Gå til innhold

Lever veganere lengre enn andre mennesker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du klarer å spise riktig som veganer har du gode muligheter for ti ekstra leveår. Men du må vite hva du driver med. Og for guds skyld be om resept på B-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at de er mer kostholdsbevisste enn mange kjøttetere, så ville ikke bli overrasket om de i gjennomsnitt lever litt lengre. Men er mer usikker på om veganisme er det ideelle kostholdet.

Anonymkode: 328eb...931

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bør like grøntforet godt, for de får de årene ekstra helt på slutten av livet, ikke imens de er unge og  spreke.

Anonymkode: fba52...740

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recent findings: Studies in vegans are still limited. Epidemiologic studies consistently show lower disease rates, such as lower incidence of cancer and cardiovascular disease, but mortality rates are comparable with rates in vegetarians and occasional meat eaters. Reasons for following strict vegan diets differ, which may affect diet quality, and thus health and life-span. New insights into some characteristics of veganism, such as protein restriction or restriction in certain amino acids (leucine or methionine) show potentially life-span-enhancing potential. Veganism improves insulin resistance and dyslipidemia and associated abnormalities. Gut microbiota as mediator of dietary impact on host metabolism is more diverse in vegans and has been suggested to be a health-promoting factor. Vegan diets do not fulfill the requirements of children, pregnant women or old individuals who should receive adequate supplements.

Summary: There is substantial evidence that plant-based diets are associated with better health but not necessarily lower mortality rates. The exact mechanisms of health promotion by vegan diets are still not entirely clear but most likely multifactorial. Reasons for and quality of the vegan diet should be assessed in longevity studies.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31895244/

Anonymkode: 00f82...f1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg lever til jeg blir 85 eller 100 bryr jeg meg veldig lite om. De siste årene på slutten av livet der man sitter på gamlehjem har veldig lite innhold, går jeg glipp av dem spiller det ingen rolle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til 2 veganer på min alder og dem har mye dårlegere helse enn det jeg har

Anonymkode: 30166...27c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve et par år lenger på gamlehjemmet er virkelig ikke noe å trakte etter. Man blir like dårlig til bens og får like dårlig hørsel og syn som folk på andre dietter, det forandrer seg ikke selv om man er veganer.

Så å leve til jeg blir 90 istedenfor 88 på gamlehjemmet er ikke noe jeg trakter etter.

Anonymkode: 2d70a...b33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Snakket med en lege i går om dette, nei, de tenderer til å leve kortere. 

Anonymkode: a2188...f5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Snakket med en lege i går om dette, nei, de tenderer til å leve kortere. 

Anonymkode: a2188...f5e

Et vegansk kosthold er vel fortsatt såpass nytt at det ikke kan har vært gjort ordentlige studier på levetid?

Det gir selvsagt mening at det ikke er bra for helsa, men det spørs jo hvem man sammenligner med.

Anonymkode: ea60a...5a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som spiser sunt lever generelt lenger. En veganer som lever på UP mat, chips og karameller er ikke sunne. Det finnes sunne veganere og usunne veganere, som med alle andre.

Anonymkode: 16fc9...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 17.14):

Tror dere?

Anonymkode: 19813...d20

Har vi nok data på å kjøre statistikk over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at folk som generelt lever med et kalori underskudd lever lenger. Og veganere har vel lett for å få et kaloriunderskudd siden man må spise veldig mye for å få i seg nok kalorier på et slikt kosthold. Men hvor god livskvalitet man har i de leveårene er en annen sak.

Anonymkode: 533ff...5e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegansk betyr ikke automatisk sunt. Vegansk kan være potetgull, brus og øl. 

Hvis kostholdet i hovedsak er hel, plantebasert, så vil det kunne påvirke helsen og hvor lenge man lever. De blå sonene i verden (steder der populasjonen har flere hundreåringen enn resten av befolkningen) er kostholdet basert på hel, plantebasert mat. Men det er flere faktorer enn det, som aktivitetsnivå, mye lokal mat, sosiale arenaer, lite tobakk og alkohol. 

Anonymkode: 6ee9b...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...