Gå til innhold

Noen mulighet for at USA får lignende E-gater som mange andre land har?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver eneste person som setter foten i USA skal snakke med passkontrollen personlig. Hver bidige..

selv i Canada, Mexico og mange land i Europa er det lettere, iallfall om man kommer fra spesifikke land som ikke har høy immigrasjonsrisiko. Hvorfor er det så utrolig lite tillit der borte til turister fra vestlige land? Og de kan fint grille deg om det ene og det andre. Slik som i mitt tilfelle hvor jeg skulle reise ut fra en annen flyplass enn den jeg kom inn i landet fra. Og de ligger ikke så langt unna hverandre heller. Jeg forstår at de har mye ulovlig immigrasjon, men tror ikke de har det fra vestlige land som Norge. Hadde vært kjekt med E-gater der borte

Anonymkode: d365f...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hver eneste person som setter foten i USA skal snakke med passkontrollen personlig. Hver bidige..

selv i Canada, Mexico og mange land i Europa er det lettere, iallfall om man kommer fra spesifikke land som ikke har høy immigrasjonsrisiko. Hvorfor er det så utrolig lite tillit der borte til turister fra vestlige land? Og de kan fint grille deg om det ene og det andre. Slik som i mitt tilfelle hvor jeg skulle reise ut fra en annen flyplass enn den jeg kom inn i landet fra. Og de ligger ikke så langt unna hverandre heller. Jeg forstår at de har mye ulovlig immigrasjon, men tror ikke de har det fra vestlige land som Norge. Hadde vært kjekt med E-gater der borte

Nå må man vel gjennom manuell passkontroll hvis man reiser til Norge med et pass som er ex EU også?

Anonymkode: 563f2...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå må man vel gjennom manuell passkontroll hvis man reiser til Norge med et pass som er ex EU også?

Anonymkode: 563f2...53b

Mulig, men hele prosessen virker mye enklere selv når man må snakke med noen. 
Men Canada er kanskje et bedre eksempel. Du må fylle inn noe greier på en skjerm, får en liten lapp. Og går gjennom med den. De tar et raskt blikk på den (om i dere hele tatt) og lar deg hå igjennom. Det har skjedd alle tre gangene jeg har reist til Canada, ulike byer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom automatisk passkontroll både i Canada og USA mange ganger. Trykker/svarer på automat, og viser kvitteringen når jeg går gjennom disse del av tollkontrollen. Raskt og enkelt. Slik har det vært i mange år.

Anonymkode: be335...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi de skal sjekke visumet ditt. Som du åpenbart ikke vet noe om, og dermed bare har funnet opp denne tråden. Gratulerer. 

Anonymkode: 734de...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi de skal sjekke visumet ditt. Som du åpenbart ikke vet noe om, og dermed bare har funnet opp denne tråden. Gratulerer. 

Anonymkode: 734de...468

Jeg bruker ESTA for å reise til USA (og så klart vet jeg om det ellers hadde jeg ikke kommet inn), men det er ikke poenget med tråden. De måååå ikke være så strenge, en E-gate kan også registere at du har gyldig ESTA gjennom passet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har gått gjennom automatisk passkontroll både i Canada og USA mange ganger. Trykker/svarer på automat, og viser kvitteringen når jeg går gjennom disse del av tollkontrollen. Raskt og enkelt. Slik har det vært i mange år.

Har aldri sett etter flere år med reising dit. Hvilke flyplasser har du vært på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har også brukt sånne i USA, men sist jeg landet der så jeg ikke snurten av sånne. Det var på Newark, og måtte stå halvannen time i kø. Folk som måtte på toalettet ble sendt bakerst i køen. 

Anonymkode: 526d6...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist inn til Gardermoen sammen med familie fra USA og de ble grillet på samme måte her som vi nlur om vi reiser til USA. Kunne ikke bruke egate

Anonymkode: 1fcd6...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har aldri sett etter flere år med reising dit. Hvilke flyplasser har du vært på? 

Washington DC, Chicago; Boston, Atlanta, Houston 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal Storbritannia innføre ETA, tilsvarende Esta til USA. Blir spennende å se hva den endringen medfører, håper i hvert fall inderlig det ikke blir slutt på e-gates der. Jeg har alltid vært så glad for e-gatene når jeg har sett hvor lang køen kan bli for alle utenfor Schengen. 

Anonymkode: 526d6...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvtillit dypt forankret i amerikansk kultur,  som for de fleste amerikanere gjør det helt umulig å forestille seg at noen ikke ønsker å bosette seg der. 

Og så er de teknologiske sinker i samfunnet, selv om mye av tech-industrien bor nettopp i USA. 

Så nei. Det blir nok lenge til. 

Anonymkode: 947e1...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...