86437...82d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også irritert meg over dette, jeg hadde inntil nylig en leder som skrev på omtrent like rotete og klønete vis. Samtidig har jeg motvillig akseptert at jeg ville fremstått som den mest slitsomme av oss overfor andre hvis jeg hadde forfulgt saken, for å si det sånn. Det hadde ingen betydning for hvordan jobben fremstod utad, og da ville det i hvert fall fremstå pussig å lage en større sak av det. Så jeg klaget min nød til de få jeg vet at tenker likt som meg om dette og holdt ellers kjeft. 

Men jeg er enig med deg. Irriterende.

Anonymkode: 122c5...1c7

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at det skal være SÅ irriterende faktisk. Hun skriver på en muntlig måte. 

Anonymkode: b8801...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en del debatt om ellipser på sosiale medier i det siste, det har blitt helt generasjonskrig. Gamle bruker det, Gen Z bruker det ikke i det hele tatt, og sliter med å lese hva som er tonen i det når en gæmlis på jobben skriver den type mailer 😂

Jeg er 40/millennial, og jeg bruker det masse - men ikke bak ALT. Bare når jeg mener å ha en tone.

"Da ble det ikke en avtale... " gir sånn sett litt mening for meg, for tonen er litt sånn jaja, det var leit... Da passer de tre prikkene. Men når det brukes etter hver setning, så leser jeg det som at det er en sløv og deprimert type, alt er uff og akk. Eller så kan jeg lese det som litt passiv-aggressivt også, for det er sånn jeg bruker det 😛 

Så for meg er det ikke mest det at det blir rotete rent tekstuelt/syntaksmessig, men at jeg ser for meg Tussi eller noe som prater. 

Du får google litt denne debatten og sende sjefen en artikkel eller TikTok om det hehe

Anonymkode: 1f3a8...f08

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min sjef har en merkelig måte å skrive på, da hun deler opp setningene med masse punktum, og det blir ufullstendig og rotete å lese.

Har gitt tilbakemelding på at jeg ikke forstår hvorfor hun skriver slik, og sa på en fleipete måte at hun hadde ikke bestått testen som norsklærer, men da lo hun bare.

Jeg irriterer meg mer og mer over denne merkelige måten å skrive på, og har sagt det til mine kolleger som også reagerer på det, men som ikke bryr seg slik som meg.

Hun skriver feks:

Da ble det ikke avtale... hvis ikke dette firmaet skifter mening da.. vi får krysse fingrene og håpe på det beste.. kommer til å sende ut fellesmail.. sikkert ikke før i slutten av uken.

 

Uff.. veldig synd at kaffemaskinen klikket.. akkurat nå når det ikke passet... Har du sendt avgårde ordren..til spedisjonsavd altså?

Anonymkode: 86437...82d

Du kan jo bare svare på samme måte.

Uff.. veldig synd at kaffemaskinen klikket.. akkurat nå når det ikke passet... Har du sendt avgårde ordren..til spedisjonsavd altså?

Ja... Veldig synd at kaffemaskinen klikket.... har sendt avgårde ordre... til spedisjonsavd...

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke henge seg opp i småting som dette i arbeidslivet. Da får man vanskelige dager. Jeg har en sjef som bruker tusen utropstegn. Kan ikke bry meg om det. Folk er som de er.

Anonymkode: 7dcd0...015

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har sett en del debatt om ellipser på sosiale medier i det siste, det har blitt helt generasjonskrig. Gamle bruker det, Gen Z bruker det ikke i det hele tatt, og sliter med å lese hva som er tonen i det når en gæmlis på jobben skriver den type mailer 😂

Jeg er 40/millennial, og jeg bruker det masse - men ikke bak ALT. Bare når jeg mener å ha en tone.

