Gå til innhold

De av dere som fikk ADHD-diagnose som voksen...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo dette at det skal være gjennomgripende og at det "ødelegger" et normalt liv fordi man har denne funksjonsnedsettelsen som avgjør om man har godkjent ADHD eller ikke? Eller? 

Du sier at du ikke får til studier og jobb. Hvor gammel er du og hvor lenge har det ikke funket for deg? Har du noen utdannelse og noen jobber bak deg? 

Hvis du scoret bra på IQ så kan det kanskje være grunnen? 

Anonymkode: c473e...6ef

Dette stemmer ikke helt. Mannen min ble diagnostisert med ADHD for noen år siden, og han hadde da to bachelorgrader, mastergrad, jobb og kone/barn. Han scorer også meget høyt på intelligens (han som utredet hadde aldri hatt en pasient med høyere score).
Barnet vårt var gjennom samme utredningen noen år siden, og fikk også diagnosen (og som faren fikk barnet veldig høy score på intelligens). 

Begge bruker medisiner daglig, som gjør en stor forskjell på konsentrasjon, hvor distraherte de er/blir, rastløshet m.m. 

Anonymkode: 73837...932

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nevropsykologen mente også at jeg skulle fortsette å prøve, men problemet er at jeg ikke klarer å komme gjennom pensum på normert tid og tydeligvis ikke med gjentatte forsøk heller. Og teknikkene han ga, trenger øvelse over lengre tid.

Når jeg styrer min egen hverdag så sjonglerer jeg med studie- og arbeidsoppgaver. Noen ganger jobber jeg med oppgaven noen timer, en dag, uke, og så må jeg bytte når konsentrasjonen dabber av. Kan ikke vite når eller om jeg klarer å komme tilbake til oppgaven. Dette fungerer selvsagt ikke i en vanlig jobb eller studier.

Jeg kommer selvsagt til å fortsette å prøve, men akkurat nå er jeg en del fortvilet over situasjonen. Jeg er enig i det han sa om at oppmerksomhets- og eksekutive problemer er min Akilles hæl. Jeg jobber på streng for å finne løsninger for situasjonen min, men det er ufattelig slitsomt når jeg bestandig jobber i motbakke.

Anonymkode: bc3f9...385

Å komme gjennom pensum er det ingen som klarer, adhd- mennesker enda mindre. Folk går opp til eksamen uten å ha åpnet en bok også. Det er det jeg mener med å senke forventingene.

Og til en viss grad må du faktisk velge å komme tilbake til oppgaven.

Endret av Lava Anne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (17 minutter siden):

Å komme gjennom pensum er det ingen som klarer, adhd- mennesker enda mindre. Folk går opp til eksamen uten å ha åpnet en bok også. Det er det jeg mener med å senke forventingene.

Og til en viss grad må du faktisk velge å komme tilbake til oppgaven.

Du sier noe der ja. Har ikke tenkt på det på den måten. Det er klart at det viktigste er jo bare å ha en bachelor/master i bakhånden uten gode karakterer nødvendigvis. Men jeg tenkte i utgangspunktet at når jeg først skulle studere, så vil jeg jo satse på gode karakterer. Men det har jo sant nok ingen hensikt hvis jeg per nå ikke har noen utdannelse i det hele tatt. Kanskje det kan være backup-planen og så kan jeg kanskje satse på gode karakterer ved en senere anledning. Må tenke litt på dette. Tusen takk!

Anonymkode: bc3f9...385

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man nevropsykologisk utredning hos dps? Jeg ble utredet for litt over et år siden, og er i midten av tyveårene. 

Min utredning var en rekke spørreskjemaer, som også var for å utelukke andre ting, som bipolar, depresjon, angst, autisme og sånt sa de, og for å finne ut hvilke områder jeg har størst utfordringer med. 

Også gjorde vi 2-3 tester som gikk på oppmerksomhet og reaksjonsevne? Er det den nevropsykologiske utredningen?

Psykologen sa at IQ test ikke var nødvendig, fordi jeg har score på 138 fra offisiell Mensa test. Så jeg gjorde ikke noe sånt i hvertfall.. 

Anonymkode: 9f936...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 23.34):

Gjør man nevropsykologisk utredning hos dps? Jeg ble utredet for litt over et år siden, og er i midten av tyveårene. 

Min utredning var en rekke spørreskjemaer, som også var for å utelukke andre ting, som bipolar, depresjon, angst, autisme og sånt sa de, og for å finne ut hvilke områder jeg har størst utfordringer med. 

Også gjorde vi 2-3 tester som gikk på oppmerksomhet og reaksjonsevne? Er det den nevropsykologiske utredningen?

Psykologen sa at IQ test ikke var nødvendig, fordi jeg har score på 138 fra offisiell Mensa test. Så jeg gjorde ikke noe sånt i hvertfall.. 

Anonymkode: 9f936...c24

Fikk du oppgaver som gikk på å huske tallrekker, regne ut muntlige matte-tekststykker, plassere klosser etter et diagram, "ikke trykk på x"? Dette er del av WAIS som gjerne brukes i utredning, som også kalkulerer IQ. 

Jeg trodde ikke Mensa ga spesifikke nummer så høyt som 38? 

Anonymkode: 9728d...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk du oppgaver som gikk på å huske tallrekker, regne ut muntlige matte-tekststykker, plassere klosser etter et diagram, "ikke trykk på x"? Dette er del av WAIS som gjerne brukes i utredning, som også kalkulerer IQ. 

Jeg trodde ikke Mensa ga spesifikke nummer så høyt som 38? 

*138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Hvordan går det med deg nå? Får du periodevis Ritalin? 

Synes historien din er skremmende lik min. Jeg går til ADHD-utredning nå hos DPS og psykologen min ser ut til å gi meg avslag selv om jeg sliter enormt. 

Anonymkode: 16dbc...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...