Gå til innhold

Hvilken iPhone bør jeg kjøpe, og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger noen råd her, og aller først: Nei, det er ikke aktuelt for meg å kjøpe noe annet enn iPhone – har brukt Apple-produkter i 30 år(!).

Har en iphone 6s (!) og er egentlig godt fornøyd med den. Har byttet batteri et par ganger i utlandet i løpet av levetiden, og det samme med ladeporten. Nå er ladeporten kranglete igjen, og det er vel på tide å bite i det sure eplet (no pun intended) og kjøpe meg en ny telefon. 😕

Har ikke noe avansert bruk av telefonen min – slikt gjør jeg på min bærbare.

Skjermstørrelse er ikke veldig viktig for meg.

Ser mao ikke på video, kjører veldig tunge apper, henger rundt i sosiale medier og annet dill. Men kameraet bruker jeg ofte (men i likhet med de aller fleste av oss så bruker jeg det ikke til spesielt viktige ting).

 

Kriterier for meg er:

- Størrelse (den må passe fint i jeanslomma der den alltid ligger)

- Ønsker meg et kamera som også tar gode (nok) nightshots! Det kom vel med 11 eller 11 pro så vidt jeg husker. Har alle iphones etter den tid denne funksjonen?

- At OS’et forhåpentligvis har lang levetid mtp fremtidige oppdateringer.

- Lagringsplass: Har rundt 10.000 bilder på telefonen (64gb) i dag. Minst halvparten er bare skrot. Med bedre kamera behøver jeg mer lagring til nye bilder. Men er 128 gb nok?

- Vil gjerne ha den så «slick» som mulig, og helst ikke kamera som stikker mye utenfor telefonens chassis.

 

Nå er jeg ikke spesielt sensitiv på pris, det koster det det koster. Men gidder ikke betale masse for dill og funksjoner jeg ikke har bruk for. Ihone 16 er vel overkill for meg? Men hvilken av de tidligere/utgående modellene bør jeg kjøpe, og hvorfor akkurat den?

Anonymkode: a1045...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kjøpt en 16 256  gb. Siden du bruker samme telefon så lenge. Regner med at du da kjøpte 6 når den kom ca. Når du kjøper en nyere modell så vil den også holde lenger. Du burde i hvertfall ikke kjøpe eldre enn 12, siden 5g kom med 12. 

Anonymkode: bbc12...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan jo velge blant alt som er i salg i en ordinær butikk. 
SE 2022 er i samme størrelse som 6 eren og priset lavest vel, av alt som er i salg i dag. 
Ta deg en tur inn i en butikk og spør om forskjellene eller gå inn på Elkjøp.no og sammenlign modellene i sammenlignløsningen dere. 

Anonymkode: 8e7fe...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler noen kr i måneden for iCloud og er happy med det. Har 25.000 bilder 🤪

Anonymkode: ec477...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kan du sammenligne alle iPhone-modeller. Usikker på hvilken jeg vil anbefale deg, hvor mye er du villig til å betale for ny telefon? iPhone se er jo også et alternativ, men usikker på hvor bra kamera og nattbilder er på den. Ville ikke tatt en mobil eldre enn 11 i alle fall, apple oppdaterer mobilene sine i ca 5-6 år. Er ikke sikkert det er en ulempe for deg da iPhone 6 ikke har hatt oppdateringer (annet enn sikkerhetsoppdateringer) på noen år nå.

Anonymkode: a5499...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Iphone 6s har heldigvis hatt (sikkerhets)oppdateringer frem til nylig, selv om det ikke har vært mulig å oppdatere til høyere enn os 15-etellerannet. Men nå ser jeg også at fler og fler apper (av de få jeg bruker) kommer til å kreve nyere os på sine fremtidige versjoner. Forståelig det altså.

Tiden Apple garanterer oppdateringer på telefonen er et godt argument for meg som ikke gidder å bytte ofte, det hadde jeg ikke tenkt på. 🙂

Jeg bryr meg som sagt ikke nå mye om pris: det koster det det koster, jeg er sånn sett heldig og kan kjøpe den heftigste 16 pro uten egentlig å merke det. Men jeg gidder ikke betale mer enn nødvendig eller for masse dill jeg ikke behøver.

Som sagt så er det vel bedre kamera med nightshot-kvalitet tilsvarende 11 pro (som jeg i sin tid lånte og ble imponert over) som er det som står øverst på ønskelisten når jeg først skal bytte.

Men: holder det med 128 gig? Hva tror dere?

Anonymkode: a1045...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 128 gb, men kjøpte etterhvert mer plass i iCloud. Da ligger bildene på telefonen som en thumbnail, sparer mye plass på telefonen. 

Anonymkode: ec477...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på iPhone SE 4. Kommer til våren. Blir ikke så liten som jeg hadde ønsket, men kommer til å vare lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...