AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #1 Del Skrevet 13. september 2024 Har dere hatt nevropsykologisk utredelse? Hva var i så fall resultatet? På spørreskjema som brukes i ADHD-utredelse i bl.a. kan jeg svare ofte eller svært ofte på alle spørsmålene. Jeg syntes nevropsykologisk utredelse var spennende, men fikk likevel utslag på ADHD. Derimot ser det ut til at resultatet ga for milde utslag til at jeg får videre utredning (skal fortsatt forsøke), selv om jeg har langt over mild funksjonsnedsettelse i hverdagslivet. Jeg vil derfor høre hva resultatet var for dere som har fått nevropsykologisk utredelse i voksen alder. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #2 Del Skrevet 13. september 2024 *jeg ikke får videre utredning Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #3 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): *jeg ikke får videre utredning Anonymkode: bc3f9...385 Og en tilleggsopplysning til. Jeg er interessert i å høre fra dere, fordi en kjent pensjonert nevropsykolog, Dr. Russell A. Barkley, sier at bare 25-50 % av tilfellene av ADHD er mangelfulle eller svekket på nevropsykologiske tester av eksekutiv funksjon, selv om de har legitim ADHD basert på standard diagnostiske kriterier. Jeg lurer på om det kan være mitt tilfelle også, spesielt nå når jeg har fått konkret svar på at jeg har ADHD, bare at det ikke er ansett som alvorlig nok ut i fra de nevropsykologiske testene. Jeg skal ta dette opp med fastlege, men vil likevel høre fra dere først. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 13. september 2024 #4 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dere hatt nevropsykologisk utredelse? Hva var i så fall resultatet? På spørreskjema som brukes i ADHD-utredelse i bl.a. kan jeg svare ofte eller svært ofte på alle spørsmålene. Jeg syntes nevropsykologisk utredelse var spennende, men fikk likevel utslag på ADHD. Derimot ser det ut til at resultatet ga for milde utslag til at jeg får videre utredning (skal fortsatt forsøke), selv om jeg har langt over mild funksjonsnedsettelse i hverdagslivet. Jeg vil derfor høre hva resultatet var for dere som har fått nevropsykologisk utredelse i voksen alder. Anonymkode: bc3f9...385 Jeg fikk utredning og svaret var klart adhd uten tvil. det jeg måtte utføre var samtale med psykolgen, hjemmepapirer (krysse av på ting) og noen timer med praktiske oppgaver blant annet iq test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #5 Del Skrevet 13. september 2024 Sofie Maria skrev (Akkurat nå): Jeg fikk utredning og svaret var klart adhd uten tvil. det jeg måtte utføre var samtale med psykolgen, hjemmepapirer (krysse av på ting) og noen timer med praktiske oppgaver blant annet iq test. Så du hadde ikke nevropsykologisk utredelse? Jeg lurer spesifikt på det. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #6 Del Skrevet 13. september 2024 Sofie Maria skrev (3 minutter siden): Jeg fikk utredning og svaret var klart adhd uten tvil. det jeg måtte utføre var samtale med psykolgen, hjemmepapirer (krysse av på ting) og noen timer med praktiske oppgaver blant annet iq test. Det kan hende de praktiske oppgaver blant annet iq test var nevropsykologisk utredelse. Vet du hva resultatet var på akkurat dem? Som sagt viste de ADHD for meg, bare ikke alvorlig nok. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #7 Del Skrevet 13. september 2024 Jeg hadde nevropsykologisk utredning, det var all utredning jeg hadde. Resultatet var så tydelig at videre utredning ikke var nødvendig. Andre diagnoser var allerede utelukket. Anonymkode: 9d296...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #8 Del Skrevet 13. september 2024 Som Sofie Maria hadde jeg samme type utredning. Jeg kom til nevrologen og skulle egentlig utredes for dårlig hukommelse. Trodde jeg. Da jeg kom dit sa psykologen at jeg mest sannsynlig har ADHD ut ifra papirene han hadde. Men, jeg måtte ta tester. Og nevropsykologisk testing er jo dette med "noen timer med praktiske oppgaver, blant annet IQ test." Det var ei dame som testet meg. Med spørsmål jeg skulle svare på muntlig. Historier jeg skulle gjenfortelle. Brikker jeg skulle sette sammen i samme rekkefølge som hun gjorde. Og så klikking på pc i en evighet. Det er vel det som er psykologisk nevrologisk testing? Anonymkode: c473e...