Gå til innhold

Det må være fløtesaus og ketchup

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av et sunt kosthold, og lager omtrent bare hjemmelaget mat. Jeg kan godt bruke lang tid på å forberede middag.

Kjæresten skal alltid lage saus å ha til. Nesten alltid vil han ha ketchup. 

Han lager sausen selv. Og da har jeg tenkt at det må være greit. Men det er utrolig hvor jeg irriterer meg at han alltid skal ha det til. 

Ikke er det gøy heller å lage mat med gode smaker, og så skal han dynke det med saus og ketchup. Derfor lager jeg ganske enkel mat ofte.

Uff, nå hr jeg endelig truffet meg en fantastisk mann som er herlig og gir meg mye. Har tent at dette med men er en bagatell, og det er det vel i det store og hele. Men fy som jeg irriterer meg over dette med maten. Han er overvektig. Jeg er opptatt av selv å holde en slank vekt.

Ville du krevd noe/sagt noe?

Vi bor hver for oss. 

Anonymkode: 868d7...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere bor hver for dere? Da har du ikke noe med å blande deg i hvordan han liker maten sin. 

For alt du vet så kan han synes at du er utrolig sær på maten, og at den ikke er noe god.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Jeg tipper at dere har for forskjellige verdier når det kommer til å ta ansvar for egen helse og livsstil til å fungere sammen i lengden.

Ketchupen er bare symptomet på alt du ser ikke fungerer, men ikke har lyst å innrømme er slik.

Anonymkode: de524...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt barnslig med en voksen mann som må ha ketsjup på alt. Da hadde jeg innført noen ketsjup-regler om at han kan velge noen få retter han absolutt må ha ketsjup på og droppe det på resten + ute på restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men da tenker jeg du "eksempel" må slutte å ha salat til maten din.. Sånn seriøst, tenker du at du bestemmer over smaksløkene og ønskene til et annet menneske? Dump han, for hans egen del, han må selv få velge hva slags tilbehør han ønsker til maten sin.

Anonymkode: a1a8a...35c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (6 minutter siden):

Litt barnslig med en voksen mann som må ha ketsjup på alt. Da hadde jeg innført noen ketsjup-regler om at han kan velge noen få retter han absolutt må ha ketsjup på og droppe det på resten + ute på restaurant.

Vent med ketshup regler til du har egne barn.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (6 minutter siden):

Ja, huff barnslig at folk liker forskjellige ting. Bra du er såpass voksen at du kan fortelle han at det er barnslig å bruke tomatsaus på alt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (3 minutter siden):

Dere bor hver for dere? Da har du ikke noe med å blande deg i hvordan han liker maten sin. 

Nettopp. Har tenkt det samme som deg. Så jeg blander meg ikke.

Men jeg irriterer meg.

Men du mener at jeg bare må jobbe med meg selv og ikke irritere meg eller blande meg? 

Synes og det er synd at han ikke vil redusere litt på disse tingene, da han er godt i stand. Hver dag drikker han minst to glass store juice. Han liker ikke vann. Men drikker litt farris.

got2go skrev (3 minutter siden):

For alt du vet så kan han synes at du er utrolig sær på maten, og at den ikke er noe god.

Ja, det synes han nok.

Hateridioter skrev (3 minutter siden):

Hva ville du svart hvis han krevde at du brukte ketchup på all mat? 

Selvsagt kan du ikke kreve noe som helst.

Dette er vel litt ute av konsept. Jeg vil selvsagt aldri kreve at han spiser noe han ikke vil. 

Men du har rett at å kreve, kan jeg ikke. Men synes han kunne droppe sausen og ketchupen noen ganger.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt ærlig? Jeg tipper at dere har for forskjellige verdier når det kommer til å ta ansvar for egen helse og livsstil til å fungere sammen i lengden.

Dette synes jeg er trist å tenke. Er det ikke mye av andre ting som er vesentligere st et forhold ikke skal fungere? Er ikke dette egentlig en liten ting? Det trodde jeg. 

Men jeg er jo frustrert. Mange ganger velger jeg å la være med å spise sammen. Det er litt synd. Synes det er så koselig å spise sammen. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ketchupen er bare symptomet på alt du ser ikke fungerer, men ikke har lyst å innrømme er slik.

Anonymkode: de524...a86

Nei, det tror jeg ikke.

Grüner skrev (2 minutter siden):

Litt barnslig med en voksen mann som må ha ketsjup på alt.

Ja, sant! 

Grüner skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg innført noen ketsjup-regler om at han kan velge noen få retter han absolutt må ha ketsjup på og droppe det på resten + ute på restaurant.

Hi, hi. Jeg synes det er greit at han velger å ha ketchup hjemme hos ham når han lager mat. Men t han alltid skal ha det hos meg og, det liker jeg ikke. Han har tatt med seg sin ketchup flaske.

