Gå til innhold

Bytte ut "ny" bil med en billigere brukt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte for to år siden en helt ny kinesisk elbil. Denne gjorde det bra i tester og diverse, så det virket som et bra kjøp. Har imidlertid hatt en del problemer med den. Jeg er derfor skeptisk til å beholde bilen. Vurderer derfor å selge bilen mens den ennå er verdt litt penger og kjøpe meg en annen bil. Har også gått gjennom samlivsbrudd for en stund tilbake, og har nå funnet meg ny dame nå som skal flytte inn til meg etter hvert, så får vel ikke lov å låne så mye til ny bil av banken akkurat nå. Egentlig kunne jeg tenke meg en pent brukt Polestar 2 eller noe liknende. På grunn av den økonomiske situasjonen akkurat nå lurer jeg på å kjøpe en rimeligere bil inn til videre. Problemet er at jeg 1. må ha en elbil på grunn av jobb og bompenger. Den må også ha litt rekkevidde slik at jeg kommer meg over fjellet for å besøke venner og familie i helger osv. Bør også kunne ha takstativ til ski og liknende. Helst også mulighet for å ha hengerfeste til sykkel. 

Hva ville dere ha gjort? Solgt den "nye" bilen etter jeg får den fra verksted igjen (og alt forhåpentligvis er fikset), eller beholdt den og satset på at jeg får reparert ting som eventuelt dukker opp igjen på garanti? Jeg har 5 års garanti igjen på bilen. Jeg har sett på biler som Nissan Leaf (nye modellen) og siste generasjon av E-golf. De har rundt 25 mil rekkevidde på sommeren. Kan ha takstativ og det er mulig å montere hengerfeste som kan brukes til sykkelstativ. Polestar 2 på sin side kan trekke henger også samt den har firehjulsdrift, men den koster fort 150-200 tusen mer enn for eksempel Golf og Leaf.  

Anonymkode: 063e5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

E-golf over fjellet på vinteren, da kommer du til å angre tror jeg ;) 25 mil teoretisk på sommeren, i virkeligheten er det ofte noe lavere, og på vinter i kulde og snø så er du fort nede på 10 mil...
Hvilken bil har du nå?
Ville evt. sett på KIA e-niro. Lengre rekkevidde en golf, helt grei å kjøre både sommer og vinter.  7 års garanti. Hatt min i snart 4 år, uten trøbbel.

Anonymkode: f586d...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en billig hybridbil eller fossilbil, f.eks. Toyta Auris eller Avensis. Ja, det blir litt dyrere i bompenger, men du kan få en god bil til under 100 000,- som kan trekke henger, ha takboks, og uten rekkeviddeangst. Veldig driftssikre er de også. Og du kan kjøre veldig mange turer i bommen med en fossilbil før den bilen blir dyrere enn en nyere elbil når du tar hensyn til verditap, lånerenter og forsikring.

Anonymkode: 15b64...b3f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville kjøpt en billig hybridbil eller fossilbil, f.eks. Toyta Auris eller Avensis. Ja, det blir litt dyrere i bompenger, men du kan få en god bil til under 100 000,- som kan trekke henger, ha takboks, og uten rekkeviddeangst. Veldig driftssikre er de også. Og du kan kjøre veldig mange turer i bommen med en fossilbil før den bilen blir dyrere enn en nyere elbil når du tar hensyn til verditap, lånerenter og forsikring.

Anonymkode: 15b64...b3f

Jeg selv disponerte en vanlig bil en måneds tid. Da gikk det over 4000 kroner i bompenger og rundt 2000 i drivstoff. Elbilen min kostet meg 800 i bompenger og 300 kroner i drivstoff (strøm). Sparer nesten 5000 kroner i driftsutgifter med å kjøre på strøm. Skjønner derfor hvorfor TS vil kjøre strøm. Avhengig av hvor man bor da.

Endret av Samsung
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

E-golf over fjellet på vinteren, da kommer du til å angre tror jeg ;) 25 mil teoretisk på sommeren, i virkeligheten er det ofte noe lavere, og på vinter i kulde og snø så er du fort nede på 10 mil...
Hvilken bil har du nå?
Ville evt. sett på KIA e-niro. Lengre rekkevidde en golf, helt grei å kjøre både sommer og vinter.  7 års garanti. Hatt min i snart 4 år, uten trøbbel.

Har en MG. Har sett vinter test hvor elbil foreningen har krysset hardangervidda med Leaf. Det er jo mulig å lade både i Eidfjord, med Vøringsfoss,  og på Maurset nå før man kommer til Geilo. Det er imidlertid ikke der jeg kjører mest. Kjører oftest til Myrkdalen og Kvamskogen fra Bergen. Eller til Sunnfjord. Det blir også en og annen tur til Sør-Trøndelag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har en MG. Har sett vinter test hvor elbil foreningen har krysset hardangervidda med Leaf. Det er jo mulig å lade både i Eidfjord, med Vøringsfoss,  og på Maurset nå før man kommer til Geilo. Det er imidlertid ikke der jeg kjører mest. Kjører oftest til Myrkdalen og Kvamskogen fra Bergen. Eller til Sunnfjord. Det blir også en og annen tur til Sør-Trøndelag. 

ja, altså alt er mulig. Vi har selv eid e-golf og skulle vi krysset fjellet på vinteren mer enn en gang hadde jeg ikke giddet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde solgt bilen.

Hadde tatt kollektiv om mulig, eller kjøpt en gammel fossil til ikke mer enn 50k.

Hadde spart.

Hadde kjøpt en ett års eller to års gammel bil jeg liker, uten finansiering.

Anonymkode: 6a21b...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke type bil har du? Polestar er også kinesisk og Polestar 2 er en pisseelendig elbil. Trang, ubehagelig, dårlig sikt, Google-operativsystem som suger...du kan knapt kjøpe noe verre. Vel, ID4, men den fabrikken der har ikke laget noe oppegående på 30 år.

Leafen er en veldig pålitelig og god bil. E-Niro er noen hakk bedre, var et godt forslag overfor. MG4 er en kineser som gjør det skarpt i mange tester.

Men jeg vet ikke om jeg ville ha bitt i det sure eplet og tatt verditapet nå. Det er dyrt uansett å kvitte seg med nyere bil.

Anonymkode: 2a3ab...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...