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #9 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde nevropsykologisk utredning, det var all utredning jeg hadde. Resultatet var så tydelig at videre utredning ikke var nødvendig. Andre diagnoser var allerede utelukket. Anonymkode: 9d296...f8e Synes du oppgavene var ok/spennende eller syntes du de var kjedelige? Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #10 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som Sofie Maria hadde jeg samme type utredning. Jeg kom til nevrologen og skulle egentlig utredes for dårlig hukommelse. Trodde jeg. Da jeg kom dit sa psykologen at jeg mest sannsynlig har ADHD ut ifra papirene han hadde. Men, jeg måtte ta tester. Og nevropsykologisk testing er jo dette med "noen timer med praktiske oppgaver, blant annet IQ test." Det var ei dame som testet meg. Med spørsmål jeg skulle svare på muntlig. Historier jeg skulle gjenfortelle. Brikker jeg skulle sette sammen i samme rekkefølge som hun gjorde. Og så klikking på pc i en evighet. Det er vel det som er psykologisk nevrologisk testing? Anonymkode: c473e...6ef Ja, tingen er at jeg har svært store problemer med monotone, repeterende oppgaver i hverdagen og jeg klarer dermed ikke studier og jobb, men iq tester og lignende liker jeg så følte ikke at jeg ble testet på det jeg ville gjort utslag på. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #11 Del Skrevet 13. september 2024 En annen ting er at nevropsykologen sa fra første samtale og første test at han gjenkjente ADHD i meg. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #12 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En annen ting er at nevropsykologen sa fra første samtale og første test at han gjenkjente ADHD i meg. Anonymkode: bc3f9...385 Det er jo dette at det skal være gjennomgripende og at det "ødelegger" et normalt liv fordi man har denne funksjonsnedsettelsen som avgjør om man har godkjent ADHD eller ikke? Eller? Du sier at du ikke får til studier og jobb. Hvor gammel er du og hvor lenge har det ikke funket for deg? Har du noen utdannelse og noen jobber bak deg? Hvis du scoret bra på IQ så kan det kanskje være grunnen? Anonymkode: c473e...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #13 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo dette at det skal være gjennomgripende og at det "ødelegger" et normalt liv fordi man har denne funksjonsnedsettelsen som avgjør om man har godkjent ADHD eller ikke? Eller? Du sier at du ikke får til studier og jobb. Hvor gammel er du og hvor lenge har det ikke funket for deg? Har du noen utdannelse og noen jobber bak deg? Hvis du scoret bra på IQ så kan det kanskje være grunnen? Anonymkode: c473e...6ef Ja, det er definitivt gjennomgripende og "ødelegger" et normalt liv. Jeg er i 30-årene og har hatt det slik hele livet. Nevropsykologen omtalte meg som begavet ut ifra iq-testene, men jeg klarer ikke å konsentrere meg om studier. Som sagt, nevropsykologen omtalte mitt tilfelle som ADHD. Han kunne se det ut ifra skalaen at jeg har milde vansker med konsentrasjon, oppmerksomhet, rastløshet og impulsivitet. Men jeg opplever det som store vansker når det gjelder monotone, repeterende oppgaver i hverdagslivet. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #14 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Synes du oppgavene var ok/spennende eller syntes du de var kjedelige? Anonymkode: bc3f9...385 Både og. Noe spennende, noe kjedelig. Det er jo hele poenget også, at det skal være varierte oppgaver der de kan se hvordan man håndterer ulike øvelser. Får jeg kun spennende oppgaver hvor jeg får hyperfokus, så viser det lite av problemene jeg sliter med. Anonymkode: 9d296...