Gå til innhold

Fordommer mot hundeeiere(bare for gøy)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har ingen problemer med det. Den får lyst på hare og rådyr stadig vekk 😊 Jeg er ei lita dame, og har ingen problemer med å holde han igjen. Man lærer seg teknikk, og har alltid dobbel sikring på hunden i områder der man kan møte på slike dyr. Den doble sikringen har jeg fordi jeg kan være redd for at bånd, seler etc kan ryke. Kjøper alltid kvalitetsutstyr for å minimere sjansen for det.

Anonymkode: dea2a...dbe

Ikke sant. Er da mange malamuter som eier trygt kan gå tur med... Jeg tror helt ærlig polarhunder i Norge er litt offer for fordommene mot dem og. Når allmenn oppfatning er at hundene aldri kan være løse, aldri kan lære å gå pent i bånd og har et såpass skrapt jaktinstinkt at de er nesten farlig å ha med på vanlig skogstur blir jo hundeholdet og hva man velger å lære inn preget av det.

Jeg skal ikke diskutere på at disse tingene ikke er vanskeligere å lære polarhund rasene, men det er heller ikke umulig. Om man ser på videoer med sibirsk husky fra andre land hvor det er mer vanlig å holde dem som "vanlige" familiehunder kan man se eksempler på mange både avslappete og lydhøre huskyer. Bidrar litt til å ta morsom faktoren ut av tråden nå, men men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Freyja Valkyrie skrev (På 15.9.2024 den 12.50):

Dette, Disse smårasene er like mye hund som større raser og krever like mye av eieren, ikke rart de blir gneldre bikkjer. 

ofte mere hund faktisk

Anonymkode: 1cf27...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (48 minutter siden):

Ikke sant. Er da mange malamuter som eier trygt kan gå tur med... Jeg tror helt ærlig polarhunder i Norge er litt offer for fordommene mot dem og. Når allmenn oppfatning er at hundene aldri kan være løse, aldri kan lære å gå pent i bånd og har et såpass skrapt jaktinstinkt at de er nesten farlig å ha med på vanlig skogstur blir jo hundeholdet og hva man velger å lære inn preget av det.

Jeg skal ikke diskutere på at disse tingene ikke er vanskeligere å lære polarhund rasene, men det er heller ikke umulig. Om man ser på videoer med sibirsk husky fra andre land hvor det er mer vanlig å holde dem som "vanlige" familiehunder kan man se eksempler på mange både avslappete og lydhøre huskyer. Bidrar litt til å ta morsom faktoren ut av tråden nå, men men. 

Malamuter og andre polarhunder er absolutt ofre for fordommer, som du skriver. Det merker jeg daglig. Han bl a en nabo som tror malamuten min kan finne på å spise opp barna hans 😅

Noen fordommer kan bygge på det at malamuter (og andre polarhunder) ikke kan slippes løse. Da tenker nok mange at disse hundene er skikkelig farlige. Det er de ikke, tvert i mot er de snille familiehunder som elsker å være rundt folk. Grunnen til at polarhunder ikke bør slippes løse er fordi de ofte har sterkt jaktinstinkt på f eks sau og vilt. De jakter IKKE på mennesker 😊

Nevner til slutt at malamuter er elendige vakthunder, så hvis man ønsker å skremme vekk innbruddstyven så bør man velge en annen rase. Malamuter hilser like hjertelig og logrende på innbruddstyven som på eieren 😅

Anonymkode: dea2a...dbe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (På 17.9.2024 den 8.03):

Trist med Griffon hunden din. Boas er dritt. Men rett avl og en bevisst valpekjøper kan nærmest utelukke Boas, selv på en rase som engelsk bulldog. Nå er jo den allerede forbudt. Griffon har sjeldne funn av Boas. Petit brabancón varianten nærmest aldri.. Du/hunden din har vært særlig uheldig.

Skal du nulle risiko for Boas eller også forby raser med risiko kan du ta med en hel haug på listen, inkl Chihuahua. Og den har vel lang nese har den ikke?

Her til lands finnes det også sertifiserte veterinærer som utreder og graderer Boas. Det utføres kirurgi ved alt fra moderate tilfeller..

