Gå til innhold

Sykt barn dager når barnet har fylt 12 år, hvordan funger det ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ringer en venn, eller en forelder? Drar på legevakten? Det er åpenbart at hun snakker om alvorlig sykdom. Jeg hadde også blitt hjemme med mannen min, eller dratt bort til moren min, om en av dem ble så dårlige. 

Anonymkode: aa8f3...6b3

Om voksne mennesker er så syke at de må ha tilsyn så må man ringe ambulanse. 

Anonymkode: 5cecb...b09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syntes dette er vanskelig. Vår 13 åring har vært igjennom mange omfattende og kjipe sykehusundjersøkelser og behandlinger. Hen hadde måttet reise mange timer kollektivt med mange bytter, alene og i skikkelig dårlig form, om vi ikke hadde fulgt hen. Alt dette har vi måttet gjort ulønnet. Syntes det er ganske kjipt.

Ja en 13 åring kan være alene hjemme ved normal sykdom, men det er mye mer enn det som sykt barn dager brukes til. 

Anonymkode: df658...36a

Kan søke om sykt barn dager til 18 år om barnet er kronisk sykt

Anonymkode: 01904...45a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om voksne mennesker er så syke at de må ha tilsyn så må man ringe ambulanse. 

Anonymkode: 5cecb...b09

Det var da også noe å henge seg opp i? Kan ikke andre få yte omsorg for sine nærmeste dersom de ønsker det, og så kan du la være å gjøre det, dersom du ikke ønsker det?

Anonymkode: f5217...712

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det tåpelig?

Hadde jo vært litt kjedelig med et umodent barn født 1 januar som må være hjemme alene syk hele året, mens et modent barn født 31 desember går ha en forelder hjemme? 

Anonymkode: c451b...cf3

Fordi jeg som har et barn født 31 desember har 1 år mindre sykt-barn dager enn venninna mi som har barn født i januar. Mitt barn må være alene 1 år tidligere ved sykdom enn hennes barn må.

Anonymkode: 44b23...85f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (3 timer siden):

Barn kan være umodne og født i desember også. Selvsagt ikke rettferdig at noen kan være hjemme ett år lenger med sine syke barn, kun fordi de er født tidlig på året. Barn født tidlig, har nok fordeler som det er.

Enig. Min 10-årige gutt er født i november, og kan neppe beskyldes for å være særlig moden, så ja, jeg synes det er urettferdig at foreldre til januarbarna av samme årskull skal få såpass mye større kvote for sykt barn.

Anonymkode: c0e5d...259

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er eneste argument? 

Barn født tidlig på året bør ha det litt vanskeligere synes du. 

Bitter og har barn født sent på året antar jeg. 

Er du dum, eller noe? Regelen burde være at ordningen gjelder til datoen barnet fyller 12. Det er det eneste rettferdige.

Anonymkode: c0e5d...259

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er eneste argument? 

Barn født tidlig på året bør ha det litt vanskeligere synes du. 

Bitter og har barn født sent på året antar jeg. 

Ingen burde ha det litt vanskeligere, spør du meg.

Noen ting kan vi ikke gjøre noe med, av logiske grunner, som f.eks skolestart. Januarbarnet er mye mer modent for skolestart enn desemberbarnet (på gruppenivå,) fordi det er 12 måneder eldre når de begynner i 1 klasse. Det er ganske stor forskjell når man er 6 år. 

Det vi kan gjøre noe med, er at desemberbarnet får ha foreldrene sine hjemme ved sykdom like lenge som januarbarnet. Desemberbarn har allerede noen ulemper med å være yngre ved skolestart, vi trenger ikke gi dem flere, når det ikke finnes en eneste logisk grunn til at det må være slik. 

Alle barn før ha foreldre hjemme til den dagen de fyller 12, eller 13 (med unntak for de som i dag også søker om forlenget.) 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fire 12-åringer, og de trenger ingen voksen hjemme om de har vært syke. 

Hadde de vært så syke at vi ikke kunne la de være alene (etter 12 år) hadde vi vært hjemme uten lønn. Det har ikke skjedd enda. 

Vi jobber 10 min kjøretur fra hjemmet bette to. Hadde en gang en 11-åring hjemme alene ved sykdom, da kjørte jeg hjem i lunsjen for å sjekke status.

