Gå til innhold

Prøvde å hjelpe, men hun ble "sur".

Lady_Barbara

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si eller gjøre. Jeg synes jeg har prøvd å hjelpe en person, men hun reagerte med å bli "sur" eller "fornærmet". 
Det er en situasjon som jeg skal prøve å ordne opp i, men trenger noen råd. 

Dette skjedde: 
Mitt barn (jeg er en dame på 33 og har et barn på snart 4 år i barnehage) går i en barnehage med en gruppe på 11 andre barn. 
Det ene barnet er litt "sjuskete", kledd i "rare" og av og til litt hullete klær. Jeg har lagt merke til at det er moren som alltid leverer og henter i barnehagen. Barnet blir kjørt i en gammel, slitt bil og moren til barnet har en litt "sliten" stil. For noen dager siden kom jeg på at jeg skulle høre om hun trengte hjelp, så jeg tok henne litt til siden (vi hentet samtidig i barnehagen) så det ikke var så mange andre rundt. Jeg spurte høflig om hun trengte hjelp med penger til klær osv. til barnet. Hun reagerte noen fryktelig og hun satte øynene i meg og ble tydelig sur. 
Jeg tenkte bare å hjelpe til. Dagen etterpå prøvde jeg å snakke med henne og sa at jeg beklager om hun oppfattet det som frekt, men det hjalp liksom ikke. Nå er det klein stemning når vi møtes i barnehagen. 
I ettertid tenker jeg at det var ganske ufin respons og hun kunne for så vidt bare takket høflig nei. Det var nesten ingen andre som hørte (om noen) at jeg snakket med henne. 

Men vil jo ikke at det skal være dårlig stemning, så har noen et råd for hvordan jeg skal få henne til å forstå at det ikke var noe å ta på vei for, sånn at det ikke blir så dårlig stemning?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahahhahaha, snakk om knekte sosiale antenner. Du kan kanskje få de sydd på igjen?

• Liker 32
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Hahahhahaha, snakk om knekte sosiale antenner. Du kan kanskje få de sydd på igjen?

Synes dette var unødvendig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, makan! Å bli tilbudt almisser fra fremmede er jo noe alle elsker. Det burde jo bare bli godstemning av sånt. 🤣

Anonymkode: 53355...7d0

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du gått langt over grensa for hva som er greit. Bare fordi du mener at klærne er «rare» og at de av og til har hull? Hva så om hun kjører en gammel bil? Nei, vettu meg hva. Du var frekk og bør unnskylde deg.

Anonymkode: 5b1ec...c00

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, her har du virkelig tråkket i salaten. 

DU syns at moren og barnet har "sjuskete og rare" klær, og derfor tråkker du på henne ved å gjøre henne til en veldedighetssak? Det er noe av det frekkere jeg har hørt 😅 Er du såpass låst i din egen boble at du ikke forstår at folk kan ta andre valg enn deg,  helt uavhengig av økonomi? Jeg kjører selv en eldgammel og sliten bil - ikke fordi jeg ikke har råd til en ny, men fordi det å kjøpe en ny bil er et av de dummeste økonomiske valgene man kan ta her i livet. Jeg bruker også brukte klær - ikke fordi jeg ikke har råd til nye, men fordi jeg faktisk bryr meg om å ikke forbruke i det latterlige. Ærlig talt, noe så korttenkt og frekt..... 

Anonymkode: 6b8f6...9e5

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri falt meg inn å tilby pengegaver til en mor i barnehagen fordi de kjørte en eldre bil og klærne ikke var helt nye. Beklager, men jeg tror du er et troll med stor T! 

Anonymkode: a86ce...fdf

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde du gjort langt mer diskrèt 

En anonym lapp, eller hva som helst annet. Om du er oppriktig bekymret for omsorgen, så finnes mindre ydmykende måter å la andre undersøke. 

Går det kun på fasade, så er det en hèlt på jordet ting å gjøre.

Hun kommer til å grue seg til å levere hver dag, og i verste fall, holder hun barnet hjemme. 

Veldig spesielt. 

Endret av Tradegy
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (4 minutter siden):

Dette burde du gjort langt mer diskrèt 

En anonym lapp, eller hva som helst annet. Om du er oppriktig bekymret for omsorgen, så finnes mindre ydmykende måter å la andre undersøke. 

Går det kun på fasade, så er det en hèlt på jordet ting å gjøre.

Hun kommer til å grue seg til å levere hver dag, og i verste fall, holder hun barnet hjemme. 

Veldig spesielt. 

En anonym lapp? Er ikke secret-Santa der er snakk om. Vedkommende burde ha latt være å involvere seg og dersom det var oppriktig bekymring så er ikke en anonym lapp riktig måte å håndtere det på. 

Tror nok at barnehagen hadde meldt bekymring om det var behov. 

Men igjen så får jeg meg ikke til å tro at noen er så klein at de gjør slikt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene mine gikk lenge i lørvete klær i barnehagen og på skolen. Ville ha de klærne som var slitt og myke, ikke stive og nye. Hadde masse fine og nye klær, men de foretrakk å gå i billige, slitte jobbebukser fra hm og tynnslitt ullundertøy. Sikkert folk som tenkte sitt i barnehagen mm. Nå som de er større bryr de seg mer om hvordan de ser ut, så de går mer ordentlig kledd. Faktisk veldig deilig at barna kan leke fritt, uten å være redd for at klærne skal bli slitte eller hullete. Barnehageklær skal være varme, praktiske og behagelige å ha på. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det BARE meg som skjønner at dette er trolling? Hehe, deilig å føle seg smartere enn resten, men…. Dette lyser trolling lang vei. «Det var nesten ingen andre som hørte det…» Og tilby penger, det gjør jo ingen. 

Anonymkode: f39d9...89b

• Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva skal til for at du skal forstå at det er noe å ta på vei for, slik at du ikke lager dårlig stemning en annen gang? 

Anonymkode: c3190...ba1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror for all del du bare kødder med oss, så lar meg ikke irritere, men hvis ikke: Jesus for en sinnsyk oppførsel fra din side. 

Anonymkode: 1028c...420

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du som har tråkket litt feil, selv om tanken var god. 
Jeg ville nok reagert akkurat likt som moren i bhg. 

barnet mitt har typisk bhg klær som det ikke er så nøye med, og de kan fra en tid til annen være litt hullete, og mye av klærne har jeg arvet eller kjøpt brukt. Det betyr ikke nødvendigvis at det er dårlig stilt med økonomi eller noe i den forstanden. Og bil er dyrt! 

Jeg hadde prøvd å få snakket med henne en gang til- og bare lagt meg helt flat og beklaget. Responsen hennes er ikke ufin, du har tråkket feil. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det BARE meg som skjønner at dette er trolling? Hehe, deilig å føle seg smartere enn resten, men…. Dette lyser trolling lang vei. «Det var nesten ingen andre som hørte det…» Og tilby penger, det gjør jo ingen. 

Jeg tenker samme. Skrev det lengre opp 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt utrolig hvor mange som bet på denne. Du er faktisk første som treffer.

Anonymkode: 2fa49...335

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det SandrafraBærum som har funnet seg en ny bruker og nye «problemstillinger»

Anonymkode: 8808d...50b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste gang kan du heller spørre om barnet vil arve klær som du har til overs, det er hvert fall vanlig å spørre om rundt her. Kanskje bli bedre kjent først da, sånn at det kommer naturlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...