Overvekt glemmer man ofte bort. En overvektig labrador kan ha samme pustebesvær og kondisjons-lidelser som en hund med påtruffet Boas. Boas kan løses med kirurgi. Overvekt hos hund må løses hos en bevisst hundeeier.

Plagsom Boas er mindre utbredt enn man tror. Universitetet i Cambridge har en spesialgruppe som har forsket på Boas gjennom 10 år.

 

57151A7D-5FCF-466C-8A8B-2A62BA1E9B03_1_201_a.jpeg

Jeg vet ikke om det er ordlyden eller hva, men kjenner jeg blir litt provosert.

Vi var hos 3 forskjellige veterinærer, inkludert en kardiolog (han hadde også en klaffesykdom på hjertet så konsulterte hvordan de to tilstandene ville påvirke hverandre), og det ble gjennomført kirurgi i både svelg og nese som naturligvis ikke ble dekket av forsikring. 

Vi gjorde alt i vår makt for at han skulle bli frisk. Da dyrlege likevel ga han 6 mnd å leve med nedsatt livsglede valgte vi å la han slippe. 

Og ja, han var en petit.

Vet at boas er sjelden på griffonrasene, men det er fremdeles større forekomst enn hos raser med lengre snute - naturligvis. 

Ikke for å bygge oppunder fordommene, andre raser har sine problemer, men boas er definitivt ingen spøk.

For meg som mistet min kjøre bestevenn til en grusom sykdom hjelper det lite å høre at han var spesielt uheldig. Du trenger ikke få det til å høres ut som jeg ikke har satt meg inn i sykdommen.

Anonymkode: 5c76a...431

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 12.43):

Min fordom er mot de som har fordommer overfor alt av hunderaser som er litt flatere i trynet enn gjennomsnittet. Dumskap på høyt nivå. Gjøre litt research før man slenger ut meninger kanskje?

Anonymkode: f547c...6d7

Jeg sa ikke at jeg hadde fordommer mot hundene, jeg sa jeg har fordommer mot de som kjøper dem.

Jeg tror du vet innerst inne at det er uetisk å kjøpe hunder som ikke klarer å løpe og puste samtidig.

Anonymkode: 6291e...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renrasa puddel - oppegående, smarte mennesker med et avbalansert forhold til trim, trening og kos og alt imellom. Med selvtillit.

Doodle-greier - folk som ikke helt skjønner greia med hund, men liker ideen.

🤷‍♀️ Hilsen puddel-fan.

Anonymkode: 3ba8f...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke om det er ordlyden eller hva, men kjenner jeg blir litt provosert.

Vi var hos 3 forskjellige veterinærer, inkludert en kardiolog (han hadde også en klaffesykdom på hjertet så konsulterte hvordan de to tilstandene ville påvirke hverandre), og det ble gjennomført kirurgi i både svelg og nese som naturligvis ikke ble dekket av forsikring. 

Vi gjorde alt i vår makt for at han skulle bli frisk. Da dyrlege likevel ga han 6 mnd å leve med nedsatt livsglede valgte vi å la han slippe. 

Og ja, han var en petit.

Vet at boas er sjelden på griffonrasene, men det er fremdeles større forekomst enn hos raser med lengre snute - naturligvis. 

Ikke for å bygge oppunder fordommene, andre raser har sine problemer, men boas er definitivt ingen spøk.

For meg som mistet min kjøre bestevenn til en grusom sykdom hjelper det lite å høre at han var spesielt uheldig. Du trenger ikke få det til å høres ut som jeg ikke har satt meg inn i sykdommen.

Anonymkode: 5c76a...431

Beklager, det var ikke sånn ment. Det var heller en generell info om griffon og deres mindre risiko for boas jeg ville formidle. Slik at fordommen ikke behøver å henge så sterkt ved nettopp den rasen. Dette vet jo sikker du også, at griffons kan løpe hodet av seg av pur glede uansett hvor flate i fjeset de ser ut. Dette er en rase langt under gjennomsnittet av risiko for all slags plager.. Chihuahua er av hva jeg vet fra universitet i Camridge(boas studie) i større posisjon for boas enn griffon. Den rasen er jo ikke akkurat flat i fjeset..

"Håper ikke din triste erfaring gjør at du kvier deg for griffon-rasen til evig tid."

Jeg har hatt to petit. Den pr.i dag løp nesten 3 mil ved siden av sykkelen i fjellet i går. Det gjør ikke en hund med boas.

Min forrige var ikke like heldig. Fikk den gratis av noen som hadde misligholdt den. Full av frykt. For alt. Umulig å ha som ambisjon at denne skulle bli kvitt sin bjeffing og aversjon for sosialisering med fremmede mennesker og hunder. 

Den gikk på hjertemedisiner en god stund og fikk også etterhvert mye overskudd av væske i lunger at det akkurat som du selv med din synes det var på tide å la henne slippe.. 

Hadde temaet med hunden vært boas hadde jeg også som du gått all in for å optimalisere livskvaliteten dens. Blir det for ille la den slippe. Jeg får best samvittighet med det.

Dette gjelder ikke alle hundeeiere dessverre. Fatter ikke helt hvorfor, men fler jeg vet om som nærmest lar sine hunder sjøldaue med grusomme plager. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 15.47):

Ha ha, du kan ikke mye om malamute 😅 Malamuter er mye ute i hundegård fordi de blir altfor varme innendørs. Ikke fordi de røyter. Ellers er ikke en malamute veldig stri. Den er faktisk mye mykere enn sitt rykte. Ja, den har ofte stort jaktinstinkt og er sterk som en bjørn, men samtidig en snill kosebamse som liker både å slappe av og å henge med familien sin. Hvis man ønsker å vinne lydighetskonkurranser bør man kanskje se seg om etter an annen rase. Men malamuten elsker mennesker og er svært sosial. En allsidig hund som kan være med på det meste. Snill med barn.Man trenger ikke være en Lars Monsen for å ha en malamute. Det holder at man er glad i å være utendørs og kan gi den nok turer. Sånn er det jo også med mange andre hunderaser, ikke noe spes for malamuten det.

Anonymkode: dea2a...dbe

Malamute er verdens klokeste,vakreste,godlynte,renslige, vennligeste,snilleste og den beste turvenn som finnes.

Men,den bli ikke sertifisert som "saueren", den har et utpreget jaktinstinkt,det innebærer at du som eier må ta fullt og helt ansvar for at den er i bånd eller under annen kontroll.

Jeg må tilføye at malamuten elsker barn,inuittene brukte jo malauten som barnevakt.

Anonymkode: 24fc8...b85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (10 timer siden):

Beklager, det var ikke sånn ment. Det var heller en generell info om griffon og deres mindre risiko for boas jeg ville formidle. Slik at fordommen ikke behøver å henge så sterkt ved nettopp den rasen. Dette vet jo sikker du også, at griffons kan løpe hodet av seg av pur glede uansett hvor flate i fjeset de ser ut. Dette er en rase langt under gjennomsnittet av risiko for all slags plager.. Chihuahua er av hva jeg vet fra universitet i Camridge(boas studie) i større posisjon for boas enn griffon. Den rasen er jo ikke akkurat flat i fjeset..

"Håper ikke din triste erfaring gjør at du kvier deg for griffon-rasen til evig tid."

Jeg har hatt to petit. Den pr.i dag løp nesten 3 mil ved siden av sykkelen i fjellet i går. Det gjør ikke en hund med boas.

Min forrige var ikke like heldig. Fikk den gratis av noen som hadde misligholdt den. Full av frykt. For alt. Umulig å ha som ambisjon at denne skulle bli kvitt sin bjeffing og aversjon for sosialisering med fremmede mennesker og hunder. 

Den gikk på hjertemedisiner en god stund og fikk også etterhvert mye overskudd av væske i lunger at det akkurat som du selv med din synes det var på tide å la henne slippe.. 

Hadde temaet med hunden vært boas hadde jeg også som du gått all in for å optimalisere livskvaliteten dens. Blir det for ille la den slippe. Jeg får best samvittighet med det.

Dette gjelder ikke alle hundeeiere dessverre. Fatter ikke helt hvorfor, men fler jeg vet om som nærmest lar sine hunder sjøldaue med grusomme plager. 

 

 

3 mil! Det var vel i drøyeste laget for en miniatyrhund.

Anonymkode: 24fc8...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...