Fløtesaus synes jeg også er dumt at han alltid skal ha.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, men da tenker jeg du "eksempel" må slutte å ha salat til maten din.. Sånn seriøst, tenker du at du bestemmer over smaksløkene og ønskene til et annet menneske? Dump han, for hans egen del, han må selv få velge hva slags tilbehør han ønsker til maten sin.

Anonymkode: a1a8a...35c

Ja til det du sier til en viss grad. Jeg tar aldri salat med meg til middagen han har laget til meg.

Macro skrev (4 minutter siden):

Vent med ketshup regler til du har egne barn.

Overdøve smakene med ketchup er vel en uting mange ganger. 

Det går sikkert an å lage seg en sunn god ketchup, men da er vel kanskje ikke det like godt synes ketchupelskexne.

endo skrev (3 minutter siden):

Ja, huff barnslig at folk liker forskjellige ting. Bra du er såpass voksen at du kan fortelle han at det er barnslig å bruke tomatsaus på alt. :)

Jeg forstår at jeg ikke får noe medhold eller forståelse for min frustrasjon. Jeg forstår jeg bare må jenke meg på dette

Anonymkode: 868d7...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok laget mat med sunnere saus enn fløtesaus, eller hvor saus/ketchup blir helt feil. Har han ketchup på nachos? Gryteretter? Hvis du lager en stek med sjysaus, bruker han ketchup? Biff med rødvinssaus?

At noen bruker ketchup på det meste kan jeg overse eller finne andre måter omgå. Men voksne mennesker som "ikke liker vann"? Nope. Det gidder jeg ikke, det er mye værre enn å bruke ketchup....

Anonymkode: 3e87d...6e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette hadde jeg aldri orket i et forhold.

Ja altså noen med din innstilling og holdninger ts. At det er mulig 😅 Her tror jeg du bør spare han for din krenkelse og særhet og den beste måten for han å dukke unna den kulen du bringer inn i forholdet er å avslutte det. Bo sammen vil nok bare medføre lidelse for hans del med mindre du evner å gjøre han til en underkuet tøffel så det er iallefall ikke å anbefale før du har jobbet litt med deg selv.

Anonymkode: b6a95...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (17 timer siden):

Tro det eller ei, men voksne menn (og kvinner) bestemmer faktisk slikt selv, og trenger ikke tillatelse fra partner for å kunne spise ketchup eller fløtesaus. Så kan heller vi andre tenke vårt om å ha ketchup på reinsdyrsteik og fløtesaus på texmex, men dette er faktisk ikke noe en partner kan bestemme over. 

Partner kan derimot velge hva han/hun er villig til å kjøpe/lage/servere, så han kan lage fløtesausen sin selv, om han absolutt skal ha den til retter der den ikke hører naturlig hjemme. 

(Om noen er i tvil: Jeg synes altså det er ganske håpløst å måtte ha ketchup på alt man skal spise, men det er enda mer håpløst å tro at man har rett til å sette regler for hva voksne mennesker får lov til å spise.) 

Anonymkode: b3e7f...a70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror jeg hadde irritert meg over begge hvis jeg var en del av likninga.

Kan vel ikke stå noe særlig til med smaksløkene verken hvis man dynker all mat i ketchup og fløtesaus, eller hvis man har hjernevasket seg selv i den grad at man ikke vet forskjellen på "sunt" og "godt" og i stor grad boikotter saus.

Anonymkode: 7cf02...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ketchup er fullt av sukker, men fløtesaus er jo sunt. Eller er du av den feillæren at fett og særlig mettet fett er usunt? I så fall kan du hoppe av din høye hest, fordi da spiser ikke du sunt.

Anonymkode: 822f8...d37

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ketchup er fullt av sukker, men fløtesaus er jo sunt. Eller er du av den feillæren at fett og særlig mettet fett er usunt? I så fall kan du hoppe av din høye hest, fordi da spiser ikke du sunt.

Anonymkode: 822f8...d37

Nå kommer det helt an på hvordan man lager fløtesausen da.
Og selv om fett ikke nødvendigvis er farlig, så er det ikke alltid nødvendig å fylle på med alle kaloriene fløte inneholder. 

Anonymkode: 3e87d...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en kjæreste som spiser ganske usunt. selv er jeg veldig opptatt av å trene og spise sunt. han lager forsåvidt skikkelige og sunne middager, det er alt mellom måltidene som er usunt med ham. og hvis han steker seg en grandis, har han på ketsjup og majones!!

jeg irriterer meg, men vet at jeg ikke kan kreve noe som helst. vi bor ikke sammen, tror kanskje ikke vi kommer til å flytte sammen heller. hender jeg kommenterer det, hvis han er sliten, f.eks., så kan jeg nevne at det kan ha å gjøre med at du drakk en 7/11-capuccino med to poser sukker og to boller til, til frokost. Da har man ikke så mye energi. Eller om han klager over "ølmagen" sin, da kan jeg også nevne at det har jo muligens litt å gjøre med kostholdet.

det viktigste er at du ikke lar det påvirke deg, og det gjør det jo ikke nå.

Anonymkode: a973b...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...