"Da ble det ikke en avtale... " gir sånn sett litt mening for meg, for tonen er litt sånn jaja, det var leit... Da passer de tre prikkene. Men når det brukes etter hver setning, så leser jeg det som at det er en sløv og deprimert type, alt er uff og akk. Eller så kan jeg lese det som litt passiv-aggressivt også, for det er sånn jeg bruker det 😛 

Så for meg er det ikke mest det at det blir rotete rent tekstuelt/syntaksmessig, men at jeg ser for meg Tussi eller noe som prater. 

Du får google litt denne debatten og sende sjefen en artikkel eller TikTok om det hehe

Anonymkode: 1f3a8...f08

😂  Stakkars, sjefen er sliten og lei. Hadde sikkert sjekket om alt sto bra til 😅

Anonymkode: b2c57...6e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ikke at det skal være SÅ irriterende faktisk. Hun skriver på en muntlig måte. 

Anonymkode: b8801...c6b

Men forstår ikke hvorfor hun deler opp setningen med alle disse punktumene.

Ts

Anonymkode: 86437...82d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men forstår ikke hvorfor hun deler opp setningen med alle disse punktumene.

Ts

Anonymkode: 86437...82d

Ikke bli en slik som pirker på andres skriving. Ikke når det er interne eposter. 

Du begynner både en setning med "men", og unnlater "jeg". Det er allikevel enkelt å forstå meningen. 

Anonymkode: b8801...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts 

Jeg forstår ikke hvorfor hun skriver slik, og det irriterer meg langt inn i h****** .

Når hun sender meg sms, må jeg alltid lese meldingen flere ganger for å forstå hva hun mener, for det er så oppdelt og rotete.

Anonymkode: 86437...82d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sjef har en merkelig måte å skrive på, da hun deler opp setningene med masse punktum, og det blir ufullstendig og rotete å lese.

Har gitt tilbakemelding på at jeg ikke forstår hvorfor hun skriver slik, og sa på en fleipete måte at hun hadde ikke bestått testen som norsklærer, men da lo hun bare.

Jeg irriterer meg mer og mer over denne merkelige måten å skrive på, og har sagt det til mine kolleger som også reagerer på det, men som ikke bryr seg slik som meg.

Hun skriver feks:

Da ble det ikke avtale... hvis ikke dette firmaet skifter mening da.. vi får krysse fingrene og håpe på det beste.. kommer til å sende ut fellesmail.. sikkert ikke før i slutten av uken.

 

Uff.. veldig synd at kaffemaskinen klikket.. akkurat nå når det ikke passet... Har du sendt avgårde ordren..til spedisjonsavd altså?

 

 

 

Anonymkode: 86437...82d

Antar at du heller ikke er norsklærer? 

Anonymkode: 522b2...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bli en slik som pirker på andres skriving. Ikke når det er interne eposter. 

Du begynner både en setning med "men", og unnlater "jeg". Det er allikevel enkelt å forstå meningen. 

Anonymkode: b8801...c6b

Nå ser jeg at jeg har glemt å begynne setningen med "jeg", og det er fordi jeg blir oppkavet når jeg skriver om dette. Hadde sjefen skrevet slike meldinger en sjelden gang så hadde jeg vært overbærende, men når jeg får 10 mail/sms daglig blir jeg irritert.

Ts

Anonymkode: 86437...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det hende at hun bruker en transkriberingshjelpemiddel eller diktering som voiceover eller tale til tekst eller noe? Noen tjenester kan få meldinger og eposter til å se veldig rare ut når de skriver ned det man sier. Kanskje hun er litt lat og sier til siri: "svar med; " også blir alle pausene hennes oversatt med punktum? 

Anonymkode: 77d7a...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar, slik noen skriver over her at det er en generasjonsgreie. Jeg er 46 år og kjenner meg veldig igjen, i lederen din...

 

(... =de tre prikkene er jo egentlig et symbol feks ved sitat  hvor man ikke tar med all teksten, slik at dersom det er 10  setninger i det orginale dokumentet. Men man kun skriver setning 1, 3 og 7 så bruker man de tre punktumene for å vise at noe er utelatt. 