Anonymkode: 2888f...37e

De kan jo plutselig bli mye dårligere og ikke klare å gi beskjed. Er barna veldig dårlig bør de ikke være hjemme som 12åringer alene.. Desverre blir vel de fleste der da foreldre ikke vil ta seg fri uten betaling eller holde seg vekke fra jobb mer enn høyst nødvendig! Burde vært til de var 16år og mange flere dager, no har vi gått med sykdom siden skolen begynte igjen. Dagene er brukt opp for lengst.. Helt bak mål! Sverige har maaange flere dager. 100dager eller mer i året?

Anonymkode: 53046...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan jo plutselig bli mye dårligere og ikke klare å gi beskjed. Er barna veldig dårlig bør de ikke være hjemme som 12åringer alene.. Desverre blir vel de fleste der da foreldre ikke vil ta seg fri uten betaling eller holde seg vekke fra jobb mer enn høyst nødvendig! Burde vært til de var 16år og mange flere dager, no har vi gått med sykdom siden skolen begynte igjen. Dagene er brukt opp for lengst.. Helt bak mål! Sverige har maaange flere dager. 100dager eller mer i året?

Anonymkode: 53046...ead

Poenget her er vel uansett at vi bør behandle barna likt slik at de får mulighet til å lovmessig ha foreldrene sine hjemme like lenge, så er det en annen debatt hvorvidt grensa skal gå ved 12 år eller annet.

For min del handler det ikke bare om hva barnet kan greier på egenhånd, men at jeg ønsker å være hjemme og tilby omsorg når de er syke. De hadde nok greid seg alene og, men de skal slippe det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar

Min er allerede hjemme alene hvis han bare er forkjølet og har omgangsyke og sånt,men liker og være hjemme hvis han er veldig slapp og har høy feber ellers har han vert alene hjemme siden han var 10

Anonymkode: f25d6...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Syntes dette er vanskelig. Vår 13 åring har vært igjennom mange omfattende og kjipe sykehusundjersøkelser og behandlinger. Hen hadde måttet reise mange timer kollektivt med mange bytter, alene og i skikkelig dårlig form, om vi ikke hadde fulgt hen. Alt dette har vi måttet gjort ulønnet. Syntes det er ganske kjipt.

Ja en 13 åring kan være alene hjemme ved normal sykdom, men det er mye mer enn det som sykt barn dager brukes til. 

Anonymkode: df658...36a

Dere kan jo søke om utvidet omsorgsdager. Vi har til hun er 18 år pga sykdom

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar

Min er allerede hjemme alene hvis han bare er forkjølet og har omgangsyke og sånt,men liker og være hjemme hvis han er veldig slapp og har høy feber ellers har han vert alene hjemme siden han var 10

Anonymkode: f25d6...089

Slik praktiserer vi også det, foruten at jeg er hjemme ved omgangssyke. Greier de seg fint hjemme uten problemer men har feber/oppkastkarantene eller noe slik at de ikke kan på skolen hender det jeg stikker en tur på jobb, så har vi kontakt på telefon. 

Er det høy feber, de er ordentlig dårlige/kaster opp så er jeg hjemme uansett, og kombinerer med hjemmekontor. Hadde blitt hjemme i slike tilfeller uten mulighet for hjemmekontor og. Jeg har to tanker i hodet på en gang; arbeidsgiveren min og barna mine, og forsøker balansere det så godt jeg kan. Er det krise på jobb vurderer jeg annerledes, og er det krise hjemme gjør jeg også det. Det fungerer utmerket i praksis, og sjefen min er veldig fornøyd. Brenner det på dass hjemme er jeg hjemme, men brenner det på dass på jobb så finner du meg der og, utenom arbeidstid til og med. 

Det vil alltid være noen, som her i tråden, skriver "hva med de som er alene," "hva med de som" osv, men jeg skjønner ikke poenget. Hva med de som ikke har tilgang til lege, skal ikke vi andre ringe legen når vi trenger likevel? Jeg liker å dulle med barna mine når de er syke, og det er mitt priviligerte valg å gjøre. Selv er jeg enslig, da, og hvis jeg går fullstendig ned for telling her hjemme så barna må være hos far, så kommer faktisk moren min på døra med alskens greier fra butikken og duller med meg også. Enn det!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...