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #15 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Både og. Noe spennende, noe kjedelig. Det er jo hele poenget også, at det skal være varierte oppgaver der de kan se hvordan man håndterer ulike øvelser. Får jeg kun spennende oppgaver hvor jeg får hyperfokus, så viser det lite av problemene jeg sliter med. Anonymkode: 9d296...f8e Ja, det er nettopp det. Jeg tror jeg fikk hyperfokus på alle oppgavene. Det var slik det føltes ut. Helt motsatt av når oppgaver oppleves som monotone og repeterende. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #16 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, det er nettopp det. Jeg tror jeg fikk hyperfokus på alle oppgavene. Det var slik det føltes ut. Helt motsatt av når oppgaver oppleves som monotone og repeterende. Anonymkode: bc3f9...385 Mange av oppgavene er jo veldig monotone og repeterende... Hvis man blir veldig fokusert uansett oppgave, så gir det en indikasjon på hvordan dine evner til å konsentrere deg er. Har du prøvd flere ulike studier og yrker? Hvordan oppleves de ulike fagene? Anonymkode: 9d296...f8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #17 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mange av oppgavene er jo veldig monotone og repeterende... Hvis man blir veldig fokusert uansett oppgave, så gir det en indikasjon på hvordan dine evner til å konsentrere deg er. Har du prøvd flere ulike studier og yrker? Hvordan oppleves de ulike fagene? Anonymkode: 9d296...f8e Ja, har prøvd 5 ulike studier opp gjennom årene, men klarer ikke å gjennomføre pga. konsentrasjonsproblemer - igangsetting og/eller beholde konsentrasjonen over tid. Dette gjelder også jobb. Blir overveldet eller distrahert hele tiden av hverdagslige gjøremål. Vanskeligheter med tidsstyring. Vanskelig for meg å holde meg til poenget i samtaler, tendens til å snakke altfor, impulsiv i samtaler slik at jeg lett avbryter andre når jeg blir gira, vanskeligheter med å holde jevnlig kontakt med folk. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #18 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, har prøvd 5 ulike studier opp gjennom årene, men klarer ikke å gjennomføre pga. konsentrasjonsproblemer - igangsetting og/eller beholde konsentrasjonen over tid. Dette gjelder også jobb. Blir overveldet eller distrahert hele tiden av hverdagslige gjøremål. Vanskeligheter med tidsstyring. Vanskelig for meg å holde meg til poenget i samtaler, tendens til å snakke altfor, impulsiv i samtaler slik at jeg lett avbryter andre når jeg blir gira, vanskeligheter med å holde jevnlig kontakt med folk. Anonymkode: bc3f9...385 Nevropsykologen sa at jeg kan få tilbud om Ritalin periodevis. Men jeg har disse problemene konstant. Ikke bare i perioder. Anonymkode: bc3f9...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 13. september 2024 #19 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du hadde ikke nevropsykologisk utredelse? Jeg lurer spesifikt på det. Anonymkode: bc3f9...385 det er korrekt ! jeg var hos nevro psykolg. nærmere spesifikt asker nevro. kan anbefale dem hvis du bor i nærheten 🥰👍🏻. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 13. september 2024 #20 Del Skrevet 13. september 2024 (endret) Jeg trodde ikke man fikk stadfestet diagnose på nevro? Kan være varierende mellom kommuner? Jeg ble henvist videre til dps FOR utredning etter å ha prestert svært varierende på disse testene. Nevropsykologen var dermed overbevist om at resultatet viste adhd. Syntes også prøvene var morsomme og var kjempeengasjert, men presterte svært dårlig/varierende på oppgaver som målte impulsivitet. En på hukommelse også, som gjaldt en tegning jeg tegnet tidlig og som jeg så skulle tegne igjen på slutten. Var strålende fornøyd med slutt-tegningen, men den så helt mongo ut i forhold til den første tegningen jeg tegnet, som jeg for øvrig ikke engang husket jeg hadde tegnet da han viste meg den. Jeg trodde det var originalen. Scoret veldig godt på evnetestene. Endret 13. september 2024 av Lava Anne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå