Gå til innhold

Hvem ringer man om man sliter med å puste, er svimmel, og føler man skal besvime?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ring mammaen din. Eller en venn 😄. Og så oppsøker du lege om det ikke blir bedre

Anonymkode: 81446...17d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 11.19):

Ikke nødvendigvis. Det var mistanke om hjerneslag og de sa jeg måtte legge på og ringe 113

Anonymkode: f0669...f7f

Nei, vi ber aldri pasienter om å legge på for og selv ringe 113, vi kobler inn AMK i samtalen! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får du hjelp for psyken?

Anonymkode: f3158...40b

Skal snakke med fastlege denne uka og ta vurderinger i forhold til psykisk helsehjelp.

Anonymkode: de901...5ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fint å høre det går bra med deg. 😊 Jeg er uenig med legen, og håper du kan få hjelp med de psykiske helseproblemene dine. Psykisk sykdom er like reelt som fysisk, og fortjener like bra behandling. Har du noen å snakke med?

Anonymkode: d6fcc...a0a

Ja, litt familie, kjæreste og bestevenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 15.21):

Hvordan kan det være angst når jeg føler meg så svak og lett i hodet? Mister jo nesten bevisstheten.

Ring legevakten og snakk med dem i stedet for å sitte og taste på kg. 

Anonymkode: e76c5...781

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ring legevakten og snakk med dem i stedet for å sitte og taste på kg. 

Anonymkode: e76c5...781

Nettopp det jeg gjorde😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal snakke med fastlege denne uka og ta vurderinger i forhold til psykisk helsehjelp.

hvordan har du fått beroligende hvis legen din ikke vet at du sliter?

Var ikke du hos legen idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

hvordan har du fått beroligende hvis legen din ikke vet at du sliter?

Var ikke du hos legen idag?

Fikk beroligende av en annen lege for en liten stund siden og hadde et brett liggende. Var hos legevakt i går. Fikk ikke noe der. Mulig at jeg har skrevet noe feil med et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 17.13):

Nå kan det jo hende det står om liv🤷‍♀️

Nei det er ingenting som indikerer at det står om liv!

Anonymkode: 1680d...dd7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 17.20):

Jeg har flere ganger opplevd att 113 sier at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Ingen rykker ut om de ikke trenger men de kan berolige deg og/eller sette deg over til riktige vedkommende. 

Jeg har selv fått god hjelp fra der uten at det sto om liv. 

Anonymkode: bea2d...9fe

Så du misbruker 113 for å få råd og veiledning?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du misbruker 113 for å få råd og veiledning?

Nei, jeg MISbruker ikke. Jeg bruker de og får god hjelp. Har aldri blitt avvist, bare veiledet. Har gjort det bare en gang da jeg fikk panikk. Hadde du visst grunnen så hadde du skjønt men pga anonymiteten så vil jeg ikke fortelle mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 15.13):

Ring legevakten! De veileder deg og sender ambulanse ved behov. 

Anonymkode: ffa23...96b

Ja, gjør de virkelig det? Eller ber de deg støtte deg opp med puter for å få det behagelig, og skriver ut en resept på Ventolin? 

Anonymkode: 80af1...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 20.27):

Du kan ikke vurdere om det er akutt eller ei.

Jeg kan faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, jeg MISbruker ikke. Jeg bruker de og får god hjelp. Har aldri blitt avvist, bare veiledet. Har gjort det bare en gang da jeg fikk panikk. Hadde du visst grunnen så hadde du skjønt men pga anonymiteten så vil jeg ikke fortelle mer. 

Nå må du bestemme deg. Du skriver at du har gjort det flere ganger og nå har det plutselig bare gjort det en gang? Og med mindre du er en stor super kjendis så tror jeg ikke det er så veldig fare for at noen skal vite hvem du er bare fordi du opplyser hvorfor du kontaktet 113 selv om det ikke stod om liv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Endte opp med å dra til legen, som sjekket meg og sa at jeg var frisk.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk beroligende av en annen lege for en liten stund siden og hadde et brett liggende. Var hos legevakt i går. Fikk ikke noe der. Mulig at jeg har skrevet noe feil med et uhell.

Hvordan er det mulig å skrive at du har vært hos legen som sa at du var frisk med en feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinF skrev (3 timer siden):

Jeg kan faktisk det.

Det mente han legevaktslegen som snakket med meg i telefonen når jeg hadde svangerskap utenfor livmor, også. Han sa at det umulig kunne være XU, jeg kunne umulig klare å snakke med ham på telefon om jeg hadde det.

Jeg holdt ut gjennom natten og ble kjørt til fastlege på formiddagen dagen etter, etter undersøkelsen ble jeg sendt i all hast til sykehus og operert. Det var på hengende håret at det ikke gikk galt, jeg måtte gjennom to operasjoner den dagen.

Nå ser vi i tråden at TS har fått snakke med lege og at alt er vel. Men, dere som skriver bastante svar, som at "du kunne ikke klart å skrive her om du var dødssyk" eller "jeg kan faktisk det": Vær klar over at hva mennesker klarer og ikke klarer, det er høyst individuelt.

Anonymkode: 4caab...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er det mulig å skrive at du har vært hos legen som sa at du var frisk med en feil?

Jeg skrev det ikke med en feil? Legen på legevakta sa at jeg var frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå må du bestemme deg. Du skriver at du har gjort det flere ganger og nå har det plutselig bare gjort det en gang? Og med mindre du er en stor super kjendis så tror jeg ikke det er så veldig fare for at noen skal vite hvem du er bare fordi du opplyser hvorfor du kontaktet 113 selv om det ikke stod om liv .

Ta og les engang til. Jeg har snakket med folk som representerer 113( amk) som sier at det er bedre å bruke dem en gang for mye enn en gang for lite. Og så har jeg ringt dem en gang det ikke sto om liv, men jeg fikk panikk. 113 var det eneste jeg huska, huska ikke nr til legevakt. Og jeg velger å beholde min anonymitet, det er viktig for meg. Det sitter folk jeg kjenner på kg som kan kjenne igjen min historie. Gidder ikke. 

Er bare glad jeg fikk hjelp av 113 den gangen, det gjorde mye i en vanskelig situasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det mente han legevaktslegen som snakket med meg i telefonen når jeg hadde svangerskap utenfor livmor, også. Han sa at det umulig kunne være XU, jeg kunne umulig klare å snakke med ham på telefon om jeg hadde det.

Jeg holdt ut gjennom natten og ble kjørt til fastlege på formiddagen dagen etter, etter undersøkelsen ble jeg sendt i all hast til sykehus og operert. Det var på hengende håret at det ikke gikk galt, jeg måtte gjennom to operasjoner den dagen.

Nå ser vi i tråden at TS har fått snakke med lege og at alt er vel. Men, dere som skriver bastante svar, som at "du kunne ikke klart å skrive her om du var dødssyk" eller "jeg kan faktisk det": Vær klar over at hva mennesker klarer og ikke klarer, det er høyst individuelt.

Anonymkode: 4caab...56b

Det er jeg fullstendig klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skrev det ikke med en feil? Legen på legevakta sa at jeg var frisk?

Nå har du surra deg inn i et nett med kommentarer som spriker i alle retninger og din troverdighet er ikke særlig stor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...