Slik bruker jeg også de tre prikkene. Det er på en måte et forsøk på å vise en kontekst. Feks når jeg skriver at jeg kjenner meg veldig igjen... så indikerer jeg at det skaper litt tankevirksomhet eller ettertanke hos meg. I dette tilfelle "hæ føler meg litt gammel!!! Er ikke ... helt normalt???"

 

Eller hvis jeg skriver til ei god venninne som vet at jeg hater det når hunden min ruller seg i søla så skriver jeg kanskje bare, han rulla seg igjen... da vet hun at jeg er sur og at hunden min har rullet seg nok en gang i døra og jeg må dusje den... 

Anonymkode: 8bc2e...fd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er dritheldige, jeg nærmer meg pensjon og har en overordnet 30 år yngre, hen formidler seg utelukkende muntlig, uten referater, det er et helvete, ingen vet hva når eller med hvem. Og ja det kommer til og gå ad-dunndass. bare håpe at jeg rekker pensjon!

Anonymkode: ed06a...a47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakka med en fyr som skrev helt likt på tinder i dag. Ble kjempe irritert. 😆 Virket som han tok seg selv veldig høytidelig. Med... Etter hver setning. 

Anonymkode: bad27...dfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det hende at hun bruker en transkriberingshjelpemiddel eller diktering som voiceover eller tale til tekst eller noe? Noen tjenester kan få meldinger og eposter til å se veldig rare ut når de skriver ned det man sier. Kanskje hun er litt lat og sier til siri: "svar med; " også blir alle pausene hennes oversatt med punktum? 

Anonymkode: 77d7a...7f9

Det har jeg spurt henne om, og da sa hun at hun ikke brukte det.

Ts

Anonymkode: 86437...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antar, slik noen skriver over her at det er en generasjonsgreie. Jeg er 46 år og kjenner meg veldig igjen, i lederen din...

 

(... =de tre prikkene er jo egentlig et symbol feks ved sitat  hvor man ikke tar med all teksten, slik at dersom det er 10  setninger i det orginale dokumentet. Men man kun skriver setning 1, 3 og 7 så bruker man de tre punktumene for å vise at noe er utelatt. 

Slik bruker jeg også de tre prikkene. Det er på en måte et forsøk på å vise en kontekst. Feks når jeg skriver at jeg kjenner meg veldig igjen... så indikerer jeg at det skaper litt tankevirksomhet eller ettertanke hos meg. I dette tilfelle "hæ føler meg litt gammel!!! Er ikke ... helt normalt???"

 

Eller hvis jeg skriver til ei god venninne som vet at jeg hater det når hunden min ruller seg i søla så skriver jeg kanskje bare, han rulla seg igjen... da vet hun at jeg er sur og at hunden min har rullet seg nok en gang i døra og jeg må dusje den... 

Anonymkode: 8bc2e...fd8

Jeg synes det er en merkelig tanke som ligger bak når man skriver mail og sms på denne måten, men forstår det siste eksempelet ditt med hunden som ruller seg i søla.

Hvis man skriver en uhøytidelig melding til en venninne er det forståelig, men sjefen min kommuniserer med omverdenen og åtte ansatte daglig.

Sjefen min er fire år eldre enn meg så vi er i samme aldersgruppe, og jeg kjenner ingen andre i hele verden som skriver slike meldinger.

Ts

Anonymkode: 86437...82d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

=de tre prikkene er jo egentlig et symbol feks ved sitat  hvor man ikke tar med all teksten, slik at dersom det er 10  setninger i det orginale dokumentet. Men man kun skriver setning 1, 3 og 7 så bruker man de tre punktumene for å vise at noe er utelatt. 

Hvis man utelater en del av teksten bruker man ikke bare punktum, men også parantes. Man skriver slik: (...). 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...