Gå til innhold

Innafor å ta trikk/buss ett stopp uten å betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mest at det er litt styr å kjøpe billett egentlig, har ikke app for kollektiv

Anonymkode: 1d5bd...f43

Er jo ikke særlig krevende å skaffe seg appen

Anonymkode: d0653...35a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er jo ikke særlig krevende å skaffe seg appen

Anonymkode: d0653...35a

Ikke alle er mobilslaver; ikke alle har smarttelefon.

Og lykke til med å installere en fancy app på en gammel Nokia.

Da jeg oppsøkte Ruters informasjonssenter for å få vite hvordan man kan betale for billetten ved å ta lokaltoget ut av Oslo, fikk jeg vite at jeg først måtte validere betalingskortet på en tilfeldig buss eller trikk, før jeg så hastet til Oslo S, ventet på toget, og kunne omsider benytte det når det kom. Slike løsninger er idioti, spør du meg.

Heldigvis tror jeg at kontrollørene på lokaltoget i det siste også har fått muligheten til å lese av kort, slik at folk uten smarttelefon også kan få muligheten til å betale for seg.

Anonymkode: 307c6...43a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og Ruter øste ut hundrevis av millioner på et fiaskoprosjekt med sperrer på T-banen, samtidig som alle lederne for de X selskapene neppe sulter som følge av lønnen sin; dessuten er det blitt helt slutt på veterantrikk i Oslo fordi man som følge av en tabbe ikke opprettholdt forbindelsen med Sporveismuseet da man skulle legge nye skinner i Majorstukrysset etter en lekkasje ifjor, slik at når man begynner å prate om moral, burde Ruter se seg selv i speilet før.

Vanligvis går jeg fra A til B, men etter at et firma jeg av og til måtte oppsøke flyttet ut av bykjernen for en del år tilbake, tok jeg sjansen på å snike de par T-banestoppene dit i noen år. Og en gang kom det sivilkledd kontroll som konfronterte en herre fra en kultur der man tydeligvis ikke var vant til dette; han skjelte kontrolløren ut så ørene flagret, og da han fikk lappen med boten, rev han den i filler. Sender en varm takk til vedkommende som reddet meg der og da; fikk aldri bot i disse årene.

Har forresten et annet spørsmål når man snakker om å ikke betale for seg; hvorfor har man forskjellsbehandling, slik at fastboende må betale bøter hvis det blir kontroll, mens "turister" uten betalingsevne slipper ...?

Anonymkode: 307c6...43a

Ruter er et håpløst selskap på flere områder. De lider av det samme mange andre lignende administrative selskaper lider under og det er at folk bruker arbeidsplassen for å ha den på CV. Det som er tingen er at det holder ikke i dag og kun ha et slikt arbeidsforhold på CV mann skal også vise til noe stort og flott mann har utrettet i sin tid hos ruter. Da blir slike fiasko prosjekter født. De er en uheldig bivirkninger av at mann må bytte jobb etter 2 til 3 år for å kunne få en reell lønnsvekst da firmaer er villige til å bla opp for nyansettelser men er ikke villige til å betale noe særlig for å beholde kompetanse.

Samtidig så er det ikke ruter som egentlig står for kollektiv trafikken i Oslo. De er et tullete as som administrerer tullete anbud og tjenester de leier inn og nye kollektiv prosjekter de administrerer og kjører anbud på. De som faktisk gjør jobben er andre as som f.eks sporveien. Som gjør en kjempe jobb for å levere et godt kollektiv tilbud under betingelsene gitt av ruter.

Det er flere viktige oppgraderinger og utvidelser innenfor kollektiv transporten som står på vent grunnet mangel på penger. Da kollektiv reiser gikk ned under korona var det stor fare for kutt i kollektiv tilbudet da det ikke lenger kom inn nok penger til å opprettholde tilbudet. Mann kan mene hva mann vil om ruter. Men kollektiv tilbudet trenger inntektene fra billettene til å kunne drifte. Det koster enormt med penger å drive kollektiv transport på det nivået vi har i Oslo. Det er mange ansatte som skal ha lønn, enorme strømregninger som skal dekkes og mye annet daglig vedlikehold som kreves for at trafikken kan bli holdt i gang. Ruter burde selvsagt tas vekk men de er et resultat av dårlig politisk styring og politikere som mener at å dele opp selskaper i flere as og kjøre alt ut på anbud er den beste måten å drive på.

Men det forandrer ikke det faktum at billettinntektene er svært viktige for å kunne opprettholde tilbudet vi har i dag.

Anonymkode: d0653...35a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk med nogenlunde riktig moralkompass er det åpenbart ikke OK. Benytter seg av en tjeneste betaler man for en tjeneste.

Anonymkode: 59751...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ok... selv hadde jeg ikke turt heller, jeg hadde dødd av skam om jeg ble tatt i billettkontroll.

Det er flere som fremdeles bruker reisekort som billett på bussene, du kjøper dem på nærmeste kiosk og validerer dem når du går på bussen. Du som reiser så lite kan vel fylle på nok penger for hele året bare på en tur på Narvesen og bare ha det i lommeboka. At det skal være så vanskelig er en bullshit unnskyldning. 

At du bare skal et stopp er også dårlig unnskyldning. For det første så kan du da gå. For det andre så legger det press og slitasje på rutene om alle hadde tenkt som deg. Det er det folk ikke helt skjønner, det er jo "bare lille meg" som "skal bare skal bare". Men du må tenke hvordan det hadde vært om alle var sånn.

Pengene går også til å utbedre kollektivtilbud, når du bruker det så må du bidra inn. Vi andre som betaler billett driver jo i praksis og sponser dere snikere.

Anonymkode: 475ca...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret på dette er: nei. Ett stopp eller fler, du bruker tjeneste som koster penger og den betaler man for. Synes du det er for kort avstand å betale for, så går du bruke beina i stedet og gå bort.

Så kan man heller diskutere om kollektivselskapene burde ha rimeligere billetter med kortere varighet for svært korte reiser, for å unngå sniking for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Selvsagt ikke.

Vet du ikke at for å være en del av et samfunn, skal det du til enhver tid gjør være noe du kan stå for at alle i samfunnet også gjør? Det vil si at hvis du ikke betaler, må det være greit for deg at alle andre ikke betaler. Og vipps, der var buss og annet kollektivt forsvunnet. 
 

Så du skal betale, hvis du skal ta buss, enkelt og greit. Det skal ikke lage egne regler kun for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke greit å stjele. At Ruter har gjort ting unødvendig komplisert for de uten smarttelefon er derimot et poeng. De har teknologi for å tæppe reisekort, så burde vært en smal sak å kunne gjøre det samme med bankkort. Slik er det blant annet i Stockholm. Hvis du tæpper kortet igjen innen den peroden den første billetten er gyldig, belastes du ikke på nytt. I tillegg er det selvsagt sperrer så folk som TS ikke bare kan vandre inn uten å betale.

Ruter har gjort det enklere å snike enn å betale. Dermed får vi alle dyrere billetter for å finansiere snikerne.

Anonymkode: a531c...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker ikke hver dag, men kanskje typ ca 1 gang annahver måned?

Anonymkode: 1d5bd...f43

Innafor og innafor, det er jo bare å gjøre det helt til du blir tatt i kontroll. Så kan du reflektere over hvor forbasket lat du er som ikke klarer å gå 1 usselt stopp. 

Anonymkode: 9ab52...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, at hvis man verken orker å gå ett stopp eller laste ned en app, så har man større problemer enn å snike på trikken 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...